Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het is noodzakelijk dat je voedsel hebt. Die kun je in de supermarkt halen en zo veel mogelijk die 1,5 meter afstand te houden en hopen dat anderen dat ook doen, maar die kun je dus ook van je volkstuin halen waar je een grotere afstand hebt tot mede volkstuinierders.

Ik ben vandaag eind van de middag in het laatste half uur dat ze open waren naar even naar de Intratuin geweest. Ik was speciaal al niet vrijdag of het weekend geweest omdat het toen veel mooier weer was wat misschien veel mensen daar heen zou lokken. Het was tussen 5 en half 6 erg rustig, zou het wel druk zijn geweest dan had ik gewoon weer terug naar huis gefietst en het morgen weer geprobeerd wanneer iedereen weer (thuis) aan het was is. Was dit noodzakelijk? Nee, ik kan best wel zonder die plantjes. Maar ik hoorde net bij Jinek een viroloog die daar aan tafel was zeggen dat hij ook naar het tuincentrum was geweest en een lading planten had gehaald om zo de tuin op te fleuren en dat hij wat kon relaxen. Dan kan ik ook wel even op 5 minuten fietsen van mijn huis naar de Intratuin.

Lekker dat je de nacht goed bent doorgekomen, komt toch altijd even aan dit soort momenten ook als het ‘gelukkig’ goed afloopt. Het emmertje kan ook een keer te vol raken.Hopelijk heeft je machinist ook redelijk kunnen slapen.

Hopelijk een fijne en rustige dienst vanavond.

 

Reputatie 7
Badge +3

Mensen kunnen ook wel eens onbedoeld meegaan met een trein. Ik was nog te jong, misschien een jaar of 3 of 4, om het nu echt te herinneren maar dat is mijn moeder en mij ooit overkomen. Mijn oma was oorspronkelijk afkomstig uit de buurt van Dieren en ging nog wel eens op bezoek bij de familie daar, met de trein. Ze woonde niet ver van station Leiden Lammenschans en deze keer ging mijn moeder (en ik dan ook) mee naar het station om haar af te zetten en te helpen met de bagage de trein in te dragen naar haar stoel. Alleen voordat mijn moeder en ik weer uit konden stappen gingen de deuren al dicht en vertrok de trein. Volgens mijn moeder was ik redelijk in paniek, ik kan het me nog maar heel vaag herinneren. Uiteindelijk zijn we dan weer vanaf het volgende station terug naar Lammenschans gegaan.

Over getting old gesproken, zal ergens begin jaren 70 geweest.

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93wij komen er niet uit zolang jij geen verschil ziet tussen (niet)noodzakelijk reizen en wandelen naar een volkstuin waarbij ik een route kies waar ik vrijwel nooit iemand tegen kom.

Ik ben net boodschappen gaan doen, op de fiets, want verder dan mijn volkstuin. Op de markt kaas en groente gehaald. De markt is ruim opgezet, ruime vakken om 1,5 m te waarborgen en er is controle daarop. Toen naar de supermarkt. Die mijd ik het liefst, want niet iedereen houdt zich daar aan de regels.

Boodschappen doen in de supermarkt waar mensen 1,5 m niet in acht nemen mag van jou, maar groente/fruit kweken en halen uit een volkstuin waar niemand dan ik en mijn partner mag komen, kan niet?

Wandelen is iets anders dan reizen. Je kunt natuurlijk ook eerst gaan reizen om elders te gaan wandelen. Dat laatste vind ik niet noodzakelijk reizen.

Oja, ik moet bewegen en af en toe naar buiten om gezond te blijven. Als ik dat niet meer mag, kom ik op een gegeven moment vanzelf in de kwetsbare groep terecht en is de weg naar IC niet zo ver meer…

 

 

 

 

Badge +3

Triest (en niet corona-gerelateerd), maar toch mooi dit… Daarom deel ik het even (via Marcel Houtman, mcn Eindhoven):

https://www.deweblogvanhelmond.nl/actuele-onderwerpen-helmond/een-bijzondere-crematie-vandaag/

Zo’n 400 collega’s gaven zich daarvoor op, vanwege de corona werd dat aantal stevig teruggebracht.

