Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

werkenden gaan met de auto naar het werk (weggejaagd in het voorjaar)

Dat dus. Alles leuk en wel, maar uiteindelijk moet de zaak ook door blijven draaien, anders kan ik de deur nog eenmaal achter me dicht trekken en is het gedaan. Met de onbetrouwbaarheid van het OV, vooral de eerste periode, is de keuze snel gemaakt natuurlijk.

 

Het blijft een bijzondere conclusie "weggejaagd" Een beperkte intelligentie lockdown was toen de enige en zeer verstandige beslissing om duizenden mensenlevens te redden. Laten we dat niet bagatelliseren.

Over de eerste weken zal je mij niet snel horen, ten minste niet wat betreft het OV. Immers, in onze branche hadden we toch te maken met een verplichte bedrijfssluiting. De weken daarna waren (in mijn/ons geval hier) bepalend. 

Het blijft een bijzondere conclusie "weggejaagd" Een beperkte intelligentie lockdown was toen de enige en zeer verstandige beslissing om duizenden mensenlevens te redden. Laten we dat niet bagatelliseren.

Dat zal best, maar de denkfout die daarbij gemaakt is dat men voor de eenvoud maar even aannam dat iedereen thuis kon werken. Maar niet iedereen werkt bij een call center of op een kantoor, er zijn ook onderzoekers die met apparatuur werken, logistiek medewerkers die met goederen werken en mensen die een fabriek draaiende houden. Die mensen, die niet gelden als werkers in essentiele  beroepen, zijn in het voorjaar noodgedwongen.permanent overgeschakeld op alternatief vervoer. 

In andere landen heeft men vanaf het begin gewerkt met mondkapjes en niet met dreigementen om weg te blijven. Dat verschil zie je nu terug bij de mate van herstel van het vervoer in de diverse landen. 

Badge +3

Ik wordt door NS al wekenlang bestookt met persoonlijke e-mails om mijn NS Flex abonnement weer aan te zetten. Zolang NS echter de controle op de mondkapjes niet op orde heeft zien ze mij niet.

Welke vorm/inhoud hebben die e-mails? Heb 3 kaarten op Basis staan maar nog niets gelezen dat me aanmoedigde om weer iets aan te zetten, alleen maar Spoordeelwinkel uitjes en de algemene ‘welkom terug’ mails, maar dat heeft niets met Flex te maken.

apart dat jij ze dan niet krijgt @Robert B 

Ik had zelf trouwens een e-mail gekregen om een nieuwe flex basis af te sluiten zonder 10 euro administratiekosten (en gewoon met gratis chipkaart). Ik heb hem bij mezelf maar op 1 e-mailadres voorbij zien komen, dus die e-mail is blijkbaar ook niet aan iedereen verstuurd en mijn instellingen om mail van NS te ontvangen zijn op elk account hetzelfde

Ik wordt door NS al wekenlang bestookt met persoonlijke e-mails om mijn NS Flex abonnement weer aan te zetten. Zolang NS echter de controle op de mondkapjes niet op orde heeft zien ze mij niet.

Welke vorm/inhud hebben die e-mails? Heb 3 kaarten op Basis staan maar nog niets gelezen dat me aanmoedigde om weer iets aan te zetten, alleen maar Spoordeelwinkel uitjes en de algemene ‘welkom terug’ mails, maar dat heeft niets met Flex te maken.


Misschien zijn ze wel heel selectief wie ze in de trein uitnodigen @Robert B :rofl:

Voortaan toch maar wat aardiger toen tegen de ^^

Badge +3

Misschien zijn ze wel heel selectief wie ze in de trein uitnodigen @Robert B :rofl:

Voortaan toch maar wat aardiger toen tegen de ^^

Prima relatie dus, ik val hen lastig zoveel ik wil maar andersom dus niet (nou ja soms een verzoek om een PB/DM als er iets niet helemaal duidelijk is of screenshots behoeft) :joy:

Het station van (nóg één?) nieuwe kaart en géén administratiekosten is gepasseerd, zeker omdat je Flex Basis op elk moment weer kunt wijzigen, zonder een maand te wachten.

