Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

@Deventer 

"Leuk vinden" zie ik meer als waarderen. Ik ben een HC in een groter geheel en dat weet u als geen ander. Ik spreek in dit topic voor mijzelf en niet voor collega's. In andere topics staat duidelijk wat ik daarvan vind en dit topic is daar niet voor bedoeld. Een HC willen zien, is opzieken het beste, dus wat @Popeye adviseert, daar sta ik verder achter. Simpeler kan bijna niet.

De Stoomboot pruttelt weer lekker door in ieder geval :smile:

Snap werkelijk niet dat @Loes dit soort reacties van @Popeye "leuk" vind. Volgens mij is de conducteur een service en controlerende functie, welke binnen 5 uren toch wel één (1) keer geheel uit eigen beweging door de trein mag gaan.

Wat is er "leuk" aan dat de reiziger maar onderweg op stations naar buiten moet kijken, en op zoek moet gaan naar de conducteur door zich strategisch op te stellen ?

Jij gaf aan dat het niet mogelijk was om de conducteur te vragen waarom er geen service- of controleronde werd uitgevoerd, ik bied je daar een oplossing voor (hoewel ik niet de indruk hebt dat je de conducteur hier überhaupt op aan zou spreken overigens). Weinigen hier zullen je ongelijk geven dat je op een rit van meer dan 2 uur wel een service- dan wel controleronde mag verwachten, de conducteurs die deze wel uitvoeren daarop aanspreken heeft natuurlijk niet zo gek veel zin.

Weinigen hier zullen je ongelijk geven dat je op een rit van meer dan 2 uur wel een service- dan wel controleronde mag verwachten

Gelukkig maar @Popeye Het ging overigens over een retourreis van 2x 2,5 uren, dus 5 uren trein reizen zonder iets van een service- of controleronde.

Reputatie 7

Uitermate gevaarlijk ‘spelletje’ in deze tijden. De NS moet een paar honderd (duizend ?) mensen ontslaan. De voormalige staatsspoorwegen (SNCF, SNCB) zijn er al een tijdje over aan het nadenken om de treinen te laten rijden zonder controleur. 

De NS heeft al een voorbeeld in dat genre: hun concurrenten.

Dus nu is het niet zo handig, dat de NS-controleurs massaal laten zien, dat treinen zonder controleurs sowieso Het Nieuwe Normaal zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Treinpersoneel in Nederland voelt zich nog steeds onaantastbaar. Dat wordt ook uitgestraald door de vakorganisaties. Er is op de achtergrond altijd de dreiging van een grote spoorwegstaking en zelfs de tamelijk naïeve leiding van NS weet dat. Het is wel duidelijk dat wanneer treinpersoneel zich niet laat zien in de treinen dat gevolgen zal hebben voor de goodwill bij het reizigerspubliek. “Als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder Hc rijden.”

Ik begin steeds meer in mijn oude flow terug te komen. Heb steeds vaker weer leuke gesprekken met reizigers, zie bepaald misbruik weer toenemen en het wordt stilaan drukker. Dan heb je als HC echt wel weer genoeg omhanden.

Mondkapjesagent spelen, tja, dat blijft niet leuk. Zeker niet als je reizigers treft die er geen hebben en je vertellen het niet te weten. Echt serieus? De reizigers die dit beweerden, stapten in op een groot station, waar het zelfs met stickers op het perron staat aangegeven.

Reizigers, die eerst zwart willen reizen, vervolgens hun tijd verdoen met discussies en zo de laatste trein missen. Ik beloon eerlijkheid, maar niet dat achterbakse gedoe. 

Echtelijke ruzies op stukken perron, waar ik niet echt graag reizigers zie, daar ben je dan ook ff mee bezig, materieel dat iets doet, wat het niet moet doen, een deur die dus niet luistert, genoeg om handen weer.

Ook een situatie op mogen lossen, waar men zich niet veilig voelde, dat geeft mij bij een goede afloop weer een goed gevoel.

Ja, ik begin er echt weer veel energie uit te halen en voel me weer een HC. Op die mondkapjes terechtwijzingen na dan, maar ik kom de voeten op de bank ook weer tegen. 

Het verandert allemaal snel, dus ik blijf veranderingen verwachten.