Auto was speciaal aangevraagd. Normaal komen ze niet per auto aan als ze daar al opgebaard liggen.

Reputatie 7
Badge +3

Hopelijk heeft het op Twitter geplaatste filmpje waarin de oproep om thuis te blijven effect.

https://twitter.com/NS_online/status/1242099832073920512

Weer 2 diensten verder na de versoepelingen sinds 1 juli. Ik had de dag erna pas dienst. 

Ik zag direct dat het drukker word. Het is gezellig druk momenteel, plaats genoeg in de trein en tijdens controle klopt het meeste veelal wel.

De fiets mag weer mee, de eerste die ik ermee trof, had geen fietskaartje. Dus ook geen registratie. Nog niet iedereen weet dat ie het via smartfoon of pc moet regelen.

Ineens wel veel meer reizigers die het lege telefoon syndroom gebruiken om de 1e klas onveilig te maken. Dat is weer terug.

De mondkapjes, tja, het blijft kat en muis, maar ik merk wel dat na een 2e waarschuwing, men weet dat er geen 3e meer zal volgen. 

Het begint weer wat meer op het oude normaal te lijken, behalve dan die mondkapjes. Daar kan ik gewoonweg niet aan wennen, al die gezichtslozen 😔

@Tonny.s 

MoDe geeft het grotendeels al aan. We hebben twee soorten deursystemen, degene die op lucht werken en degene die electrisch werken. De electrische deuren zijn vergelijkbaar met een liftdeur en kan door opentrekken in een vervelende storing vallen en het is geen veilige actie als we willen vertrekken. Relatief valt de ellende met de electrische deuren mee. Je vindt ze in de sprinters, alleen de oude SGM heeft deuren op lucht.

De deuren op lucht zijn het gevaarlijkst. Daar kan je daadwerkelijk met je arm, been, voet vast komen te zitten en dat de deur gewoon in de vergrendeling valt. Als wij het niet goed zien, dan kan dat een nare afloop als gevolg hebben. De kans dat men door het opentrekken tussen trein en perron valt is ook aanwezig. Ook dat kan heel naar aflopen. Al ons huidige intercity materieel werken de deuren op lucht.

@mrfreeze 

Dank even voor het screenshot. Het was een theedoek, niet in de vorm gemaakt van een mondkapje, dus pak nu een theedoek en daar 2 elastieken aan naaien en klaar. Het sloot iig niet goed de mond en neus af. Voor de juiste beeldvorming, ik heb de reiziger aangesproken en een noodoplossing bedacht.  

Ik ben zeer benieuwd hoe het de komende tijd zal gaan. Vanaf 12 mei mogen er geen fietsen meer mee met de trein en vanaf 1 juni verplicht een mondmasker. Het zal heel erg wennen zijn om met een mondmasker op te moeten werken. Verdere maatregelen worden nog uitgewerkt, maar dat het een aparte situatie is, waar velen van ons, ook reizigers aan zullen moeten wennen. 

Ik ben benieuwd hoeveel illegale fietsen mee gaan vanaf 12 mei. Er zullen ongetwijfeld discussies ontstaan, die hopelijk netjes gevoerd zullen worden. Ik ga het allemaal wel zien en laat het hier weer weten. Deze tijd is voor iedereen apart en vergeten zullen we deze tijd niet meer vermoed ik. 

Voor iedereen alvast succes met alles op orde krijgen, want het zijn me toch veel veranderingen...

Reputatie 7

Zolang er in tunnels niet zonder 2e man gereden mag worden zal eerst de regelgeving aangepast moeten worden in NL voordat dit mogelijk is. Dus proefballonnetjes hier posten zie ik niet als informatie verschaffen.

En deventer kent deze regels neem ik aan ook.

Dat is slechts een regel welke NS zichzelf heeft opgelegd en niet komt uit het VVRV, welke leidend is vanuit de overheid, en dat weet @Jeroen hopelijk ook.

Keolis rijdt ook gewoon door de tunnel van Nijverdal met een lengte van een halve kilometer zonder conducteur.

Deze extra opgelegde regelgeving bij NS kan dus gewoon geschrapt worden en is dus geen enkele belemmering om de conducteur op sommige NS diensten van de trein te halen.

