Was vandaag voor een afspraak in Groningen, en vanwege medereiziger tweede klas gezeten. Veel meer jongelui met reiskoffers en -tassen in de trein dan ik verwacht had. Gezellig druk, niet hinderlijk verders.
en hopelijk gaat je werkgever en V&S meer doen aan de aanpak door keihard te handhaven en te beboeten zodat jij niet de enige bent die de klappen voor een ander moet opvangen.
Ik kan het aantal aanhoudingen, die begonnen met: "zou u het mondkapje willen dragen?" Al niet meer op een hand tellen.…
Ondertussen zeker meer als 50 boetes geschreven..
Zolang de mensen niet veranderen en het mondkapje accepteren, lijkt het dweilen met de kraan wagenwijd open..
en hopelijk gaat je werkgever en V&S meer doen aan de aanpak door keihard te handhaven en te beboeten zodat jij niet de enige bent die de klappen voor een ander moet opvangen.
Ik kan het aantal aanhoudingen, die begonnen met: "zou u het mondkapje willen dragen?" Al niet meer op een hand tellen.…
Ondertussen zeker meer als 50 boetes geschreven..
Zolang de mensen niet veranderen en het mondkapje accepteren, lijkt het dweilen met de kraan wagenwijd open..
Ik respecteer je werk heel erg en wil dit absoluut niet onder uit trappen. Ik wil enkel het belang van controle / beboeting aanstippen.
de constatering dat het “dweilen met de kraan open” is, is een gevolg van slechte communicatie / controle en beboeting. Het vrijblijvende moet er eens vanaf, we moeten de volksgezondheid op 1 zetten.
dat jij besluit om te beboeten, maar jouw collega niet helpt niet mee, er moet 1 blok gevormd worden van politiek en handhaving. De wisselende en niet consistente uitvoering van het beleid veroorzaakt verwarring en vrijblijvendheid. Het gepolder waar Loes het over heeft sijpelt door in alle lagen van de uitvoerende macht
Het blijft maar een vreemde tijd. Nu weer een avondklok erbij, hoe zal dat gaan verlopen. Ik heb hier geen enkele voorstelling van.
Veel ervaring zal ik er in het begin niet mee opdoen, kan hier weinig over vertellen komende tijd. Heeft ook te maken dat ik er volgende week ff een weekje uit ben.
De korte lontjes blijven en ik hoop dat reizigers ook op zichzelf passen. In sommige gevallen zetten andere reizigers een bepaalde reiziger op zijn of haar plaats. Soms is dat handig, maar vaak ook niet. Een situatie kan zo escaleren en dat wil je gewoonweg niet. Het is altijd goed bedoeld dat reizigers vinden dat men geen respect heeft voor het treinpersoneel, maar besef alsjeblieft dat elke actie tot een reactie kan leiden. Dat kan een de-escalerende actie zijn, maar in veel gevallen kan het ook olie op het vuur zijn. De overlastgever gaat dan zijn of haar pijlen richten op de helpende reiziger en dat kan eindigen in aanhoudingen en ehbo handelingen. Kies hier niet voor, observeren is vaak al voldoende en dat is vaak al zat.
Jaren geleden heb ik een reiziger moeten helpen die een zwartrijder aanpakte. Ik weet dat het om een zwartrijder ging, door de controle. De zwartrijder zit fout, heeft geen vervoerbewijs. De helpende reiziger wilde dat ie zijn of haar straf kreeg, eindigde uiteindelijk in een aanhouding van beide partijen en dat was een tochtje politiebureau.
Bedenk dus hoe het kan lopen, alle acties lokken reacties uit.
Een getuigeverklaring is ook veel waard, zeker als een situatie onder controle is.
