Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

943 reacties

Badge +3

En 192TV gratis en zo.. kan het niet laten
Weet je wat.. we gaan eropuit!

Waarom blijf je niet thuis? Nou ja kijk maar… 

 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer mensen zich als kleuters gedragen dan moeten ze worden behandeld als kleuters. 

Reputatie 3

En juist om deze problemen te voorkomen zeg ik: NS neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid en schort de geldigheid van keuzedagen en actiekaartjes op zodat er niet meer mee gereisd mag worden tot een nadere datum. Bescherm de mensen tegen zichzelf en ook personeel  en medereizigers.


Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.

 

Die eigen verantwoordelijkheid houdt op als de daarmee een potentieel gevaar vormen voor medereizigers of personeel. Dan is de werkgever sowieso verplicht in te grijpen.

Reputatie 7
Badge +3

En juist om deze problemen te voorkomen zeg ik: NS neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid en schort de geldigheid van keuzedagen en actiekaartjes op zodat er niet meer mee gereisd mag worden tot een nadere datum. Bescherm de mensen tegen zichzelf en ook personeel  en medereizigers.


Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.

 

Reputatie 7
Badge +3

En hier een reactie van een HC op Twitter met het verzoek het te delen. Dus hierbij:

https://twitter.com/CBacola/status/1241767557071278082

Reputatie 3

En juist om deze problemen te voorkomen zeg ik: NS neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid en schort de geldigheid van keuzedagen en actiekaartjes op zodat er niet meer mee gereisd mag worden tot een nadere datum. Bescherm de mensen tegen zichzelf en ook personeel  en medereizigers.

Reputatie 3

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht...

 

Heel herkenbaar allemaal. Op mijn standplaats draaien we al een week op een soort van skeletbezetting vanwege alle ziekmeldingen. Heb de afgelopen week bijvoorbeeld al meerdere malen m'n trein overgedragen aan een sleutelmachinist omdat er geen HC beschikbaar was. Elke keer als je per ongeluk een keer hoest (verslikken) dan merk je dat er mensen angstig naar je kijken, maar het erge is dat je ook zelf gaat doordenken: “ok, ff in de gaten houden". Omgekeerd zet je zelf ook snel een stap achteruit als je iemand anders ziet hoesten of niezen: de angst regeert onder de mensen. Vooral de laatste 2 weken als ik op de 1100 serie zat (Den Haag CS - Eindhoven). Onbewust merk je dat elke persoon door jou of door andere reizigers als een potentieel gevaar wordt gezien.

 

Dingen die me verder opvallen:

  • mensen die de knopjes van de deur niet meer willen indrukken om de deur te openen en willen dat ik het voor ze doe;
  • steeds meer mensen met mondkapjes of shawls voor de monden. Ik zie ook enorm veel mensen het mondkapje op de kin dragen, met de handen de mond en neus te krabben en vervolgens het kapje weer op de neus/mond plaatsen;
  • er zijn nog steeds mensen die verrast worden doordat we met een minimale dienstregeling rijden. Kreeg vandaag nog het verwijt aan me hoofd dat dit schandalig was omdat het niet in het nieuws was gemeld (...);
  • afstand houden is er inderdaad niet bij. Ik had vandaag het gevoel dat ik in een soort van levend Pacman zat. Reizigers onderling gaan nog steeds in grote getalen bij elkaar in de buurt zitten (terwijl de coupé verderop totaal leeg is);
  • gelukkig veel begrip onder de reizigers! Heb elke dag wel een paar keer een gesprek met reizigers die benieuwd zijn hoe wij met de huidige omstandigheden omgaan. 
  • ik ben als HC best fanatiek: ik loop meermaals door m'n treinen heen, controleer bijna elke trein en heb normaliter veel contact met m'n reizigers. Het gaat enorm tegen m'n nature in om sociaal contact te vermijden: het voelt allemaal heel onwennig en onrealistisch. En, uiteraard veel minder belangrijk, maar buiten een eventueel gevaar vanwege het virus duren de dagen nu ook enorm lang vanwege de aangepaste werkwijze. Ik weet amper hoe ik de dag moet doorkomen.
Reputatie 7

 

 

Politie treedt op tegen wie onnodig Brussels openbaar vervoer neemt

De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB merkt dat er heel wat mensen zijn die nog gebruik maken van het tram-, bus- en metronetwerk voor niet-essentiële verplaatsingen. De politie en eigen veiligheidspersoneel van de MIVB zal daarom zondag een extra oogje in het zeil houden.

