Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Badge +3

Met name als (off-topic) reactie op @Momo ik kreeg deze dus nog toegespeeld https://www.youtube.com/watch?v=fid8qJQp7f8

Oke, dat zal wel maar wat doe je dan in het ov als je niet bang bent?

Badge +3

Denk dat het een interpretatie is van de uitleg (of de reacties) in https://community.ns.nl/abonnementen-2/abonnementen-update-61370

De couponcodes die nu uitgedeeld worden zijn inderdaad geldig tot 31-12-2020 dus dat is ruim voldoende om voor die tijd te gebruiken. Als je die laat verlopen heb je inderdaad pech, want tegen die tijd zijn de corona-maatregelen al lang opgeheven. Mocht dat niet zo zijn (senioren mogen/kunnen nog steeds niet reizen wegens risicogroep) dan zien we dan wel verder.

Vermoeidheid is herkenbaar en zie ik bij veel collega's, de corona perikelen hakken er toch in en de meeste beperken zich in wat ze doen en dan wordt het wereldje erg klein.

Dit is een opvallende en ernstige constatering @Jeroen , zeker in beroepen met een veiligheidsfunctie. Heb je van deze constateringen al melding gemaakt bij het management ?

Reputatie 7
Badge +3

Aha, dan had ik het toch goed gezien en was dit toch geen fake nieuws:

Op de website van het ministerie van VWS stond een kaartje dat mensen konden printen om bij zich te dragen. Meike heeft altijd een geplastificeerd exemplaar op zak. Het kaartje werd echter binnen een week weer van de website gehaald. Verschillende bronnen stellen dat het Ministerie van Justitie ingreep uit angst dat aanhangers van Viruswaanzin, en andere tegenstanders van mondkapjes, er misbruik van zouden maken. 


Er werd onlangs iemand die bekend is in de wereld van tegenstanders coronamaatregelen uit de trein gehaald die zich beriep op dat kaartje. Hij kreeg een boete. Rond 1 juni werd fake-verklaringen uitgeschreven gepromoot door Viruswaanzin/Viruswaarheid. Deze groepen zullen alles op alles zetten om geen mondkapje te dragen, waardoor uiteindelijk mensen die echt geen mondkapje kunnen dragen de dupe zullen worden. 

Ik zou wat betreft OV er voor zijn geen uitzonderingen toe te passen. Men zit in OV veelal langer dan 15 minuten binnen 1,5 m bij elkaar. Voor mensen die geen mondkapje kunnen dragen en afhankelijk zijn van OV zou via de (huis)arts betaalbaar alternatief vervoer geregeld moeten kunnen worden door bijvoorbeeld versoepeling van regels voor Regiotaxi/speciaal vervoer voor deze groep.

En wat betreft toegankelijkheid van OV? OV is al sinds half maart niet meer toegankelijk voor iedereen. Niet voor ouderen en kwetsbaren, niet voor mensen die om medische redenen geen mondkapje kunnen dragen. En niet voor hen die niet meer durven te reizen vanwege gebrek aan handhaving.

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar wie zegt dat ze de reis zijn begonnen in Haarlem? Ze kunnen ook voor 4 uur de reis ergens anders zijn begonnen om op Haarlem over te stappen. Nou ja, die met de strandmatjes misschien niet. Of ze hebben nog een VDU. En met de trein van 17.31 vanaf Haarlem zijn ze dan wel lekker rond etenstijd thuis.


VDU was ik vergeten in mijn rijtje. En ja de mensen met dalkaarten horen niet in die trein. Maar zonder controle…..laatst las ik op twitter dat iemand met een kruidvatkaartje midden in de spits van een conducteur mocht instappen.

Badge +3

Mee eens. Ik zit op Twitter al in een paar draadjes met ‘de goeden’ die zich behoorlijk zorgen maken of de NS (en andere vervoerders) wel goed om zullen gaan met de noodwet per 1 december, en een keurige medische verklaring (per post, ook al staat daar niets zinnigs in want medische gegevens mogen niet gedeeld worden en ov-personeel is geen deskundige) hebben gekregen van een arts/behandelaar. Zie het VPRO artikel dat @Momo aanhaalde.

Heb ze verwezen naar dit topic, en ze zijn nu min of meer gerustgesteld dat het wel goed komt.

Willekeurig voorbeeldje: https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1333074319652622342

Reputatie 7
Badge +3

@Philned Er zijn ook mensen die tot nu wel een mondkapje gedragen hebben, maar zich vanaf 1 december gaan beroepen op de medische uitzonderingen.