Tsja Ik kom net terug van een reisje Castricum - Groningen v.v., zo'n 450 km en de hele dag niet gelogen geen enkel personeelslid van NS gezien in de trein. (Oh ik herinner me nu dat ik wel iemand in zo’n gele jas in de 1e klas heb zien zitten. Ik heb veelal in de stilte coupé gezeten (de 2 keer 6 aan elkaar). Helaas daar ook weer een man en een vrouw van Groningen en Assen druk kletsend zonder mondkapje. Toen ik er wat van zei was het antwoord: “ïk ben volledig gevaccineerd en waar oik ij mee bemoei” Vrouw met kind tussen Zaandam en Amsterdam Centraal in de stiltecoupe: Ja mijn kind hoeft niet stil te zijn. Toen ik laatst door 2 oudere dames er op werd gewezen dat mijn kind stil moet zijn in de stilte coupe heb ik geantwoord: U bent vroeger toch ook kind geweest.
De betalende reiziger moet zich tegenwoordig maar zien te redden. Van personeel zoals gemeld totaal niets te bekennen. (Zelfs gastheerschap is inmiddels al teveel moeite). Ik heb de laatste tijden al meerdere ruzies hierdoor zien ontstaan. (De maatschappij is de laatste maanden zeer snel aan het verharden, NS kijkt alleen maar van de zijlijn toe. Binnenkort gaat er een keer een aso echt over de rooie en dan is Leiden in last.)
Het rookverbod op de perrons is het volgende lachwekkende punt. In het verleden stonden de rokers bij de rookpaal en konden de overige reizigers hier met een grote boog omheen lopen. NS heeft nu de rookpalen verwijdert en dit heeft nu tot gevolg dat iedereen op de bankjes zit te roken, want ja aan handhaven doet NS anno 2021 niet meer. In plaats van minder overlast is er nu dus veel meer overlast voor de niet rokende reiziger.
Ik ben wel een beetje klaar met de NS
Tsja Ik kom net terug van een reisje Castricum - Groningen v.v., zo'n 450 km en de hele dag niet gelogen geen enkel personeelslid van NS gezien in de trein. (Oh ik herinner me nu dat ik wel iemand in zo’n gele jas in de 1e klas heb zien zitten. Ik heb veelal in de stilte coupé gezeten (de 2 keer 6 aan elkaar). Helaas daar ook weer een man en een vrouw van Groningen en Assen druk kletsend zonder mondkapje. Toen ik er wat van zei was het antwoord: “ïk ben volledig gevaccineerd en waar oik ij mee bemoei” Vrouw met kind tussen Zaandam en Amsterdam Centraal in de stiltecoupe: Ja mijn kind hoeft niet stil te zijn. Toen ik laatst door 2 oudere dames er op werd gewezen dat mijn kind stil moet zijn in de stilte coupe heb ik geantwoord: U bent vroeger toch ook kind geweest.
De betalende reiziger moet zich tegenwoordig maar zien te redden. Van personeel zoals gemeld totaal niets te bekennen. (Zelfs gastheerschap is inmiddels al teveel moeite). Ik heb de laatste tijden al meerdere ruzies hierdoor zien ontstaan. (De maatschappij is de laatste maanden zeer snel aan het verharden, NS kijkt alleen maar van de zijlijn toe. Binnenkort gaat er een keer een aso echt over de rooie en dan is Leiden in last.)
Het rookverbod op de perrons is het volgende lachwekkende punt. In het verleden stonden de rokers bij de rookpaal en konden de overige reizigers hier met een grote boog omheen lopen. NS heeft nu de rookpalen verwijdert en dit heeft nu tot gevolg dat iedereen op de bankjes zit te roken, want ja aan handhaven doet NS anno 2021 niet meer. In plaats van minder overlast is er nu dus veel meer overlast voor de niet rokende reiziger.
Ik ben wel een beetje klaar met de NS
Jouw verhaal geeft heel duidelijk aan waar het aan schort, het FATSOEN van de mensen en het rekening houden met de medemens, Helaas lijkt dat steeds meer een gepasseerd station in onze samenleving die gewoon steeds asocialer wordt. En op locaties waar veel mensen bij elkaar zijn zie je dat natuurlijk het eerst, zoals bv de trein.
