Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf juni gaat NS weer zo ongeveer de normale dienstregeling rijden, dus meer treinen, veel mensen zullen dan nog steeds (deels) thuis werken, voor HBO en universiteiten is nog veel onderwijs op afstand en een deel van de treinreizigers wil liever niet meer met het OV en bekijkt andere mogelijkheiden als auto of (elektrische) fiets. 

Reputatie 7
Badge +3

Omdat iedereen aan het raam moet zitten, kun jij bij het binnenrijden van de trein een aardige inschatting maken.

Die inschatting lijkt me wel lastiger dan je nu zo voorstelt. Je ziet misschien wel degene aan de ene raamkant (die langs het perron) maar niet of minder die aan het raam aan de andere kant van het gangpad. Plus je kan het niet zien van de bovenverdieping van een dubbeldekker. Darnaasr hebt je altijd nog mensen die pas opstaan als de trein al stilstaat waardoor er nog stoelen vrijkomen die bezet waren op het moment dat de trein het station binnen kwam rijden. Misschien nu wel meer dan voorheen, Ik had tenminste altijd dat bij het binnen van een station het balkon al mutje vol stond met reizigers die uit wilden stappen, lekker dicht bij elkaar en dat wil je nu juist niet.

Reputatie 5

 

Ik word iig niet blij van het vooruitzicht dat ik dadelijk bij de trein moet vechten voor een plekje of half uur voor vertrek al op station moet staan voor een plekje...als ik lees dat het nu al aardig druk aan het worden is

En het is niet moeilijk te voorspellen wat er dan gaat gebeuren: mensen gaan dringen, vergeet die anderhalve meter dan maar. Door de onzinnige maatregel om de meeste stoelen onbenut te laten vraag je om problemen en vergroot je juist de kans op besmetting. NS: ga toch eens kijken hoe ze het doen in de Duitse deelstaat NRW, 17 miljoen inwoners, ook een heel dicht OV netwerk. Geen stoel wordt daar afgeplakt. En daar hebben ze met hetzelfde Corona virus te maken.


Ik zou de NS ook adviseren om af te zien van die 40% maatregel. Het brengt waarschijnlijk meer problemen (voor zowel reizigers als personeel) dan dat het voordeel heeft.


Ik zou de NS ook adviseren om af te zien van die 40% maatregel. Het brengt waarschijnlijk meer problemen (voor zowel reizigers als personeel) dan dat het voordeel heeft.

Hiervoor moet u bij het OMT en de regering zijn, deze hebben bepaald dat de max. capaciteit 40% is niet de NS.  De NS moet zich alleen houden aan de richtlijnen die opgelegd worden vanuit Den Haag.net als elk ander bedrijf.

Vandaag weer de 1e van 4 late diensten die ik mag draaien. Ik had veel pauze en dat maakt een dienst niet altijd leuker.

Toch mocht ik vandaag weer 1 fietser op het fietsverbod wijzen. De reiziger bleef correct en baalde. Als je het echt niet weet, snap ik zoiets heel goed. Ik kan alleen niet nagaan of het echt klopt.

Ook weer eens de randstad mogen opzoeken en wat schrok ik daar van reacties. Reizigers die elkaar geen ruimte gunnen, ik word totaal verrot gescholden, omdat ik iemand wijs op de afstand. De lontjes zijn echt kort, maar de agressie zal komende tijd niet gaan afnemen vrees ik.

Mooie momenten kom ik nog wel tegen. Leuke gesprekken met collega's en reizigers. Dat gaat echt terugkomen. Een andere reiziger schrok van de reacties. De korte lontjes, ach, ik vertelde hem dat ik erg goed ben in melden. Pas dan is duidelijk wat er daadwerkelijk speelt allemaal. 

Je ziet genoeg reizigers die heg besef niet hebben, waarom ze niet naast elkaar mogrn zitten. Ook daar krijg je mooie gesprekken mee, maar soms is men pislink erover en dan hoef ik hier niet te vertellen wat er gebeurd. Op dat gebied is mijn incasseringsvermogen gegroeid. Nadeel is wel dat ik minder tolerant begin te worden. Ik ben allergisch voor het stuk: "Oh, maar dat wist ik niet". 

Ik kan niet nagaan of het waar is en de huidige periode zorgt er nu voor dat ik daar nu echt anders in sta.

Het is voor mij ook de laatste week zonder mondkap. Ook ik zal eraan moeten geloven en ik ben nu al benieuwd naar alle smoezen. Wie is er origineel, wie niet. 