Ik verwacht dat die plicht straks weinig effect zal hebben, omdat meer mensen zich zullen gaan beroepen op die uitzondering dan degenen die echt geen mondkapje kunnen dragen. Daardoor zal een andere groep min of meer gedwongen thuis moeten blijven. Ik heb de laatste dagen de indruk dat juist minder mensen een mondkapje dragen op de plaatsen met dringend advies dan toen het net gegeven was.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, zijn naam kwam ook langs bij dat andere alu hoedje. Heeft een behoorlijke klap van de molen gehad. Wat een ongelooflijk eng mannetje is die Jensen geworden zeg.Misschien mag ik het niet zeggen, maar dit soort mensen moeten het gewoon eens in ernstige mate krijgen. Alleen nemen ze dan een kostbaar ziekenhuis of IC bed in beslag.

 

Badge +3

Ik heb de laatste dagen de indruk dat juist minder mensen een mondkapje dragen op de plaatsen met dringend advies dan toen het net gegeven was.

Tja, die indruk is terecht. Twee woorden.. Black Friday :disappointed_relieved:

Winkels in diverse steden (Rotterdam, Eindhoven, Dordrecht) eerder dicht, en oproepen vanuit gemeentes om niet te komen. Amsterdam eenrichtingsverkeer voor voetgangers in het centrum…

Dringend advies wordt gewoon in de wind geslagen, en dan zet men per 1 dec een mondkapje op en gaat de gekte alsnog vrolijk door (vermoed ik).

Ik verlang eigenlijk wel terug naar maart, toen iedereen nog doodsbang was voor handjes schudden of de knopjes van een lift of pinapparaat, en gewoon strak/braaf thuis bleef als dat enigszins kon.

Nog eentje dan https://twitter.com/WendelaWaller/status/1332755068458840064 te zot voor woorden.

Groepje asociale bejaarde corona-ontkenners, zonder mondkapje op uiteraard, en met grote verhalen over dictatuur en andere onzin, in een vol treinstel 8721 van Utrecht naar Amsterdam.

Dus…

Conducteur gehaald, die kwam, mondkapje ging toen op (onder het mom van de vermoorde onschuld "moet dat echt? Ik heb een longziekte!") maar daarna direct weer af.

Bij het uitstappen liet mevrouw een pamflet achter op het tafeltje. "Longziekte". My ass. De trut.

Reputatie 7
Badge

@Olav93Zeg eens eerlijk, blijf jij thuis en loop jij voor de frisse neus alleen een blokje om jouw eigen huis?

Het gaat er toch om dat je met zo min mogelijk mensen in contact komt?

 

Sterker nog, ik beperk me over het algemeen tot mijn eigen tuin. Ik ben verder één keer een paar uur op kantoor geweest sinds er in Nederland maatregelen van kracht zijn, op een dag dat ik een paar honderd meter daarvandaan bij een zorgverlener moest zijn (dat die afspraak door moest gaan en het risico waard was, was haar professionele mening). Aangezien we allemaal zo veel mogelijk thuis werken en dat voor ons redelijk mogelijk is, was ik daarbij zeker tien meter en meerdere muren verwijderd van de dichtstbijzijnde collega. En ik ben met de auto gegaan en niet met de trein zoals ik onder normale omstandigheden altijd doe en nu ook zou hebben gedaan.

Dat ik daarnaast - op een rustig tijdstip - ten slotte nog een keer bij een bouwmarkt ben geweest voor iets wat ik was vergeten voor een verbouwing waar ik al aan begonnen was, ben ik niet trots op. Ook voor mij zouden strengere maatregelen wellicht beter zijn km dit soort fouten te vermijden.

Via https://twitter.com/rikusspithorst/status/1286015292225785861

Zijn deze cijfers herkenbaar voor een HC, of zien die er veel minder omdat iedereen het ding snel opzet bij controle?

Denk dat het misschien ook met de trajecten te maken heeft. In de metro zelf wordt vrijwel nooit gecontroleerd en in de trein tussen Utrecht en Amsterdam al helemaal niet. Ook niet voor corona.

Reputatie 7
Badge +3

Waar ik me vooral over verbaas is de miljoenen kostende campagne om reizigers weer het OV in te krijgen waarbij gezegd wordt men eind dit jaar wil naar 80% van het normale aantal reizigers. Kan het OV wel willen, maar zolang veel forenzen nog thuis moeten werken gaan die het OV niet redden. En met vooral dagjesmensen terug te lokken kom je er niet, zeker als die dagjesmensen niet met goedkope actietickets kunnen reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

En dan die mensen die blijven zeggen dat de sterfte cijfers minder zijn dan in de griepgolf 2017/2018. Ja, ze zijn tot nu toe lager en ze zijn lager omdat er nu allerlei maatregelen zijn. Ik wil echt niet weten hoe hoog die cijfers zouden zijn geweest en uiteindelijk nog zouden worden als we gewoon het normale leven had doorgezet.