De problemen deden zich zaterdag niet op alle lijnen voor, maar wel met name op twee tramlijnen: lijn 55 tussen Rogier naar Da Vinci en lijn 62 tussen Kerkhof van Jette en Eurocontrol. De MIVB merkte op dat er stevig gezondigd werd tegen de regel dat de burgers zich enkel mogen verplaatsen wanneer dat strikt noodzakelijk is. Hierdoor kan ook de sociale afstand in gedrang komen op het openbaar vervoer, want de MIVB voorziet dit weekend slechts de helft van haar normale aanbod.

 

 

Nogal een verschil, niet waar ? Nederlandstaligen (dus ook vlamen) hebben de irritante gewoonte te denken, dat ze kunnen onderhandelen met natuurrampen. Dat kom ik in mijn werk -risicodeskundige - continu tegen. De rest van Europa heeft ingezien dat het ernstig is en daarom is er dus overal een ‘lockdown’. Wij mogen nog individueel - NIET in groep - naar buiten om te sporten en daarmee basta. Telewerken is verplicht. Als je niet kan telewerken en je werkt in een essentiële sector, dan ‘mag’ je naar je werk en daarmee is ook meteen uitgelegd wie de enige toegelaten klantjes in de treinen, bussen en trams zijn.

In normale tijden ben ik helemaal niet blij met conducteurs die direct naar hun HC-hok vertrekken, maar in dit geval: werk vooral veilig ! Als dat betekent, dat jij gaat ‘telewerken’ in je HC-hok, dan mogen de klanten zelf hun kaartjes controleren !

 

 

Reputatie 6

Ik hoop in ieder geval dat het alert van de overheid de mensen doordringt van de noodzaak afstand te bewaren.

Niet op reis te gaan zonder noodzaak en alle ruimte te laten aan de mensen die moeten werken.

Niet in grote getale naar strand markten en parken te gaan.

Zich in OV en supermarkten te gedragen als gevraagd wordt.

Mijn bewondering voor de mensen in de zorg dienstverlening  OV en schoonmaak is groot.

En daar gaat mijn dank aan uit.

Reputatie 7
Badge

Het grappige is, dat het ‘gemekker’ vooral komt van degenen die eigenlijk het minst voor een treinkaartje betalen: a la Kruidvat of een keuzedag van 3,50. Zou bijna denken: schaf die voordeeldingen af.

Zou mij vandaag ook fijn lijken om naar de Veluwe te gaan... Inmiddels moet een ieder toch doorhebben dat recreatief reizen nu even niet de bedoeling is.

Veel wijsheid voor een ieder en veel respect voor degenen die nu nog in het openbaar moeten werken: OV Personeel, zorgpersoneel maar ook de supermarktmedewerkers.

Reputatie 6

@wsm

Dit is niet het moment om over geld te gaan zeuren.

Op zich mee eens. Desondanks krijg ik de indruk (gezien de vragen die op dit forum en ook op social media langskomen) dat mensen zich hier zorgen over maken en in sommige gevallen toch maar gaan reizen omdat ze ervoor betaald hebben. Als hier een duidelijke en eerlijke regeling voor zou zijn bekendgemaakt zou dat wellicht meer mensen ervan weerhouden om met de trein te reizen, wat NS uiteindelijk graag wil in deze omstandigheden. 

Ik geef aan wat ik zie, het is uiteindelijk aan NS om hier iets mee te doen of niet. 

Reputatie 5

Dank voor je verhaal Loes, heb het met aandacht gelezen. Waar ik in dit kader graag aandacht voor wil vragen zijn mensen die -bij uitzondering- toch ook afhankelijk zijn van de trein. In mijn geval: ik heb een zelfstandig wonende moeder van 89(!). Ik heb geen broers of zussen, geen kinderen, geen partner en geen auto. Ik gebruik de trein om haar wekelijks te bezoeken. we hebben dit nu noodgedwongen stop gezet. haar buren zijn ook allemaal oudere en kwetsbare mensen (Seniorenflat zonder verzorging). Als zij ziek wordt zalik toch naar haar toe moeten om te verzorgen (tenzij ernstig,ziekenhuis etc). Ik hoop dus dat de treinen blijven rijden en dat er begrip is voor mantelzorger die er soms echt alleen voor staan.

Reputatie 7
Badge +3

@wsm 

Dit is niet het moment om over geld te gaan zeuren.

Reputatie 6

Loes, 

allereerst mijn dank voor dit verhaal en voor het harde werk van jou en jouw collega's. 