Ik ben ook benieuwd hoe het zal zijn, een dienst van ruim 8 uur met mondkap. Ik heb mijn instructie hoe ermee te werken al gevolgd. Deze week komen de werkinstructies, vandaag wederom bericht over gehad. Ik ben heel erg benieuwd.

Ik zag ook al dat ef groene stickers ineens van plek zijn gewijzigd. Men heeft geprobeerd ze eraf te halen en een nieuwe plek te geven. Tja, je moet je ergens mee vermaken.

Ook vraag ik me weleens af, al die mensen die me uitschelden, hoe zouden die het vinden als we de rollen om gingen draaien? 

Ik ben bijna klaar met dienst. Ik hoop het nu rustig te houden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik merk op straat dat mensen steeds minder de 1,5 m respecteren. Als je vraagt of mensen op zij kunnen gaan omdat er niet genoeg ruimte is om te passeren, krijg je te horen dat je dan maar thuis moet blijven. En wat ik dan niet begrijp zijn het vaak ouderen die anderen die geen ruimte willen geven. In mijn buurt zijn het ook ouderen die steevast met 2 vanaf half maart boodschappen bleven doen. Ik weet niet hoe het beeld in de trein was, of er ook nog steeds ouderen (niet-noodzakelijk) bleven reizen?

Ik ben benieuwd hoe druk het na 1 juni gaat worden in de treinen. Zelf zal ik voorlopig nog niet met de trein gaan reizen.

 

Reputatie 5


Ik zou de NS ook adviseren om af te zien van die 40% maatregel. Het brengt waarschijnlijk meer problemen (voor zowel reizigers als personeel) dan dat het voordeel heeft.

Hiervoor moet u bij het OMT en de regering zijn, deze hebben bepaald dat de max. capaciteit 40% is niet de NS.  De NS moet zich alleen houden aan de richtlijnen die opgelegd worden vanuit Den Haag.net als elk ander bedrijf.

Dat wist ik niet. Ik dacht dat het een idee van NS was, om tegemoet te komen aan de regering, omdat de heilige 1,5 m- regel in de trein niet altijd gehaald kan worden.

Reputatie 7

Vanaf juni gaat NS weer zo ongeveer de normale dienstregeling rijden, dus meer treinen, veel mensen zullen dan nog steeds (deels) thuis werken, voor HBO en universiteiten is nog veel onderwijs op afstand en een deel van de treinreizigers wil liever niet meer met het OV en bekijkt andere mogelijkheiden als auto of (elektrische) fiets. 

 

Vanmorgen bericht van de SNCB op het journaal. Vier van de vijf reizigers zijn pleite sinds de lockdown en die komen voorlopig ook niet meer terug. Telewerken is ineens helemaal in.

Iedereen heeft mondmaskers op, het is lekker rustig in de trein en de Staat heeft een onbeperkte hoop centjes om aan de SNCB te geven. Dus ze waren eigenlijk wel tevreden.

Ik heb overigens een absoluut verbod tot nader order van mijn werkgever om met de trein te reizen. Dus mij zijn ze (voorlopig) ook kwijt.

Ik vind het steeds lastiger om de omroepen over afstand houden in de trein en op het perron serieus te nemen als ik om me heen op het station:

  • treinpersoneel van de trein naar de cantine zie lopen, zonder afstand te houden;
  • een groepje V&S-medewerkers het gezellig zie hebben, zonder afstand te houden;
  • aannemers het werk zie bespreken, zonder afstand te houden. 

Hoe kan NS van anderen verlangen dat ze afstand houden, terwijl ze zelf het slechte voorbeeld geven?

Ik vind het steeds lastiger om de omroepen over afstand houden in de trein en op het perron serieus te nemen als ik om me heen op het station:

  • treinpersoneel van de trein naar de cantine zie lopen, zonder afstand te houden;
  • een groepje V&S-medewerkers het gezellig zie hebben, zonder afstand te houden;
  • aannemers het werk zie bespreken, zonder afstand te houden. 

Hoe kan NS van anderen verlangen dat ze afstand houden, terwijl ze zelf het slechte voorbeeld geven?


Omdat er mensen zijn die zich niet houden aan de maatregel hoeft u het ook niet te doen ?  Dat is zo een beetje de strekking van uw bericht.

Tja, het gaat hier toch vooral om eigen gezondheid en de mensen waar je bij staat. Wat een ander doet zou daar toch geen verschil in moeten maken lijkt mij.

