Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Badge +3

Vanochtend was er helaas weer een jongedame die niet kon wachten tot de andere reizigers(waaronder Ik dus)waren uitgestapt en alvast maar instapte.

[in de supermarkt]
Ik: 'Mevrouw, u krijgt de groeten van An.'
Mevrouw: 'Welke An?'
Ik: 'An der Halvemeter, bitch!'

 

Reputatie 7
Badge +3

@Marih 

NS kan bijzonder weinig doen aan halfgaren die geen afstand nemen in acht nemen. Wanneer u met het openbaar vervoer reist zult u echt rekening moeten met andere reizigers die niets of weinig van de anti-virusmaatregelen begrijpen. Helaas kan NS niet selecteren bij iedere deur.

Het lijkt een bijzonder vervelende onderneming om als mantelzorger uren met het OV te moeten reizen. Ik zou ernstig overwegen om te onderzoeken of er vrijwilligers in de buurt van uw moeder wonen die haar kunnen helpen zodat u kunt thuisblijven. 

Vrijwilligers komen niet meer omdat zij het contact met kwetsbare ouderen dienen te vermijden.Novendien kunnen vrijwilligers echt niet alles opvangen. Vandaar dat wij als mantelzorgers inderdaad vaak wekelijks of vaker uren onderweg zijn om onze oude, kwetsbare en hulpbehoevende ouders te ondersteunen. Dat is inderdaad niet altijd leuk maar dat doe je omdat het je ouders zijn. Althans, dat vind ik niet meer dan normaal.

Het lijkt me niet zo ingewikkeld voor de conducteur om er op elk station even op te letten dat alle reizigers (zoveel zijn t er niet) eerst de gelegenheid krijgen ui te stappen voordat andere reizigers instappen

@Marih 

Hoe graag we dat zouden willen, het is niet te realiseren vrees ik. Een trein heeft best veel deuren en je kan als conducteur nu eenmaal niet bij elke deur tegelijk zijn. Zelf heb ik ook last van reizigers, die lak hebben aan de afstand. Ik zet zelf dan direct een fikse stap achteruit en geef dit ook aan, waarom ik het doe. Ik zal niet snel de persoon op zijn fout aanspreken, dit kan leiden tot agressie. Als ik het bij mezelf houdt, dan blijft het meestal rustig. 

Dat begrijp ik maar als de trein stopt bij een station zou je toch een marge kunnen aanhouden van 20 of 30 seconden? Gewoon, dat de reizigers die op het perron staan eventjes wachten allemaal, tot iedereen is uitgestapt. Je hoeft de instappers daar alleen maar op te attenderen.

Reputatie 7
Badge +3

Off-topic maar https://twitter.com/Kortom_Tom/status/1249056604756103170

Over halvegaren en randdebielen gesproken.er zijn van die alu hoedjes figuren dat geloven dat de “Corona griep” helemaal geen virus is maar komt door 5G. Er zijn onlangs al meerdere zendmasten in de brand gestoken.

Ik stuitte vandaag via Twitter en Facebook op zo'n alu hoedje. Die is gewoon ergens uit een instelling weggeloppen of zo, kan niet anders. Verhaal is dus dat we afstevenen op een New World Order, Rutte en andere wereldleiders zitten allemaal in het complot, in de tijd dat wel allemaal verplicht binnen zitten worden overal steeds meer 5G masten geplaatst. Die 1,5 meter is waarschijnlijk omdat ieder individu door 5G apart kan worden ingescand en aangestraald zodat we ter plekke kunnen worden uitgeschakeld. We worden straks verplicht gevaccineerd en voorzien van een chip en zijn zo dus te scannen. Er zijn verschillende agenda's: 5G, chippen, vaccineren, depopulatie en vrijheidsbeperkingen. Plus het instorten van de aandelen markt en de FED. Oh ja, ook nog iets met buitenaards contact. Er was ook speculatie dat de Cabal voor Pasen uit de macht zou worden gehaald temidden van een 3 tot 10 dagen durende internet en telefoonuitval. Corona virus is maar een hoax, er waren altijd al mensen met griepklachten maar nu een extra groep mensen die door de straling van 5G zijn gecrashed. Je kunt voorkomen dat je ziek wordt door je eigen straling te verhogen. Aan de 1,5 meter houd deze mevrouw zich dus absoluut niet. 

