Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties


Ik zou de NS ook adviseren om af te zien van die 40% maatregel. Het brengt waarschijnlijk meer problemen (voor zowel reizigers als personeel) dan dat het voordeel heeft.

Hiervoor moet u bij het OMT en de regering zijn, deze hebben bepaald dat de max. capaciteit 40% is niet de NS.  De NS moet zich alleen houden aan de richtlijnen die opgelegd worden vanuit Den Haag.net als elk ander bedrijf.

Reputatie 7
Badge

Waar liggen dit soort maatregelen en bijbehorende boetes e.d. eigenlijk allemaal vastgelegd? Ik kan er geen (nood)wetgeving over vinden en in de noodverordeningen van veiligheidsregio's (in ieder geval degene waar ik in woon) wordt wel gesteld dat vervoerders voorzieningen zo in moeten richten dat "reizigers van 13 jaar en ouder een niet-medisch mondkapje dragen" en dat allerlei ambtenaren (politie, marechaussee, boa's) aanwijzingen en bevelen voor de naleving kunnen geven die "stipt en onmiddelijk" opgevolgd dienen te worden, maar lees ik niets kver strafbaarstelling, strafmaatregelen e.d. Is er algemene wetgeving die het niet naleven van een noodverordening strafbaar stelt o.i.d.?

Reputatie 7
Badge +3

Vouwfiets zonder eigenaar kun je toch gewoon uit de trein zetten of meenemen met mededeling dat je die als gevonden voorwerp gaat inleveren?

Tja, die Coronamaatregelen. Werd vandaag keihard uitgelachen door jonge meiden zonder mondkapje in overdekt winkelcentrum waar mondkapjesplicht is toen ik ze daarop aansprak en ook over dat ze binnen ½ meter waren.

In onze plaatselijke krant, het dagblad Kennemerland, staat vandaag een artikel dat mondkapjes op pontveren niet afdwingbaar zijn omdat een pontveer geen openbaar vervoer is.

 

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200603_80584789/ook-zonder-mondkapje-mag-je-de-velserpont-op-juridische-onderbouwing-rammelt

Dit gaat waarschijnlijk dus weer zo'n bureaucratische rompslomp worden waarbij de ene keer wel een mondkapje verplicht is en de ander keer weer niet en de reiziger dus door de bomen het bos niet meer ziet.

De regels voor de veren over het IJ zijn naar mijn idee duidelijk. Deze varen geheel binnen de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland en in de noodverordening staat dan ook dat een mondkapje verplicht is op de IJ-veren voor iedereen ouder dan 13 jaar.

De veren over het Noordzeekanaal varen of tussen Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland of in de veiligheidsregio Kennemerland. De noodverordeningen van de laatste 2 veiligheidsregio's vermelden niets expliciet over de veren, maar enkel dat de mondkapjes verplicht zijn in het openbaar vervoer. Amsterdam-Amstelland stelt in hun noodverordening dat mondkapjes ook verplicht zijn op de veren over het Noorzeekanaal.

Het Noordhollands Dagblad schrijft dat de ponten over het Noordzeekanaal niet onder de Wp2000 vallen, maar onder de verenwet vallen.

Regionale omroep NH schrijft dan weer dat de ponten wel openbaar vervoer zijn.

Kortom, ik weet het niet meer. Maar persoonlijk vind ik het, het verstandigst om sowieso een mondkapje op te doen of de ponten nu wel of niet onder het openbaar vervoer vallen.

 

Oh ik zal zeker een mondkapje gaan dragen op de veerpont. Ik was gisteren even in discussie met een kennis hierover en die wees mij op het krantenartikel in Dagblad Kennemerland. Het GVB heeft een aantal jaren geleden de diensten op deze veerponten overgenomen. Ik zelf vermoed dat het Dagblad Kennemerland wel eens gelijk kan hebben (grotere redactie)en niet NH nieuws. Wie het aantoonbaar zeker weet nodig ik uit om het bewijs hier te delen.

Helaas nog even uitzingen. Zie dat er wel wat verandering aan onze kant zit ondertussen, dus ben benieuwd voor de nabije toekomst..

Badge +3

Een paar uur geleden… https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5172671/ns-medewerker-aangevallen-met-schaar-door-man-die-mondkap-weigert

NS zou kunnen beginnen met grote rode kruizen over de fietsstickers op de deuren te plakken.


Intern is deze vraag ook uitgezet of de fietsstickers op de deuren afgeplakt kunnen worden.

