Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Weinigen hier zullen je ongelijk geven dat je op een rit van meer dan 2 uur wel een service- dan wel controleronde mag verwachten

Gelukkig maar @Popeye Het ging overigens over een retourreis van 2x 2,5 uren, dus 5 uren trein reizen zonder iets van een service- of controleronde.

Reputatie 6

Ik was gisteren met de trein naar kantoor. Op de heenweg had ik de sprinter vanaf Alkmaar Noord naar Haarlem om 7.11. Deze was echt heel erg rustig. Pas bij beverwijk werd het drukker maar je hoefde niet naast een vreemde te zitten. Op de terugweg was het helaas minder prettig. Om 17.31 de sprinter genomen vanaf Haarlem en deze zat echt lekker vol. Ik zag vooral dagjesmensen. Heel veel tassen van allerlei winkelketens en strandmatjes. De kantoorforens werkt volgens mij nog steeds thuis. Vraag me trouwens af of al die dagjesmensen met korting aan het reizen waren? Vond het best een gek tijdstip voor vooral dagjesmensen.

Reputatie 7
Badge +1

Dat begrijp ik maar als de trein stopt bij een station zou je toch een marge kunnen aanhouden van 20 of 30 seconden? Gewoon, dat de reizigers die op het perron staan eventjes wachten allemaal, tot iedereen is uitgestapt. Je hoeft de instappers daar alleen maar op te attenderen.

Men is helaas eigenwijs en wilt zo snel mogelijk instappen, zij zijn bang dat de trein zonder hun wegrijdt.

Het attenderen gaat vrij moeilijk denk ik. HC's hebben geen megafoon bij zich, al zou het wel leuk voor de hardleerse mensen, om mensen te wijzen op het voorlaten van uitstappende reizigers. Zij zullen van ver dan ook niet goed te horen zijn en zijn zo bovendien ook wel heel snel hun stem kwijt. En als het mogelijk is, wat als men zich er dan niet aan houdt?

NS zou dit wellicht kunnen toevoegen aan het corona omroepbericht?

Reputatie 1

Beste Robert B.

Ik had het over de coupons die nu uitgegeven worden door het niet kunnen gebruiken van de keuzedagen.

Die zouden kunnen verlopen als de crisis duurt tot na 31-12-2020.

Dat had ik ergens als antwoord gelezen.

In totaal dus 5 uur in de trein gezeten en alleen bij Keolis 1 keer controle. Sluit helaas naadloos aan bij mijn ervaringen met NS. Slidestops en Loes komen niet in mijn regio blijkbaar. Een enkele keer is er controle maar helaas al te vaak niet. 

Reputatie 6

Wat ik mij afvraag is hoe die mensen die nu van de medische uitzondering gebruik willenajen vanaf 1 juni gereisd hebben toen er in het OV geen uitzonderingen waren.

Dat is een vraag die @Loes en collega's zouden kunnen stellen als ze mensen tegenkomen zonder mondkapje die zich beroepen op de medische uitzondering. Droegen ze voorheen wel een mondkapje, dan na 1december dus ook.

Er zijn veel meer mensen dan je denkt die soms extreem hoge bedragen hebben moeten uitgeven voor “alternatief” vervoer. Mensen die familie of bekenden hebben moeten vragen om een dag vrij te nemen om ze naar een bestemming te rijden en die hier geen vergoeding voor krijgen. Dan is “alternatief” iets heel anders dan “een andere optie tegen ongeveer gelijke kosten”.
Hoewel ik tegen de corona-wet ben zijn de uitzonderingen van de mondkapjesplicht een lichtpuntje.
En wat betreft die mondkapjes plicht in de huisregels…. dat heeft de NS toch niet zelf verzonnen maar jullie toch opgelegd door de overheid, tenminste zo heb ik het begrepen…. En dan wint het geld het al snel…. kennelijk. Ik zou voor een andere manier van geld weggeven gekozen hebben als ik er wat over te zeggen had.

 

NS zou dit wellicht kunnen toevoegen aan het corona omroepbericht?


Er wordt aangegeven om 1.5 meter afstand te bewaren ook bij het in en uitstappen, dit wordt continu op de stations omgeroepen.

Beste Jeroen, 

Volgens mij stond dit ergens bij abonnementen en kwam het van de NS zelf.

Met als reden dat ze na eind 2020 niet door konden blijven gaan met de keuzedagen te verlengen.