Badge +3

Goed zo, en dat voorkomt ook zaken als https://twitter.com/ThSchoenmakers/status/1283524475296849924

De eerste klas in de trein zit (buiten de spits) deze weken stukken voller dan de tweede. Groepen jongeren bij oorbeeld, die samenkluiten om selfies te maken van de zelfverkozen (betrekkelijke) luxe.

Dus @iMark Bij “als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder HC rijden” gaat het al mis. :cry:

Nou ja, afgezien van de voorstanders dat iedereen gewoon 1e klas mag gaan zitten ‘om de drukte te spreiden’, of ‘omdat ‘er in de 2e klas blijkbaar geen stopcontacten zitten (die ik toch echt wel nodig heb)’. :joy:

 “Als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder Hc rijden.”

Uw glazen bol werkt perfect. Stakingen zijn zo jaren '80 daar hoeft niemand meer echt bang voor te zijn. Misschien eens een paar uurtjes, de dagenlange stakingen komen voorlopig niet meer terug. Iedere werknemer weet, voor jou tien anderen.

 “Als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder Hc rijden.”

Uw glazen bol werkt perfect. Stakingen zijn zo jaren '80 daar hoeft niemand meer echt bang voor te zijn. Misschien eens een paar uurtjes, de dagenlange stakingen komen voorlopig niet meer terug. Iedere werknemer weet, voor jou tien anderen.


Ooh ben je de pensioen staking vergeten, die was toch erg recent.  Of had je die dag geen dienst.

 

En treinen op het HRN zullen niet zonder Hc gaan rijden, misschien wel met minder Hc's per trein zoals nu ook geregeld het geval is.


En treinen op het HRN zullen niet zonder Hc gaan rijden, misschien wel met minder Hc's per trein zoals nu ook geregeld het geval is.

Jou glazen bol werkt een stuk minder. Met de komst van de NS Airport Sprinter gaat er een nieuw tijdperk beginnen. De rol van de HC zal compleet veranderen.

Alle SLT krijgen deurschakelaars in de cabine, waar zou dat nou voor zijn..  

@Deventer fijn om te weten dat jij volledig weet wat er speelt binnen de NS.

 

Reputatie 7

Nog fijner is het dat de informatie hier wordt gedeeld.

Vaker, iets van een inhoudelijke bijdrage vanuit NS, zou dit forum ten goede komen en valt toe te juichen.

Nog fijner is het dat de informatie hier wordt gedeeld.

Vaker, iets van een inhoudelijke bijdrage vanuit NS, zou dit forum ten goede komen en valt toe te juichen.


Zolang er in tunnels niet zonder 2e man gereden mag worden zal eerst de regelgeving aangepast moeten worden in NL voordat dit mogelijk is. Dus proefballonnetjes hier posten zie ik niet als informatie verschaffen.

En deventer kent deze regels neem ik aan ook.

Zolang er in tunnels niet zonder 2e man gereden mag worden zal eerst de regelgeving aangepast moeten worden in NL voordat dit mogelijk is. Dus proefballonnetjes hier posten zie ik niet als informatie verschaffen.

En deventer kent deze regels neem ik aan ook.

Dat is slechts een regel welke NS zichzelf heeft opgelegd en niet komt uit het VVRV, welke leidend is vanuit de overheid, en dat weet @Jeroen hopelijk ook.

Keolis rijdt ook gewoon door de tunnel van Nijverdal met een lengte van een halve kilometer zonder conducteur.

Deze extra opgelegde regelgeving bij NS kan dus gewoon geschrapt worden en is dus geen enkele belemmering om de conducteur op sommige NS diensten van de trein te halen.

Ach jij verkondigde eerder ook dat de smartwatch er niet zou komen, nu loopt nagenoeg elke Hc met een smartwatch.

Voorlopig zie ik het nog niet gaan gebeuren treinen van de NS gepland zonder Hc.

 

Reputatie 7

Zolang er in tunnels niet zonder 2e man gereden mag worden zal eerst de regelgeving aangepast moeten worden in NL voordat dit mogelijk is. Dus proefballonnetjes hier posten zie ik niet als informatie verschaffen.

En deventer kent deze regels neem ik aan ook.

Dat is slechts een regel welke NS zichzelf heeft opgelegd en niet komt uit het VVRV, welke leidend is vanuit de overheid, en dat weet @Jeroen hopelijk ook.

Keolis rijdt ook gewoon door de tunnel van Nijverdal met een lengte van een halve kilometer zonder conducteur.

