Corona, ervaringen sinds de maatregelen

Toon eerste bericht

1022 reacties

Helaas @Pingpong Je hebt mijn bericht niet goed gelezen.

En mensen met niet-cruciale beroepen die afhankelijk zijn van het OV om op het werk te komen? Niet iedereen kan thuiswerken, zoals juist conducteurs en machnisten zouden moeten begrijpen. 

De brief van de vakbond spreekt over de vele incidenten in het afgelopen weekend. Ik vind het trouwens wel vreemd dat alleen de NS-medewerkers genoemd worden. Volgens mij hebben de buschauffeurs veel meer te maken gehad met agressie in het OV.

@Deventer : Helaas als de reactie u niet zint gaat u maar weer iets anders verzinnen. V die S van Service is sowieso al ver te zoeken zal ook wel ergens rond Haarlem actief zijn. Die hadden vandaag dus giga veel boetes kunnen schrijven. Ik vind je verhalen met de dag ongeloofwaardiger worden. Dus ik sla ze in het vervolg maar over. 

Reputatie 7
Badge +3

@Loes Heb je al 's gesprekken met reizigers gehad over het aanmelden van de treinreis? Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat een beetje aanslaat en zin heeft.

Badge +3

Uiteraard is het alleen al (zwaar) vertekend omdat er nu veel meer getest wordt, en honderden mensen in bepaalde omgevingen (seizoenswerkers, vleesverwerkende industrie) ineens positief blijken te zijn zonder klachten. Misschien wegens het busjes-vervoer, of samen met 10 anderen in een vakantiehuisje verblijven?

Neemt niet weg dat die mensen wel uit de buurt van kwetsbare groepen en risicovolle omgevingen (ov en horeca bijvoorbeeld) dienen te blijven natuurlijk.

Dus ik sla ze in het vervolg maar over. 

@Pingpong 

Gelukkig kent deze Community geen leesplicht 😀

Reputatie 6

En mensen met niet-cruciale beroepen die afhankelijk zijn van het OV om op het werk te komen? Niet iedereen kan thuiswerken, zoals juist conducteurs en machnisten zouden moeten begrijpen. 

De brief van de vakbond spreekt over de vele incidenten in het afgelopen weekend. Ik vind het trouwens wel vreemd dat alleen de NS-medewerkers genoemd worden. Volgens mij hebben de buschauffeurs veel meer te maken gehad met agressie in het OV.

Ik reageer op het feit dat vakbonden (in bovenstaande brief) ervoor pleiten om treinen alleen toegankelijk te maken voor reizigers met cruciale beroepen. Mijns inziens gaat dat veel te ver. 

Reputatie 7

Fijn dat ook de NS zijn best doet de treintjes vol te krijgen.

Mijn vrouw en ik hebben sinds vorige week onze 12 gratis ritten per persoon netjes binnen gekregen.

Hallo,

Sie haben zwölf kostenlose Zughfahrten beantragt und das war eine sehr gute Idee 

Auch nach den Sommerferien gibt es in Belgien noch viel zu entdecken.

Deshalb lädt die SNCB Sie ein, in den kommenden Monaten jede Ecke des Landes mit dem Hello Belgium Railpass zu erkunden. Wussten Sie, dass Sie mit Ihren kostenlosen Fahrten mehr als 500 Reiseziele besuchen können ?

Allemand, flamand, c’est la même chose…

Maar goed… een gegeven Pferd kijken we niet in de bek natuurlijk.

Badge

Nog fijner is het dat de informatie hier wordt gedeeld.

Vaker, iets van een inhoudelijke bijdrage vanuit NS, zou dit forum ten goede komen en valt toe te juichen.

Zolang er in tunnels niet zonder 2e man gereden mag worden zal eerst de regelgeving aangepast moeten worden in NL voordat dit mogelijk is. Dus proefballonnetjes hier posten zie ik niet als informatie verschaffen.

En deventer kent deze regels neem ik aan ook.

ik wel weet is dat het zwaar weegt als er een constatering plaatsvindt bij verkeerd gebruik. Iedereen is volwassen bij ons, dus ik ga daar niet over liegen om een collega te beschermen. Ik zal altijd aangeven wat ik gezien en gehoord heb.

Maak je daar dan pro actief een melding van aan je leidinggevende ?

