Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In de kustplaatsen was het vandaag wel rustig en was het goed beheersbaar. Uit voorzorg waren wel diverse parkeerplaatsen afgezet.. In de Bollenstreek was het wel drukker en zijn er enkele wegen afgesloten omdat er te veel mensen naar de bloembollenvelden kwamen kijken. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat ben ik uiteraard volkomen met je eens,@Momo. Mijn opmerking bedoelde ik alleen m.b.t. mensen die zeggen zich aan de regels te houden en toch bezwaar hebben tegen verdergaande regels als gevolg van anderen die zich niet aan de regels houden. Ik denk dus zelfs dat die mensen zich eigenlijk al niet echt aan de regels houden en nog dingen doen die niet strikt noodzakelijk zijn. Juist daar heb ik een probleem mee, want uiteraard willen we deze crisis zo goed mogelijk bestrijden én zo kort als daarvoor noodzakelijk is maatregelen nemen, maar zeker niet onnodig langer. Extra verlenging van maatregelegen als gevolg van slechte naleving, zou ook ik zeer jammer vinden.

Ik ben iemand die zich zo goed mogelijk aan de regels probeer te houden, maar het niet fijn zal vinden als de regels strenger worden, vanwege hen die lak aan alles hebben. Waar ik eerst druk was met werk, vrijwilligerswerk, sport, theaterbezoek, volkstuin en gezin/familie, is mijn wereld nu beperkt tot mijn huis, een supermarkt, de volkstuin en dat alles in een straal van 2 km.

Ik zal het echt niet fijn vinden als ik niet meer naar mijn volkstuin mag (dus straks niets te oogsten heb, omdat ik niets heb kunnen planten/poten/zaaien) omdat anderen het nodig vonden om hun frisse neus op grote afstand van hun huis te halen en/of gezellig in grotere groepen bij elkaar waren.

 

 

Ik ben alleen bang dat als te veel mensen zich er niet aan houden het tot een volledige lock down komt en dan mag net als in andere landen ook het blokje om niet meer en dat zou ik jammer vinden, maar ja als het moet dan moet het.

 

Ik zelf wandel iedere dag in de ochtend en avonduren hou daarbij voldoende afstand en vermijdt drukke straten gebruik geen OV ook geen bus tram en metro en hou hier mee mijn conditie op peil. Hierbij heb ik geen angst wat ik wel heb in de supermarkt waar sommigen ook gewoon hun gang gaan en geen rekening houden met anderen.

Ik hoor wat mijn leeftijd betreft tot de risicogroep en ook vanwege een begin van hartfalen wat met medicijnen onder controle is tot de extra risico groep maar hierdoor is het belangrijk de conditie die men heeft te behouden en ook heb ik boodschappen nodig vandaar mijn angst voor een complete lock down en niet omdat ik me niet aan de regels zou houden dat doe ik juist strikt.

Daarom liever geen complete lock down, wat ook niet nodig is als een aantal mensen wijzer is

Waarom neemt u - als duidelijk horend tot de risicogroep - dergelijke risico's. Twee keer per dag wandelingen maken is toch wat anders dan even een frisse neus halen. Blijf thuis! 

Reputatie 7
Badge +3

In de kustplaatsen was het vandaag wel rustig en was het goed beheersbaar. Uit voorzorg waren wel diverse parkeerplaatsen afgezet.. In de Bollenstreek was het wel drukker en zijn er enkele wegen afgesloten omdat er te veel mensen naar de bloembollenvelden kwamen kijken. 


In Utrecht was het volgens NOS te druk in verschillende parken en zijn die nu afgesloten.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik probeer me ook zo goed mogelijk aan de regels te houden. Ergens in de eerste week ben ik nog een keer naar het tuincentrum geweest waar het rustig was, gewoon midden op een doordeweekse dag. Verder ben ik niet veel verder gekomen dan de gewone plaatselijke winkels, supermarkten, drogist, PostNL punt in een Bruna en heb nog wat bloemen en een tuinplantje gekocht in een bloemen en plantenwinkel naast de Jumbo.  Wel heb ik een enkele keer een klein rondje gefietst, gewoon even om in beweging te zijn en mijn hoofd wat leeg te maken want ik merkte dat al het slechte nieuws te veel effect kreeg op me.