Oh, en Michael Jackson en zeer waarschijnlijk Prinses Diana, JFK (Jr.), Elvis Presley, Prince, George Michael leven ook nog.

Reputatie 7
Badge

Dit bedoel ik dus precies. Rutte heeft het over "een blokje om" dat moet kunnen, jij rekt dat op tot een bezoek aan je volkstuin "op loopafstand". Dat duurt al langer en ligt vast niet aan je huizenblok vast en is dus verder dan een letterlijk blokje om.

Hou toch op, want naar de supermarkt voor je dagelijkse boodschappen mag ook gewoon.

Dus een wandeling (of op de fiets) naar je volkstuintje en terug is prima en veilig, zolang je maar genoeg afstand houdt en daar kan dat prima!

 

Van jou had ik toch een fatsoenlijkere manier verwacht om aan te geven dat je het niet met iemand eens bent, @Robert B, jammer dit.

Naar de supermarkt mag. Dat risico accepteren we omdat we de alternatieven - voedseldistributie ofzo - te zwaar vinden. Waarom is het zo moeilijk te begrijpen dat dat niet betekent dat dit niet risicovoller is dan gewoon thuisblijven, en dus zeker geen reden is om minder noodzakelijke, vergelijkbare zaken ook te blijven doen?

Reputatie 7
Badge +1

Dat begrijp ik maar als de trein stopt bij een station zou je toch een marge kunnen aanhouden van 20 of 30 seconden? Gewoon, dat de reizigers die op het perron staan eventjes wachten allemaal, tot iedereen is uitgestapt. Je hoeft de instappers daar alleen maar op te attenderen.

Men is helaas eigenwijs en wilt zo snel mogelijk instappen, zij zijn bang dat de trein zonder hun wegrijdt.

Het attenderen gaat vrij moeilijk denk ik. HC's hebben geen megafoon bij zich, al zou het wel leuk voor de hardleerse mensen, om mensen te wijzen op het voorlaten van uitstappende reizigers. Zij zullen van ver dan ook niet goed te horen zijn en zijn zo bovendien ook wel heel snel hun stem kwijt. En als het mogelijk is, wat als men zich er dan niet aan houdt?

NS zou dit wellicht kunnen toevoegen aan het corona omroepbericht?

NS zou dit wellicht kunnen toevoegen aan het corona omroepbericht?


Er wordt aangegeven om 1.5 meter afstand te bewaren ook bij het in en uitstappen, dit wordt continu op de stations omgeroepen.

Reputatie 7

@Olav93 Ik loop liever 1 uur door stille straten en hetzelfde geldt trouwens voor alleen fietsen en voel me dan veel veiliger omdat ik afstand hou dan 5 minuten in de supermarkt met allerlei gekken om mij heen die doen of ze nog nooit van corona hebben gehoord

Toch moet ik ook naar de supermarkt, en naar de buurtwinkel dan kan even wandelen in de morgen en avond ook wel.

Je moet dan overdag geen drukke straten parken en markten bezoeken en zeker niet in het OV gaan zitten.

Dan ben je redelijk veilig er wordt veel aan het eigen verstand overgelaten en dat is precies wat een intelligente lock down betekend en ja 100 procent veilig bestaat niet.

Dat neemt niet weg dat iedere oudere zelf kan besluiten thuis te blijven mijn keuze is beperkte vrijheid  ook omdat het voor ouderen wel meer dan een jaar kan duren,maar ver blijven van riskante situaties.

Buiten dat ik moet in beweging blijven vanwege mijn gezondheid en dan ga ik misschien niet dood aan corona maar aan thuis zitten.

En dat is precies wat @Robert B ook probeert duidelijk te maken.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93 Zeg eens eerlijk, blijf jij thuis en loop jij voor de frisse neus alleen een blokje om jouw eigen huis?

Het gaat er toch om dat je met zo min mogelijk mensen in contact komt?

 

Reputatie 7
Badge +3

Volkstuin op loopafstand? Supermarkt is waarschijnlijk verder weg en dan kom je denk ik ook meer mensen tegen. 

 

Wellicht interessant, Google COVID-19 Community Mobility : Waar zijn we nu minder vaak en waar vaker.  Dus vaker in het park, strand e.d.en veel minder rond stations, al is dat lang niet die 85% minder reizigers wat iedere keer gezegd werd (gegevens tot 5 april).