Reputatie 7
Badge +3

Op een dag als vandaag is het vooral het weer dat de treintjes naar Zandvoort vol krijgt.

Andere jaren met Prinsjesdag togen nog veel koningshuisfans naar Den Haag, maar die waren dit jaar niet welkom. Anders kwam ik eind van de middag nog wel wat uitgedoste fans tegen op Den Haag Centraal.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, nu wordt meer getest maar dan nog als je naar Nederland kijkt zijn er nu veel minder nieuwe gevallen per dag dan half maart. Op 18 maart 460 en gister 61 (al kunnen daar nog wel enkele bijkomen die later worden doorgegeven). Als er in maart net zoveel getest had kunnen worden als nu zou het dan nog veel hoger zijn geweest.

En zoals gister in de technische briefing van het RIVM stond, de huiselijke omgeving en andere familieleden staan bovenaan als mogelijke besmettingsbronnen die uit het bron en contactonderzoek naar voren komen. De kans dat je in de trein besmet raakt is heel klein, al kan die de komende tijd wel groter worden als er meer mensen gaan reizen.

Reputatie 5

Bedankt voor de uitleg. Ik ben wel verbaasd, in een sector waar alles wijkt voor veiligheid, dat het zo kan werken. Maar ik zal voorzichtig zijn ;)

Reputatie 6

De oproep van onze MP is toch echt: Hou vol en blijf binnen !

Voor een bezoek aan een supermarkt e.d. bestaat vandaag de dag geen enkele noodzaak.

Jij zorgt voor mijn boodschappen? Alvast bedankt! Bezorgdiensten hier kennen lange wachttijden, dat is geen optie.

Bezorgdiensten zullen vast niet alles aan kunnen, die hebben simpelweg niet de capaciteit om ineens ook aan iedereen die normaal zelf boodschappen doet te bezorgen. Boodschappen doen lijkt me dan ook noodzakelijk zo lang de overheid het (gelukkig) niet nodig acht op een andere manier i.i.g. voedsel te gaan distribueren. Daarbij kunnen we natuurlijk wel allemaal een steentje bijdragen door te proberen op een rustig moment te gaan en bijvoorbeeld wekelijks boodschappen te doen voor een hele week i.p.v. elke dag, zoals sommige mensen gewend zijn.

Overigens vraag ik me wel af of het in deze tijd nu zo'n probleem is als er een wachttijd is. Als je je eten laat bezorgen wordt het aantal redenen om niet thuis te zijn helemaal klein en kun je je boodschappen dus zeer waarschijnlijk ontvangen wanneer ze komen. En een dagje eerder bestellen om niet zonder te komen te zitten, moet ook kunnen toch?

Zolang er in tunnels niet zonder 2e man gereden mag worden zal eerst de regelgeving aangepast moeten worden in NL voordat dit mogelijk is. Dus proefballonnetjes hier posten zie ik niet als informatie verschaffen.

En deventer kent deze regels neem ik aan ook.

Dat is slechts een regel welke NS zichzelf heeft opgelegd en niet komt uit het VVRV, welke leidend is vanuit de overheid, en dat weet @Jeroen hopelijk ook.

Keolis rijdt ook gewoon door de tunnel van Nijverdal met een lengte van een halve kilometer zonder conducteur.

Deze extra opgelegde regelgeving bij NS kan dus gewoon geschrapt worden en is dus geen enkele belemmering om de conducteur op sommige NS diensten van de trein te halen.

Reputatie 7
Badge +3

Persoonlijk vind ik de vakbonden te kort door de bocht gaan door alleen over cruciale beroepen te spreken. De mantelzorger hoort hier ook bij, reizigers die bv naar het ziekenhuis gaan. Als we dit zouden realiseren, apart vervoersbewijs, hoe ga je dit allemaal veilig na? Ik ben benieuwd wat er allemaal uit gaat komen.

pasje met foto zichtbaar dragen, zoals bedrijfspasjes.

Reputatie 7
Badge +3

Dat van die fiets zonder kaartje was wel te verwachten. Niet iedereen kan via PC of smartphone bestellen of weet dat het alleen via pc of Smartphone kan. Fietsen mogen mee, geen kaartje in de automaat, dus gewoon zonder...

Ik heb geleerd de collega direct aan te spreken

Ik zou er niet aan moeten denken @Loes ! Dat lijkt me niet echt prettig voor de werksfeer. En dan even later weer samen keuvelen over de vakantie of kids.......