Dat het niet zien van een personeelslid van de NS er voor zorgt dat er ruzies ontstaan in de trein is natuurlijk de grootste onzin die er maar is, dat zou inhouden dat als er wel een personeelslid voorbij is gekomen dat er geen ruzie ontstaat. Je suggereert nu dat mensen ruzie maken omdat er geen personeelslid van de NS langs is gekomen. 
Overigens zie je in de stilte coupes 2x6 amper dat er iemand voorbij komt zeker als je niet die kant op kijkt, dan toch kan er een personeelslid van de NS voorbij gelopen zijn zonder dat jij dat hebt opgemerkt. Ik neem in ieder geval aan dat je meer naar buiten kijkt dan naar de kant van het smalle gangetje.
En elke dag zijn er de nodige incidenten met agressie in de treinen en dat neemt helaas alleen maar toe doordat mensen steeds asocialer worden en minder rekening houden met hun medemens. Een recent voorbeeld van hoe mensen ook gewoon meteen agressief naar ons reageren kan ik je wel geven.
Ik loop in Groningen langs mijn trein naar de cabine toe en zie iemand met zijn voeten op de stoel, ik stap om die reden de coupe in en vraag de persoon zijn voeten van de stoel te halen aangezien de stoel er is om op te zitten en niet dient als voetenbank. De persoon in kwestie begon meteen met dreigende taal in mijn richting en kwam dreigend mijn kant op. Nu ben je dan bij mij aan het verkeerde adres want ik ben niet zo snel onder de indruk van dat soort gedrag. Vervolgens werd ik beschuldigd van racisme, nou ik weet niet in hoeverre het racisme is als ik iemand aanspreek omtrnet voeten op de bank. Nu heb ik omdat de mogelijkheden die ik als machinist heb beperkt zijn V&S gevraagd om mijn kant op te komen zodat zij eventueel konden ingrijpen als het verder uit de hand liep. Uiteindelijk is de passagier uti de trein verwijdert op mijn verzoek aangezien de agressie aanhield en wij moesten vertrekken. Of je nu wel of geen NS logo op je kleidng hebt maakt dus totaal niet uit hoe mensen reageren, respect voor de medemens is er in dit soort gevallen niet meer.
En wat denk jij dat dit doet met collega's die hier meermalen per dag me ete maken hebben zoals de Hc’s op onze treinen. Het is een keer teveel en dan vallen deze collega’s vaak langdurig uit vanwege mentale problemen. Dat hebben we dan te danken aan onze samenleving.
En wat betreft het rookverbod op de stations, dit is een Prorail besluit geweest echter zet Prorail geen handhavers in en hebben ze ook niet de moeite genomen om niet roken stickers op de stations op te plakken. Waar moet een roker nu aan herkennen dat roken verboden is op het station?? Ik spreek geregeld mensen aan die staan te roken op het station, zowel in persoon als via de mooie optie van omroepspeakers aan de buitenzijde van de sprinters. Als ik ze in persoon aanspreek geven ze vaak aan niet op de hoogte te zijn van het rookverbod maar ze maken daarna wel meteen hun sigaret uit op een enkele uitzondering na. Met stickers dat er niet gerookt mag worden denk ik dat je al heel veel oplost van het roken op het station.
En wat betreft je laatste opmerking, je kiest zelf voor de trein als vervoersmiddel niemand dwingt je er toe en je hebt de vrijheid om een ander vervoersmiddel te nemen.
Dus de reizigers verzinnen smoesjes voor het niet dragen van een mondkapje omdat ze niet gecontroleerd worden?
Nee, maar bij reizigers is algemeen bekend dat smoesjes werken. Misschien niet bij Loes, maar door het structureel niet beboeten van mensen zonder mondkapje, onterecht in de 1e klas en sowieso uitblijven van controle in de trein, proberen de reizigers het gewoon.
Als eenmaal bekend wordt dat je bij de NS gewoon een boete krijgt als je je niet aan de regels houdt, dan zullen mensen het ook veel minder proberen.
Sterkte morgen Loes, verwacht inderdaad niet teveel van de mondkapjes. Helaas hebben mensen niet door dat we weer afstevenen op een lockdown als de cijfers blijven oplopen.