 

Dat wil niet zeggen dat ik het goed keur dat collega’s natuurlijk niet het juiste voorbeeld geven, daarbij moet ik ter verdediging wel aangeven dat het enorm lastig is om met collega’s waar je heel veel mee optrekt opeens afstand te moeten houden. Zie het als goede vrienden waar u opeens afstand van moet houden.

De NS geeft ook bij ons in de verblijven overal aan om de 1,5 mtr. afstand te houden en treft daar ook zijn maatrgeelen voor. Dat niet iedereen zich er aan houdt is een 2e natuurlijk.

En de aannemers? Daar moet u niet de NS op aanspreken, dat is geen NS personeel. 

Sorry Jeroen, we zijn nu al enkele maanden bezig met die anderhalve meter, als mensen het nu nog niet door hebben vraag ik me af waar hun verstand zit. Er kan geen enkel excuus meer zijn, niet voor reizigers, niet voor NS-personeel en zeker niet voor mensen met een voorbeeldfunctie!

Ja maar jij geeft aan dat je die omroep niet meer serieus kunt nemen en dan refereer je naar mensen die zich niet aan die afstand houden.

Daarmee zeg je dus dat jij je er niet aan kunt houden omdat je ziet dat andere dat niet doen.

Tja ….

 

En een voorbeeld functie ??  Sorry dat voorbeeld voor afstand houden ligt bij iedereen en niet bij een specifieke groep. Het is een beetje flauw om nu specifiek naar NS personeel te wijzen terwijl heel veel mensen zich hier ‘helaas’ niet aan houdt.

Kijk in de winkelstraten, op het strand, in de parken, …..

Reputatie 7
Badge +3

Misschien dat steeds meer mensen, inclusief NS-personeel, gaan inzien dat die 1,5m afstand - zeker buiten - onnodig, onzinnig en onhaalbaar is.

Ik let er nog altijd zelf op dat ik met een grote boog om mensen heen loop. Maar als je in de supermarkt staat en er constant personeel met “houd 1,5 meter afstand!” hesjes op 30 centimeter afstand voorbij loopt begin je je wel af te vragen of het nog zin heeft. Op het perron merk ik het ook steeds vaker. Vandaag in de intercity stond de Hc vriendelijk te babbelen met een groepje reizigers, allemaal in het gangpad bij de coupéetjes en op ruim minder dan een meter afstand van elkaar. 

En ja, in de winkels hangen er bij de kassa plexiglas schermen maar voor bonnen, wisselgeld of wat dan ook krijg je alles gewoon direct in de hand geduwd. Het personeel werkt er omheen. Heeft het dan nog zin om afstand te houden? Ik blijf het gewoon doen, maar dat is dus blijkbaar niet de norm. 

Reputatie 7
Badge +3

Ook ik houd die 1,5m afstand waar mogelijk, maar dat is vooral omdat ik weet dat veel mensen dat graag willen en dat respecteer ik. Ik ben niet uit op confrontatie, die leeftijd ben ik al lang gepasseerd :wink:  Maar het nut betwijfel ik wel ten zeerste.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien dat steeds meer mensen, inclusief NS-personeel, gaan inzien dat die 1,5m afstand - zeker buiten - onnodig, onzinnig en onhaalbaar is.


ik vind die 1,5 m afstand wel nodig, zinnig en haalbaar. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat door onvoorzichtigheid van mij of anderen iemand heel erg ziek wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het ook wel van de lokatie afhangt. Er komen steeds meer geluiden en onderzoeken die aangeven dat besmettingen vooral binnen plaats vinden en niet of nauwelijks buiten.  Buiten verwaait het snel. Binnen zul je ook verschil hebben of het een grote of kleine ruimte is en of er wel of niet goede ventilatie is. Plus misschien nog verschil of het “contact” langduring is of niet. Als je iemand in een winkelstraat op minder dan 1,5 meter even passeert zal het risico zeer gering of misschien wel 0 zijn terwijl het risico in een kleine winkel of een trein weer een stuk groter is, zeker als je een kwartier of langer dicht bij iemand anders zit of staat.

Zelfs in de supermarkt waar mensen elkaar vaak snel in een gangpad passeren zal het wel meevallen. Maar ga liever niet minuten lang naast iemand bij het diepvriesschap staan om te kijken welk ijs je wilt nemen (dat had ik dus vandaag, stond iemand nogal lang bij het ijs terwijl ik ook iets wilde uitzoeken daar, maar even gewacht tot meneer zijn keuze had gemaakt en doorliep). 

In wat ik als minder risico lokaties beschouw probeer ik zelf wel gewoon de afstand te bewaren maar ga niet uit mijn stekker als iemand toch een keer dichterbij komt.

