Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Reputatie 7
Badge

Van jou had ik toch een fatsoenlijkere manier verwacht om aan te geven dat je het niet met iemand eens bent, @Robert B, jammer dit.

Het woord niet is het hete item Olav.

Wij zijn het dus niet oneens, En als @MoDe of anderen gewoon naar hun volkstuintje of zo willlen lopen of fietsen mag dat wel. Van mij, van iedereen en hopelijk ook van jou, maar dan niet met het ov.

Jammer maar over dit Wat dus? Spijt me al bijna dat ik het moet vragen.. :thinking:

Maar goed, wat ik gisteren zei kan morgen anders zijn hè? Wat dat betreft mag je me Rutte i.p.v. Robert noemen. No problem.. of toch wel?

Dank @Momo en zo voor de YouTube vids op de vorige pagina, en ja mag je dan weer treinen? https://jopdevrieze.nl/bouwen-alle-covid-19-geinfecteerden-immuniteit-op/

 

@mrfreeze heeft inmiddels volgens mij al duidelijker gemaakt wat ik bedoelde, maar voor alle duidelijkheid. Het ging mij er om sat de huidige regels niet duidelijk zijn. Dat mijn interpretatie strenger is dan die van anderen is bijzaak, maar je kunt de regels dus strenger interpreteren dan sommige mensen hier doen. Als die mensen (die zelf bijvoorbeeld naar een volkstuin gaan en dus niet noodzakelijk buiten de deur komen) dan vervolgens anderen gaan bekritiseren omdat ze de dubieuze regels nog wat minder strikt interpreteren, vind ik dat hypocriet.

Maar goed, om antwoord te geven op je vraag, wat ik jammer vond aan je eerdere bericht, @Robert B, was de toon. "Hou toch op", vind ik in een inhoudelijke discussie niet zo gepast en dat had ik juist van jou niet verwacht. Dat vond ik jammer en dat was alles wat ik met die eerste regels van mijn bericht wilde zeggen.

@mrfreeze heeft inmiddels volgens mij al duidelijker gemaakt wat ik bedoelde, maar voor alle duidelijkheid. Het ging mij er om sat de huidige regels niet duidelijk zijn. Dat mijn interpretatie strenger is dan die van anderen is bijzaak, maar je kunt de regels dus strenger interpreteren dan sommige mensen hier doen. Als die mensen (die zelf bijvoorbeeld naar een volkstuin gaan en dus niet noodzakelijk buiten de deur komen) dan vervolgens anderen gaan bekritiseren omdat ze de dubieuze regels nog wat minder strikt interpreteren, vind ik dat hypocriet.

 

Spiegels worden hier niet altijd gezien volgens mij

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93het ging om noodzakelijk reizen…. Dat is wat anders de deur uit gaan. We hebben geen totale lockdown. Een frisse neus mag. En geloof mij een betere isolatie dan de volkstuin is er niet. Bij alleen al naar de schuur lopen (die bereikbaar is via openbaar pad van 1meter breed) loop ik al meer risico. Een blokje om met een sinds weken druk bezocht park om de hoek is ook risicovoller. En wat denk je van de pakketbezorger, die aanbelt met de vraag of ik pakjes wil aannemen? Wie brengt mijn vuilnis weg? Daar moet ik de straat voor op.

Vroeg of laat krijgt iedereen Corona. Een totale lockdown stelt het alleen uit.

Ik vind dat je het niet moet opzoeken door naar plaatsen te gaan waar je veel mensen tegen kunt komen. Naar buiten gaan zonder (veel) mensen tegen te komen moet kunnen en mag gewoon.

 

Reputatie 7
Badge

@Olav93het ging om noodzakelijk reizen…. Dat is wat anders de deur uit gaan. We hebben geen totale lockdown. Een frisse neus mag. En geloof mij een betere isolatie dan de volkstuin is er niet. Bij alleen al naar de schuur lopen (die bereikbaar is via openbaar pad van 1meter breed) loop ik al meer risico. Een blokje om met een sinds weken druk bezocht park om de hoek is ook risicovoller. En wat denk je van de pakketbezorger, die aanbelt met de vraag of ik pakjes wil aannemen? Wie brengt mijn vuilnis weg? Daar moet ik de straat voor op.

Vroeg of laat krijgt iedereen Corona. Een totale lockdown stelt het alleen uit.

Ik vind dat je het niet moet opzoeken door naar plaatsen te gaan waar je veel mensen tegen kunt komen. Naar buiten gaan zonder (veel) mensen tegen te komen moet kunnen en mag gewoon.

