Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Hoe is het nu met de drukte in de treinen? (als de trein te vol is mag ik er van mijn werkgever geen gebruik van maken...)

In Breda vandaag alleen rustige treinen gezien. De drukste zat voor een kwart vol. De "piek" was rond half 8

Hopelijk blijft het zo, ben nu meegereden met een collega (dan zit je ook niet 1.5 m uit elkaar, maar ik heb geen alternatief) 

Normaal neem ik de trein Hoofddorp-Leiden

@Bob 

Ik ben nu 3 uur aan het werk en ik zie hier ook voornamelijk rustige treinen. Denk aan een maximale bezetting van 20% voor de drukkere treinen.

OK bedankt, ook natuurlijk fijn voor jullie! :relaxed:

 

Reputatie 7
Badge +3

Hopelijk heeft het op Twitter geplaatste filmpje waarin de oproep om thuis te blijven effect.

https://twitter.com/NS_online/status/1242099832073920512

@Momo het is eigenlijk van de zotte dat zo'n filmpje en allerlei oproepen noodzakelijk zijn om mensen wakker te schudden.  Want is het nu echt zo erg om een paar euro voor een dagkaartje of keuzedag op te offeren voor je gezondheid?? 

Ik ben van mening dat geld niet opweegt tegen je gezondheid en al snap ik ook dat er financieel onzekere tijden komen voor veel mensen maar blijf AUB nadenken. Zet je gezondheid niet in de waagschaal voor een paar euro raar maak gebruik van de coulance regeling voor deze kaartjes.

En we komen in het filmpje ook nog een bekende tegen van het forum :smiley:

Ik kan niet echt inschatten welke mensen en welke niet de trein echt voor hun werk gebruiken maar ik reis tussen Hilversum en Duivendrecht voor werk om 7:45/ 8:30 waarbij er op Weesp overgestapt moet worden. Het treinstel in Weesp is de helft kleiner en wacht 15 minuten om nog meer overstappers te ontvangen.

Deze trein naar Hoofddorp is zo ontzettend druk dat mensen bij het staan niet eens meer afstand kunnen nemen al zouden ze het willen.

Ik heb ook op andere tijdstippen geprobeerd maar dit treinstel blijft heel erg druk. Ik hoop dat het minder wordt want ik ben in Amsterdam zuid wel hard nodig. ;)

 

Reputatie 7
Badge +4

@Momohet is eigenlijk van de zotte dat zo'n filmpje en allerlei oproepen noodzakelijk zijn om mensen wakker te schudden.  Want is het nu echt zo erg om een paar euro voor een dagkaartje of keuzedag op te offeren voor je gezondheid?? 

Ik ben van mening dat geld niet opweegt tegen je gezondheid en al snap ik ook dat er financieel onzekere tijden komen voor veel mensen maar blijf AUB nadenken. Zet je gezondheid niet in de waagschaal voor een paar euro raar maak gebruik van de coulance regeling voor deze kaartjes.

En we komen in het filmpje ook nog een bekende tegen van het forum :smiley:

 

 

 

 

 

Ahum.:grinning:

Beetje slordig.

 

Ook jammer, want het leidt af van de goede boodschap. En zo onnodig. Het is niet meer dan het juist vervoegen van een persoonsvorm, en elementair.

 

 

Is het een van ‘onze’ machinisten?

Badge +3

Tja daar buitelde iedereen op Twitter ook al overheen, maar bestaand filmpje in een tweet wijzigen schijnt lastig te zijn. Och ja, de strekking is helder.

Reputatie 7
Badge +4

Het is voor iedereen die dat wil snappen heel duidelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, daar kwamen al meerdere opmerkingen over. Degene die er opmerkingen over maakten hebben in ieder geval het filmpje gezien.

Bij een eventueel volgend filmpje maar expres meerdere spelfouten er in zetten en er een prijsvraag van maken. Prijs voor iedereen, ten minste 14 dagen thuis blijven.:rofl:

Reputatie 7
Badge

@Momohet is eigenlijk van de zotte dat zo'n filmpje en allerlei oproepen noodzakelijk zijn om mensen wakker te schudden.  Want is het nu echt zo erg om een paar euro voor een dagkaartje of keuzedag op te offeren voor je gezondheid?? 