Reputatie 7
Badge +3

Lees dit maar eens https://www.rtlnieuws.nl/node/552116 

of https://nieuwsredactie.fhj.nl/index.php/2016/06/10/14857/  waar het nog net goed ging. 

Het is vaak een eerste impuls om bij een deur die dicht gaat je hand of misschien je voet in de deuropening te doen om hem zo open te houden. Uit bovenstaande verhalen blijkt dat dat bij treindeuren absoluut niet verstandig is.

Overigens was het ook geen idee om ooit bij mijn oma thuis iets dergelijks te doen. Ik was toen iets van 10 of 11 jaar oud en zat mijn jongere broertje buiten achterna. Die “vluchtte” naar binnen en gooide de voordeur dicht waarop ik mijn linkerhand recht naar voren uitstak om die deur open te houden. Maar ipv op het hout kwam mijn hand bij het gedeelte met matglas en ging daar finaal doorheen waardoor ik een flinke snee van het glas aan mijn pols had. Iets dieper en het glas had mijn slagader misschien wel kunnen raken. Het litteken is nog steeds enigszins zichtbaar. 

Reputatie 6

Persoonlijk vind ik de vakbonden te kort door de bocht gaan door alleen over cruciale beroepen te spreken. De mantelzorger hoort hier ook bij, reizigers die bv naar het ziekenhuis gaan. Als we dit zouden realiseren, apart vervoersbewijs, hoe ga je dit allemaal veilig na? Ik ben benieuwd wat er allemaal uit gaat komen.

pasje met foto zichtbaar dragen, zoals bedrijfspasjes.

Hoe wil je dat dan doen voor bijvoorbeeld die laatste groep? Moeten ziekenhuizen daar dan pasjes voor gaan uitgeven? De mensen daar hebben echt wel wat beters te doen momenteel, vrees ik.

En op dat pasje moet dan staan dat je naar het ziekenhuis gaat? En met wie je een afspraak hebt? En waarvoor? Anders is het moeilijk controleerbaar. Dat lijkt me strijdig met het recht op toegankelijkheid van de gezondheidszorg én een behoorlijke inbreuk op de privacy.

Op zich mag ik je idee wel, ik zou ook graag controleerbaar zien worden gemaakt wie noodzakelijk op reis is, maar ik betwijfel sterk of dit haalbaar is. Verder dan de Spaanse aanpak met een formulier dat bij controle getoond moet worden, ga je denk ik niet komen.

Badge +3

Het valt me op hoezeer de discussie speelt over de beschermingsmiddelen.

Dank voor de rest van je verhaal maar dat zal wel even zo blijven (totdat de acceptatie/noodzaak hoger wordt)

Dat de RVD een theedoek of kussensloop oke vindt als niet-medisch mondkapje (met naaipatroon erbij zelfs, doe maar wat) zegt genoeg. De meeste HC’s zeggen er ook niets van of zijn er wel klaar mee.

Het station kleuterjuf zijn we dus gepasseerd.. Zoek het maar uit verder met zijn allen  (alleen samen krijgen we het onder controle) en dat is ook het advies van webcare en de veiligheidscentrale min of meer…

Een melding sturen doen we niets mee, is geen acute melding van iets onveiligs, dus verwacht vooral niet dat er een HC langs komt om te kijken. Ik zei al (geintje) steek een sigaar op want dan zijn ze er wel ineens!

Spreek je medereizigers er op aan (ja doei, grote bek terug geen zin in) is het enige dat je kunt doen, of zoek de HC steeds weer? Waarom zouden reizigers dat als taak moeten gaan doen?

Willekeurig voorbeeldje (dus niet van mij) van een appje of sms aan die mensen van 06 1318 1318

Spreek de HC aan of ga maar ergens anders zitten? Wie heeft dat (automatisch) antwoord bedacht in hemeltjesnaam?

Een HC is vaak bijna net zo lastig te vinden als een WC op straat, als je er eentje nodig hebt!

Dat kan beter dus… 

Reputatie 6

Tijd voor een eigen auto @MoDe als je niet tegen het "avontuur" van een treinreisje kan. Verder alles goed ?

