Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Reputatie 5

Het spijt me als mijn onwetendheid in dit geval als een persoonlijke aanval wordt gezien door u in  het bijzonder en wellicht ook door anderen op dit forum.  Desalniettemin vind ik dat er door NS ( niet de medewerkers maar leidinggevenden) wel iets duidelijker gecommuniceerd kan worden naar de reizigers.

Helpen ze wel of niet of alleen een beetje  met bagage? Controleren ze wel of niet op mondkapjes of alleen af en toe of alleen op vervoerbewijzen of ook dat niet of.…

Het spoor is mij bijster!

 

Badge +3

Reizigers ‘helpen’ met kleinigheden zoals met bagage, een rollator of kinderwagen de trein in was vroeger de normaalste zaak van de wereld.

Tegenwoordig mag dat niet meer (staat zelfs in de arbeidsvoorwaarden of andersom, het behoort niet tot je omschreven taken dus mag/moet je het vooral niet doen? (Weigeren dus altijd?).

Dus vraag maar een medereiziger om hulp want oh wee als je als conducteur door je rug gaat, of er iets anders mis gaat bij die ‘assistentie’ (iemand helpen met iets simpels) :disappointed_relieved:

Dan zijn (een persoon) of de NS ineens mogelijk aansprakelijk, dus daar beginnen we niet eens aan!

Of kleine hulp verlenen (bijv. met bagage of die kinderwagen) echt verboden is weet ik niet, ik ben geen NS.

De menselijkheid is ver te zoeken soms. Elke HC of MCN een hele korte cursus voor een brug/hellingplank geven zou ook niet misstaan, als er (om welke reden dan ook) geen Reisassistentie persoon aanwezig is voor bijv. een rolstoeler op de afgesproken tijd.

Welnee joh, we zijn volkomen onbevoegd dus diegene blijft achter want we moeten rollen! Dus fluiten en sluiten! Toedeloe en zoek het maar uit :sweat:

Reputatie 7
Badge +3

Klagen bij de Arbodienst doe je wanneer je werkgever je werkzaamheden laat doen die niet volgens de Arbo regels zijn. Klagen bij je werkgever doen je wanneer deze je werkzaaamheden laat doen die niet in je functieomschrijving staan. Ik ken de functieomschrijving van een HC niet, maar lijkt me sterk dat daar in staat dat die maar zware koffers moet gaan tillen en vouwfietsen inklappen. Er staat ook nergens op de NS website of voorwaarden dat conducteurs geacht worden daarmee te helpen. Ik zie wel in de voorwaarden staan: 

“Handbagage  - De bagage die u als gemakkelijk mee te voeren, draagbaar dan wel met de hand verrijdbaar bij u heeft. “ (in de begrippenlijst)

“Uw Handbagage is uw eigen verantwoordelijkheid.”

 

Reputatie 7

U koopt een kaartje voor de reis en dat wordt u geleverd door de NS niet meer en niet minder.

Voor u bagage moet u zelf zorgen en is niet bij de prijs in begrepen.

En zo is een terechte opmerking van Loes op de reizigers zeker op zijn plaats in dit topic.

Daarom is u commentaar een persoonlijke aanval in een topic wat door Loes is gestart in deze corona tijd om duidelijk te maken hoe ze deze tijd als HC beleeft en op haar handelen ten aanzien van de corona regels niets aan te merken is.

 

Reputatie 5

Ik begrijp het probleem.Maar is dit een probleem dat te wijten is aan alleen de reizigers? Ze hebben blijkbaar verwachtingen over hulp van conducteurs die niet gehonoreerd kunnen worden. Het gaat over het aantal te tillen kilo's tijdens het werk dus dat heeft alles met Arbo regels te maken als dat van toepassing zou zijn. Ergens moet er toch vastgelegd zijn wat de regels hiervoor zijn? En mocht dat niet het geval zijn dan lijkt het me wel iets voor de vakbond, of voor de NS om dit duidelijker naar reizigers te communiceren.

Dus: nee, u moet uw eigen bagage sjouwen of ja, de NS medewerker kan u desgewenst helpen. Alles staat en valt weer bij duidelijke communicatie en het bijbehorende consequente  gedrag daarbij.

