Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Vermoeidheid is herkenbaar en zie ik bij veel collega's, de corona perikelen hakken er toch in en de meeste beperken zich in wat ze doen en dan wordt het wereldje erg klein.

Dit is een opvallende en ernstige constatering @Jeroen , zeker in beroepen met een veiligheidsfunctie. Heb je van deze constateringen al melding gemaakt bij het management ?

Reputatie 7
Badge +3

Maar wie zegt dat ze de reis zijn begonnen in Haarlem? Ze kunnen ook voor 4 uur de reis ergens anders zijn begonnen om op Haarlem over te stappen. Nou ja, die met de strandmatjes misschien niet. Of ze hebben nog een VDU. En met de trein van 17.31 vanaf Haarlem zijn ze dan wel lekker rond etenstijd thuis.


VDU was ik vergeten in mijn rijtje. En ja de mensen met dalkaarten horen niet in die trein. Maar zonder controle…..laatst las ik op twitter dat iemand met een kruidvatkaartje midden in de spits van een conducteur mocht instappen.

Reputatie 6

Ik vind het mijden van de spits soms lastig omdat het voor- en natransport nog steeds spitstijden hanteert. Dat kan ik oplossen door deels met de auto of ebike te gaan maar hoe later op de dag, hoe groter de kans dat de p+r voller staat. Plus dat het kantoor nu nog vroeg sluit. Allemaal overwegingen.. maar ja Rutte was erg duidelijk. Thuiswerken blijft de norm. Benieuwd hoe dat komende maanden gaat zijn in de trein als dagjesmensen minder vaak gaan. Zelf ben ik dus sinds maart 4x met de trein geweest. 

We zijn weer ruim een week verder. Ik heb een aantal vroege diensten achter de rug. Het verschil tussen doordeweekse dagen en weekenddagen is groot. Ook tussen de vroege en de late dienst. Maakt het wel dat je wat afwisseling hebt als HC.

De afgelopen diensten viel me op, dat vaak Duitsers sjaals, bandana's, spatschermen etc dragen. Opvallend is dat deze reizigers na aanspreken direct een mondkapje opdoen. Heerlijk, geen lange discussies, maar een dank je wel voor de info. 

Tijdens deze laatste paar diensten toch weer 2 bekeuringen uitgeschreven voor het niet dragen mondkapje. Zo af en toe he, vraag ik mezelf af of ik wel HC ben. 

De ICD ook weer mogen bedienen. In het weekend valt op dat er toch veel reizigers geen toeslag hebben. Is het onwetendheid of gokt men het erop? Moest wel lachen met 2 reizigers. Eentje gaf aan geen toeslag te hebben geladen. Ik lees de kaart uit en ik ga glimlachen. De reiziger kijkt me aan, ik mis zijn mimiek door het mondkapje, maar zijn ogen spraken boekdelen. Hij had een abonnement voor de ICD. Tja, dan hoeft het niet nee.

De andere gaf aan ook geen toeslag te hebben. Ik vraag het kaartje, is het een internationale naar Belgie met inclusief de ICD toeslag. Zoiets maakt mijn dag echt goed.

Ook een minder handige actie gehad. Na mijn omroep in de ICD over toeslag, heb ik blijkbaar voor vertrek een reiziger over het hoofd gezien, die zich spoedde naar de toeslagpaal. Uiteindelijk is de bagage eerder op het bestemmingsstation gekomen dan de eigenaar. Het kan dus echt, ahem..... foutje, bedankt.

De treinen worden drukker, daar ben ik echt blij om, maar hoe Corona zich verder gaat ontwikkelen is echt de vraag. 

Ik ben allang blij dat ik weer geregeld leuke ontmoetingen heb met reizigers. Morgen nog een vroege en komende week weer laat, daarna mag ik mijn accu gaan bijladen 😁.

Badge +3

Uiteindelijk is de bagage eerder op het bestemmingsstation gekomen dan de eigenaar. Het kan dus echt, ahem..... foutje, bedankt.

Oei dan hoop ik dat die reiziger de weg wist naar personeel of klantenservice, want wat was de bestemming anders?

Zojuist nog even “hey HC werk ze” geroepen vanaf de fiets naar een collega die in Eindhoven op de bus naar het station stond te wachten. Blonde krullen, leek wel een beetje op Carola van de posters/reclame maar die woont hier niet en draagt geen bril, toch?

Carola heeft geen standplaats Eindhoven inderdaad.

Die reiziger wist de weg naar de klantenservice, ik werd er namelijk over gebeld, anders had ik nooit kunnen weten dat ie nog ff snel de toeslag was gaan laden 🤔. Ik vermoed dat bagage en reiziger spoedig herenigd zijn. Dat was iig de inzet, maar bellen op de hsl, wat een drama is dat zeg pfffff. 

 

Tijdens deze laatste paar diensten toch weer 2 bekeuringen uitgeschreven voor het niet dragen mondkapje. Zo af en toe he, vraag ik mezelf af of ik wel HC ben.