 

Want te voet reizen, is geen reizen? Jezelf in een overvolle trein proppen is vast een groter risico, maar dat betekent niet dat dit geen risico is. Ik denk daar dus anders over. Inderdaad hebben we (ook met die interpretatie) geen totale lockdown, want noodzakelijk reizen mag.

Dat een risico om aan een bepaalde noodzaak te voldoen geaccepteerd is, is geen reden om datzelfde risico ook te accepteren voor niet noodzakelijke activiteiten. Pakketbezorging wordt nog tot noodzakelijk gerekend, vermoedelijk omdat het lastig is om bijvoorbeeld medische zendingen van meuk die best had kunnen wachten te onderscheiden. En ik denk dat je de gevolgen voor de hygiëne (en daarmee uitbraak van andere ziektes) van weken of maanden geen vuilnis ophalen zwaar onderschat. Dat is in mijn ogen echt wat anders dan even leven van groenten uit de supermarkt in plaats van uit eigen tuin.

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93wij komen er niet uit zolang jij geen verschil ziet tussen (niet)noodzakelijk reizen en wandelen naar een volkstuin waarbij ik een route kies waar ik vrijwel nooit iemand tegen kom.

Ik ben net boodschappen gaan doen, op de fiets, want verder dan mijn volkstuin. Op de markt kaas en groente gehaald. De markt is ruim opgezet, ruime vakken om 1,5 m te waarborgen en er is controle daarop. Toen naar de supermarkt. Die mijd ik het liefst, want niet iedereen houdt zich daar aan de regels.

Boodschappen doen in de supermarkt waar mensen 1,5 m niet in acht nemen mag van jou, maar groente/fruit kweken en halen uit een volkstuin waar niemand dan ik en mijn partner mag komen, kan niet?

Wandelen is iets anders dan reizen. Je kunt natuurlijk ook eerst gaan reizen om elders te gaan wandelen. Dat laatste vind ik niet noodzakelijk reizen.

Oja, ik moet bewegen en af en toe naar buiten om gezond te blijven. Als ik dat niet meer mag, kom ik op een gegeven moment vanzelf in de kwetsbare groep terecht en is de weg naar IC niet zo ver meer…

 

 

 

 

Reputatie 7

De oproep van onze MP is toch echt: Hou vol en blijf binnen !

Voor een bezoek aan een supermarkt e.d. bestaat vandaag de dag geen enkele noodzaak.

Ik heb vandaag weef dienst gedraaid en ik heb de sfeer op Eindhoven mogen proeven. De verbussing verliep in de vroege ochtend stroef, na opschalen liep het goed. Per bus mochten maximaal 9 tot 12 reizigers mee. Dat was wel een operatie ivm de 1,5 meter.

Toch nog de reizigers die ik zag, had een 20% ervan toch vragen. Of het allemaal noodzakelijke reizen waren, geen idee. Men behield goed de afstand, ondanks dat ik geen extra hestje heb gedragen waar wordt gevraagd afstand te houden. Ik kan alleen maar zeggen dat ik positief verrast was. Hoe het in de trein was, geen idee, ik ben niet weggestuurd geweest als reserve vandaag.

Reputatie 7
Badge +3

Ik was iets voor twaalven onderweg naar Utrecht op Eindhoven en kon direct een bus in. Vijf minuten later was-ie “vol” en vertrokken we. Uiteindelijk een half uur minder reistijd gehad dan de planner voorspelde :slight_smile:
Moet nu weer terug, hopelijk nog steeds goed geregeld.

In de treinen waar ik in zat was het ontzettend rustig.

Net terug van de ene dag kantoor in de week. Het valt mij ook op dat het doordeweeks erg rustig in de trein. (gebaseerd op de 1 keer in de week dat ik met de trein reis)Zowel op de heen-als terugreis vandaag maximaal 4 personen in een coupe van 24 personen. Wat ik dan wel weer negatief vind is dat er in het weekend dan wel weer drukte ontstaat. Ik heb ook de berichten gezien van mensen met fietsen in de trein, vraag mij toch af waar de hersens bij die mensen zitten. Ik zou NS voor de komende 2 weken willen adviseren om het meenemen van fietsen in ieder geval te verbieden.   

Badge +3

Las zojuist dit via FNV Spoor:

Via https://twitter.com/FNVSpoor/status/1250088517465669634

 

Reputatie 7
Badge +3

De oproep van onze MP is toch echt: Hou vol en blijf binnen !

Voor een bezoek aan een supermarkt e.d. bestaat vandaag de dag geen enkele noodzaak.


Jij zorgt voor mijn boodschappen? Alvast bedankt! Bezorgdiensten hier kennen lange wachttijden, dat is geen optie.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zou NS voor de komende 2 weken willen adviseren om het meenemen van fietsen in ieder geval te verbieden.   