Volgens mij hebben we niet zo heel veel aan, graag een verwijzing naar het topic waar u dit vandaan hebt dan kunnen we het allemaal zelf lezen en zien wie het geschreven heeft.

Badge +3

Ook interessant is dat artsen niet zomaar verklaringen willen/mogen schrijven.

KNMG-richtlijn ‘Omgaan met medische gegevens’

Het beroepsgeheim van de arts verhindert dat de arts medische gegevens aan derden verstrekt.

Dus zo’n verklaring kan hooguit zijn ‘Ik (arts) verklaar dat Persoon X, geboortedatum Y wegens een (onzichtbare) aandoening geen mondkapje kan dragen’.

Reputatie 1

Sorry Jeroen, maar ik zit al een half uur te zoeken en zie door de bomen het bos niet meer.

@MoDe / @Pingpong 

-Wordt er niet gehandhaafd, is het niet goed.

-Doe je eerst een klantvriendelijke gewenningsperiode, is het niet goed.

-Wordt er wel gehandhaafd is het ook niet goed.

Er moet natuurlijk wel iets te klagen blijven, anders is de Community natuurlijk maar een dooie boel !

Reputatie 7
Badge +3

In dit opzicht misschien een interessant artikel:

https://www.vpro.nl/argos/lees/nieuws/2020/straatvrees-door-mondkapjesplicht.html

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93 Zeg eens eerlijk, blijf jij thuis en loop jij voor de frisse neus alleen een blokje om jouw eigen huis?

Het gaat er toch om dat je met zo min mogelijk mensen in contact komt?

 

Badge +3

Via https://twitter.com/rikusspithorst/status/1286015292225785861

Vandaag even bliksemonderzoekje gedaan.

Trein Asdz - Ut 19 reizigers, 4 geen mondkapje

Trein Ut - Asdz 29 reizigers, 4 geen mondkapje

Metro Asdz - Pijp 58 reizigers, 5 geen mondkapje

Gaat lekker.

Zijn deze cijfers herkenbaar voor een HC, of zien die er veel minder omdat iedereen het ding snel opzet bij controle?

Reputatie 7
Badge +3

Ik was gisteren met de trein naar kantoor. Op de heenweg had ik de sprinter vanaf Alkmaar Noord naar Haarlem om 7.11. Deze was echt heel erg rustig. Pas bij beverwijk werd het drukker maar je hoefde niet naast een vreemde te zitten. Op de terugweg was het helaas minder prettig. Om 17.31 de sprinter genomen vanaf Haarlem en deze zat echt lekker vol. Ik zag vooral dagjesmensen. Heel veel tassen van allerlei winkelketens en strandmatjes. De kantoorforens werkt volgens mij nog steeds thuis. Vraag me trouwens af of al die dagjesmensen met korting aan het reizen waren? Vond het best een gek tijdstip voor vooral dagjesmensen.

Dagjesmensen die om 17.31 uur in een trein vanaf Haarlem zitten, kunnen op dat tijdstip alleen korting hebben met altijd voordeel. SPR, daldagkaarten, daldagretour, vol tarief of gewoon geen kaartje. Was er controle? Dacht overigens dat er opgeroepen was om zoveel mogelijk in de daluren te reizen of is dat ook van de baan?

Badge +3

Aha, dan had ik het toch goed gezien en was dit toch geen fake nieuws:

Op de website van het ministerie van VWS stond een kaartje dat mensen konden printen om bij zich te dragen. Meike heeft altijd een geplastificeerd exemplaar op zak. Het kaartje werd echter binnen een week weer van de website gehaald. Verschillende bronnen stellen dat het Ministerie van Justitie ingreep uit angst dat aanhangers van Viruswaanzin, en andere tegenstanders van mondkapjes, er misbruik van zouden maken. 

Reputatie 7
Badge +3

Volkstuin op loopafstand? Supermarkt is waarschijnlijk verder weg en dan kom je denk ik ook meer mensen tegen. 

 

Wellicht interessant, Google COVID-19 Community Mobility : Waar zijn we nu minder vaak en waar vaker.  Dus vaker in het park, strand e.d.en veel minder rond stations, al is dat lang niet die 85% minder reizigers wat iedere keer gezegd werd (gegevens tot 5 april).

 

Reputatie 7
Badge +3

Beste Jeroen, 

Volgens mij stond dit ergens bij abonnementen en kwam het van de NS zelf.