 

@Loes altijd welkom bij V&S :)

Reputatie 7

Da’s wel speciaal van die Duitsers. Als ze toch al een mondmasker bij zich hadden, waarom doen ze dan moeilijk met een sjaal ? Hadden die het koud ?

 

 

@Loes altijd welkom bij V&S :)

 

 

Voor de jonge lezertjes: ook Slidestops was eens een Hoofdconducteur voordat hij naar The Dark Side overging. 😛

 

De Duitsers verwachten dat dezelfde regels gelden bij ons. Ik geloof dat het in winkels verplicht is een mondkapje te dragen of het wordt niet gedoogd met andere mondbedekking. Kom nu niet veel in Duitsland, maar zoiets zou ik verwachten. 

Reputatie 7
Badge +3

De Duitsers verwachten dat dezelfde regels gelden bij ons. Ik geloof dat het in winkels verplicht is een mondkapje te dragen of het wordt niet gedoogd met andere mondbedekking. Kom nu niet veel in Duitsland, maar zoiets zou ik verwachten. 


Ik dacht dat je in Duitsland ook een sjaal of bandana als mondbedekling mag dragen.

Lidl verkocht onlangs een soort van bandana's met oor-elastiek als mondkapje, die al tegengekomen?

In Duitsland spreekt men over mondbedekking idd, daarom dat die veelal bandana's omhebben. Dacht dus dat dat in het OV gold en in winkels het juist strenger was, maar das een aanname.

Zal eens neuzen. Staat me zo snel nog niets van bij nl. 

In Duitsland de laatste keren wel mensen rap buiten gezet zien worden bij gebrek aan bedekking. Voor snelle bezoeken aan bijvoorbeeld het winkeltje bij de tank idd wel meer gezien die even shirt voor de mond trekken. Leek geaccepteerd te worden. Ga zelf de discussie niet aan en loop met wegwerp kapjes. 

Reputatie 7
Badge +3

Carola heeft geen standplaats Eindhoven inderdaad.

Carola's standplaats is meer in Henk regionen. :grin:

Ze kan overigens wel goed manueel fluiten. Heb jij die cursus toen ook gevolgd Loes? :rofl:  

https://www.facebook.com/nederlandsespoorwegen/videos/2079882868708535

Reputatie 7
Badge

Ook een minder handige actie gehad. Na mijn omroep in de ICD over toeslag, heb ik blijkbaar voor vertrek een reiziger over het hoofd gezien, die zich spoedde naar de toeslagpaal. Uiteindelijk is de bagage eerder op het bestemmingsstation gekomen dan de eigenaar. Het kan dus echt, ahem..... foutje, bedankt.

 

Ik had dat laatst andersom op Schiphol……

We hadden ruim 2 minuten stilgestaan, deuren sluiten en we vertrekken…...algemene oproep van de walmedewerkers. Er was nog iemand uitgestapt op het laatste moment, maar haar koffers stonden nog in de trein :confounded:

Reputatie 7
Badge +3

Heb zoiets jaaaaren geleden (denk begin jaren '90, maar misschien nog wel eerder. Damn, I'm getting old :neutral_face: ) meegemaakt, maar dan niet met bagage, maar met een kind. Trein vanuit Utrecht had al vertraging, we stopten op Houten, deuren gaan open, mensen stappen uit, oma zet haar kleinkind buiten en de deuren sluiten opeens met oma - en nog een aantal mensen die er nog uit moesten, waaronder mem (mama voor Hollanders) en ik - nog in de trein. Trein vertrekt en even later trekt iemand aan de noodrem. Trein stopt weer en er komt een chagrijnige conducteur aanlopen en vragen wat er aan de hand is. Dat werd uitgelegd en na enige tijd reed de trein weer een stukje achteruit. We moesten allemaal naar de achterste deur lopen en konden daar op het uiteinde van het perron uitstappen. Ik zal nooit het beeld van het huilende kind op het perron vergeten, maar gelukkig was ze weer herenigd met oma :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Mensen kunnen ook wel eens onbedoeld meegaan met een trein. Ik was nog te jong, misschien een jaar of 3 of 4, om het nu echt te herinneren maar dat is mijn moeder en mij ooit overkomen. Mijn oma was oorspronkelijk afkomstig uit de buurt van Dieren en ging nog wel eens op bezoek bij de familie daar, met de trein. Ze woonde niet ver van station Leiden Lammenschans en deze keer ging mijn moeder (en ik dan ook) mee naar het station om haar af te zetten en te helpen met de bagage de trein in te dragen naar haar stoel. Alleen voordat mijn moeder en ik weer uit konden stappen gingen de deuren al dicht en vertrok de trein. Volgens mijn moeder was ik redelijk in paniek, ik kan het me nog maar heel vaag herinneren. Uiteindelijk zijn we dan weer vanaf het volgende station terug naar Lammenschans gegaan.

Over getting old gesproken, zal ergens begin jaren 70 geweest.

@MoDe 

Volgens mij ben ik die Lidl bandana's tegengekomen en das lastig beoordelen, want ze zitten inderdaad ook om de oren. De 2 die ik gezien heb, sloten goed aan op het gezicht.