Er zijn natuurlijk ook mensen die de fiets meenemen om het laatste stukje vanaf het station naar hun werk of naar huis met de fiets af te leggen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou NS voor de komende 2 weken willen adviseren om het meenemen van fietsen in ieder geval te verbieden.   

Er zijn natuurlijk ook mensen die de fiets meenemen om het laatste stukje vanaf het station naar hun werk of naar huis met de fiets af te leggen. 

Voor woon-werkverkeer worden over het algemeen vouwfietsen meegenomen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Over het algemeen wel, maar misschien dat er in deze tijd juist mensen zijn die normaal gesproken nog een stuk(je) met de bus zouden gaan, en daar nu hun “gewone” fiets voor gebruiken. Ik heb net ook nog in de bus gezeten, en dat is toch een stuk lastiger afstand houden dan nu in de trein.

Vond 't trouwens wel opvallend dat het vanmiddag rond half twee een stuk drukker op Utrecht Centraal was dan net om 18 uur.

Het is natuurlijk een beetje raar dat het op maandag t/m vrijdag bijna altijd wel goed gaat, maar dat er juist in het weekend excessen ontstaan. Je zou bij de intelligente Lockdown die wij hebben juist andersom verwachten lijkt mij. Ik snap best dat mensen even naar buiten willen of een stukje willen fietsen, ben zelf zaterdag ook een stukje wezen fietsen (alleen en niet naar bollenvelden e.d.), maar in de huidige situatie met een groep?? fietsen op een trein zetten, Tsja toen ik het las had ik echt zoiets van die zijn gestoord en zoals MoDe al aangaf de enkeling die nu doordeweeks nog een fiets meeneemt in de trein zal toch echt iemand met een vouwfiets zijn.   

Persoonlijk vind ik de vakbonden te kort door de bocht gaan door alleen over cruciale beroepen te spreken. De mantelzorger hoort hier ook bij, reizigers die bv naar het ziekenhuis gaan. Als we dit zouden realiseren, apart vervoersbewijs, hoe ga je dit allemaal veilig na? Ik ben benieuwd wat er allemaal uit gaat komen.

Badge +3

Ik ben wat genuanceerder, maar kijk wel kritisch naar.de plannen, specificaties en zie de code graag op Github. Je zal mijn zo’n app niet zomaar zien installeren. Ik zie ook de kant van werkgever in een branche met verplichte bedrijfssluiting, waar ik geprobeerd heb alle aanvragen voor steunmaatregelen zodra mogelijk in te schieten, besluiten op zich laten wachten of moeizaam verlopen en je je af kunt vragen wat eerder komt: een besluit of het einde van de financiële reserve. Dat maakt enigszins sceptisch.

Lees zojuist dit, dus iets zonder apps van de overheid. Klinkt al interessanter dan het verhaal van zorgminister Hugo de Jonge. Vooropgesteld dat Google en Apple zich aan de spelregels houden natuurlijk.

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5090496/apple-google-bluetooth-contact-tracking-app-ios-android

 

En mensen met niet-cruciale beroepen die afhankelijk zijn van het OV om op het werk te komen? Niet iedereen kan thuiswerken, zoals juist conducteurs en machnisten zouden moeten begrijpen. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk een beetje raar dat het op maandag t/m vrijdag bijna altijd wel goed gaat, maar dat er juist in het weekend excessen ontstaan. Je zou bij de intelligente Lockdown die wij hebben juist andersom verwachten lijkt mij. Ik snap best dat mensen even naar buiten willen of een stukje willen fietsen, ben zelf zaterdag ook een stukje wezen fietsen (alleen en niet naar bollenvelden e.d.), maar in de huidige situatie met een groep?? fietsen op een trein zetten, Tsja toen ik het las had ik echt zoiets van die zijn gestoord en zoals MoDe al aangaf de enkeling die nu doordeweeks nog een fiets meeneemt in de trein zal toch echt iemand met een vouwfiets zijn.   

Inderdaad. Veel mensen gingen te keer over de 2 opgeheven treinen bij Gouda omdat die maar uit één treinstel bestonden waarbij het de weken ervoor op zaterdag twee treinstellen waren. Had NS deze zaterdag beter niet ook twee stellen in moeten zetten? Achteraf gezien wellicht wel. Maar het geeft natuurlijk wel te denken dat het nu net op een zaterdag waarop het bovendien heerlijk weer was zo druk was. Door het hele land waren er veel reizigers met koffers, fietsen, skateboards, gekleed in shorts en slippers las ik nog ergens. Hele gezinnen trokken er op uit. En ik snap ook wel dat mensen er even uit willen, bv een stukje fietsen en beweging krijgen, maar die beweging krijg je ook als je in de eigen regio gaat fietsen, er zijn niet alleen fietspaden en mooie stukken natuur 100 km verderop. En (gezien in een NS filmpje) als je wil fietsen, gá dan fietsen en ga niet met de fiets in de trein. Wie weet ontdek je in je eigen regio nog wel een mooi stukje wat je nog niet kende. 