In supermarkten is vaak ook niet goed mogelijk om ten alle tijden 1,5 meter afstand te houden van vakkenvullers en andersom, dan zou je altijd een pad moeten afsluiten wanneer er een vakkenvuller bezig is. Al passeer je die persoon alleen maar dan is er al geen 1,5 meter afstand, zo breed zijn de paden niet. 

Badge +3

De tijd dat vakkenvullers een muur van die zwarte pallet-kratjes om zich heen bouwden (of gewoon met de pallet-wagen het hele pad blokkeerden) is inderdaad voorbij. Achter de rug van een vakkenvuller even passeren is inderdaad ‘safe’ als jij of die vakkenvuller niet loopt te hoesten of zo.

Vorige week liet de (franchise, filiaal 8670) AH alles weer helemaal los. Pak Gerust doekjes en spray voor de wagentjes en/of mandjes, maar daar zijn ze toch maar weer op terug gekomen want jeetje wat een mierenhoop in de winkel!

Nu dus weer buiten wachten (verplicht 25m omlopen en in de rij zoals bij de Efteling) en een iets andere opstelling voor de wagentjes, die nu weer (een uurtje met zelfde doekje en spray?) voor u gereinigd worden..

Traffic/crowd control door één vrolijk studentje (m/v), en iedereen vindt het prima die hooguit 3 minuten wachten! AH beats Schiphol and Efteling! :rofl:

Wat ik dan weer minder vind is dat je tas nu een zitplaats heeft aan het gangpad, en dat er al signalen zijn dat dieven (lopend in het gangpad) dat zoiets wel prima vinden!? 

Reputatie 7
Badge +3

Een muurtje gebouwd door een vakkenvuller of het blokkeren van een pad heb ik in mijn plaatselijke AH nooit gezien. Zelf schoonmaken van karretjes is hier al een tijdje de gang van zaken, dat was al binnen een paar weken zo, eerst stonden de flacons en doekjes op een statafel, nu inderdaad zo’n houder als op jouw foto. Een rij voor de supermarkt heb ik nog geen enkele keer meegemaakt, ook niet bij de Dirk die de ingang precies tegenover deAH heeft. Nu zijn allebei de supermarkten hier in het winkelcentrum niet van die hele grote winkels en ik ben al een hele tijd niet in de XL iets verder weg geweest. Ik merk van mezelf dat ik er ook makkelijker in wordt en maak niet altijd meer de kar schoon. Misschien komt dat ook wel door de cijfers, in ruim 2 weken in mijn gemeente maar 4 positief geteste personen erbij en al zeker 3 weken geen nieuwe ziekenhuisopnames of overlijdens wegens Covid-19.

Hoe de situatie is op de stations, perrons en in treinen weet ik niet aangezien ik (ook al ruim voor deze situatie) niet meer met de trein gereisd heb.

Badge +3

Omdat het zo moet… omdat het zo hoort.

Kan het niet laten, https://www.youtube.com/watch?v=6lB9v4kJHJU goede tekst.. die regelmaat en zo met je krant in de trein en zo toch @Thom :joy: (op 0:30) 

Reputatie 5

Gisteren moest ik in Utrecht zijn. Het viel me op dat het station (zowel de hal als de perrons) een stuk drukker was dan de afgelopen weken (buiten de spits). Van afstand houden op de roltrappen was bijvoorbeeld nauwelijks sprake. Ook in de treinen vond ik het drukker dan voorheen. Ik voorzie echt problemen als NS na 1 juni vast blijft houden aan die 40% bezettingsbeperking als het nu al weer zo druk wordt. 

Hoe laat was je gisteren op Utrecht (Centraal?)? Ik was daar rond 12:15 en rond 15:00 en heb daar echt geen enkele moeite hoeven doen om een veilige afstand tot mijn medereizigers aan te houden. Ook in de treinen was meer dan voldoende ruimte, de treindelen waar ik gisteren in heb gezeten waren nog niet voor een kwart gevuld.

Reputatie 5

Hoe laat was je gisteren op Utrecht (Centraal?)? Ik was daar rond 12:15 en rond 15:00 en heb daar echt geen enkele moeite hoeven doen om een veilige afstand tot mijn medereizigers aan te houden. Ook in de treinen was meer dan voldoende ruimte, de treindelen waar ik gisteren in heb gezeten waren nog niet voor een kwart gevuld.


Ik geloof rond 12 uur. Het was natuurlijk niet zo druk als voor de crisis, maar er liepen toch echt veel meer mensen rond dan een maand geleden ofzo.