 

Het bekende “How low can you go ?”

Een vriend van mij is civiel ingenieur en die klaagt al jaren dat de ‘jeugd van tegenwoordig’ er zo met zijn pet naar gooit, dat er ongelukken gaan gebeuren.

Jeddie,jeddie, blaat, blaat… Plato klaagde ook al over de jeugd.

En toen viel die snelwegbrug in Genua ineens in het ravijn.

Reputatie 7
Badge +4

@Momohet is eigenlijk van de zotte dat zo'n filmpje en allerlei oproepen noodzakelijk zijn om mensen wakker te schudden.  Want is het nu echt zo erg om een paar euro voor een dagkaartje of keuzedag op te offeren voor je gezondheid?? 

Ik ben van mening dat geld niet opweegt tegen je gezondheid en al snap ik ook dat er financieel onzekere tijden komen voor veel mensen maar blijf AUB nadenken. Zet je gezondheid niet in de waagschaal voor een paar euro raar maak gebruik van de coulance regeling voor deze kaartjes.

En we komen in het filmpje ook nog een bekende tegen van het forum :smiley:

 

 

 

 

 

Ahum.:grinning:

Beetje slordig.

 

Ook jammer, want het leidt af van de goede boodschap. En zo onnodig. Het is niet meer dan het juist vervoegen van een persoonsvorm, en elementair.

 

 

Is het een van ‘onze’ machinisten?

Reputatie 7
Badge +3

Ik merk op straat dat mensen steeds minder de 1,5 m respecteren. Als je vraagt of mensen op zij kunnen gaan omdat er niet genoeg ruimte is om te passeren, krijg je te horen dat je dan maar thuis moet blijven. En wat ik dan niet begrijp zijn het vaak ouderen die anderen die geen ruimte willen geven. In mijn buurt zijn het ook ouderen die steevast met 2 vanaf half maart boodschappen bleven doen. Ik weet niet hoe het beeld in de trein was, of er ook nog steeds ouderen (niet-noodzakelijk) bleven reizen?

Ik ben benieuwd hoe druk het na 1 juni gaat worden in de treinen. Zelf zal ik voorlopig nog niet met de trein gaan reizen.

 

Badge +3

Gelukkig doet V&S ook steeds meer mee aan de controles op mondkapjes en is het wachten op de boetes voor het niet dragen van de mondkapjes want we zijn inmiddels bijna 2 weken aan het waarschuwen in de treinen.

Vanochtend rond 8:45 toevallig een team V&S (in ieder geval een duo dat rond liep) bij een bushalte/knooppunt/terminal in Eindhoven (Winkelcentrum WoensXL/Catharina Ziekenhuis), waar elke paar minuten wel een bus stopt.

Neem zomaar aan dat die elke bus even checkten op vervoerbewijzen én mondkapjes. Drinken/eten in bussen is geen optie/excuus, dat mag sowieso niet.

Als ik op de fiets geweest was had ik het ze even gevraagd. Denk niet dat ze daar aanwezig waren om waarschuwingen uit te delen, 2 kilometer vanaf het station.

@Momo ik besef ook steeds vaker bij thuiskomst pas dat ik mijn maskertje nog steeds op heb, terwijl in principe dat ‘onding’ al een kwartier eerder af had gemogen (als ik de enige in het voertuig ben...) Dat went dus best snel!

Reputatie 7
Badge +3

Over het algemeen wel, maar misschien dat er in deze tijd juist mensen zijn die normaal gesproken nog een stuk(je) met de bus zouden gaan, en daar nu hun “gewone” fiets voor gebruiken. Ik heb net ook nog in de bus gezeten, en dat is toch een stuk lastiger afstand houden dan nu in de trein.

Vond 't trouwens wel opvallend dat het vanmiddag rond half twee een stuk drukker op Utrecht Centraal was dan net om 18 uur.

Dat is natuurlijk wel mogelijk, maar dan lijkt het me niet dat je dat dan iedere dag gaat doen. Afgezien dat het nog nogal duur is, iedere dag een fietskaartje (dan kun je beter een OV-fiets huren) is het veel handiger om hem dan 1 keer mee te nemen en vervolgens in een stalling te zetten. 

