Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Mijn laatste dienst gedraaid voor mijn vakantie. Jemig, wat een drukte in de trein 😳, in geen tijden zulke drukke tijden in de middagapits gezien. Is lang geleden dat ik een VIRM6 tussen Eindhoven en Amsterdam volledig geknipt heb. 

Je ziet dat de scholen weer begonnen zijn. Een enkele scholier gebruikt de smoes het mondkapje te zijn vergeten, sommige jongeren vinden het doodnormaal om je uit te schelden en hopen op escalatie, want ze zijn met een groep. Ik denk dan altijd, is dat de toekomst? Houdt me hart vast.

De jongeren daldagkaart al geregeld tegengekomen. Het gevecht dat men met een dal e-ticket niet in de spits mag reizen zal ook steeds vaker weer gaan komen.

Nog geen illegale fietsen in de spits getroffen, zal ook wel weer komen.

Eigenlijk/eindelijk weer een beetje terug naar “normaal” dus? :wink:

  

Ik ga nu ff drie weken afschakelen en zal wat minder actief zijn op het forum, maar na mijn vakantie meld ik me weer in dit topic. Hoe zal het over drie weken gaan? Ik ben heel erg benieuwd.....

Fijne vakantie!

Reputatie 7
Badge +4

Prettige vakantie, Loes!

Badge +3

Check! Op naar de toekomst (old school style) https://www.youtube.com/watch?v=WCG926aQJcc

Jij deze band ooit gezien eigenlijk @Momo ?

@mrfreeze 

Klopt, het was weer het "oude" gevoel bij drukte met de verkeerd zitters die ik weer veel tegen mocht komen. De 1e klas blijft wel ijzig stil nog. De gezelligheid in de trein voelde ik ook weer meer, zoals vanouds idd.

Dank jullie wel, ik kom straks weer opgeladen terug. Pas eind september heb ik weer dienst, dan zal ik zeker hier weer van me laten horen. Ben ook echt benieuwd naar jullie ervaringen.

Badge +3

@Loes dank voor dit topic en geniet van je break tot eind september!

Ervarigen delen komt goed, en er zal vast wel iets spannends of meldingswaardigs gebeuren de komende weken!

Reputatie 6

 

Nog geen illegale fietsen in de spits getroffen, zal ook wel weer komen.

I

Ik heb ze alweer gezien, dinsdag 1 september j.l. Op station Dordrecht stapten twee mensen met een fiets de trein in, intercity naar Amsterdam Centraal van 16.54 uur.

Reputatie 7
Badge +3

Ervarigen delen komt goed, en er zal vast wel iets spannends of meldingswaardigs gebeuren de komende weken!

Misschien iemand zonder mondkapje in de trein? :wink:

Strenger handhavingsbeleid Mondneuskapjesplicht 

Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) gaan strenger toezicht houden op naleving van coronaregels in het openbaar vervoer. Naar verwachting worden veel meer boetes uitgedeeld omdat het veel drukker gaat worden in trein, bus, tram en metro. Maandag begint een miljoenen kostende ov-campagne om dagelijks tienduizenden extra reizigers te werven.

Reputatie 7
Badge +3

Strenger handhavingsbeleid Mondneuskapjesplicht 

Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) gaan strenger toezicht houden op naleving van coronaregels in het openbaar vervoer. Naar verwachting worden veel meer boetes uitgedeeld omdat het veel drukker gaat worden in trein, bus, tram en metro. Maandag begint een miljoenen kostende ov-campagne om dagelijks tienduizenden extra reizigers te werven.


Waarom nu pas handhaving? Daar had gewoon op 1 juli al op ingezet moeten worden. Vraag mij af of de mensen die niet met de trein durfden ineens wel zullen gaan als het drukker wordt nu besmettingen toenemen. Daarbij zullen mensen die nog steeds moeten thuiswerken niet zomaar gaan reizen.

 

De afgelopen tijd werd er ook gehandhaafd, verschillende keren meegemaakt dat reizigers verwijderd werden. Nu wordt het na enige gewenning allemaal wat strenger, verstandig want het aantal besmettingen loopt dramatisch op. Nu niet handhaven zorgt straks voor een uitgebreide Lockdown. En helaas, ook afgelopen weekend weer veel mensen gezien welke extreem hun best doen om Corona te verspreiden.