En alle maatregelen, daar zijn we voorlopig nog niet vanaf met de dwarsheid die er heerst in NL.
@Philnedzo optimistisch kan ik niet kijken na al die mondkapjesweigeraars. Als iemand in de risicogroep word ik door hen in mijn bewegingsvrijheid beperkt. Zeker als men zichtbaar verkouden zonder mondkapje in trein en winkel rondloopt zijn dat de plekken waar ik niet meer kan komen. Mensen kunnen wel moe worden van de maatregelen, ik word een beetje moe van hen die ze (blijven) negeren.
@Philnedzo optimistisch kan ik niet kijken na al die mondkapjesweigeraars. Als iemand in de risicogroep word ik door hen in mijn bewegingsvrijheid beperkt. Zeker als men zichtbaar verkouden zonder mondkapje in trein en winkel rondloopt zijn dat de plekken waar ik niet meer kan komen. Mensen kunnen wel moe worden van de maatregelen, ik word een beetje moe van hen die ze (blijven) negeren.
Vervelend dat je je in je bewegingsvrijheid beperkt voelt, er zijn ook tientallen die zich juist door die verplichtingen in hun bewegingsvrijheid beperkt voelen. Ik neem aan dat je FFP2 of FFP3 al gebruikt. Die zouden voldoende bescherming moeten bieden ook als er een snotneus zonder voorbij komt.
Ik hoor ook in een risicogroep maar vindt dat ikzelf moet opletten en laat mijn leven zo min mogelijk in de war gooien, oversteken doe ik ook niet met m'n ogen dicht, om het zo maar te zeggen. De mondkapjes op vliegvelden en in vliegtuigen belemmeren mij om naar mijn familie te gaan. Ik zou het “risico” van mondkapjesvrij vliegen durven te nemen.
Misschien denken mensen tegenwoordig altijd maar meteen het ergste. Een kucheltje is Corona en niet gewoon de kriebel in de keel (krijg je na 40 jaar zware shag), niezen is Corona en niet gewoon allergie door het knuffelen van de kat of wat peper in de neus, een natte neus is Corona en komt niet door de koude wind en ga zo maar door. Kleine dagelijkse ongemakken bestaan kennelijk niet meer.
Het blijft toch vreemd dat Nederlanders zoveel moeite hebben met het mondkapje te dragen. Ik ben op dit moment in Florida waar geen verplichting is tot het dragen van een mondkapje maar het gaat op vrijwillige basis en 90% loopt hier op de drukkere plekken met een mondkapje. En toen ik er in April van afgelopen jaar was was dit ruim 99,9 % omdat het toen verplicht was.
Wat zijn wij als Nederlanders dan toch een eigenwijs volk.
@Jeroen Het advies is om zoveel mogelijk thuis te blijven. Dan is het inderdaad heel raar om naar Florida te gaan. Net als het heel raar is om naar België te gaan om te winkelen.
Wij zijn juist niet op familiebezoek gegaan in Engeland. Wij volgen wel de adviezen van de overheid op.
Gister was het ook al aan de drukke kant. Dat argument dat de inzet van minder en kortere treinen tot weinig vrije ruimte zou leiden is grotendeels onzin gebleken, maar er zijn zeker uitzonderingen. Tussen Schiphol en Leiden werd gistermiddag met een enkele SNG-3 gereden met daarin toch minstens een man of 50. Bij lange na niet vol, maar druk genoeg dat je in iedere bak in bijna iedere rij stoelen wel iemand zag zitten. Enfin, in die trein heb ik twee keer gezeten en allebei de keren was die drukker dan de hele rest van het station. Misschien dat er toch een inschattingsfout is gemaakt als de treinen tussen Leiden en Amsterdam zodoende druk zijn dat er in het rustige weekend consequent tientallen reizigers in een zo'n stel SNG zitten.