Ik ben van mening dat geld niet opweegt tegen je gezondheid en al snap ik ook dat er financieel onzekere tijden komen voor veel mensen maar blijf AUB nadenken. Zet je gezondheid niet in de waagschaal voor een paar euro raar maak gebruik van de coulance regeling voor deze kaartjes.

En we komen in het filmpje ook nog een bekende tegen van het forum :smiley:

 

 

 

Is het een van ‘onze’ machinisten?

Euhmmmmm….yep…

 

En inderdaad, de taalfoud is een beetje de focus van de reacties geweest, jammer, maar aan de andere kant genereert het wel reacties…..je zou er haast iets van denken.

Juist door een grote taalfout te maken, valt het op en heeft men de boodschap gelezen. Denk bij een schilder aan "Nad". Iedereen lacht, maar iedereen weet dat er net geschilderd is. 

Badge +3

Juist door een grote taalfout te maken, valt het op en heeft men de boodschap gelezen. Denk bij een schilder aan "Nad". Iedereen lacht, maar iedereen weet dat er net geschilderd is. 

Da’s wel een bekende inderdaad… :sweat_smile:

NAD
(niet aankomen dus...)

Reputatie 7
Badge +3

Ergens in al die reacties ook een leuke reactie over de spelfout:

zag het ook maar dacht, ach, ook de communicatiedame zit nu thuis met de kids.

En wie weet kwam de kat ook nog even op de laptop liggen, blij dat baasje nu de hele dag thuis is :rofl:

Geschreven door de stagiair natuurlijk :wink:

Maar iedereen weet wat er mee bedoeld wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is echt in en in triest, volkomen asociaal, ook onder normale omstandigdheden, maar nu nog even een factor 10 of zo erger. Hopelijk zijn dit echt uitzonderingen.

 

Roken , vandalisme, fiets (zonder kaartje) In de trein gooien en hc aankijken "wat wil je doen dan?" En daarna zelfs aanvallen..Call the police then..! Fuck you.. en een roggel richting mijn vrouwelijke collega . Ja beste reizigers zo gaat het momenteel.

Wetende dat de collega gewoon zat op een stoel en hem alleen aankeek van waarom gooi je je fiets zo naar binnen.

https://twitter.com/Conducteur_Jan/status/1242718645228318720

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dit zijn gelukkig nog uitzonderingen. Ik heb afgelopen week een aantal keer met de trein gereisd en niks van dat soort zaken gezien.

Helaas zijn er altijd mensen die misbruik van zo'n situatie maken. In Utrecht schijnen mensen nu ook expres zwart te rijden in de bussen, aangezien ze niet langs de chauffeur hoeven en de kans op controle nihil is.

Erg sneu.

Helaas komen er steeds meer meldingen naar voren van niet acceptabel gedrag en worden steeds meer BOA's/Politieagenten hierdoor weer verplicht om op te treden met risico's voor hun eigen gezondheid.

Van onze collega's moet je gewoon afblijven, ik mag hopen dat het niet nodig is dat we weer zo'n campagne moeten gaan opstarten.

 

Reputatie 7
Badge +3

Echt dieptriest dat zulke dingen gebeuren.  Een “Corona hoester” die vorige week in mijn woonplaats werd aangehouden mag in ieder geval voor 10 weken de cel in.

Het maakt mij eerlijk gezegd geen reet uit of het gaat nu om OV personeel, politieagenten, supermarkt personeel of gewoon mensen om je heen, hoe ziek in je hoofd moet je wel niet zijn om zoiets in deze tijd te doen?

Badge +3

Zag/hoorde op tv ook zoiets, mensen die anderen bespugen of in het gezicht hoesten “ik heb corona en jij nu ook!”.

Boete is meen ik €2000 (of een paar maanden brommen). Goed zo!

Om weer even te relativeren (tel tot 10 Robert...) één van mijn favo songs, en er werd vanavond door een DJ gezegd dat er een Spaanse versie van is. Raad de titel.. :joy:

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoezo beschaving.