Deze extra opgelegde regelgeving bij NS kan dus gewoon geschrapt worden en is dus geen enkele belemmering om de conducteur op sommige NS diensten van de trein te halen.

 

Het bekende “How low can you go ?”

Een vriend van mij is civiel ingenieur en die klaagt al jaren dat de ‘jeugd van tegenwoordig’ er zo met zijn pet naar gooit, dat er ongelukken gaan gebeuren.

Jeddie,jeddie, blaat, blaat… Plato klaagde ook al over de jeugd.

En toen viel die snelwegbrug in Genua ineens in het ravijn.

Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam rijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de metro%trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.

De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.

Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.

Reputatie 7
Badge +3

Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam tijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.

De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.

Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.


De trein kan zelf misschien wel veilig rijden zonder conducteur, voor de reiziger wordt het er niet veiliger op. Zwartrijden en vreemd gedrag zal toenemen.

Vreemd gedrag is amper te voorkomen. Als er 2 of 3 NS treinstellen samen rijden is er ook (vaak) maar 1 conducteur, waarbij de kans groot is dat deze in een ander treinstel zit.

De huidige poortjes in NL hebben geen enkel nut, dat weet iedereen. Ga eens kijken hoe dit bv in Londen is aangepakt.

Reputatie 7

Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam tijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.

De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.

Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.


De trein kan zelf misschien wel veilig rijden zonder conducteur, voor de reiziger wordt het er niet veiliger op. Zwartrijden en vreemd gedrag zal toenemen.

 

De trein kan zelfs veilig rijden zonder machinist. Mogelijk zelfs veiliger. Kijk bijvoorbeeld eens naar de ontwikkelingen bij de SNCF.

Reputatie 7

De SNCB heeft zelfs een ruime ervaring met treinen zonder machinist. Ik had al eerder een linkje gepost. Nu, als de trein in het dal is aanbeland, stopt hij meestal vanzelf. De machinist komt dan 30 minuten later er achteraan rennen.

Reputatie 7

De SNCB heeft zelfs een ruime ervaring met treinen zonder machinist. Ik had al eerder een linkje gepost. Nu, als de trein in het dal is aanbeland, stopt hij meestal vanzelf. De machinist komt dan 30 minuten later er achteraan rennen

 

Niet alleen de rol van de HC zal compleet veranderen maar zo te zien ook die van de machinist !

Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam rijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de metro%trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.

De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.

Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.


Tja die goede oude tijd met de Citypendel.  Maar dan kun je je ook nog wel herinneren dat er veel zwartrijders waren en er flink overlast was op die lijn en vandalisme.  Reden genoeg om niet weer terug te gaan naar die tijd als we nog het belangrijk vinden dat reizigers zich prettig voelen in de trein. Ook zou het ons dan ontbreken aan iemand die opgeleid is om eerste hulp te verlenen indien nodig.

Het is niet voor niet geweest dat we toen controle ploegen op die lijn kregen.

 

Maar goed, het ging in dit topic om Corona en ervaringen sinds de maatregelen en niet over de toekomst van de HC.  Als je daar over wilt uitweiden dan kun je daar een ander topic over starten en kun je helemaal los gaan.

Voorlopig hebben we nog een Hc op de trein en tegen de tijd dat dat niet meer zo is dan geniet ik al van het leven in een land met een warmer klimaat.

Het is vakantie en ik heb het idee dat we een nieuwe fase in zijn gegaan van het Corona tijdperk. Het begint weer gezellig druk te worden, heb weer genoeg omhanden en kan me goed vermaken.

Mondkapjespolitie is een nieuw woord gok ik, want het aanspreken, verwijderen en eventueel verbaliseren van mondkapjes blijft echt een minder leuke kant van het vak momenteel. Discussies blijft men voeren en het is niet dat ik het verzonnen heb.

Ik zie sjaals, bandana's, hoofddoeken, servetten etc langskomen. En iedereen heeft een reden. Toch merk ik op dat de bandana dragers toch mondkapjes bij zich hebben. 

Het zwartrijden neemt ook weer meer de bekende contouren aan, dus het verschil zijn de mondkapjes. De treinen worden drukker, ook met fietsen. Dagjesmensen, de normale vragen cq problemen. 

Persoonlijk ben ik blij weer veel omhanden te hebben. Gewoon me werk doen en plezier hebben. Zeker als je een weddenschap afsluit en wint. Dat zijn de leuke zaken en problemen. 

 

Reageer