En ja, ook in de IC Berlijn liep men in de gangpaden vlak langs elkaar. Heb bewust een eigen coupé gekozen, helemaal achterin waar niemand redelijkerwijs zou komen maar binnen enkele minuten kwam er een ouder Duits stel tegenover me zitten. Dat was zelfs naar mijn doen erg aan de lakse kant. Een groot deel van de Randstad opzadelen met Sprintertjes die als gevolg allemaal vrij goed gevuld zijn is wat mij betreft te ver gaan. Het rustigste deel van een lange, internationale trein opzoeken en ongevraagd bij een vreemde in de coupé gaan zitten is zelfs zonder coronacrisis al niet wijs. Dan ga je niet ver genoeg.
Loes,
allereerst mijn dank voor dit verhaal en voor het harde werk van jou en jouw collega's.
Het is duidelijk dat niet iedereen doordrongen is van de ernst van de maatregelen.
Wel zou NS zich kunnen afvragen of het zelf misschien dingen anders kan doen om de situatie te verbeteren.
Wat voorbeelden:
- de treinen die wel rijden langer maken waar mogelijk (zoveel mogelijk SLT-VI inzetten ipv IV bijvoorbeeld);
- mensen die afstand houden bij uit- en instappen ook de tijd geven hiervoor. Praktijkvoorbeeld was trein 5156 te Sdm afgelopen woensdag. De paar mensen die in willen stappen geven elkaar en de uitstappers de ruimte, maar nee, dit was duidelijk niet de bedoeling want de hc vond het nodig om al te fluiten voor iedereen was ingestapt. Dat getuigt van weinig begrip.
- in een ander topic (https://community.ns.nl/abonnementen-2/opzeggen-of-opschorten-trajectvrijkaart-64275#post442509) wordt letterlijk gezegd: “Zolang er geen reisverbod geldt worden de abonnementskosten niet vergoed.” Maar NS wil wel het reizen tot het noodzakelijk minimum beperken. Ben dan ook consequent, begripvol en duidelijk en zeg gewoon dat niet-gebruikte voordeelkaartjes, abonnementen, etc. etc. gewoon terugbetaald worden.
Nogmaals mijn dank voor het harde werk.
W.S.M. Westland
@wsm
Dit is niet het moment om over geld te gaan zeuren.
Ik hoop in ieder geval dat het alert van de overheid de mensen doordringt van de noodzaak afstand te bewaren.
Niet op reis te gaan zonder noodzaak en alle ruimte te laten aan de mensen die moeten werken.
Niet in grote getale naar strand markten en parken te gaan.
Zich in OV en supermarkten te gedragen als gevraagd wordt.
Mijn bewondering voor de mensen in de zorg dienstverlening OV en schoonmaak is groot.
En daar gaat mijn dank aan uit.
En juist om deze problemen te voorkomen zeg ik: NS neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid en schort de geldigheid van keuzedagen en actiekaartjes op zodat er niet meer mee gereisd mag worden tot een nadere datum. Bescherm de mensen tegen zichzelf en ook personeel en medereizigers.
Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.
En juist om deze problemen te voorkomen zeg ik: NS neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid en schort de geldigheid van keuzedagen en actiekaartjes op zodat er niet meer mee gereisd mag worden tot een nadere datum. Bescherm de mensen tegen zichzelf en ook personeel en medereizigers.
Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.
Die eigen verantwoordelijkheid houdt op als de daarmee een potentieel gevaar vormen voor medereizigers of personeel. Dan is de werkgever sowieso verplicht in te grijpen.
Wanneer mensen zich als kleuters gedragen dan moeten ze worden behandeld als kleuters.
Hallo @Loes ,
Ik kan me voorstellen dat je wat springerig bent als er iemand in de buurt hoest of niest. Ik zelf schrik daar niet van zolang het niet in mijn richting is. Ik heb namelijk nog nooit iemand uit zijn oren zien niesen of uit zijn nek zien hoesten.