Ik ben weer 2 diensten verder. Gisteren was op zich een rustige dienst, wel weer fietsers mogen weigeren, helaas, maar de dienst die ik nu gedraaid heb, dat was wel uitdagend qua Coronamaatregelen.

Allereerst vielen de fietsers weer negatief op, ikzelf 3, zag er nog genoeg op het station helaas. Elke keer een reiziger teleurstellen, dat is niet echt tof.

Ik had ook beloofd een app te testen voor NS. Ik kan er weinig over vertellen, maar mijn batterij werd er niet zo blij van. Ik was veel bezig met te regelen dat ik geen lege NS telefoon zou krijgen, want je weet het maar nooit. Hele dienst netjes uitgestippeld, veel balkons gezien, geloof dat @Erryt NS nog een plekje had in de trein. Ik kreeg zelfs nog de vraag van een reiziger of hij moest verplaatsen. Ik dacht, ik zit op het balkon, jawel, klapstoel met groene sticker en hij in de vierzits, van mij vandaan bij het raam. Beter kan je niet hebben. Blijkbaar zijn er collega's van mij geweest, die hem wegstuurden van de plekken, balkon moest helemaal vrij zijn voor te sleutelen. Ik.dacht direct aan het afzetten 1e klas acties, want ik begreep er weinig van.

Verder werd ik heel blij, dat ik me gewone werkzaamheden weer mag gaan oppakken. Ik was niet zo snel als @Jeroen met het bericht lezen, maar het stemde mij direct vrolijk. Niet voor de mogelijke confrontaties, maar het er weer zijn voor de reizigers. Zal ook echt aan de mondkap mogen gaan wennen, net als iedereen.

Na mijn geweldige uitgestippelde oplaadacties, kwam er zand in de machine. Ik had dienst op de sprinter Den Haag Centraal naar 's-Hertogenbosch, toen er voor ons een aanrijding heeft plaatsgevonden nabij Geldermalsen. Wij mochten braaf wachten voor een rood sein net voor Culemborg. Het station lag voor het grijpen…

Uiteindelijk na niet al te veel tijd mochten we Cukemborg binnen en tja, daar kwam ik voor een dilemma te staan. Wetende dat er niets meer zou rijden naar Geldermalsen en ik toch wel wat gestrande reizigers had. Op 2 handen te tellen gelukkig, maar toch. Er werd besloten terug te gaan naar Utrecht Centraal, maar wat kan ik dan doen voor die reizigers? We hadden een negatieve vertrektijd, alles kan, dus dat kan ook. Mijn gestrande reizigers in Culemborg achter te laten en het hun zelf laten regelen, dat kon ik niet maken. 

In goed overleg afgesproken iedereen mee te nemen naar Utrecht en vanaf daar het alternatieve vervoer te regelen. Nadeel was wel, je staat binnen de 1,5 meter met andere reizigers. Ik heb het op de koop toe genomen en door een paar rode seinen tijdig het alternatieve vervoer kunnen regelen. Er waren 2 reizigers die besloten om in Culemborg te blijven en bedankte mij voor het aanbod. Werkelijk nog nooit zoveel dankbaarheid gezien door een stranding ivm calamiteit. Het was echt fijn dat dit ook nog steeds bestaat in deze crisis. Ik heb geen negatief woord gehoord. Men was blij, dat deed mij goed. Daar ben ik HC voor geworden, om dat verschil te maken en de verantwoording te pakken voor mijn reizigers. 

Wat ben ik blij dat ik dat straks weer meer mag. Ook al zie je geen glimlach (door dat vreselijke mondkapje), de glinstering in mijn ogen zie je wel.

Morgen nog 1 dienst zonder draaien en dan ben ik meteen aan de beurt op 1 juni. Nieuwe ervaringen iig, das zeker.

Badge +3

Ik postte een tijdje geleden dit https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5127751/boete-trein-bus-openbaar-vervoer-95-euro-bedrag-hoe-veel

Daar staat dan.. 

De boete voor het niet-dragen van een mondkapje in het openbaar vervoer bedraagt 95 euro. Vanaf 1 juni is het dragen van een mondkapje verplicht in trein, bus, metro en tram. Bij herhaalde overtredingen kan het boetebedrag oplopen tot 350 euro.

Geen idee waar die 350 vandaan komt (er zijn al jongeren bij de AH hier beboet voor €390 of zo na een waarschuwing, maand geleden of zo en burgemeester onder vuur)

Die €95 is gewoon artikel 72 VPV2000 of zo, prima.

Reageer