Met als reden dat ze na eind 2020 niet door konden blijven gaan met de keuzedagen te verlengen.


Iets met klok horen luiden?

Mensen die in december 2020 geen Keuzedagen abonnement (meer) hebben, kunnen die vanaf 2021 niet meer aanvragen. Voor bestaande klanten wijzigt er niets.

In 2021 worden heel wat abonnementen gewijzigd.

Reputatie 7
Badge +3

Maar wie zegt dat ze de reis zijn begonnen in Haarlem? Ze kunnen ook voor 4 uur de reis ergens anders zijn begonnen om op Haarlem over te stappen. Nou ja, die met de strandmatjes misschien niet. Of ze hebben nog een VDU. En met de trein van 17.31 vanaf Haarlem zijn ze dan wel lekker rond etenstijd thuis.

Reputatie 7

.Het wordt dan natuurlijk wel steeds drukker in de trein als steeds meer gevaccineerden het reizen weer gaan hervatten maar ook heel logisch en te verwachten.

Het alleen hoognodig reizen zal tegen de zomer zijn einde vinden en weer meer terug naar normaal.

We zullen nog wel een tijd met mondkapjes moeten reizen want 1,50 m in trein zal dan zeker niet meer gaan.

Ik hou er rekening mee dat we met covid 19 en regelmatige vaccinatie zullen moeten leven. 

We gaan weer naar een normaal maar zo als het was zal het niet meer helemaal zijn.

Badge +3

Van jou had ik toch een fatsoenlijkere manier verwacht om aan te geven dat je het niet met iemand eens bent, @Robert B, jammer dit.

Naar de supermarkt mag. Dat risico accepteren we omdat we de alternatieven - voedseldistributie ofzo - te zwaar vinden. Waarom is het zo moeilijk te begrijpen dat dat niet betekent dat dit niet risicovoller is dan gewoon thuisblijven, en dus zeker geen reden is om minder noodzakelijke, vergelijkbare zaken ook te blijven doen?

Ik verderdedigde het volkstuintje van Mo×××× en verder niets. Heb zelf een nogal risicovol beroep zelfs. Dus volkstuintje (wandelen of fieten i.p.v. BLIJF THUIS gaat er bij mij niet in, dat MOET je gewoon zelfs doen missschien, ter ontspanning en beweging of zo, of als je toch niet naar je werk hoeft!

Of mensen met wandenschoenen of renfietsen of gezinnetjes tolereren in jouw trein? Wat mij betreft mag je me onfatsoenlijk vinden maar tot na de persconferentie van Rutte en zo dinsdag.

Reputatie 7
Badge +3

Het enige wat ik van een moderator (dus een NS medewerker) hier over gelezen heb is dat zij daar op dit moment geen uitspraak over kunnen doen en mocht het zo zijn dat de situatie eind december nog steeds is dat er wordt afgeraden te reizen dat de situatie dan opnieuw zal worden bekeken.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat kaartje heeft er inderdaad gestaan. Kort nadat het weggehaald was, was het nog wel te vinden via Google cache maar ook dat was kort erna weg. In ieder geval stond het 11 november nog wel online.

De link ernaar en het kaartje zelf werd in ieder geval al veelvuldig gedeeld door allerlei complot wappies en anti-Corona maatregelen gekkies op sommige websites en Facebook groepen. Misschien kun je wel zeggen dat het hun schuld is dat het kaartje weggehaald is en waardoor de goeden (degenen die echt geen mondkapje kunnen dragen om een medische reden) nu moeten leiden onder de slechten. 

Reputatie 6

Sowieso zal je nog met mondkapjes moeten reizen. Je kunt niet weten wie wel of niet gevaccineerd is. Ook al ben ik jong, ik zit niet te wachten op corona 😉 Ik hoop dat ik ook volledig gevaccineerd ben in de zomer. Maar ben bang dat ik tot september voor een uitje via de commerciële teststraat mag en aangezien die 18 km enkele reis verderop is, denk ik dat ik vooralsnog veel thuis zit. Ben heel benieuwd wanneer de NS op volledige capaciteit gaat rijden :) En ook hoe de nalevingsbereidheid van de gevaccineerden gaat zijn. Juist omdat je niet weet wie wel of niet, is het belangrijk één regel te stellen in de trein. Anders is het voor de conducteur helemaal niet te doen...

 

 

Reageer