De eerste uitleg van het rivm ging namelijk over gezicht naar gezicht, dat de druppeltjes je dan niet zouden raken. Ik heb buiten een gevalletje verslikken nog geen hoest of niesbui meegemaakt in de trein, wel mensen met een loopneus, maar wat wil je op de kleine stations zonder echte beschutting en met dit toch wel erg frisse windje... Je kan in de trein, de gangpaden zijn niet zo breed, wel eens iemand tegen komen als je elkaar dan met de ruggen naar elkaar toe passeert kan er weinig gebeuren. Dat je bij de deur wat weinig ruimte krijgt, dat zal voorkomen. De persoon het dichtst bij de deur staat ingesloten door de overige reizigers. Een stapje achteruit dan staat hij in de 1,5 m van een ander….Zal altijd moeilijk blijven...Voorzichtig doen, ja, angstig nee.
Mensen, ook die niet noodzakelijk voor werk onderweg gaan zullen daar in het algemeen een goede reden voor hebben. Dat ‘uitje’ is vaak noodzakelijk omdat iemand anders doordraait. Als iemand die dan wel tot een risicogroep behoort maar in een heel rustige straat met brede stoep woont en er dus zonder gevaar best een kwartiertje kan wandelen na een paar dagen, vanuit het raam, al zit te schelden op mensen die wel 10 meter bij elkaar vandaan langslopen, kan je begrijpen wat ik bedoel. Mensen die nu ineens zonder werk thuis zitten vliegen als kinderen vervelend zijn of de relatie wat minder is al snel tegen de muur op. Als die mensen de trein pakken om een flinke bos of strandwandeling te maken is dat beter dan huiselijk geweld of een familie drama. Soms zijn mensen met dit soort problemen zo met zich zelf bezig dat ze dingen op de automatische piloot doen. En zeg nou zelf, zoals we nu met elkaar omgaan, niet omgaan, en afstand houden was een maand geleden nog abnormaal. Voor het abnormale normaal is geworden zal deze ellende wel over zijn.
Ik kijk zo af en toe naar andere, soortgelijke, gebeurtenissen uit het verleden. Misschien een schrale troost als je naar die dodentallen kijkt. Voor we die aantallen halen…..
Ondanks dat we wel eens wat te dicht bij elkaar komen doen we het in Nederland niet slecht… We zijn hoogstens wat eigenzinnig, dat moet ook want niet alle deskundigen zeggen het zelfde.
Daarom neem ik elke avond een paar straffe borrels om mij inwendig te ontsmetten….Dat lijkt te werken, dan ziet de toekomst er weer wat rooskleuriger uit…..
Proost, neem jij er ook maar 1 op mijn rekening, je verdient het.
Hoe is het nu met de drukte in de treinen? (als de trein te vol is mag ik er van mijn werkgever geen gebruik van maken...)
In Breda vandaag alleen rustige treinen gezien. De drukste zat voor een kwart vol. De "piek" was rond half 8
Ik kan niet echt inschatten welke mensen en welke niet de trein echt voor hun werk gebruiken maar ik reis tussen Hilversum en Duivendrecht voor werk om 7:45/ 8:30 waarbij er op Weesp overgestapt moet worden. Het treinstel in Weesp is de helft kleiner en wacht 15 minuten om nog meer overstappers te ontvangen.
Deze trein naar Hoofddorp is zo ontzettend druk dat mensen bij het staan niet eens meer afstand kunnen nemen al zouden ze het willen.
Ik heb ook op andere tijdstippen geprobeerd maar dit treinstel blijft heel erg druk. Ik hoop dat het minder wordt want ik ben in Amsterdam zuid wel hard nodig. ;)
Juist door een grote taalfout te maken, valt het op en heeft men de boodschap gelezen. Denk bij een schilder aan "Nad". Iedereen lacht, maar iedereen weet dat er net geschilderd is.
Da’s wel een bekende inderdaad… 
NAD
(niet aankomen dus...)
Ergens in al die reacties ook een leuke reactie over de spelfout:
zag het ook maar dacht, ach, ook de communicatiedame zit nu thuis met de kids.
En wie weet kwam de kat ook nog even op de laptop liggen, blij dat baasje nu de hele dag thuis is 
Ik ben benieuwd dit weekend. Ik heb dienst en ik ben benieuwd of men zich houdt aan de oproep om thuis te blijven. Als het ging, zoals afgelopen week, heb ik vertrouwen. Ik laat me verrassen.