Ook het gemak waarmee er gedacht wordt dat we wel ff helpen, zware koffers, vrachtwagens van kinderwagens, inklappen vouwfiets.... het wordt steeds 

Er zijn toch allerlei Arbo regels voor? Ik zou u adviseren te klagen bij de werkgever/vakbond. En niet bij de reizigers want die kunnen hier niets aan doen. 

 

 

 

 

Klagen bij de werkgever/bond?  Snap je wel wat er wordt aangegeven. Reizigers VERWACHTEN dat ze hulp krijgen, de werkgever verwacht dat NIET en dus heeft dit niets met ARBO te maken.

 

Alleen snappen reizigers dan weer niet dat er geen hulp geboden wordt met het tillen van allerlei dingen in en uit de trein want daar is het NS personeel niet voor.

Reputatie 5

Ik val geen personen aan .(Hoe komt u daar eigenlijk bij?) maar constateer gewoon dat er Arbo-regels voor elke beroepsgroep zijn. Als werknemer kun je je daar op beroepen ook in contact met klanten (hier reizigers) en naar je leidinggevenden toe. Dat lijkt me persoonlijk  effectiever dan daarover te gaan klagen op een forum

 

Reputatie 7

Waarom klagen bij de arbo of de werkgever die geven de HC gelijk want daar zijn conducteurs niet voor Het zijn de reizigers die dat verwachten. Loes behoort tot de plicht bewuste conducteurs en doet het goed.

Je mag de NS aanspreken op handhaving dat is prima maar ga niet iemand aanvallen die dat niet verdiend.

En zeker niet op een opmerking die juist te maken heeft met arbo wetgeving

Ik ondersteun je algemene opmerkingen ten aanzien van handhaving maar niet deze persoonlijke aanvallen op personen.

Reputatie 7
Badge +1

Knap dat jij weet dat dergelijke zaken wel of niet bij de werkgever zijn benoemd. Bovendien kunnen reizigers er wel wat aan doen: Geen extreem zware dingen meenemen die je zelf niet eens mee kunt krijgen.

Het topic heet trouwens “Corona, ervaringen sinds de maatregelen”. Dit lijkt me een prima ervaring om hier te benoemen dus. 

Reputatie 5

Ook het gemak waarmee er gedacht wordt dat we wel ff helpen, zware koffers, vrachtwagens van kinderwagens, inklappen vouwfiets.... het wordt steeds 

Er zijn toch allerlei Arbo regels voor? Ik zou u adviseren te klagen bij de werkgever/vakbond. En niet bij de reizigers want die kunnen hier niets aan doen. 

 

 

 

 

Dat was mijn ervaring ook dat in het buitenland men gewoon het mondkapje draagt. Op vliegvelden en in vliegtuig waren het Nederlanders die hem niet (correct) droegen en ook andere regels negeerden. 

Zo waar! Ik was vorige maand in de UK en iedereen die op z'n kinkapje aangesproken moest worden in en rond het vliegtuig, was een Nederlander. Wat je vooral merkte omdat ze na het verzoek tot handhaven in het Nederlands tegen elkaar begonnen te miepen 🙃

Reputatie 5

En bij de politie werken smoesjes over het algemeen niet zo goed. Dat is dan ook de reden dat men zich in het algemeen aan de regels houdt...

Reputatie 5

Dus de reizigers verzinnen smoesjes voor het niet dragen van een mondkapje omdat ze niet gecontroleerd worden?

Dat denk ik wel ja. Als ik een voorbeeld mag geven: Ik weet dat ik licht op mijn fiets moet hebben voor mijn eigen veiligheid en er wordt ook regelmatig door de politie op gecontroleerd. ( Althans hier in Overijssel) Maar de lampjes worden regelmatig van mijn fiets gejat als die bij het station staat. Ik heb nu altijd een extra paar fietslampjes bij me. Maar om eerlijk te zijn niet alleen om de veiligheid maar ook omdat ik weert dat ik anders een fikse boete riskeer. Zo werkt het gewoon.

