Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Badge +3

Off-topic maar https://twitter.com/Kortom_Tom/status/1249056604756103170

Die 1,5 meter is waarschijnlijk omdat ieder individu door 5G apart kan worden ingescand en aangestraald zodat we ter plekke kunnen worden uitgeschakeld. We worden straks verplicht gevaccineerd en voorzien van een chip en zijn zo dus te scannen.

Haha ja echt hè? Waarom zou je nog moeten in/uitchecken als men toch al weet waar je bent op tijdstip × of wat je lichaams °C temperatuur is eventueel bij het passeren van een poortjel… (voor zover dat belangrijk is of zou kunnen zijn)

 

Reputatie 7
Badge +3

De mensen die dat zeggen noemen alleen het uiteindelijke totaal van geloof ik 9500 tov het totaal nu. Zo van “daar hoorde je toen niemand over”, die mensen hebben dat ook weer ergens gehoord en kijken niet verder. Van die makkelijke roeptoeteraars. 

Ik zag inderdaad deze week een grafiekje over de laatste 3 of 4 jaar met per week uitgezet hoeveel overlijdens er  waren. Het lijntje van 2020 ging toch opeens wel veel harder omhoog dan alle andere jaren, inclusief 2018. 

@Deventer : ik heb nergens op dit forum gesteld dat er minder gecontroleerd moet worden. Er moet juist veel meer gecontroleerd worden. Ik trek alleen jouw positieve verhalen over al die controles die jij blijkbaar wel meemaakt in twijfel. Op nu.nl wordt overigens ook al gehakt gemaakt van de campagne van het OV. 

https://www.nu.nl/coronavirus/6077252/grote-ov-campagne-moet-reiziger-weer-de-trein-en-bus-in-krijgen.html

 

Samenvatting:

1. OV is te duur

  1. Mensen willen geen mondkapje in de trein dragen
  2. Andere mensen willen weer niet in de trein als mensen geen mondkapje op hebben
  3. Mensen zijn overgestapt op de auto
  4. Mensen zijn overgestapt op de (elektrische) fiets
  5. Mensen werken nog steeds veel thuis.

En ook wordt veel opgemerkt dat het nu juist, met het oplopende aantal besmettingen, een volkomen verkeerd signaal is om de mensen weer in het OV te krijgen.

 

 

 

Ons nieuwe handelingsperspectief is uit. Heb nu nog dienst en kom hier later vanavond op terug.

Badge +3

Ik hou het even offtopic onder de lakens.. nobody has to know! Want het is allemaal één groot complot natuurlijk…. 5G en coronavirus en zo

https://www.youtube.com/watch?v=fXdu3pwT4ps 

Slaap zacht (meneer de president en iedereen eigenlijk) :sleeping:

Reputatie 7

3 maanden later is er niks meer van te merken, er rijden hier in een tiental steden trams waar men ze nog draagt maar verder is de coronasituatie effectief over.

 

Les: als je tijdig goede maatregelen neemt met burgers voorzien van gemeenschapszin en verantwoordelijkheidsgevoel kom je er ook sneller en beter vanaf.

 

… en dan denk je het onder controle te hebben en dan komen de buitenlanders het vergallen. Vraag dat maar aan de Chinezen.

De Grieken gaan dit jaar ook wat meemaken: die hebben van de eerste golf nauwelijks last gehad.

 

 

Bullshit, mag iemand zijn/haar teruggevonden ov-chipkaart terug alsjeblieft?

Kosten van het invoeren in het zoeksysteem, verzenden naar centraal punt en daar bewaren en eventueel weer opnieuw bij de klant brengen kost alles bij elkaar meer dan een nieuwe kaart. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat kaartje heeft er inderdaad gestaan. Kort nadat het weggehaald was, was het nog wel te vinden via Google cache maar ook dat was kort erna weg. In ieder geval stond het 11 november nog wel online.

De link ernaar en het kaartje zelf werd in ieder geval al veelvuldig gedeeld door allerlei complot wappies en anti-Corona maatregelen gekkies op sommige websites en Facebook groepen. Misschien kun je wel zeggen dat het hun schuld is dat het kaartje weggehaald is en waardoor de goeden (degenen die echt geen mondkapje kunnen dragen om een medische reden) nu moeten leiden onder de slechten. 

Het kaartje is via een omweg nu weer wel te vinden. Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/mensen-met-een-beperking-of-chronische-ziekte staat een link naar https://www.vilans.nl/leven-in-coronatijd-als-je-risico-loopt#item1 waar weer onder punt 1 “Hoe kan ik laten zien dat ik een uitzondering ben?” een link staat naar de PDF die eerder op de site van Rijksoverheid stond.

Vreemd dat het kaartje niet meer op de site van de Rijkoverheid staat maar dat ze er wel naar linken op een andere website. 

