Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Loes De mondkapjes, althans het gebrek er aan, was mijn 1e ervaring eind juli bij mijn 1e treinreis in 2021. Voorlopig dus ook mijn laatste treinreis.

Volledige vaccinatie geeft geen garantie dat je niet besmet kan raken. Voor mijn eigen gezondheid en die van de mensen in de verpleeghuizen waar ik werk is reizen met de trein nog steeds niet veilig. Dat is jammer, want zonder auto ben ik wel afhankelijk van OV als ik ergens naar toe wil wat niet op fietsafstand is of fietsen niet kan.

 

Hoe is het nu met de drukte in de treinen? (als de trein te vol is mag ik er van mijn werkgever geen gebruik van maken...)

Net terug van de ene dag kantoor in de week. Het valt mij ook op dat het doordeweeks erg rustig in de trein. (gebaseerd op de 1 keer in de week dat ik met de trein reis)Zowel op de heen-als terugreis vandaag maximaal 4 personen in een coupe van 24 personen. Wat ik dan wel weer negatief vind is dat er in het weekend dan wel weer drukte ontstaat. Ik heb ook de berichten gezien van mensen met fietsen in de trein, vraag mij toch af waar de hersens bij die mensen zitten. Ik zou NS voor de komende 2 weken willen adviseren om het meenemen van fietsen in ieder geval te verbieden.   

Badge +3

Las zojuist dit via FNV Spoor:

Via https://twitter.com/FNVSpoor/status/1250088517465669634

 

Reputatie 7
Badge +3

En dan natuurlijk ook de Duisters. Zoals een columniste van de PZC al schreef: hebben ze geen Corona in Noordrijn-Westfalen ? 

Tja, die Duitsers. Die zijn er dus ook in Zandvoort en in Zandvoort is er “geen spoor van Corona en ook geen masker onzin”. 

Wir genießen gerade unseren Kurzurlaub an der niederländischen Küste in Zandvoort - zusammen mit Abertausenden anderen war es heute schön wuselig am Strand bei 30°. Von Corona keine Spur, ach ja und kein Maskenblödsinn wie in Deutschland. Herrlich! :-)

 

Reputatie 7
Badge +3

Zo zie je maar dat al die discussies niet alleen in Nederland spelen, wat nog wel eens beweerd wordt :slight_smile:

Vandaag even dagje Groningen per trein, zal gelijk kijken of er nog wat positiefs te melden valt 😀

Begint al prima, V&S doen een baanvakcontrole met 5 "man" sterk. Snel klaar, er zijn nog geen 10 reizigers.

Hopelijk blijft het zo, ben nu meegereden met een collega (dan zit je ook niet 1.5 m uit elkaar, maar ik heb geen alternatief) 

Normaal neem ik de trein Hoofddorp-Leiden

Reputatie 7
Badge +3

Klopt, niet alleen in Nederland heb je van die mensen die gaan demonstreren tegen de Corona maatregelen, die Corona vergelijken met een griepje, of die geloven in allerlei complotten.

Onbegrijpelijk, juist daar is het coronaprobleem het mildst. Zij worden daar dus geconfronteerd met de maatregelen die bedoeld zijn voor andere regio's. In Denemarken hebben ze sinds kort ook al een nieuwe maatregel, je moet steeds verder van huis om een normale situatie te treffen. Is er leven op Pluto? Kun je dansen op de maan?

Jazeker. Heb getwijfeld over Zweden. Het is dat de spaarpot niet onuitputtelijk is, anders zou ik morgen vertrekken en pas in 2021 terug zijn. In 2021 is alles weer beter, let maar op. Nog even doorzetten en dan zijn we klaar :wink:

Reputatie 7
Badge +4

Stockholm kan met Flixbus al voor 93 euro, soms zelfs voor 61. Geen probleem lijkt me.

Reputatie 7

Hopelijk nog een reiziger blij kunnen maken, iemand had een fototoestel laten liggen, het oude soort met het ouderwetse filmpje erin, dus foto schieten en afwachten na ontwikkeling of ie gelukt is. Kreeg nostalgische herinneringen hieraan, want dat was vroeger wel anders.

 

Jups. Vooral als je vergeten was de film door te draaien. Dan kwam je er 2 weken later bij de HEMA achter, dat je twee foto's over elkaar had genomen. Is wel kunst…

 

En als je een nieuwe magnesiumlamp in je flitser stak, dan moest je niet vergeten, dat de oude lamp gloeiend heet was. Niet in de hand uitwerpen !

 

OK bedankt, ook natuurlijk fijn voor jullie! :relaxed:

 

Reputatie 7
Badge +3

Over het algemeen wel, maar misschien dat er in deze tijd juist mensen zijn die normaal gesproken nog een stuk(je) met de bus zouden gaan, en daar nu hun “gewone” fiets voor gebruiken. Ik heb net ook nog in de bus gezeten, en dat is toch een stuk lastiger afstand houden dan nu in de trein.

Vond 't trouwens wel opvallend dat het vanmiddag rond half twee een stuk drukker op Utrecht Centraal was dan net om 18 uur.

Badge +3

Op 17 maart (toen veel landen net serieus begonnen waren met lockdowns) waren er in Europa ca. 8000 nieuwe gevallen.

Nu (eind juni) zijn dat er gewoon 18000 per dag.

Dus vooral gezellig samenkomen en versoepelen! Al zal het op het strand zelf wel meevallen met de risico’s.