Bij de laatste grieppandemie, de Hongkonggriep (ik laat even de de Mexicaanse griep buiten beschouwing want die viel qua doden uiteindelijk nog erg mee) zijn naar schatting 1 miljoen mensen overleden. En dat bij een totale wereldbevolking van ongeveer de helft van wat het nu is. Daar was maar heel beperkt een griepvaccin voor en er waren niet zulke maatregelen als nu, griep was de griep en dat kreeg je of kreeg je niet.

Nou, ik kreeg het, als 1 jarige, en was er heel ziek van (gehoord van moeders), een snel oplopende en aanhoudende koorts van 40 graden en nog wat andere alarmerende symptomen waarna de huisarts mijn vader als de wiedeweerga midden in de nacht naar de spoedapotheek naar de andere kant van de stad stuurde omdat het anders wel eens te laat kon zijn. Ik heb sindsdien nooit meer griep gekregen.

 

Badge +3

Ernstiger vond ik een tweet van iemand die al 10 conducteurs zonder mondkapje of andere bescherming voorbij zag komen in de trein, alsof zij dat niet hoeven en ‘wij’ wel?

Uiteraard geen berispingen maar toch… Neem niet aan dat het om een contoleronde ging, dan zou ik ze keihard uitlachen (anders horen/zien ze dat niet wegens mijn kapje!)

Hoe dan ook, mensen die hun ov-chipkaart ter controle geven aan een HC maken zich ernstig zorgen, terwijl de kans op besmetting via oppervlakken zo goed als nihil is (niet je chipkaart in je mond steken na controle!)

De HC is degene die nog het meeste risico loopt, door al die kaarten aan te nemen.. niet jijzelf!

En de knopjes voor deuren openen dan (waarom niet automatisch?) die ook super vies/besmettelijk zijn?

Nee, een trein is geen tram of bus! Gebruik dan je verstand dus een voorwerp zoals een pen of sleutel of je elleboog om dat ene knopje te bedienen… :joy:

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil echt niet weten hoe hoog die cijfers zouden zijn geweest en uiteindelijk nog zouden worden als we gewoon het normale leven had doorgezet.

 

Niet? Dat zou ik dus juist echt heel erg graag willen weten, al zal dat natuurlijk nooit mogelijk zijn. En hoeveel (eerdere) sterfgevallen de huidige maatregelen op termijn wellicht kosten. Al blijft het gewoon lastig, het zegt allemaal zo weinig, ook cijfers. Een familielid van mij is afgelopen week gestorven aan Corona, maar had anders ook niet langer dan nog een paar weken soort van geleefd. Nu hoort-ie opeens bij de dagelijkse statistieken. Dat geldt natuurlijk voor veel meer gevallen. Ik heb het al eerder gezegd, ik ben blij dat ik niet over dit soort zaken hoef te beslissen.

Dan is het nu dus helder dat dat niet is gezegd door iemand van de NS, alleen zijn de coupons nu geldig tot eind van het jaar, maar dat lijkt mij logisch.

De HC is degene die nog het meeste risico loopt, door al die kaarten aan te nemen.. niet jijzelf!

De conducteur pakt de kaarten helemaal niet aan, de reiziger houd gewoon de kaart tegen de lezer.

Verder, het klakkeloos overnemen van berichten van Twitter heeft geen enkele waarde @Robert B als je niet eerst zelf controleert of beweringen waar zijn, zoals over die 10 conducteurs zonder beschermmidelen.

Dat kan iedereen op Twitter zetten...

Reputatie 7
Badge +3

Het is denk ik eigenlijk meer dat ik vrees dat die cijfers me te zeer zouden beangstigen. En de officiele cijfers nu zeggen ook niet alles, zoveel mensen bv in verpleeghuizen die niet getest zijn en daarom niet mee tellen en niet alleen in Nederland.

En ja, er zullen nu mensen overlijden die toch al niet lang meer zouden leven. Maar ook dat is vaker zo bij griep epidemieën. En misschien zou ook zonder Covid-19 wel een deel aan de gewone griep zijn overleden.

Fijn dat het nu ook eens door de experts wordt onderstreept. Wat hier gezegd wordt, bevestigt al mijn vermoedens van de afgelopen maanden. Ik hoop dat er geen verkeerde conclusies zijn getrokken en dat hier iets mee gedaan kan gaan worden.

Badge +3

De conducteur pakt de kaarten helemaal niet aan, de reiziger houd gewoon de kaart tegen de lezer.