Ik wordt door NS al wekenlang bestookt met persoonlijke e-mails om mijn NS Flex abonnement weer aan te zetten. Zolang NS echter de controle op de mondkapjes niet op orde heeft zien ze mij niet.

Welke vorm/inhoud hebben die e-mails? Heb 3 kaarten op Basis staan maar nog niets gelezen dat me aanmoedigde om weer iets aan te zetten, alleen maar Spoordeelwinkel uitjes en de algemene ‘welkom terug’ mails, maar dat heeft niets met Flex te maken.

Mails dat NS weer open is voor business inclusief uitgebreide instructies hoe het abonnement weer geactiveerd kan worden. 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Ik wordt door NS al wekenlang bestookt met persoonlijke e-mails om mijn NS Flex abonnement weer aan te zetten. Zolang NS echter de controle op de mondkapjes niet op orde heeft zien ze mij niet.

80% reizigers terug in de trein is voorlopig een illusie. HBO/MBO is nog steeds 90% internetonderwijs (ik woon zelf bijna naast beide instellingen, je ziet er nog steeds vrijwel niemand), werkenden gaan met de auto naar het werk (weggejaagd in het voorjaar) en senioren nemen zonder corona-handhaving het risico van de trein niet. Tel uit je reizigersverlies.


Ik niet, maar ik heb een VDU en nog niet zolang keuzedagen. Daar verdient NS aan zolang ik niet opzeg. Omdat als je opgezegd hebt je niet langer meer geïnformeerd zal worden over bijvoorbeeld tot wanneer je keuzedagen kunt bestellen, durfde ik niet op te zeggen. Dat je keuzedagen uitgegeven voor 18 mei niet meer kon inwisselen voor een voucher is ook niet gecommuniceerd.

Reputatie 7
Badge +3

Volle treinen ??  Dat zijn mensen die denken dat je niet tegenover iemand kan zitten of dat niet alle zitplaatsen gebruikt mogen/kunnen worden.  De treinen zijn echt alweer stukken drukker maar ik heb nog geen trein gezien waar het niet mogelijk was om een zitplek te gebruiken.

Alleen willen mensen nu niet naast een onbekende zitten en dan halveer je zelf natuurlijk al het aantal plaatsen in de trein.

En om dan als afsluiting te beginnen over treinen die uitvallen door een aanrijding, alsof de NS daar wat aan kan doen. Je beseft je blijkbaar nog steeds niet dat een aanrijding iets is wat een gigantische impact heeft op de betrokkenen en dat er vanwege het opruimen en onderzoek geen treinen mogen rijden op dat traject.


Ik heb samen met een aantal anderen een nacht op een koud station mogen doorbrengen omdat de vanwege een aanrijding toegezegde bussen niet kwamen en geen NS personeel meer bereikbaar was. Daarnaast heb ik mensen gekend die voor een trein waren gesprongen.Dus ik ken de impact. Ik wilde aangeven dat de trein en een tijdslot en/of reservering voor musea en horeca momenteel geen garantie is voor een gezellig dagje uit. Ik had ook nog overwegstoring, wisselstoring, koperdiefstal, bermbrand, persoon op het spoor, dier op het spoor, storm, sneeuw blaadjes etc. kunnen aangeven als risico voor vertraging. Door al die oorzaken kwam ik ondanks ruime marges in het verleden te laat op belangrijke afspraken.

Mensen wilden voor Corona al niet naast iemand zitten, vandaar al die tassen op de stoelen.

Tijd voor een eigen auto @MoDe als je niet tegen het "avontuur" van een treinreisje kan. Verder alles goed ?

Vandaag even dagje Groningen per trein, zal gelijk kijken of er nog wat positiefs te melden valt 😀

anders kan ik de deur nog eenmaal achter me dicht trekken en is het gedaan.