Er wordt wel gezegd dat het kaartje een extra ondersteuning is naast andere dingen waarmee je kunt aantonen dat je uitzondering bent, zoals: 

  • Jouw hulpmiddel of medicijnen te tonen
  • Een briefje van jouw arts, zorgverlener of zorgorganisatie te laten zien
  • Het laten zien van een bewijs van een recente afspraak met het ziekenhuis
  • Iets anders laten zien waardoor duidelijk wordt dat jij een uitzondering bent

Zoiets?

 

 

Vandaar ook mijn verbazing dat men het OV weer bijna vol wil krijgen. Er kan wel gezegd worden dat het OV OK is, maar de besemettingscijfers lopen alleen maar op en de WHO verwacht nu al dat oktober e november “moeilijk” worden met meer sterfgevallen.

Met de huidige bezetting is het OV financieel niet lang meer in stand te houden. Treinen en bussen zullen voller moeten, of door meer reizigers of door de diensten in te krimpen.

@MoDe 

Een abonnement door laten lopen, ondanks een bepaald advies, blijft altijd eigen keuze.

Je kunt nu gewoon gebruik maken van je abbonement, juist nu is het rustig in de treinen, en kan je dus comfortabel reizen.

Wat minder dit soort forums lezen en wat mee praktijkervaring opdoen zal je een compleet ander beeld geven van het treinreizen

Badge +3

Van HC Cato al een tipje van de sluier:

https://twitter.com/CBacola/status/1333433267899535362

Maar een verklaring geldt niet in het OV. Een gelaatscherm dat mag dan nu wel voor deze mensen die aannemelijk kunnen maken dat ze geen mondkapje op kunnen.

En van een andere NS’er (Joop):

Gelaatsscherm mag idd, las ik bij het in dienst melden.

Veel spannender zal het niet worden. Bij helemaal niets zal je een hele goede verklaring moeten hebben waarom je met het ov reist dus.

Reputatie 6

Sterkte morgen Loes, verwacht inderdaad niet teveel van de mondkapjes. Helaas hebben mensen niet door dat we weer afstevenen op een lockdown als de cijfers blijven oplopen.

En alle maatregelen, daar zijn we voorlopig nog niet vanaf met de dwarsheid die er heerst in NL.

Een prettige werkdag Loes. En die mondkapjes, daar hoef je niet erg op te rekenen. Gisteren bij diverse woonwinkels en bouwmarkten geweest. Daar stonden wel weer bordjes maar het personeel zei er niets van als er mensen zonder binnen liepen. 
Het het hele coronaverhaal is al zo vaak verandert en verdraait… Dingen waar het OMT van zegt “niet doen zal niet gaan werken” (QR code) toch invoeren. Ik kijk er maar optimistisch naar…. Elke dag die 10.000 positief geteste mensen…. die zijn telkens over 10 dagen zonder prik immuun….. (zijn er sinds het begin van Corona al meer dan een miljoen….) 
Mensen beginnen er een beetje moe van te worden. 

@MoDe

Ik wordt door NS al wekenlang bestookt met persoonlijke e-mails om mijn NS Flex abonnement weer aan te zetten. Zolang NS echter de controle op de mondkapjes niet op orde heeft zien ze mij niet.

80% reizigers terug in de trein is voorlopig een illusie. HBO/MBO is nog steeds 90% internetonderwijs (ik woon zelf bijna naast beide instellingen, je ziet er nog steeds vrijwel niemand), werkenden gaan met de auto naar het werk (weggejaagd in het voorjaar) en senioren nemen zonder corona-handhaving het risico van de trein niet. Tel uit je reizigersverlies.

Reputatie 7
Badge +3

Die inderdaad Popeye. Nu echt flink omhoog terwijl in andere jaren rond deze tijd al dalend op weekbasis.

Reputatie 7
Badge +3

Toch snap ik die angst niet zo. Bijna iedereen heeft gewoon z'n mondkapje op. Ja, er zit wel 's een enkeling zonder mondkapje in de trein, maar als je dat vervelend vindt ga je toch gewoon ergens anders zitten? Er is (voorlopig nog) ruimte genoeg :slight_smile:  Als er mensen luidruchtig zijn, of een stinkende maaltijd naar binnen werken, of wat-dan-ook, doe ik dat ook. Je kunt echt prima veilig met de trein reizen.

Reputatie 7

Even als advocaat van de duivel hoor - ik snap het zelf echt wel en ben behalve voor het bezoeken van een zorgverlener sinds de maatregelen van kracht zijn zelf het huis niet uitgeweest, ontvang geen bezoek etc. - maar ben ik de enige die vind dat de overheid ook niet duidelijk communiceert en het zelf ook niet snapt?

 

Nee, je bent niet de enige. Adviezen/regels als Blijf thuis-Blijf binnen-Hou 1,5m afstand enz. zijn niet consistent en bieden ruimte voor een eigen invulling. In landen ten zuiden van ons heerst een strenger en (daarmee ook) duidelijker regime. Neem nu Belgie. Woon zelf aan de grens maar kom dat land niet meer wandelend of fietsend in en de Belgische overheid doet er alles aan om te voorkomen dat Belgen in ons liberale en verderfelijke land met al zijn besmettingshaarden een besmetting oplopen en vervolgens importeren.