Zeker handig om te weten maar ik ga denk ik gewoon maar met de trein :wink:

Op 1 dag naar Kopenhagen via Hamburg, daar overnachten, dan met de Zweedse X2000 het beloofde land in. Heb er altijd al een paar weken willen zijn en nu heb ik eindelijk het perfecte excuus. Eurootje of 120 exclusief overnachting moet prima lukken. En dan daar blijven totdat de heimwee te sterk wordt :ok_hand:

Maar goed, met een beetje geluk zijn we in Nederland straks ook weer zo ver. Ken mensen die alles op zouden geven om hierheen te komen, is toch wel een machtig idee dat wij hier toevallig geboren zijn terwijl er mensen zijn die er jarenlang over dromen. We hebben het goed met alleen even een dipje nu, maar hopelijk is het snel over. 

Badge +3

Die vrijstelling voor ov-personeel bij meer dan 1,5 meter is natuurlijk voornamelijk omdat de eerdere regel bijv. buschauffeurs verplichtte een mondkapje te dragen.

De eerste die er eentje op heeft moet ik nog tegenkomen, ze rijden vaak wel rond met hun raampje open. Verstandig.

Het is natuurlijk een beetje raar dat het op maandag t/m vrijdag bijna altijd wel goed gaat, maar dat er juist in het weekend excessen ontstaan. Je zou bij de intelligente Lockdown die wij hebben juist andersom verwachten lijkt mij. Ik snap best dat mensen even naar buiten willen of een stukje willen fietsen, ben zelf zaterdag ook een stukje wezen fietsen (alleen en niet naar bollenvelden e.d.), maar in de huidige situatie met een groep?? fietsen op een trein zetten, Tsja toen ik het las had ik echt zoiets van die zijn gestoord en zoals MoDe al aangaf de enkeling die nu doordeweeks nog een fiets meeneemt in de trein zal toch echt iemand met een vouwfiets zijn.   

Reputatie 7
Badge +1

Is Umeå, Zweden niet iets misschien? In een grote stad als Stockholm ga je de rust niet vinden, maar in Umeå weet ik 99% dat je die rust vindt met iets minder dan 90.000 inwoners lekker rustig, ook nog eens midden in de fjorden. Vanaf €82 via Oslo en Stockholm. Heerlijk.

Of voor zo'n 2 tientjes meer naar Kirkenes, Noorwegen via Oslo. Helemaal in het noorden van Noorwegen met 3.500 inwoners. Mooi afgezonderd van die enge grote steden.

Dat heb je er wel voor over toch om van die ‘corona gekken’ af te komen?

Reputatie 6

Ik zal me hiermee niet populair maken, maar eerlijk duurt het langst. Ik sta in het algemeen vrij kritisch tegenover de “fluitsignaal is heilig” gedachte. In principe zou het absoluut zo moeten zijn, maar ik merk een innerlijk onbegrip ivm de discrepantie fluittijd vs. vertrektijd die (alleen) de NS hanteert, waardoor het allemaal wat grijzer wordt.

Maargoed, dit is achtergrond, waar het me nu even om gaat: Wat zijn eigenlijk de risico's van dichtgaande deuren? Hoe werken de deuren precies, aangezien het kennelijk anders is dan liftdeuren? Betekent dat dat ze niet meer open gaan als ze weerstand tegenkomen? 

Onbegrijpelijk, juist daar is het coronaprobleem het mildst. 

Onbegrijpelijk dat je het niet snapt, juist omdat de discipline in het Noorden van NL veel beter is, zijn daar minder besmettingen. Daar wordt ook netjes afstand gehouden en wacht men buiten de winkel als het wat drukker is.

Badge +3

Het is mij ook wel eens overkomen dat ik de geprinte versie van de QR code liet zien in plaats van de QR code van een ticket. Je collega vond het best, zag kennelijk het verschil niet zo snel. Een in 4en gevouwen A4 tje met een QR code zal wel een treinkaartje zijn….(was ook al laat)

Een QR code op in vieren gevouwen e-ticket tonen is inderdaad voldoende, want daarin staat alles wat een conducteur nodig heeft zoals je naam, reisdatum, kaartsoort, traject, aankoopdatum/tijd enz.

Badge +3

Ik ben wat genuanceerder, maar kijk wel kritisch naar.de plannen, specificaties en zie de code graag op Github. Je zal mijn zo’n app niet zomaar zien installeren. Ik zie ook de kant van werkgever in een branche met verplichte bedrijfssluiting, waar ik geprobeerd heb alle aanvragen voor steunmaatregelen zodra mogelijk in te schieten, besluiten op zich laten wachten of moeizaam verlopen en je je af kunt vragen wat eerder komt: een besluit of het einde van de financiële reserve. Dat maakt enigszins sceptisch.

Lees zojuist dit, dus iets zonder apps van de overheid. Klinkt al interessanter dan het verhaal van zorgminister Hugo de Jonge. Vooropgesteld dat Google en Apple zich aan de spelregels houden natuurlijk.

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5090496/apple-google-bluetooth-contact-tracking-app-ios-android

 

Toch knap, in mijn ervaring wordt er niet gecontroleerd op de ICD-toeslagen. Heb het in al die jaren niet één maar nul keer meegemaakt. 

Waarom? De noodzaak is er niet. Ze hebben die maatregelen daar duidelijk niet nodig.

Hoe dan ook, dankjewel voor de tips @loklok8, ben niet iemand die een hele week op vakantie in een hoofdstad gaat zitten nee. Niks voor mij. Die hoofdstad daar wil ik een paar dagen zijn, en dan iets gezelligers opzoeken. Volgens mij is Zweden ook wel een treinenland, dus ik ga sowiezo Interrailen. Ik hou wel van steden dus zoiets als Umeå is misschien wel perfect. Groot genoeg om toch nog opties te hebben qua winkelen, musea, OV, en misschien een uitgaansleven. Hier in Leiden hebben we eigenlijk ook de voordelen van de stad zonder de echte nadelen :wink:

Reageer