Strenger handhavingsbeleid Mondneuskapjesplicht 

Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) gaan strenger toezicht houden op naleving van coronaregels in het openbaar vervoer. Naar verwachting worden veel meer boetes uitgedeeld omdat het veel drukker gaat worden in trein, bus, tram en metro. Maandag begint een miljoenen kostende ov-campagne om dagelijks tienduizenden extra reizigers te werven.

Too little too late. En inderdaad zoals MoDe al aangaf waarom zijn jullie daar op 1 juli niet mee begonnen. Toen was het virus bijna verdwenen en was daar mooi de gelegenheid voor. Nu keert het virus weer terug en daarmee natuurlijk ook de angstige conducteur cq. conductrice. Die reizigers zijn jullie volgens mij wel voor een zeer lange periode kwijt. En ja bij NS geldt nog steeds het credo eerst zien dan geloven.

@MoDe / @Pingpong 

-Wordt er niet gehandhaafd, is het niet goed.

-Doe je eerst een klantvriendelijke gewenningsperiode, is het niet goed.

-Wordt er wel gehandhaafd is het ook niet goed.

Er moet natuurlijk wel iets te klagen blijven, anders is de Community natuurlijk maar een dooie boel !

Reputatie 7
Badge +3

Waar ik me vooral over verbaas is de miljoenen kostende campagne om reizigers weer het OV in te krijgen waarbij gezegd wordt men eind dit jaar wil naar 80% van het normale aantal reizigers. Kan het OV wel willen, maar zolang veel forenzen nog thuis moeten werken gaan die het OV niet redden. En met vooral dagjesmensen terug te lokken kom je er niet, zeker als die dagjesmensen niet met goedkope actietickets kunnen reizen. 

Goedkope dagkaartjes leveren amper iets op, alleen overvolle treinen. Denk niet dat dat de bedoeling is van de actie om meer mensen in het OV te krijgen. Het gaat natuurlijk om ruim hogere inkomsten.

En met de telkens groter wordende pandemie kan het aantal potentiële reizigers in herfst en winter nog wel eens flink gaan tegenvallen.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaar ook mijn verbazing dat men het OV weer bijna vol wil krijgen. Er kan wel gezegd worden dat het OV OK is, maar de besemettingscijfers lopen alleen maar op en de WHO verwacht nu al dat oktober e november “moeilijk” worden met meer sterfgevallen. Met zulke berichten blijven mensen thuiswerken. 

De mensen die nu niet met het OV reizen hebben daar vaak meerdere redenen voor, niet alleen dat ze het niet veilig vinden. In sommige gevallen vindt men het te duur, maar veel mensen hebben nu gewoon geen noodzaak ervoor, bv door thuiswerken, onderwijs op afstand, evenementen en concerten die niet plaatsvinden. 

@Deventer : ik heb nergens op dit forum gesteld dat er minder gecontroleerd moet worden. Er moet juist veel meer gecontroleerd worden. Ik trek alleen jouw positieve verhalen over al die controles die jij blijkbaar wel meemaakt in twijfel. Op nu.nl wordt overigens ook al gehakt gemaakt van de campagne van het OV. 

https://www.nu.nl/coronavirus/6077252/grote-ov-campagne-moet-reiziger-weer-de-trein-en-bus-in-krijgen.html

 

Samenvatting:

1. OV is te duur

  1. Mensen willen geen mondkapje in de trein dragen
  2. Andere mensen willen weer niet in de trein als mensen geen mondkapje op hebben
  3. Mensen zijn overgestapt op de auto
  4. Mensen zijn overgestapt op de (elektrische) fiets
  5. Mensen werken nog steeds veel thuis.

En ook wordt veel opgemerkt dat het nu juist, met het oplopende aantal besmettingen, een volkomen verkeerd signaal is om de mensen weer in het OV te krijgen.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe / @Pingpong 

-Wordt er niet gehandhaafd, is het niet goed.

-Doe je eerst een klantvriendelijke gewenningsperiode, is het niet goed.