 

Badge +3

Van jou had ik toch een fatsoenlijkere manier verwacht om aan te geven dat je het niet met iemand eens bent, @Robert B, jammer dit.

Naar de supermarkt mag. Dat risico accepteren we omdat we de alternatieven - voedseldistributie ofzo - te zwaar vinden. Waarom is het zo moeilijk te begrijpen dat dat niet betekent dat dit niet risicovoller is dan gewoon thuisblijven, en dus zeker geen reden is om minder noodzakelijke, vergelijkbare zaken ook te blijven doen?

Ik verderdedigde het volkstuintje van Mo×××× en verder niets. Heb zelf een nogal risicovol beroep zelfs. Dus volkstuintje (wandelen of fieten i.p.v. BLIJF THUIS gaat er bij mij niet in, dat MOET je gewoon zelfs doen missschien, ter ontspanning en beweging of zo, of als je toch niet naar je werk hoeft!

Of mensen met wandenschoenen of renfietsen of gezinnetjes tolereren in jouw trein? Wat mij betreft mag je me onfatsoenlijk vinden maar tot na de persconferentie van Rutte en zo dinsdag.

Badge +3

Met name als (off-topic) reactie op @Momo ik kreeg deze dus nog toegespeeld https://www.youtube.com/watch?v=fid8qJQp7f8

Oke, dat zal wel maar wat doe je dan in het ov als je niet bang bent?

Reputatie 7
Badge +3

Ja, zijn naam kwam ook langs bij dat andere alu hoedje. Heeft een behoorlijke klap van de molen gehad. Wat een ongelooflijk eng mannetje is die Jensen geworden zeg.Misschien mag ik het niet zeggen, maar dit soort mensen moeten het gewoon eens in ernstige mate krijgen. Alleen nemen ze dan een kostbaar ziekenhuis of IC bed in beslag.

 

Reputatie 7
Badge

@Olav93Zeg eens eerlijk, blijf jij thuis en loop jij voor de frisse neus alleen een blokje om jouw eigen huis?

Het gaat er toch om dat je met zo min mogelijk mensen in contact komt?

 

Sterker nog, ik beperk me over het algemeen tot mijn eigen tuin. Ik ben verder één keer een paar uur op kantoor geweest sinds er in Nederland maatregelen van kracht zijn, op een dag dat ik een paar honderd meter daarvandaan bij een zorgverlener moest zijn (dat die afspraak door moest gaan en het risico waard was, was haar professionele mening). Aangezien we allemaal zo veel mogelijk thuis werken en dat voor ons redelijk mogelijk is, was ik daarbij zeker tien meter en meerdere muren verwijderd van de dichtstbijzijnde collega. En ik ben met de auto gegaan en niet met de trein zoals ik onder normale omstandigheden altijd doe en nu ook zou hebben gedaan.

Dat ik daarnaast - op een rustig tijdstip - ten slotte nog een keer bij een bouwmarkt ben geweest voor iets wat ik was vergeten voor een verbouwing waar ik al aan begonnen was, ben ik niet trots op. Ook voor mij zouden strengere maatregelen wellicht beter zijn km dit soort fouten te vermijden.

Reputatie 7
Badge +3

En dan die mensen die blijven zeggen dat de sterfte cijfers minder zijn dan in de griepgolf 2017/2018. Ja, ze zijn tot nu toe lager en ze zijn lager omdat er nu allerlei maatregelen zijn. Ik wil echt niet weten hoe hoog die cijfers zouden zijn geweest en uiteindelijk nog zouden worden als we gewoon het normale leven had doorgezet.

Bij de laatste grieppandemie, de Hongkonggriep (ik laat even de de Mexicaanse griep buiten beschouwing want die viel qua doden uiteindelijk nog erg mee) zijn naar schatting 1 miljoen mensen overleden. En dat bij een totale wereldbevolking van ongeveer de helft van wat het nu is. Daar was maar heel beperkt een griepvaccin voor en er waren niet zulke maatregelen als nu, griep was de griep en dat kreeg je of kreeg je niet.

Nou, ik kreeg het, als 1 jarige, en was er heel ziek van (gehoord van moeders), een snel oplopende en aanhoudende koorts van 40 graden en nog wat andere alarmerende symptomen waarna de huisarts mijn vader als de wiedeweerga midden in de nacht naar de spoedapotheek naar de andere kant van de stad stuurde omdat het anders wel eens te laat kon zijn. Ik heb sindsdien nooit meer griep gekregen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil echt niet weten hoe hoog die cijfers zouden zijn geweest en uiteindelijk nog zouden worden als we gewoon het normale leven had doorgezet.