Maar zijn deze verdergaande lockdowns ook effectiever. Krijg (nog) niet die indruk.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaar ook mijn verbazing dat men het OV weer bijna vol wil krijgen. Er kan wel gezegd worden dat het OV OK is, maar de besemettingscijfers lopen alleen maar op en de WHO verwacht nu al dat oktober e november “moeilijk” worden met meer sterfgevallen.

Met de huidige bezetting is het OV financieel niet lang meer in stand te houden. Treinen en bussen zullen voller moeten, of door meer reizigers of door de diensten in te krimpen.

Klopt en ik begrip best dat het OV weer meer reizigers wil. Maar die reizigers moeten wel een bestemming hebben waar ze heen kunnen, willen of mogen. Het is niet alleen een kwestie dat het veilig is om met het OV te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Onderstaand wil ik ook nog even onder de aandacht brengen, het lijkt nml. veel meer te gebeuren momenteel en dit incident staat niet op zichzelf.

https://www.destadamersfoort.nl/lokaal/corona/335821/conductrice-gezicht-gespuugd-en-geslagen-697610

Een woordvoerder legt dit toch anders uit:

Wat er zaterdag in Amersfoort is gebeurd, is ongelofelijk schrikken. Zeker voor onze collega. Maar het was, gelukkig, een uitzonderlijke situatie. Als we kijken naar het aantal incidenten dan zien wij de afgelopen weken geen toename. Wat ons betreft hoeven er op dit moment geen extra maatregelen te worden genomen.

Ik mis in de reactie wel een beetje de nuance dat je eigenlijk zou verwachten dat er veel mínder incidenten zijn, met zoveel minder reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

Meivakantie! Corona of niet, half Nederland zal er op uit willen gaan.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Een abonnement door laten lopen, ondanks een bepaald advies, blijft altijd eigen keuze.

Je kunt nu gewoon gebruik maken van je abbonement, juist nu is het rustig in de treinen, en kan je dus comfortabel reizen.

Wat minder dit soort forums lezen en wat mee praktijkervaring opdoen zal je een compleet ander beeld geven van het treinreizen

Praktijkervaring opdoen en door schade en schande wijs worden? Genoeg mensen in mijn omgeving die mij hun ervaringen laten weten. Daarbij woon ik vlakbij een station en zie het gedrag bij de in- uitstappers. En als ik langs het spoor fiets zie ik in de langsrijdende treinen niet iedereen met mondkapje. 

Als ik jou goed begrijp zijn er nooit overvolle perrons en overvolle treinen. Waarom wordt er dan op Twitter geklaagd over volle treinen? En stel dat ik een trein neem, waar moet ik dan naar toe? Naar familie in een risicogroep? Een stadswandeling in een stad waar de besmettingen in hoog tempo oplopen? Een museum bezoek kan niet meer spontaan, want je moet reserveren en op die tijd er zijn. In mijn stad, waar het aantal besmettingen nog meevalt, maakt men zich al zorgen over de drukte in het centrum. Dat het daar druk is zag ik met eigen ogen op Monumentendag toen ik van A naar B fietste. 

Daarnaast heb ik na 20 jaar ervaring met regelmatige werkzaamheden op mijn veel bereisde traject niet zoveel zin om een dagje uit te plannen tijdens werkzaamheden. En werkzaamheden waren er op een tal trajecten. Tel daarbij op de uitvallende treinen door defect of aanrijding. Gezellig is anders.

En natuurlijk kun je een advies naast je neer leggen, maar NS kon en kan mij niet hetzelfde aanbieden als ik weer zou willen reizen. Als ik opzeg, dan is NS mij gewoon als trouwe klant kwijt!

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben zeer verbaasd dat er nog steeds mensen in de trein zitten zonder mondkapje. Het lijkt me nu toch wel eens tijd worden dat al types op de bon geslingerd worden.

Geen mondkapje = geen treinreis of een boete.

Bij de verschillende bushaltes hier in de omgeving staat iedereen al met zijn mondkapje op klaar voordat de bus aankomt. 

Reputatie 7
Badge

Het is zo'n zooitje geworden in het OV dat nu ze nu gaan aankondigen strenger te controleren. 

Reputatie 7
Badge +3

@Loes dat het vandaag rustiger was, kan te maken hebben met de oproepen van de overheid om (weer) thuis te werken en (OV)reizen te verminderen.

Ik had gepland om morgen voor het eerst sinds begin maart met de trein te gaan reizen. Gezien de oproep om reizen te verminderen en het feit dat het een niet-noorzakelijke reis zou zijn, blijf ik morgen dus thuis. Minder dan 0 reizen kan niet. Mijn stapeltje ongebruikte Keuzedagen groeit gestadig.

01-07-2020Sprinter Den Haag CS - Leiden 17.51, conducteur zonder mondkapje.. verrassend. 


En ook zonder gelaatscherm of met gelaatscherm ??

Reageer