Vooral in het Noorden van NL gaat het supergoed met de mondneuskapjes, daar is zover ik kon waarnemen de score echt rond de 99 procent nu. Hoe langer hoe meer mensen dragen daar ook een mondneuskapje op het perron en in de winkels. Na enige gewenning vinden vele het al heel gewoon en normaal om elkaar te beschermen.

In Amsterdam werd een jongen uit de trein gezet, snapte niet dat het mondneuskapje niet in de nek thuis hoort. Kondigde nog wel aan dat de NSer een groot probleem had en ging zijn moeder bellen ! 

Onbegrijpelijk, juist daar is het coronaprobleem het mildst. Zij worden daar dus geconfronteerd met de maatregelen die bedoeld zijn voor andere regio's. In Denemarken hebben ze sinds kort ook al een nieuwe maatregel, je moet steeds verder van huis om een normale situatie te treffen. Is er leven op Pluto? Kun je dansen op de maan?

Jazeker. Heb getwijfeld over Zweden. Het is dat de spaarpot niet onuitputtelijk is, anders zou ik morgen vertrekken en pas in 2021 terug zijn. In 2021 is alles weer beter, let maar op. Nog even doorzetten en dan zijn we klaar :wink:

Reputatie 7
Badge +4

Stockholm kan met Flixbus al voor 93 euro, soms zelfs voor 61. Geen probleem lijkt me.

Zeker handig om te weten maar ik ga denk ik gewoon maar met de trein :wink:

Op 1 dag naar Kopenhagen via Hamburg, daar overnachten, dan met de Zweedse X2000 het beloofde land in. Heb er altijd al een paar weken willen zijn en nu heb ik eindelijk het perfecte excuus. Eurootje of 120 exclusief overnachting moet prima lukken. En dan daar blijven totdat de heimwee te sterk wordt :ok_hand:

Maar goed, met een beetje geluk zijn we in Nederland straks ook weer zo ver. Ken mensen die alles op zouden geven om hierheen te komen, is toch wel een machtig idee dat wij hier toevallig geboren zijn terwijl er mensen zijn die er jarenlang over dromen. We hebben het goed met alleen even een dipje nu, maar hopelijk is het snel over. 

Reputatie 7
Badge +1

Is Umeå, Zweden niet iets misschien? In een grote stad als Stockholm ga je de rust niet vinden, maar in Umeå weet ik 99% dat je die rust vindt met iets minder dan 90.000 inwoners lekker rustig, ook nog eens midden in de fjorden. Vanaf €82 via Oslo en Stockholm. Heerlijk.

Of voor zo'n 2 tientjes meer naar Kirkenes, Noorwegen via Oslo. Helemaal in het noorden van Noorwegen met 3.500 inwoners. Mooi afgezonderd van die enge grote steden.

Dat heb je er wel voor over toch om van die ‘corona gekken’ af te komen?

Onbegrijpelijk, juist daar is het coronaprobleem het mildst. 

Onbegrijpelijk dat je het niet snapt, juist omdat de discipline in het Noorden van NL veel beter is, zijn daar minder besmettingen. Daar wordt ook netjes afstand gehouden en wacht men buiten de winkel als het wat drukker is.

Waarom? De noodzaak is er niet. Ze hebben die maatregelen daar duidelijk niet nodig.

Hoe dan ook, dankjewel voor de tips @loklok8, ben niet iemand die een hele week op vakantie in een hoofdstad gaat zitten nee. Niks voor mij. Die hoofdstad daar wil ik een paar dagen zijn, en dan iets gezelligers opzoeken. Volgens mij is Zweden ook wel een treinenland, dus ik ga sowiezo Interrailen. Ik hou wel van steden dus zoiets als Umeå is misschien wel perfect. Groot genoeg om toch nog opties te hebben qua winkelen, musea, OV, en misschien een uitgaansleven. Hier in Leiden hebben we eigenlijk ook de voordelen van de stad zonder de echte nadelen :wink:

Mijn laatste dienst gedraaid voor mijn vakantie. Jemig, wat een drukte in de trein 😳, in geen tijden zulke drukke tijden in de middagapits gezien. Is lang geleden dat ik een VIRM6 tussen Eindhoven en Amsterdam volledig geknipt heb. 

Je ziet dat de scholen weer begonnen zijn. Een enkele scholier gebruikt de smoes het mondkapje te zijn vergeten, sommige jongeren vinden het doodnormaal om je uit te schelden en hopen op escalatie, want ze zijn met een groep. Ik denk dan altijd, is dat de toekomst? Houdt me hart vast.

De jongeren daldagkaart al geregeld tegengekomen. Het gevecht dat men met een dal e-ticket niet in de spits mag reizen zal ook steeds vaker weer gaan komen.

Nog geen illegale fietsen in de spits getroffen, zal ook wel weer komen.

Ik ga nu ff drie weken afschakelen en zal wat minder actief zijn op het forum, maar na mijn vakantie meld ik me weer in dit topic. Hoe zal het over drie weken gaan? Ik ben heel erg benieuwd.....

Reageer