-Wordt er wel gehandhaafd is het ook niet goed.

Er moet natuurlijk wel iets te klagen blijven, anders is de Community natuurlijk maar een dooie boel !


Beste @Deventer Ik heb (noodgedwongen) nog steeds 2 abonnementen lopen vanwege de keuzedagen. Tot een paar weken geleden kon niemand bij NS mij duidelijkheid geven over tot wanneer Keuzedagenabonnementen (op)nieuw besteld konden worden. Eind van het jaar is nogal vaag en kan begin oktober of eind decber zijn. Daarnaast werd geadviseerd om VDU, Keuzedagenabonnementen en 65+-abonnementen niet op te zeggen. Ik heb dit jaar 1 keuzedag gebruikt. Tot 1 juli mocht men alleen met de trein als het noodzakelijk was. De  signalen dat niet iedereen zich houdt aan de mondkapjesplicht, op sommige trajecten het te druk is en daarbij mensen steeds meer agressief gedrag lijken te vertonen weerhoudt mij om een gezellig dagje uit te gaan met de trein. Gezellig reizen met de trein was het overigens al voor Corona niet meer. Handhaving en controle moeten gewoon altijd. Ik snap dat dat op het hoogtepunt van de epidemie even niet kon vanwege de kans op besmetting, maar vanaf 1 juli toen iedereen weer welkom werd geheten had dat gewoon gemoeten. Gewoon met attenderen en aanspreken en je als treinpersoneel duidelijk laten zien. En na een paar weken van waarschuwen gewoon beboeten. Mensen die in juli niet durfden, zullen nu ook niet zo snel de trein instappen. Zeker als het drukker wordt en zeker als het aantal besmettingen toeneemt. 

NS kan zien wie er sinds half maart geen gebruik meer heeft gemaakt van abonnementen of abonnementen heeft opgezegd. Lijkt mij dat het minder kost om deze mensen een persoonlijk bericht te sturen dan een geldverslindende campagne en goedkope kaartjes /actieabonnementen. Als decennia lange klant krijg je mij echt niet sneller de trein in met een meereiskaartje van €8,95 terwijl ik mijn VDU gewoon heb doorbetaald tot 1 juli zonder dat er iets tegenover stond. Het is dat ik nog net in de groep valt die Keuzedagen kon bestellen en ik hoop op betere tijden. Anders had ik al lang alles opgezegd. En voor de ene keer dat ik dan welet de trein zou moeten, koop ik dan wel een actie kaartje. 

Eigenlijk wilde ik deze maand weer met de trein proberen te reizen. De campagne zal er echter voor gaan zorgen dat ik toch maar weer de trein ga mijden zolang ik deze niet voor een noodzakelijke reis nodig heb.

 

Vandaar ook mijn verbazing dat men het OV weer bijna vol wil krijgen. Er kan wel gezegd worden dat het OV OK is, maar de besemettingscijfers lopen alleen maar op en de WHO verwacht nu al dat oktober e november “moeilijk” worden met meer sterfgevallen.

Met de huidige bezetting is het OV financieel niet lang meer in stand te houden. Treinen en bussen zullen voller moeten, of door meer reizigers of door de diensten in te krimpen.

@MoDe 

Een abonnement door laten lopen, ondanks een bepaald advies, blijft altijd eigen keuze.

Je kunt nu gewoon gebruik maken van je abbonement, juist nu is het rustig in de treinen, en kan je dus comfortabel reizen.

Wat minder dit soort forums lezen en wat mee praktijkervaring opdoen zal je een compleet ander beeld geven van het treinreizen

@MoDe

Ik wordt door NS al wekenlang bestookt met persoonlijke e-mails om mijn NS Flex abonnement weer aan te zetten. Zolang NS echter de controle op de mondkapjes niet op orde heeft zien ze mij niet.

80% reizigers terug in de trein is voorlopig een illusie. HBO/MBO is nog steeds 90% internetonderwijs (ik woon zelf bijna naast beide instellingen, je ziet er nog steeds vrijwel niemand), werkenden gaan met de auto naar het werk (weggejaagd in het voorjaar) en senioren nemen zonder corona-handhaving het risico van de trein niet. Tel uit je reizigersverlies.