 

Reputatie 7

Hum, hum…

Er staan op dit forum genoeg verhalen van mensen wier kaart op die manier rücksichtslos door de shredder ging. Want dat is de consequentie bij controle.

Nu, dat iemand dat gewoon vertelt bij de koffiemachine is inderdaad aan de ene kant tekenend voor de mentaliteit, maar aan de andere kant is het ook duidelijk, dat de controles van de NS niemand meer angst inboezemen.

Gelukkig kwam die vouwfietser Loes tegen. Twee maal !

Reputatie 7
Badge +3

Dus de reizigers verzinnen smoesjes voor het niet dragen van een mondkapje omdat ze niet gecontroleerd worden?

Nee, maar bij reizigers is algemeen bekend dat smoesjes werken. Misschien niet bij Loes, maar door het structureel niet beboeten van mensen zonder mondkapje, onterecht in de 1e klas en sowieso uitblijven van  controle in de trein, proberen de reizigers het gewoon.

Als eenmaal bekend wordt dat je bij de NS gewoon een boete krijgt als je je niet aan de regels houdt, dan zullen mensen het ook veel minder proberen. 

Gisteren moest iemand op mijn werk iemand op Schiphol ophalen. De keuze viel op trein want goedkoper dan parkeren op Schiphol. Er zou namelijk gereisd worden op SRP van zoon en die had een weekabonnement. Dat zou makkelijk kunnen want er was toch nooit controle.

Dus de reizigers verzinnen smoesjes voor het niet dragen van een mondkapje omdat ze niet gecontroleerd worden?

Nee, maar bij reizigers is algemeen bekend dat smoesjes werken. Misschien niet bij Loes, maar door het structureel niet beboeten van mensen zonder mondkapje, onterecht in de 1e klas en sowieso uitblijven van  controle in de trein, proberen de reizigers het gewoon.

Als eenmaal bekend wordt dat je bij de NS gewoon een boete krijgt als je je niet aan de regels houdt, dan zullen mensen het ook veel minder proberen. 

Reputatie 4

Gisteren een zeer positieve ervaring gehad met reis zsm Zwolle naar Nijmegen, trein vertrok 08.50 uit Zwolle. Amper vertrokken of de conducteur kwam meteen plaatsbewijzen controleren. Tegen een ‘mondkapopdekinhanger’ grapte hij ‘ je mondkapjes is wel erg ver afgezakt’ waarop de jongedame hem meteen weer opzette. Met een aardig woord voor iedereen werd er gecontroleerd, tussentijds luid en duidelijk omgeroepen en bij het verlaten van de trein gezegd ‘ wees vriendelijk en blijf voorzichtig! Uitstekend, zo kan het dus ook. Zichtbaar zijn, controleren en aanspreken. Voorbeeld voor veel andere conducteurs wat mij betreft!

 

Afgelopen zaterdag van Ermelo naar Groningen gereisd. De Sprinter naar Zwolle was een losse SNG-4 en na vertrek uit elk station liep de conducteur van voor naar achter door de trein om te controleren op mondkapjes. Daarna de Sprinter naar Groningen, ook een losse SNG-4. Ik werd door V&S gecontroleerd voordat ik de trein instapte én in de trein, nog voor we vertrokken waren. Maar de terugweg vanuit Groningen, met de Intercity, een losse ICMm-4, werd ik niet gecontroleerd en ging de conducteur in het machinistenhokje zitten, waardoor bijna niemand zijn mondkapje nog op had..  Soms gaat het dus goed, maar soms ook absoluut niet. Misschien moeten die mondkapjes maar gewoon worden afgeschaft, scheelt een hoop gezeur! (Al is dan de kans op besmetting groter..)

De diensten die ik gedraaid heb, HSL, is er geen sprake van te weinig materieel. Ik neem het voornamelijk waar wat ik op het perron zie staan. 

Ik wil best reizigers helpen als men het vraagt, maar een reiziger moet zich alleen kunnen redden. Ik ga mijn rug niet verknallen voor een reiziger, die iets zelf niet kan, omdat bv een kinderwagen 20 kilo weegt. Extreem is nooit goed, dat is wel het geval tegenwoordig.