Het is duidelijk dat niet iedereen doordrongen is van de ernst van de maatregelen. 

Wel zou NS zich kunnen afvragen of het zelf misschien dingen anders kan doen om de situatie te verbeteren. 

Wat voorbeelden:

  1. de treinen die wel rijden langer maken waar mogelijk (zoveel mogelijk SLT-VI inzetten ipv IV bijvoorbeeld);
  2. mensen die afstand houden bij uit- en instappen ook de tijd geven hiervoor. Praktijkvoorbeeld was trein 5156 te Sdm afgelopen woensdag. De paar mensen die in willen stappen geven elkaar en de uitstappers de ruimte, maar nee, dit was duidelijk niet de bedoeling want de hc vond het nodig om al te fluiten voor iedereen was ingestapt. Dat getuigt van weinig begrip. 
  3. in een ander topic (https://community.ns.nl/abonnementen-2/opzeggen-of-opschorten-trajectvrijkaart-64275#post442509) wordt letterlijk gezegd: “Zolang er geen reisverbod geldt worden de abonnementskosten niet vergoed.” Maar NS wil wel het reizen tot het noodzakelijk minimum beperken. Ben dan ook consequent, begripvol en duidelijk en zeg gewoon dat niet-gebruikte voordeelkaartjes, abonnementen, etc. etc. gewoon terugbetaald worden.

Nogmaals mijn dank voor het harde werk. 

​​​​​​​W.S.M. Westland

Reputatie 7
Badge +3

De IC Berlijn rijdt volgens DB vanaf morgen niet meer in Nederland. Maar volgens NS rijden de treinen wel. Komt wat merkwaardig over.

Reputatie 7
Badge +1

@MJL De IC Berlijn bestaat uit 1 1/2 wagons 1e klas en 7 wagons 2e klas. Er is niet enorm veel plek voor reizigers in de 1e klas. Zelfs in normale omstandigheden komt het regelmatig voor dat er meerdere mensen, die elkaar niet kennen, in de 1e klasse coupes bij elkaar zitten en dat de 2e klas voor een goed deel leeg is. De 1e klas is dus over het algemeen al voller dan de 2e klas.

En hoezo is het niet wijs om ongevraagd bij iemand in een coupé te zitten, zelfs onder normale omstandigheden? Tenzij je de hele coupé voor je zelf hebt gereserveerd zijn mensen vrij om te zitten op plekken die niet gereserveerd zijn of waarvan de reservering nog niet geldt. Het is enigszins fatsoenlijk om te vragen of je er bij mag zitten, maar het is niet noodzakelijk. Het is vrij egoïstisch om te denken dat je een hele coupé voor jezelf kan innemen door de deur dicht te gooien. 

Reputatie 7
Badge +3

@MJL Ik mag aannemen dat een Duits stel niet voor de lol in de IC naar Berlijn zat, maar om naar huis te gaan. Wat was jouw doel van de reis?

 

Gister was het ook al aan de drukke kant. Dat argument dat de inzet van minder en kortere treinen tot weinig vrije ruimte zou leiden is grotendeels onzin gebleken, maar er zijn zeker uitzonderingen. Tussen Schiphol en Leiden werd gistermiddag met een enkele SNG-3 gereden met daarin toch minstens een man of 50. Bij lange na niet vol, maar druk genoeg dat je in iedere bak in bijna iedere rij stoelen wel iemand zag zitten. Enfin, in die trein heb ik twee keer gezeten en allebei de keren was die drukker dan de hele rest van het station. Misschien dat er toch een inschattingsfout is gemaakt als de treinen tussen Leiden en Amsterdam zodoende druk zijn dat er in het rustige weekend consequent tientallen reizigers in een zo'n stel SNG zitten.

En ja, ook in de IC Berlijn liep men in de gangpaden vlak langs elkaar. Heb bewust een eigen coupé gekozen, helemaal achterin waar niemand redelijkerwijs zou komen maar binnen enkele minuten kwam er een ouder Duits stel tegenover me zitten. Dat was zelfs naar mijn doen erg aan de lakse kant. Een groot deel van de Randstad opzadelen met Sprintertjes die als gevolg allemaal vrij goed gevuld zijn is wat mij betreft te ver gaan. Het rustigste deel van een lange, internationale trein opzoeken en ongevraagd bij een vreemde in de coupé gaan zitten is zelfs zonder coronacrisis al niet wijs. Dan ga je niet ver genoeg.

Reageer