Verder, het klakkeloos overnemen van berichten van Twitter heeft geen enkele waarde @Robert B als je niet eerst zelf controleert of beweringen waar zijn, zoals over die 10 conducteurs zonder beschermmidelen.

Dat kan iedereen op Twitter zetten...

Joh @Deventer, die discussie wil ik best aan gaan maar dan wordt het welles/nietes en daar juist geen zin in! Ga je gang als je dat privé wilt doen. Ik stelde min of meer een vraag aan een collega van je dus? Goed zo, dan mag ik los!

Mijzelf zal je nog niet snel in een trein zien (heb alternatieven) maar voor wie er op aangewezen is (mét mondkapje in een lege coupé) wat meer empathie.

Maar ja, met iemand die tussen Zwolle en Roosendaal één appel denkt te kunnen eten en na de 2e waarschuwing geen zichtbaar mondkapje heeft wat minder moeite om te lezen/interpreteren. Go @Loes !

Als diegene de trein uit gezet wordt, of die €95 betaalt en alsnog niet verder mee mag toch prima?

Dat is provoceren dus (zijn er veel, onzin die kapjes die bewezen niets doen voor jezelf!), maar de regels zijn redelijk bekend en duidelijk. Zullen we het daarbij laten voor nu?

Iemand die zich druk maakt over het aanraken van een ov-chipkaart door een conducteur moet zich,,, eigenlijk niet zo druk maken dus. Als dat een risico is zouden ze het niet doen immers (voor hun eigen veiligheid) maar dat is totaal niet aan de orde, want van het aanraken van een ov-chipkaart (of een WC bril) krijg je géén corona dus!

Als jij je kaart zelf vast wilt houden mag dat ook, hooguit dat een HC om de foto vraagt als de kaart in een hoesje of in je portemonnee zit, en men twijfels heeft of dat jij het wel bent. En dan volgt er meestal een heel ander gesprek.

Goedkope dagkaartjes leveren amper iets op, alleen overvolle treinen. Denk niet dat dat de bedoeling is van de actie om meer mensen in het OV te krijgen. Het gaat natuurlijk om ruim hogere inkomsten.

En met de telkens groter wordende pandemie kan het aantal potentiële reizigers in herfst en winter nog wel eens flink gaan tegenvallen.

Reputatie 7
Badge +3

Onderstaand wil ik ook nog even onder de aandacht brengen, het lijkt nml. veel meer te gebeuren momenteel en dit incident staat niet op zichzelf. Doordat het toezicht minder is momenteel begint het onveiligheidsgevoel ook toe te nemen. Gisteren zijn er meerdere incidenten geweest op het spoor met agressie.

https://www.destadamersfoort.nl/lokaal/corona/335821/conductrice-gezicht-gespuugd-en-geslagen-697610

Voor wie 't wil zien, beelden van de aanhouding: https://www.dumpert.nl/item/7889923_ead291c0

En dan die mensen die blijven zeggen dat de sterfte cijfers minder zijn dan in de griepgolf 2017/2018. Ja, ze zijn tot nu toe lager en ze zijn lager omdat er nu allerlei maatregelen zijn. Ik wil echt niet weten hoe hoog die cijfers zouden zijn geweest en uiteindelijk nog zouden worden als we gewoon het normale leven had doorgezet.

Die cijfers zijn al niet meer lager, tijdens de griepgolf in 2018 lag het hoogtepunt op 4092 overlijdens in week 10, dit jaar week 14 heeft als voorlopig cijfer 5098 overlijdens, en dat is een flinke lijn omhoog (week 11 - 3209, week 12 - 3586 en week 13 - 4425)

Reputatie 7
Badge +3

Vandaar ook mijn verbazing dat men het OV weer bijna vol wil krijgen. Er kan wel gezegd worden dat het OV OK is, maar de besemettingscijfers lopen alleen maar op en de WHO verwacht nu al dat oktober e november “moeilijk” worden met meer sterfgevallen. Met zulke berichten blijven mensen thuiswerken. 

De mensen die nu niet met het OV reizen hebben daar vaak meerdere redenen voor, niet alleen dat ze het niet veilig vinden. In sommige gevallen vindt men het te duur, maar veel mensen hebben nu gewoon geen noodzaak ervoor, bv door thuiswerken, onderwijs op afstand, evenementen en concerten die niet plaatsvinden. 

Gekeken naar het vaccinatiepercentage https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/cijfers-vaccinatieprogramma#:~:text=De%20vaccinatiegraad%20voor%20de%2050.91%25%20voor%20de%20eerste%20vaccinatie . en deze informatie maakt me erg blij. Ik hoop dat we in dit tempo allemaal snel weer naar het normale leven zullen terugkeren.

Reageer