Reputatie 4

Dus de reizigers verzinnen smoesjes voor het niet dragen van een mondkapje omdat ze niet gecontroleerd worden?

 

Je ziet zoveel reizigers die de ineens een half uur over een kopje koffie doen, omdat ze geen mondkapje op willen. Dat slaat gewoon nergens op, maar een conducteur kan er niets tegen doen. 

Dus de reizigers verzinnen smoesjes voor het niet dragen van een mondkapje omdat ze niet gecontroleerd worden?

Reputatie 5

Ook het gemak waarmee er gedacht wordt dat we wel ff helpen, zware koffers, vrachtwagens van kinderwagens, inklappen vouwfiets.... het wordt steeds gekker. 

ik vind het niet zo gek dat reizigers hulp aan de conducteur vragen. Als dit niet in overeenstemming met de realiteit is zal NS een andere marketingstrategie moeten gaan volgen.

De smoezen dat men geen mondkapje op heeft. Ik dacht alles wel gehoord te hebben onderhand, maar niet dus. Het boek wordt steeds dikker en dikker.

Het boek wordt dikker en dikker omdat er nauwelijks controle en handhaving is.

Drukker wordt het ook. Toeristen zie ik weer vaak en ik spreek weer zowat alle talen die ik machtig ben. De diversiteit neemt toe, net als de drukte. is het drukker of zijn er  structureel te weinig treindelen voor het aantal reizigers? 

Reputatie 7
Badge +3

Dat was mijn ervaring ook dat in het buitenland men gewoon het mondkapje draagt. Op vliegvelden en in vliegtuig waren het Nederlanders die hem niet (correct) droegen en ook andere regels negeerden. 

Deze week moet ik met de trein, die ik zoveel mogelijk probeer te vermijden. Ben benieuwd hoeveel mondkapjesloze en zonder geldig vervoersbewijs nu weer in de 1e klas tref.

Badge +3

Bravo voor die vouwfiets (niet ingeklapt). Waarschuwing en kom ik je weer tegen dan is het raak…

En mét een UvB dus, in plaats van de trein uit bij de eerstvolgende stop (en neem de volgende maar op eigen risico als je hem niet wilt opvouwen) :rofl:

Na een zomerverlof periode ben ik weer te vinden op de trein. Precies het weekend waar de versoepelingen begonnen, had ik verlof. Zeer benieuwd hoe het erna zou gaan. 

Zelf ben ik blij dat ik op het station weer gewoon normaal kan ademen zonder mondkapje op. Ik merk wel dat ik na mijn dienst er keelpijn door krijg. 

Het blijft me ook verbazen dat in het buitenland iedereen gewoon het mondkapje draagt zonder elke keer discussies aan te gaan. Kom je weer in Nederland en hoppa, daar ga je weer.

Het gaat niet alleen om de mondkapjes. Ook de reizigers schieten meteen de verdediging in bij andere regels die men overtreedt. Nog niet eerder heb ik een uvb geschreven voor een vouwfiets (niet ingeklapt), maar nu wel. Iedereen kan fouten maken en zijn of haar zaakjes niet op orde hebben, maar als ik je waarschuw en de volgende dag kom ik je weer tegen in exact dezelfde situatie, dan ben je hardleers en verdien je hem gewoon. 

Ook het gemak waarmee er gedacht wordt dat we wel ff helpen, zware koffers, vrachtwagens van kinderwagens, inklappen vouwfiets.... het wordt steeds gekker. 

De smoezen dat men geen mondkapje op heeft. Ik dacht alles wel gehoord te hebben onderhand, maar niet dus. Het boek wordt steeds dikker en dikker.

Drukker wordt het ook. Toeristen zie ik weer vaak en ik spreek weer zowat alle talen die ik machtig ben. De diversiteit neemt toe, net als de drukte. 

We zijn weer lekker actief, ik wacht weer verder af wat me te wachten zal staan.

Reputatie 7
Badge +3

Er zit zat net weer iemand met een fiets in de trein. Om 08.03 uur uitgestapt in Hilversum Sportpark. De Hc bevond zich in het andere treinstel.

Reageer