Badge +3

Ik zit "in de voorste bak", grappig en opvallend, geen reiziger zal een deel van een trein zo noemen @Robert B . Dat lijkt wel een soort spoordialect !

Heb toevallig een paar regelmatige passagiers in mijn taxi die (door hun autisme?) nogal veel weten van treinen en het hele spoorboekje uit hun hoofd lijken te kennen.

Die lui (jongeren ca. 15 jaar) hebben het onafhankelijk van elkaar ook gewoon over ‘2 stellen virm met 6+4 bakken’ en andere termen.

Wat een naar verhaal zeg, Loes! Ik hoop oprecht dat je nog met plezier je werk doet en dat je je niet laat kennen. Ik kan in ieder geval zeggen dat ik trots ben om collega's zoals jou te hebben. Ik hoop dat alles weer snel is zoals voorheen en je gewoon je werk op een normale manier kan doen. De tijd dat je nog even een babbeltje kon maken en leuk verhaal kon aanknopen met de reiziger als je vroeg waar ze naar toe gingen lijkt alweer zo lang geleden. 

Reputatie 7
Badge +3

Misschien dat steeds meer mensen, inclusief NS-personeel, gaan inzien dat die 1,5m afstand - zeker buiten - onnodig, onzinnig en onhaalbaar is.

De eerste klas is echt heel rustig. De drukste trein die ik vandaag had, 5 rijtuigen 2e klas, 2 1e klas, de 2e klas was voor ongeveer 50% vol en 3 reizigers eerste klas.

Een groot deel van jouw ‘collega's’ is zelf te beroerd om een mondkapje te dragen. Dat begint vaak al als ik de stationshal inloop en er weer een servicemedewerker met een onderdeneuskappie / kinkappie / helemaalgeenkappie staat. 

Het is dat niet verwonderlijk dat steeds meer mensen dit niet meer serieus nemen.

Alleen als die Hc's dan in de sloot springen dan blijven ze droog aan de kant staan kijken !!!

 

Alsof je het mondkapje draagt voor de Hc, een mondkapje zou je moeten dragen voor je eigen en/of andermans gezondheid. En als je dan ook nog zorgt voor een goed mondkapje FFP2 of hoger dan verklein je je eigen risico aanzienlijk. 

Ik vind dit zo een zwakte bod om naar een ander te wijzen wat betreft het gebruik van het mondkapje …..

 

@Loes   Je kan maar doen wat je kan doen en de wereld verbeteren lukt je niet in je eentje. Ik heb de afgelopen weken inderdaad weer kunnen zien dat er genoeg plekken zijn waar mensen zelf nadenken en zonder dat er sprake is van een draagplicht gewoon mondkapjes op hebben op plekken waar ook andere mensen rondlopen. En dan ook nog over hun neus zoals het moet.

Het is spijtig dat Nederland als land en Nederlanders als volk zo aan het afglijden zijn qua fatsoen en respect.

Hou je sterk, denk vooral aan jezelf en trek een duidelijke grens tot hoe ver je het laat komen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het ook wel van de lokatie afhangt. Er komen steeds meer geluiden en onderzoeken die aangeven dat besmettingen vooral binnen plaats vinden en niet of nauwelijks buiten.  Buiten verwaait het snel. Binnen zul je ook verschil hebben of het een grote of kleine ruimte is en of er wel of niet goede ventilatie is. Plus misschien nog verschil of het “contact” langduring is of niet. Als je iemand in een winkelstraat op minder dan 1,5 meter even passeert zal het risico zeer gering of misschien wel 0 zijn terwijl het risico in een kleine winkel of een trein weer een stuk groter is, zeker als je een kwartier of langer dicht bij iemand anders zit of staat.

Zelfs in de supermarkt waar mensen elkaar vaak snel in een gangpad passeren zal het wel meevallen. Maar ga liever niet minuten lang naast iemand bij het diepvriesschap staan om te kijken welk ijs je wilt nemen (dat had ik dus vandaag, stond iemand nogal lang bij het ijs terwijl ik ook iets wilde uitzoeken daar, maar even gewacht tot meneer zijn keuze had gemaakt en doorliep). 