De beschaving is soms erg ver te zoeken idd en deze "Coronahoesters" heb ik geen goed woord voor over. 

Ik merk zeker in Brabant dat de maatregels redelijk ingeburgerd zijn. Nu is het gros bezig met de afstand, zelfs tijdens het uitstappen. Toch blijf je reizigers houden, die te intiem zijn en ik me afvraag waarom ze aan het reizen zijn. 

Ik ben komend weekend benieuwd, hoe het dan gaat in het land.

Reputatie 7
Badge +4

Echt dieptriest dat zulke dingen gebeuren.  Een “Corona hoester” die vorige week in mijn woonplaats werd aangehouden mag in ieder geval voor 10 weken de cel in.

Het maakt mij eerlijk gezegd geen reet uit of het gaat nu om OV personeel, politieagenten, supermarkt personeel of gewoon mensen om je heen, hoe ziek in je hoofd moet je wel niet zijn om zoiets in deze tijd te doen?

Tragisch dat je nog moet gaan handhaven ook. 

 

Er is nu snelrecht aangekondigd voor mensen die hoesten naar vitale werkers en met hoge straffen. Na drie dagen voor de rechter en met een aantal weken gevangenisstraf. 

Een normaal mens kan hoesten naar een conducteur om controle uit de weg te gaan, niet eens bedenken. Hoe laf en mislukt kun je zijn.

Dreiging en straffen is helaas het enige dat bij onze autonome hufterburgers werkt. Het is toch niet te geloven dat dit zo moet. Gelukkig zijn het uitzonderingen. Vrijwel iedereen toont verantwoord gedrag.

 

Ik zie om me heen gelukkig daarnaast ook echt heel veel hartverwarmende initiatieven. 

Badge +3

Ik merk zeker in Brabant dat de maatregels redelijk ingeburgerd zijn. Nu is het gros bezig met de afstand, zelfs tijdens het uitstappen. Toch blijf je reizigers houden, die te intiem zijn en ik me afvraag waarom ze aan het reizen zijn. 

Prima en goed om te horen. Ik zie het (afstand nemen) ook overal om me heen, en nog geen escalaties bij supermarkten e.d. waar je misschien even moet wachten om binnen te mogen (1 persoon per 10 m² winkeloppervlak).

De afhaalchinees/shoarma/pizza/snackbar ook.. Wij zijn open en buiten staan stoelen 1,5 meter uit elkaar om te wachten!

Bouwmarkt nog niet geweest, schijnt druk te zijn.

Maar goed, als ik naar mijn vriendin wil (en dus met de trein zal gaan, want geen eigen vervoer of geld voor een taxi want het is 100 km en een GreenWheels auto is me ook te duur), dan zoek ik wel ergens een plekje, of wacht wel op de volgende trein als het niet past, of als iemand met een zorgberoep (en bijbehorende kleding) voorrang wil.

Kan me goed voorstellen dat anderen daar heel veel problemen over gaan maken, maar inderdaad met je hele gezin gaan treinen -ja ook al is het familiebezoek-  laat die maar even lekker op het perron staan en in koor  KUT NS roepen of zingen wegens te korte sprintertjes… Krijgen ze van mij een applausje en iets van de ene Kiosk of AH ToGo die nog open is.

(Off topic vanaf hier) Vandaag op Telegraaf (kuch) een keurige rapportage gezien over hoe ze er in o.a. Barneveld over denken allemaal.

Corona is een straf/waarschuwing van God (want die heeft alles bedacht natuurlijk!) en iedereen is ontspoord wegens drugs en/of homo zijn of zo, en kids die veel te veel online zijn.. (uitspraak van een priester/pastoor, hoe bedenk je het?)

Dus lekker buiten spelen en als we genoeg bidden krijgen wij het toch niet en jullie zijn de sjaak.. stelletje zondaars!

Nou nee, de barmhartigen (eigenlijk God, maar zoonlief nam even de honneurs waar?) waren even op vakantie :rofl:

Zal wel de duivel zijn geweest of zo die dit tijdens de carnaval of zo verzonnen heeft?

 

Reageer