Badge +3

Voor wat betreft de mondkapjes, bereid je maar voor… want op Twitter/Facebook e.d. is men ervan overtuigd dat een verklaring van een arts ‘helemaal goed’ is om zonder mondkapje in ruimtes te komen waar het vanaf 1 dec verplicht is.

https://twitter.com/LauraVervaart/status/1332728458737225740

AH en Jumbo geven aan dat ze zelf niet gaan handhaven, en dat een schriftelijke verklaring dus helemaal niet nodig is. Mondeling (zelf aangeven) is voldoende.

Reputatie 7
Badge +4

Een ander probleem dat zich nu manifesteert is dat de residubevolking die zich nergens iets van aantrekt

 

Residubevolking: prachtige taalvondst!

Reputatie 7
Badge

In die trein stonden veel reizigers, wat eigenlijk nog niet mag. Opvallend was dat niemand verkeerd ging zitten.

Wat is "verkeerd zitten", @Loes? Alle zitplaatsen zijn toch weer beschikbaar? https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/regels-in-de-trein.html

Alles staat of valt bij een regelmatige controle door het personeel op het (juist) dragen mondneuskapje @Lies87.

Kwam er nog een conducteur door de trein ?

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad, zie op Twitter bv ook https://twitter.com/VikingonRails/status/1331696095169220611

Reputatie 7

Precies dat is het punt hier het hele OV moet beschikbaar zijn voor hen die moeten reizen en ieder ander heeft daar momenteel niets te zoeken en dat is geen spijkers op laag water zoeken zoals een wandeling,maar iets dat gewoon voor iedereen duidelijk moet zijn.

Residubevolking😁

Veel nieuwe woorden deze coronatijd

 

 

Reputatie 7
Badge +3

https://www.youtube.com/watch?v=D0lwCDcChjU

Badge +3

Er wordt nu gezegd:

Dat klopt niet, met de aankomende tijdelijke wet. Zie Rijksoverheid site.

en

Gaat nu om handreiking vervoer in Corona en de tekst in de wet. OV had een uitzonderingspositie, die is per dinsdag ten einde.

Webcare zegt:

De BOA's werkzaam bij de NS mogen vragen om de medische verklaring omdat zij hiertoe bevoegd zijn. Als je gaat reizen met de trein, neem deze verklaring dan ook met je mee. Op de site van de rijksoverheid kun je er ook meer informatie over vinden:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/mensen-met-een-beperking-of-chronische-ziekte

Medewerkers van politie, boa’s maar ook personeel van een winkel of van een OV-bedrijf kunnen u vragen om dat aannemelijk te maken. U kunt het op verschillende manieren aantonen. U kunt bijvoorbeeld uw hulpmiddel of medicatie tonen. Of een briefje van uw arts, zorgverlener of zorgorganisatie. Of een bewijs van een recente afspraak met arts. Als u maar aannemelijk maakt dat u niet aan de verplichting kunt voldoen.

Badge +3

Zal mij benieuwen hoe dat wordt naarmate meer mensen genezen/immuun zijn verklaard, en dus veilig met de trein zouden kunnen reizen. Krijgen die een stempeltje of armbandje?

Reputatie 7
Badge +3

Dacht hetzelfde toen ik het zag. Vandaag al 1 fietser moeten weigeren ivm verbod. Kreeg veel woorden over me heen.


Wel een fietskaartje?

Alles staat en valt met goede communicatie. Het niet kunnen kopen van een fietskaartje zal mensen niet weerhouden om toch de fiets mee te nemen. Niet iedereen heeft zich verdiept in de regels over fietsen meenemen.

Dat vroeg ik me ook al af, had die persoon wel of niet een fietskaartje? Tot maandag waren die nog gewoon online te bestellen met een datum na 12 mei. En is er bij de automaat wel duidelijke informatie of is alleen de mogelijkheid om een fietskaartje te kopen verwijderd ? Er zullen vast mensen zijn die wanneer ze het fietskaartje op de automaat of online niet meer kunnen vinden denken “ok dan maar zonder kaartje”.

Reputatie 1

@Draak 52als 52 voor uw geboortejaar staat heeft de juiste leeftijd om als testpersoon uit te vinden hoe het met besmetting in de trein is. Ik zou zeggen reis voor 1 juni op Hemelvaartsdag naar de kust. Het belooft dan mooi weer te worden.