In wat ik als minder risico lokaties beschouw probeer ik zelf wel gewoon de afstand te bewaren maar ga niet uit mijn stekker als iemand toch een keer dichterbij komt.

In supermarkten is vaak ook niet goed mogelijk om ten alle tijden 1,5 meter afstand te houden van vakkenvullers en andersom, dan zou je altijd een pad moeten afsluiten wanneer er een vakkenvuller bezig is. Al passeer je die persoon alleen maar dan is er al geen 1,5 meter afstand, zo breed zijn de paden niet. 

Dat was mijn ervaring ook dat in het buitenland men gewoon het mondkapje draagt. Op vliegvelden en in vliegtuig waren het Nederlanders die hem niet (correct) droegen en ook andere regels negeerden. 

Zo waar! Ik was vorige maand in de UK en iedereen die op z'n kinkapje aangesproken moest worden in en rond het vliegtuig, was een Nederlander. Wat je vooral merkte omdat ze na het verzoek tot handhaven in het Nederlands tegen elkaar begonnen te miepen 🙃

Reputatie 7
Badge +1

Knap dat jij weet dat dergelijke zaken wel of niet bij de werkgever zijn benoemd. Bovendien kunnen reizigers er wel wat aan doen: Geen extreem zware dingen meenemen die je zelf niet eens mee kunt krijgen.

Het topic heet trouwens “Corona, ervaringen sinds de maatregelen”. Dit lijkt me een prima ervaring om hier te benoemen dus. 

En #blijfthuis voor de pretreizigers, maar die hebben #dovemansoren (en bij voorkeur een mondneuskapje)

Pretreizen zijn reeds sinds 1 juli toegestaan? (nog afgezien van de onwettelijkheid van het verbieden van zogenaamde 'pretreizen’).

Reputatie 7
Badge +3

4 dagen per week rijdt ik met de trein tussen Gouda en Utrecht. Ik werk in de zorg dus het gaat om noodzakelijke reizen. Bijna elke keer als ik reis zit de trein vol met op elke bank 1 reiziger en op de tegenover gelegen bank ook. Niemand gaat naast iemand anders zitten omdat we met z'n allen geleerd hebben om te voorkomen dat we Corona krijgen dat we afstand moeten houden. Aan gezien ik wat ouder ben en een longaandoening heb houd ik me aan regels van anderhalve meter die ik overal moet aanhouden. Ik vind het daarom niet kunnen dat ik bij de NS gedwongen wordt om op minder dan een meter te gaan zitten. Dat doe ik dus ook niet. Ik ga 1e klas zitten als de trein al rijdt en ik weet dat ik niet een 1e klassers plaats in neem. Ik kom bij veel mensen thuis en daar houd ik me ook aan de maatregelen omdat ik geen mensen wil besmetten. Als ik daarvoor een boete krijg, dan moet dat maar. 

Dus omdat jij niet naast een ander wilt zitten, want jij werkt in de zorg en komt met veel mensen in aanraking, ga jij met jouw 2e klas kaartje in de 1e klas zitten?

Maar met die longaandoening kun je wel 4 dagen in de zorg werken en met OV reizen. Ik vind het niet netjes om die longaandoening als excuus te gaan gebruiken om te gaan zwartreizen. Zit je in een risicogroep dan is het advies om OV te mijden. Misschien maar overleggen met werkgever over vergoeding 1e klaskaartje. Daarbij begrijp ik niet dat je zegt geen mensen te willen besmetten???, maar ga je wel met jouw 2e klaskaartje 1e klas zitten, waar andere mensen voor rust, ruimte en comfort juist een bedrag extra bedrag hebben betaald? En hoezo besmetten? Zorgmedewerkers hebben toch al een vaccinatie gehad? Mag hopen dat je wel mondkapje draagt, of doe je dat ook niet vanwege jouw longaandoening?

Ik kan zo boos worden op mensen zoals jij. Wil je 1e klas zitten, omdat jij niet bij een vreemde wilt zitten , dan betaal je daar voor en ga je geen redenen verzinnen waarom het gerechtvaardigd zou zijn dat jij met jouw 2e klas kaartje 1e klas mag zitten.

 

Reageer