 

Niet? Dat zou ik dus juist echt heel erg graag willen weten, al zal dat natuurlijk nooit mogelijk zijn. En hoeveel (eerdere) sterfgevallen de huidige maatregelen op termijn wellicht kosten. Al blijft het gewoon lastig, het zegt allemaal zo weinig, ook cijfers. Een familielid van mij is afgelopen week gestorven aan Corona, maar had anders ook niet langer dan nog een paar weken soort van geleefd. Nu hoort-ie opeens bij de dagelijkse statistieken. Dat geldt natuurlijk voor veel meer gevallen. Ik heb het al eerder gezegd, ik ben blij dat ik niet over dit soort zaken hoef te beslissen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is denk ik eigenlijk meer dat ik vrees dat die cijfers me te zeer zouden beangstigen. En de officiele cijfers nu zeggen ook niet alles, zoveel mensen bv in verpleeghuizen die niet getest zijn en daarom niet mee tellen en niet alleen in Nederland.

En ja, er zullen nu mensen overlijden die toch al niet lang meer zouden leven. Maar ook dat is vaker zo bij griep epidemieën. En misschien zou ook zonder Covid-19 wel een deel aan de gewone griep zijn overleden.

Reputatie 7
Badge +3

Onderstaand wil ik ook nog even onder de aandacht brengen, het lijkt nml. veel meer te gebeuren momenteel en dit incident staat niet op zichzelf. Doordat het toezicht minder is momenteel begint het onveiligheidsgevoel ook toe te nemen. Gisteren zijn er meerdere incidenten geweest op het spoor met agressie.

https://www.destadamersfoort.nl/lokaal/corona/335821/conductrice-gezicht-gespuugd-en-geslagen-697610

Voor wie 't wil zien, beelden van de aanhouding: https://www.dumpert.nl/item/7889923_ead291c0

En dan die mensen die blijven zeggen dat de sterfte cijfers minder zijn dan in de griepgolf 2017/2018. Ja, ze zijn tot nu toe lager en ze zijn lager omdat er nu allerlei maatregelen zijn. Ik wil echt niet weten hoe hoog die cijfers zouden zijn geweest en uiteindelijk nog zouden worden als we gewoon het normale leven had doorgezet.

Die cijfers zijn al niet meer lager, tijdens de griepgolf in 2018 lag het hoogtepunt op 4092 overlijdens in week 10, dit jaar week 14 heeft als voorlopig cijfer 5098 overlijdens, en dat is een flinke lijn omhoog (week 11 - 3209, week 12 - 3586 en week 13 - 4425)

Badge +3

Off-topic maar https://twitter.com/Kortom_Tom/status/1249056604756103170

Die 1,5 meter is waarschijnlijk omdat ieder individu door 5G apart kan worden ingescand en aangestraald zodat we ter plekke kunnen worden uitgeschakeld. We worden straks verplicht gevaccineerd en voorzien van een chip en zijn zo dus te scannen.

Haha ja echt hè? Waarom zou je nog moeten in/uitchecken als men toch al weet waar je bent op tijdstip × of wat je lichaams °C temperatuur is eventueel bij het passeren van een poortjel… (voor zover dat belangrijk is of zou kunnen zijn)

 

Reputatie 7
Badge +3

De mensen die dat zeggen noemen alleen het uiteindelijke totaal van geloof ik 9500 tov het totaal nu. Zo van “daar hoorde je toen niemand over”, die mensen hebben dat ook weer ergens gehoord en kijken niet verder. Van die makkelijke roeptoeteraars. 

Ik zag inderdaad deze week een grafiekje over de laatste 3 of 4 jaar met per week uitgezet hoeveel overlijdens er  waren. Het lijntje van 2020 ging toch opeens wel veel harder omhoog dan alle andere jaren, inclusief 2018. 

Badge +3

Ik hou het even offtopic onder de lakens.. nobody has to know! Want het is allemaal één groot complot natuurlijk…. 5G en coronavirus en zo

https://www.youtube.com/watch?v=fXdu3pwT4ps 

Slaap zacht (meneer de president en iedereen eigenlijk) :sleeping:

Reageer