Verder veel tijd in huis en in de tuin doorgebracht. Normaal gesproken was ik nu al lang 1 of 2 keer weer naar een tuincentum gegaan om de potten en bakjes te vullen met (kuip)planten. De dode dingen van vorig jaar heb ik vorige week al uit de potten gehaald en is het wat kaal in de tuin nu. Misschien ga ik wel na de Pasen wanneer het ook weer minder warm is (dinsdag maar 10 graden, dat wordt weer de winterjas van de kapstok halen) zodat mensen dan hopelijk weer (thuis) aan het werk zijn en niet zoals door het mooie weer van dit weekend worden verleid om in de tuin te werken, maar dat bekijk ik nog even.

De tegels van het dakterras zijn nu grotendeels schoon van de groene aanslag (het werd vanavond te donker om het helemaal af te maken), misschien één dezer dagen ook de tegels in de tuin schoonmaken en als ik dan wat nieuwe fleurige planten heb is het gezelliger vertoeven. Ik ga me dan maar zoveel mogelijk indenken dat het zomer is en ik vakantie heb. Hoewel ik er in een vakantie wel vaker op uit trek met de fiets, naar de kust, recreatiemeer, soms fietstochtje op de Veluwe. Dit jaar was ik te laat voor North Sea Jazz kaartjes, maar kans is groot dat dat ook niet doorgaat. 

Verder al 4 weken geen familie gezien en dat zal nog wel langer duren. Is wel een klein wereldje zo. Degene die ik nu het meest zie zijn de buren, even praatje over de schutting. Die zijn ook de meeste dagen grotendeels thuis. Zowel buren links als rechts hebben elk 2 jonge kinderen, oudste 5 jaar en jongste 1, en die gaan nog wel eens even naar het park met ze. Enkele dagen gaan ze naar de opvang, buren hebben vitaal beroep, buren rechts bij een bank en links allebei leraar, die zo goed mogelijk hun werkzaamheden thuis doen. 

Reputatie 7

@wsm

Lees ik dat nou goed u wilt alles goedpraten wat het gedrag van anderen en misschien u zelf betreft en mij wilt u het ommetje waar ik mij houd aan alle voorwaarden ontnemen.

Als ik u andere topic lees over de radio in de cabine ga ik me afvragen wat u prioriteiten in deze zijn. Daar maakt u zich wel druk om u eigen welzijn

Corona is niet erg als het mij niet treft maar de radio wel en houd de oudere opgesloten als ik mijn gang kan gaan.

Ik weet niet of het is doorgedrongen dat ook jongeren en niet bejaarden er ernstig ziek van kunnen worden en zelfs doodgaan.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens vrijdag een leuk artikel op RTL nieuws website, aan het woord Roy (38), hoofdconducteur met als standplaats Lelystad (hé, collega van @Jeroen

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5085196/nederland-draaiende-corona-treinen-conducteur

Dat is inderdaad een fijne collega van mij die goed aangeeft hoe anders het werk nu ook is, ook voor ons is er onderling veel minder contact door alle regels en doordat we met minder mensen aan het werk zijn.

Onderstaand wil ik ook nog even onder de aandacht brengen, het lijkt nml. veel meer te gebeuren momenteel en dit incident staat niet op zichzelf. Doordat het toezicht minder is momenteel begint het onveiligheidsgevoel ook toe te nemen. Gisteren zijn er meerdere incidenten geweest op het spoor met agressie.

https://www.destadamersfoort.nl/lokaal/corona/335821/conductrice-gezicht-gespuugd-en-geslagen-697610

Doordat het toezicht minder is momenteel begint het onveiligheidsgevoel ook toe te nemen.

Dat werd anderhalve week geleden door Moderator Jouke nog afgedaan als “Triest”

  

Volgens mij heb ik alleen hier al in meerdere topics gelezen over de stijging van het aantal zwartrijders en een groter gevoel van onveiligheid. Echt een verrassing hoeft dat niet te zijn.

 

Misschien is het met name triest te noemen. Dat mensen het nodig vinden om misbruik te maken van de huidige situatie. 

 

Naar mijn idee is dat meer dan triest en behoeft dat aandacht, zowel voor reizigers als personeel. Vrijwel niemand zit in deze tijd voor zijn lol in de trein, dus laten we dat dan wel zo aangenaam mogelijk maken.