En ja die griep van 2018, daar gingen mensen dood aan. Maar degenen die er niet aan dood gingen hebben geen weken op de IC gelegen, geen kapotte longen of andere restverschijnselen. Mensen die een ernstige vorm van Corona meegemaakt hebben en dit overleefd hebben, kunnen mogelijk geen bijdrage meer leveren aan de economie. Met heel veel mensen die niet ongeschonden de Coronagriep overleven wordt de economie er ook niet beter op.


Toen ik in mijn mail zag dat er reacties waren van Momo en Mode wist ik al hoe laat het was. 

En ja hoor daar waren de tranentrekkende verhalen weer.

Na elke ziekte of het nu Lyme of de Q-koorts was zijn er altijd mensen geweest die er langer last van hadden.

Ook nu dus weer.

En ja ik ga na 1 juni met mondkapje in de trein.

Niet naar het strand, maar naar mijn geliefde dorpje in Limburg om te kijken hoe het daar gaat.

Natuurlijk reis ik niet in de spits, zo onsportief ben ik niet.

En eind juni ga ik ook een midweek daarheen.

Was allang gepland en is een gratis aanbieding die 4 juli verloopt.

We zullen het zien ik ben inderdaad uit 1952 en heb 47 jaar in de gezondheidszorg gewerkt en niet zo bang uitgevallen.

Net als mijn bijna 93 jarige moeder die bijna elke dag met haar rollator naar de winkel gaat.

 

 

Reputatie 7

Ik denk dat zulke reizen pas weer kunnen als de volledige dienstregeling weer is ingevoerd en oudere moeten wachten tot er een vaccin is.

Want dan is het weer veilig te reizen voor iedereen,ook ik zal dan pas weer gaan reizen en museumbezoek weer oppakken.

Ik verwacht niet dat ik dit jaar weer van het OV trein tram bus metro gebruik kan maken dat hangt geheel af van het moment dat er een vaccin is.

Eerst maar trachten deze situatie zonder schade door te komen

En de beslissing wie eventueel wel weer vrij kan reizen is een taak van de overheid die ons uit de lock down moet voeren en zal waarschijnlijk zeer gefaseerd gaan.

Reputatie 3

NS zou kunnen beginnen met grote rode kruizen over de fietsstickers op de deuren te plakken.


Intern is deze vraag ook uitgezet of de fietsstickers op de deuren afgeplakt kunnen worden.

Gewoon een rolletje rode tape meenemen! :wink:

Is dit beleid overigens landelijk? Als in, ook bij andere vervoersmaatschappijen? Ik reisde voorheen dagelijk woon-werk Ht-Gr via Gdm tussen 07:15 en 08:00. Waardoor ik moest overstappen van een NS trein naar een Qbuzz trein. Tot aan Leerdam was het rustig in de trein….

In Leerdam kwam er een stortvloed aan middelbare school scholieren binnen. Veelal met fiets. Sterker nog, de Spurt heeft een rijtuig speciaal gereserveerd voor fietsen…
Ik snap dat premier Rutte gezegd heeft, ze gaan maar fietsen (vind ik ook...), maar de afstanden zijn in de westelijke Betuwe behoorlijk ver...

https://www.youtube.com/watch?v=D0lwCDcChjU

Ja briljant nummer iMark. Ben vorig jaar nog naar de duovoorstelling van Erik van Muiswinkel en Kasper van der laan geweest, waarin Van Muiswinkel in het tweede deel van het programma een ode aan DRs P. doet. Maar we dwalen af. 

Reputatie 7
Badge +3

De taalvondst “residubevolking” is overigens niet van mezelf maar van een vriend. Hij gebruikte dat al in jaren tachtig van de volgende eeuw om daar asocialen mee aan te duiden.

Het woord lijkt me actueler dan ooit.

​Vraag dat de collega's, niet aan mij svp. Ik spreek over ons, aangezien men het over de conducteur heeft en niet over Loes.

Dat vragen ging nou juist wat moeilijk @Loes ....

Badge +3

We gaan het beleven. Ik hoop dat iedereen gewoon zijn of haar verantwoordelijkheid neemt. Ik hoop er ook snel vanaf te zijn.

Ik hoop het ook! Maar ik zou het vergelijken met:

In het vliegtuig zijn mondkapjes verplicht. Kunt u om medische redenen geen mondkapje dragen? Vliegtuigmaatschappijen kunnen dan wel vragen om een verklaring van een arts.

Badge +3

Off-topic maar https://twitter.com/Kortom_Tom/status/1249056604756103170

Reageer