Reputatie 7
Badge +3

Toch snap ik die angst niet zo. Bijna iedereen heeft gewoon z'n mondkapje op. Ja, er zit wel 's een enkeling zonder mondkapje in de trein, maar als je dat vervelend vindt ga je toch gewoon ergens anders zitten? Er is (voorlopig nog) ruimte genoeg :slight_smile:  Als er mensen luidruchtig zijn, of een stinkende maaltijd naar binnen werken, of wat-dan-ook, doe ik dat ook. Je kunt echt prima veilig met de trein reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaar ook mijn verbazing dat men het OV weer bijna vol wil krijgen. Er kan wel gezegd worden dat het OV OK is, maar de besemettingscijfers lopen alleen maar op en de WHO verwacht nu al dat oktober e november “moeilijk” worden met meer sterfgevallen.

Met de huidige bezetting is het OV financieel niet lang meer in stand te houden. Treinen en bussen zullen voller moeten, of door meer reizigers of door de diensten in te krimpen.

Klopt en ik begrip best dat het OV weer meer reizigers wil. Maar die reizigers moeten wel een bestemming hebben waar ze heen kunnen, willen of mogen. Het is niet alleen een kwestie dat het veilig is om met het OV te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Een abonnement door laten lopen, ondanks een bepaald advies, blijft altijd eigen keuze.

Je kunt nu gewoon gebruik maken van je abbonement, juist nu is het rustig in de treinen, en kan je dus comfortabel reizen.

Wat minder dit soort forums lezen en wat mee praktijkervaring opdoen zal je een compleet ander beeld geven van het treinreizen

Praktijkervaring opdoen en door schade en schande wijs worden? Genoeg mensen in mijn omgeving die mij hun ervaringen laten weten. Daarbij woon ik vlakbij een station en zie het gedrag bij de in- uitstappers. En als ik langs het spoor fiets zie ik in de langsrijdende treinen niet iedereen met mondkapje. 

Als ik jou goed begrijp zijn er nooit overvolle perrons en overvolle treinen. Waarom wordt er dan op Twitter geklaagd over volle treinen? En stel dat ik een trein neem, waar moet ik dan naar toe? Naar familie in een risicogroep? Een stadswandeling in een stad waar de besmettingen in hoog tempo oplopen? Een museum bezoek kan niet meer spontaan, want je moet reserveren en op die tijd er zijn. In mijn stad, waar het aantal besmettingen nog meevalt, maakt men zich al zorgen over de drukte in het centrum. Dat het daar druk is zag ik met eigen ogen op Monumentendag toen ik van A naar B fietste. 

Daarnaast heb ik na 20 jaar ervaring met regelmatige werkzaamheden op mijn veel bereisde traject niet zoveel zin om een dagje uit te plannen tijdens werkzaamheden. En werkzaamheden waren er op een tal trajecten. Tel daarbij op de uitvallende treinen door defect of aanrijding. Gezellig is anders.

En natuurlijk kun je een advies naast je neer leggen, maar NS kon en kan mij niet hetzelfde aanbieden als ik weer zou willen reizen. Als ik opzeg, dan is NS mij gewoon als trouwe klant kwijt!

Reputatie 7
Badge

Het is zo'n zooitje geworden in het OV dat nu ze nu gaan aankondigen strenger te controleren. 

Volle treinen ??  Dat zijn mensen die denken dat je niet tegenover iemand kan zitten of dat niet alle zitplaatsen gebruikt mogen/kunnen worden.  De treinen zijn echt alweer stukken drukker maar ik heb nog geen trein gezien waar het niet mogelijk was om een zitplek te gebruiken.

Alleen willen mensen nu niet naast een onbekende zitten en dan halveer je zelf natuurlijk al het aantal plaatsen in de trein.

En om dan als afsluiting te beginnen over treinen die uitvallen door een aanrijding, alsof de NS daar wat aan kan doen. Je beseft je blijkbaar nog steeds niet dat een aanrijding iets is wat een gigantische impact heeft op de betrokkenen en dat er vanwege het opruimen en onderzoek geen treinen mogen rijden op dat traject.

Reageer