Badge +3

Hoe moet het met singles die willen daten? En mag ik mijn pasgeboren kleinzoon zien? Dit zijn de vragen en antwoorden uit het corona-spreekuur van @staxentoine met huisarts Roy Beijaert, datingcoach Geppy Visser en @hessel_koster van @NS_online

https://www.nporadio1.nl/binnenland/23072-hoe-moet-het-verder-met-singles-die-willen-daten-vragen-en-antwoorden-uit-het-corona-spreekuur

En mensen met niet-cruciale beroepen die afhankelijk zijn van het OV om op het werk te komen? Niet iedereen kan thuiswerken, zoals juist conducteurs en machnisten zouden moeten begrijpen. 

De brief van de vakbond spreekt over de vele incidenten in het afgelopen weekend. Ik vind het trouwens wel vreemd dat alleen de NS-medewerkers genoemd worden. Volgens mij hebben de buschauffeurs veel meer te maken gehad met agressie in het OV.

En mensen met niet-cruciale beroepen die afhankelijk zijn van het OV om op het werk te komen? Niet iedereen kan thuiswerken, zoals juist conducteurs en machnisten zouden moeten begrijpen. 

De brief van de vakbond spreekt over de vele incidenten in het afgelopen weekend. Ik vind het trouwens wel vreemd dat alleen de NS-medewerkers genoemd worden. Volgens mij hebben de buschauffeurs veel meer te maken gehad met agressie in het OV.

Ik reageer op het feit dat vakbonden (in bovenstaande brief) ervoor pleiten om treinen alleen toegankelijk te maken voor reizigers met cruciale beroepen. Mijns inziens gaat dat veel te ver. 

Reputatie 7
Badge +3

In bussen schijnt ook veel meer te worden zwartgereden nu reizigers via de achterdeur moeten instappen en dus niet bij de voordeur moeten inchecken waar de chauffeur er zicht op heeft. 

https://www.nu.nl/coronavirus/6044592/aandeel-zwartrijders-in-ov-tijdens-coronacrisis-significant-gegroeid.html

Ik vraag me af hoe het zit met de cijfers qua zwartrijden bij NS vanwege het niet controleren nu? Ik vind het nogal opvallend dat de OV bedrijven spreken over 85 - 90% minder reizigers op basis van in en uitcheck gegevens en de Google Mobility Reports een veel mindere afname laat zien. Het zal natuurlijk nooit precies overeen komen maar het verschil is wel heel groot. En zwartrijden en agressie gaan toch vaak samen.

Reputatie 7
Badge

De oproep van onze MP is toch echt: Hou vol en blijf binnen !

Voor een bezoek aan een supermarkt e.d. bestaat vandaag de dag geen enkele noodzaak.


Jij zorgt voor mijn boodschappen? Alvast bedankt! Bezorgdiensten hier kennen lange wachttijden, dat is geen optie.

Bezorgdiensten zullen vast niet alles aan kunnen, die hebben simpelweg niet de capaciteit om ineens ook aan iedereen die normaal zelf boodschappen doet te bezorgen. Boodschappen doen lijkt me dan ook noodzakelijk zo lang de overheid het (gelukkig) niet nodig acht op een andere manier i.i.g. voedsel te gaan distribueren. Daarbij kunnen we natuurlijk wel allemaal een steentje bijdragen door te proberen op een rustig moment te gaan en bijvoorbeeld wekelijks boodschappen te doen voor een hele week i.p.v. elke dag, zoals sommige mensen gewend zijn.

Overigens vraag ik me wel af of het in deze tijd nu zo'n probleem is als er een wachttijd is. Als je je eten laat bezorgen wordt het aantal redenen om niet thuis te zijn helemaal klein en kun je je boodschappen dus zeer waarschijnlijk ontvangen wanneer ze komen. En een dagje eerder bestellen om niet zonder te komen te zitten, moet ook kunnen toch?

Reputatie 7
Badge +3

Persoonlijk vind ik de vakbonden te kort door de bocht gaan door alleen over cruciale beroepen te spreken. De mantelzorger hoort hier ook bij, reizigers die bv naar het ziekenhuis gaan. Als we dit zouden realiseren, apart vervoersbewijs, hoe ga je dit allemaal veilig na? Ik ben benieuwd wat er allemaal uit gaat komen.


pasje met foto zichtbaar dragen, zoals bedrijfspasjes.

Reageer