Vandaag even dagje Groningen per trein, zal gelijk kijken of er nog wat positiefs te melden valt 😀

Dagje Groningen met de trein lijkt me leuk! Oh wacht, er ligt geen spoor over de Afsluitdijk dus met de auto is het stukken sneller ;)

Afijn, ik reis nu wekelijks donderdag met de trein van Alkmaar Noord naar Haarlem. Tot nu toe gaat het goed. De trein terug blijft stuk drukker dan op de heenweg. Afgelopen zaterdag voor eerst sinds tijden weer een dagje uit geweest met de trein. Wandelen. Toen was het helemaal akelig leeg (Alkmaar Noord -Santpoort-Noord). Mijn mondkapje schoot alleen na één minuut al los. Normaal heb ik uitwasbare mondkapjes maar had via het werk aantal wegwerp mondkapjes gekregen. Ging nu wel stuk sneller door de voorraad heen...

Badge +3

Overigens was het ook geen [goed] idee om ooit bij mijn oma thuis iets dergelijks te doen. Ik was toen iets van 10 of 11 jaar oud en zat mijn jongere broertje buiten achterna. Die “vluchtte” naar binnen en gooide de voordeur dicht waarop ik mijn linkerhand recht naar voren uitstak om die deur open te houden. Maar ipv op het hout kwam mijn hand bij het gedeelte met matglas en ging daar finaal doorheen waardoor ik een flinke snee van het glas aan mijn pols had. Iets dieper en het glas had mijn slagader misschien wel kunnen raken. Het litteken is nog steeds enigszins zichtbaar. 

[Off-topic]

Haha same here bijna, ik was ook 10 of 11 en mijn broer had bij hem thuis (in Dronten) een glazen schuifpui naar de tuin. Het was hartje zomer dus die stond de hele dag wel open, ‘dacht’ ik…

Loopt hij naar buiten en ik ren er 5 seconden later achteraan… dwars door het dubbel glas! Snee bij mijn oor dus een enkeltje ziekenhuis Lelystad om te hechten, verder alleen materiële schade (wat kleerscheuren en de schuifpui dus) gelukkig.

Litteken bij oor nog zichtbaar inderdaad, maar die heb ik wel meer door onbesuisd jeugdgedrag, inclusief een paar ‘plastic’ voortanden (hoekopbouw).

Voor fratsen met (draai/schuif)deuren van liften en treinen en poortjes en zo nu wat te oud en te deftig (en stuk minder lenig om er overheen te springen, als ik dat zou willen) :sweat_smile:

Dan vertellen ze ook ff tussen neus en lippen door dat het pas hun eerste controle is sinds ze reizen. Sommigen gaven aan al een maand dagelijks te reizen.

Mooier kan je het niet schrijven @Loes Het beeld dat enkele alhier geven lijkt dus helaas  de realiteit.

Reputatie 7
Badge +3

De oproep van onze MP is toch echt: Hou vol en blijf binnen !

Voor een bezoek aan een supermarkt e.d. bestaat vandaag de dag geen enkele noodzaak.

Jij zorgt voor mijn boodschappen? Alvast bedankt! Bezorgdiensten hier kennen lange wachttijden, dat is geen optie.

Bezorgdiensten zullen vast niet alles aan kunnen, die hebben simpelweg niet de capaciteit om ineens ook aan iedereen die normaal zelf boodschappen doet te bezorgen. Boodschappen doen lijkt me dan ook noodzakelijk zo lang de overheid het (gelukkig) niet nodig acht op een andere manier i.i.g. voedsel te gaan distribueren. Daarbij kunnen we natuurlijk wel allemaal een steentje bijdragen door te proberen op een rustig moment te gaan en bijvoorbeeld wekelijks boodschappen te doen voor een hele week i.p.v. elke dag, zoals sommige mensen gewend zijn.

Overigens vraag ik me wel af of het in deze tijd nu zo'n probleem is als er een wachttijd is. Als je je eten laat bezorgen wordt het aantal redenen om niet thuis te zijn helemaal klein en kun je je boodschappen dus zeer waarschijnlijk ontvangen wanneer ze komen. En een dagje eerder bestellen om niet zonder te komen te zitten, moet ook kunnen toch?

wachtlijsten om klant te worden voor je iets mag bestellen en als je ergens kunt bestellen wachttijden van meer dan week voor dat de bestelling geleverd wordt….

Reageer