Reputatie 7
Badge +3

In de kustplaatsen was het vandaag wel rustig en was het goed beheersbaar. Uit voorzorg waren wel diverse parkeerplaatsen afgezet.. In de Bollenstreek was het wel drukker en zijn er enkele wegen afgesloten omdat er te veel mensen naar de bloembollenvelden kwamen kijken. 


In Utrecht was het volgens NOS te druk in verschillende parken en zijn die nu afgesloten.

 

Ik las het inderdaad: https://www.ad.nl/dossier-corona-in-utrecht/anderhalve-meter-blijkt-rekbaar-begrip-tijdens-zonnig-paasweekend-en-voelt-soms-ronduit-ongemakkelijk~a296c271/

Apart hoort, mensen die zelf naar het park zijn gekomen noemen de situatie bv ‘bijna onverantwoord’ of ‘krijgen een ongemakkelijk gevoel’ ervan. Tja, die mensen komen toch echt zelf naar het park en kunnen als ze zien hoe druk het is er ook voor kiezen weer naar huis te gaan. Heb je toch al een ommetje gemaakt. Maar misschien denk ik er wel te makkelijk over omdat ik zelf de beschikking heb over een (niet al te grote) tuin en ook nog een lekker ruim dakterras. Als je geen tuin hebt en misschien alleen een piekklein balkonnetje is het wellicht anders. Maar je zou mogelijk ook gewoon een grasveldje of een bankje in de buurt van je huis kunnen opzoeken en daar gaan zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Onderstaand wil ik ook nog even onder de aandacht brengen, het lijkt nml. veel meer te gebeuren momenteel en dit incident staat niet op zichzelf. Doordat het toezicht minder is momenteel begint het onveiligheidsgevoel ook toe te nemen. Gisteren zijn er meerdere incidenten geweest op het spoor met agressie.

https://www.destadamersfoort.nl/lokaal/corona/335821/conductrice-gezicht-gespuugd-en-geslagen-697610

Dit is echt in en in triest. Agressie was er altijd al, dus niets nieuws, maar om in deze tijden ook nog te gaan spugen laat wel zien hoe weinig respect dit soort figuren hebben voor andere mensen die gewoon hun werk doen. Niet alleen treinpersoneel, ook politie heeft met dit soort mensen te maken. Soms is er nog wel een bepaalde aanleiding, iemand wordt aangesproken op de 1,5 meter afstand of heeft al een overtreding begaan, maar bovenstaand is echt compleet zonder aanleiding. Lekker opsluiten en de sleutel kwijt raken. :grin:

Agressie is er altijd wel geweest, maar ik vermoed ook dat de noodzakelijke maatregelen ook invloed hebben op het gedrag. De kortere lontjes, het mindere toezicht, het speelt allemaal een rol. 

Reputatie 7
Badge +3

In de kustplaatsen was het vandaag wel rustig en was het goed beheersbaar. Uit voorzorg waren wel diverse parkeerplaatsen afgezet.. In de Bollenstreek was het wel drukker en zijn er enkele wegen afgesloten omdat er te veel mensen naar de bloembollenvelden kwamen kijken. 


In Utrecht was het volgens NOS te druk in verschillende parken en zijn die nu afgesloten.

 

Ik las het inderdaad: https://www.ad.nl/dossier-corona-in-utrecht/anderhalve-meter-blijkt-rekbaar-begrip-tijdens-zonnig-paasweekend-en-voelt-soms-ronduit-ongemakkelijk~a296c271/

Apart hoort, mensen die zelf naar het park zijn gekomen noemen de situatie bv ‘bijna onverantwoord’ of ‘krijgen een ongemakkelijk gevoel’ ervan. Tja, die mensen komen toch echt zelf naar het park en kunnen als ze zien hoe druk het is er ook voor kiezen weer naar huis te gaan. Heb je toch al een ommetje gemaakt. Maar misschien denk ik er wel te makkelijk over omdat ik zelf de beschikking heb over een (niet al te grote) tuin en ook nog een lekker ruim dakterras. Als je geen tuin hebt en misschien alleen een piekklein balkonnetje is het wellicht anders. Maar je zou mogelijk ook gewoon een grasveldje of een bankje in de buurt van je huis kunnen opzoeken en daar gaan zitten.

Je komt skeeleren uit Bunnik naar Utrecht zo'n 7 km klaagt over drukte onderweg en in het park…..

Reputatie 7
Badge

Dat ben ik uiteraard volkomen met je eens,@Momo. Mijn opmerking bedoelde ik alleen m.b.t. mensen die zeggen zich aan de regels te houden en toch bezwaar hebben tegen verdergaande regels als gevolg van anderen die zich niet aan de regels houden. Ik denk dus zelfs dat die mensen zich eigenlijk al niet echt aan de regels houden en nog dingen doen die niet strikt noodzakelijk zijn. Juist daar heb ik een probleem mee, want uiteraard willen we deze crisis zo goed mogelijk bestrijden én zo kort als daarvoor noodzakelijk is maatregelen nemen, maar zeker niet onnodig langer. Extra verlenging van maatregelegen als gevolg van slechte naleving, zou ook ik zeer jammer vinden.

Ik ben iemand die zich zo goed mogelijk aan de regels probeer te houden, maar het niet fijn zal vinden als de regels strenger worden, vanwege hen die lak aan alles hebben. Waar ik eerst druk was met werk, vrijwilligerswerk, sport, theaterbezoek, volkstuin en gezin/familie, is mijn wereld nu beperkt tot mijn huis, een supermarkt, de volkstuin en dat alles in een straal van 2 km.

Ik zal het echt niet fijn vinden als ik niet meer naar mijn volkstuin mag (dus straks niets te oogsten heb, omdat ik niets heb kunnen planten/poten/zaaien) omdat anderen het nodig vonden om hun frisse neus op grote afstand van hun huis te halen en/of gezellig in grotere groepen bij elkaar waren.

 

 

'Je zo goed mogelijk aan de regels proberen te houden', dat is toch gewoon hetzelfde als je er niet aan houden? Wat is er zo noodzakelijk (het huidige criterium) aan het bezoeken van een volkstuin? Is het leven van de plantjes daar echt het riskeren van verdere virusverspreiding en daarmee mogelijk het leven van andere mensen waard? In mijn ogen houd ook u zich dus niet aan de regels en zou een verdere aanscherping daarvan mede uw eigen schuld zijn. Kijk eens naar de balk in uw eigen oog alvorens u begint over de splinter in dat van een ander.

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93 Een frisse neus halen mag, mijn volkstuin is op loopafstand. Daar heb ik 200m2 helemaal voor en van mij zelf aan het water. Voor mijn werk moest ik verder weg.

Plantjes heb ik thuis. In de volkstuin heb ik mijn aardappelen, groente en straks weer fruit. En boodschappen doen mag ook nog.

Mijn huis staat om de hoek van een de laatste weken druk bezocht park. In mijn voortuin loop ik meer risico door alle wandelaars, fietsers en skeeleraars dan op mijn volkstuin. Op het volktuinencomplex zijn gemeenschappelijke gebouwen afgesloten en gelden strenge maatregelen.

De meeste mensen die in mijn buurt geen afstand houden zijn overigens van jouw generatie, mensen rond de 25 dus.

Reputatie 7
Badge +3

Een ander probleem dat zich nu manifesteert is dat de residubevolking die zich nergens iets van aantrekt nog op pad gaat met de trein. Het merendeel van de bevolking houdt zich aan de instructies en blijft thuis. Toezicht in de treinen is meer dan ooit nodig om de mensen die echt moeten reizen te beschermen tegen de halvegaren. 

Reputatie 7
Badge +4

Een ander probleem dat zich nu manifesteert is dat de residubevolking die zich nergens iets van aantrekt

 

Residubevolking: prachtige taalvondst!

Reputatie 7

Precies dat is het punt hier het hele OV moet beschikbaar zijn voor hen die moeten reizen en ieder ander heeft daar momenteel niets te zoeken en dat is geen spijkers op laag water zoeken zoals een wandeling,maar iets dat gewoon voor iedereen duidelijk moet zijn.

Residubevolking😁

Veel nieuwe woorden deze coronatijd

 

 

Badge +3

Zal mij benieuwen hoe dat wordt naarmate meer mensen genezen/immuun zijn verklaard, en dus veilig met de trein zouden kunnen reizen. Krijgen die een stempeltje of armbandje?

Reputatie 7

Ik denk dat zulke reizen pas weer kunnen als de volledige dienstregeling weer is ingevoerd en oudere moeten wachten tot er een vaccin is.

Want dan is het weer veilig te reizen voor iedereen,ook ik zal dan pas weer gaan reizen en museumbezoek weer oppakken.

Ik verwacht niet dat ik dit jaar weer van het OV trein tram bus metro gebruik kan maken dat hangt geheel af van het moment dat er een vaccin is.

Eerst maar trachten deze situatie zonder schade door te komen

En de beslissing wie eventueel wel weer vrij kan reizen is een taak van de overheid die ons uit de lock down moet voeren en zal waarschijnlijk zeer gefaseerd gaan.

Reputatie 7
Badge +3

De taalvondst “residubevolking” is overigens niet van mezelf maar van een vriend. Hij gebruikte dat al in jaren tachtig van de volgende eeuw om daar asocialen mee aan te duiden.

Het woord lijkt me actueler dan ooit.

Badge +3

Off-topic maar https://twitter.com/Kortom_Tom/status/1249056604756103170

Reputatie 7
Badge

@Olav93Een frisse neus halen mag, mijn volkstuin is op loopafstand. Daar heb ik 200m2 helemaal voor en van mij zelf aan het water. Voor mijn werk moest ik verder weg.

Plantjes heb ik thuis. In de volkstuin heb ik mijn aardappelen, groente en straks weer fruit. En boodschappen doen mag ook nog.

Mijn huis staat om de hoek van een de laatste weken druk bezocht park. In mijn voortuin loop ik meer risico door alle wandelaars, fietsers en skeeleraars dan op mijn volkstuin. Op het volktuinencomplex zijn gemeenschappelijke gebouwen afgesloten en gelden strenge maatregelen.

De meeste mensen die in mijn buurt geen afstand houden zijn overigens van jouw generatie, mensen rond de 25 dus.

Dit bedoel ik dus precies. Rutte heeft het over "een blokje om" dat moet kunnen, jij rekt dat op tot een bezoek aan je volkstuin "op loopafstand". Dat duurt al langer en ligt vast niet aan je huizenblok vast en is dus verder dan een letterlijk blokje om. Dit soort vage regels worden opgerekt en dan is het moeilijk iemand er van te beschuldigen dat hij ze te ver op rekte met een reisje naar het strand en een rondje wandelen daar, als je zelf de regels ook al (minder ver) oprekt. Laten we het maximale doen en ons strikt aan de regels houden. Dan hoeven we ook niet te gaan discussiëren over waar de grens blijkbaar wel ligt als dat niet zou zijn waar de overheid hem getrokken heeft. En dan kun je kritiek hebben op anderen die de regels niet (dan dus in tegenstelling tot jijzelf) naleven, zonder met twee maten te meten. Blijf thuis, reis alleen indien noodzakelijk!

Badge +3

Dit bedoel ik dus precies. Rutte heeft het over "een blokje om" dat moet kunnen, jij rekt dat op tot een bezoek aan je volkstuin "op loopafstand". Dat duurt al langer en ligt vast niet aan je huizenblok vast en is dus verder dan een letterlijk blokje om.

Hou toch op, want naar de supermarkt voor je dagelijkse boodschappen mag ook gewoon.

Dus een wandeling (of op de fiets) naar je volkstuintje en terug is prima en veilig, zolang je maar genoeg afstand houdt en daar kan dat prima!

 

Ik ben mantelzorger voor mijn moeder en niet in het bezit van een auto. De reisafstand is twee uur van deur tot deur dus ik zit heel wat uurtjes in de trein. Ik kan mijn moeder niet aan haar lot overlaten dus moet wel met het OV reizen, ook nu..

Gelukkig zijn de treinen heel schoon en heel leeg.Vanochtend was er helaas weer een jongedame die niet kon wachten tot de andere reizigers(waaronder Ik dus)waren uitgestapt en alvast maar instapte. De trein zou pas 12 minuten later vertrekken dus enige noodzaak om dit tw doen was er niet Daarna ging deze dame ook nog ongevraagd de deur voor me openhouden zodat we ongeveer wang aan wang in de trein stonden. Mijn koffer was namelijk tussen de schuifdeur terecht gekomen toen ik de coupe en de trein uit wilde lopen, maar plotseling tegenover haar stond  Toen ik haar verzocht om afstand te houden reageerde ze ook nog verontwaardigd. Ze wilde alleen maar helpen. Voor alle duidelijkheid: ik stapte niet laat uit! Mijn vraag aan NS is, zouden jullie hier op kunnen letten?

Reageer