 

Genoeg leuke functies bij vervoerders waar je als vrouw (50) nog aan kan beginnen na een carrière switch @Henk_NL 😀

Maak je om mij maar geen zorgen, dankje. Misschien moet jij ook eens wat over jezelf vertellen 😃

Vandaag even dagje Groningen per trein, zal gelijk kijken of er nog wat positiefs te melden valt 😀

Begint al prima, V&S doen een baanvakcontrole met 5 "man" sterk. Snel klaar, er zijn nog geen 10 reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

Tijd voor een eigen auto @MoDe als je niet tegen het "avontuur" van een treinreisje kan. Verder alles goed ?

Vandaag even dagje Groningen per trein, zal gelijk kijken of er nog wat positiefs te melden valt 😀


Je zegt het goed: avontuur! Voor Corona was een treinreis al een avontuur op zich. Voor een avontuur heb ik geen trein nodig. Ook geen auto zolang een dagje uit op de minuut gepland moet worden ivm de nodige reserveringen en tijdslot.

@Deventer misschien maar eens een ritje in de randstad doen? Wat dacht je van Haarlem Zandvoort vandaag? Kijken of je de trein dan ook nog steeds zo leeg vind. In de randstad is het toch echt wel drukker dan Groningen.

Die 5 man V & S hadden ze inderdaad beter op het Traject Haarlem-Zandvoort kunnen inzetten. Hadden ze gelijk de maandproductie voor het niet of onjuist dragen van het mondkapje kunnen binnenslepen.

Die 5 man V & S hadden ze inderdaad beter op het Traject Haarlem-Zandvoort kunnen inzetten. 

Lijkt me niet handig, als ze er zijn kunnen ze al weer bíjna terug. Dat lijkt me weinig productief @Pingpong Daarbij komt nog dat VenS regionaal werkt.

Lijkt mij juist heel productief, je kan constant boetes schrijven. En je kan steeds heen en weer met de trein want het stukje duurt maar een minuut of 20. 

Helaas @Pingpong Je hebt mijn bericht niet goed gelezen.

@Deventer : Helaas als de reactie u niet zint gaat u maar weer iets anders verzinnen. V die S van Service is sowieso al ver te zoeken zal ook wel ergens rond Haarlem actief zijn. Die hadden vandaag dus giga veel boetes kunnen schrijven. Ik vind je verhalen met de dag ongeloofwaardiger worden. Dus ik sla ze in het vervolg maar over. 

Dus ik sla ze in het vervolg maar over. 

 @Pingpong 

Gelukkig kent deze Community geen leesplicht 😀

Reputatie 7

Fijn dat ook de NS zijn best doet de treintjes vol te krijgen.

Mijn vrouw en ik hebben sinds vorige week onze 12 gratis ritten per persoon netjes binnen gekregen.

 

 

Hallo,

 

Sie haben zwölf kostenlose Zughfahrten beantragt und das war eine sehr gute Idee 

Auch nach den Sommerferien gibt es in Belgien noch viel zu entdecken.

Deshalb lädt die SNCB Sie ein, in den kommenden Monaten jede Ecke des Landes mit dem Hello Belgium Railpass zu erkunden. Wussten Sie, dass Sie mit Ihren kostenlosen Fahrten mehr als 500 Reiseziele besuchen können ?

 

 

Allemand, flamand, c’est la même chose…

Maar goed… een gegeven Pferd kijken we niet in de bek natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Op een dag als vandaag is het vooral het weer dat de treintjes naar Zandvoort vol krijgt.

Andere jaren met Prinsjesdag togen nog veel koningshuisfans naar Den Haag, maar die waren dit jaar niet welkom. Anders kwam ik eind van de middag nog wel wat uitgedoste fans tegen op Den Haag Centraal.

Reputatie 6

Tijd voor een eigen auto @MoDe als je niet tegen het "avontuur" van een treinreisje kan. Verder alles goed ?

Vandaag even dagje Groningen per trein, zal gelijk kijken of er nog wat positiefs te melden valt 😀

Dagje Groningen met de trein lijkt me leuk! Oh wacht, er ligt geen spoor over de Afsluitdijk dus met de auto is het stukken sneller ;)

Afijn, ik reis nu wekelijks donderdag met de trein van Alkmaar Noord naar Haarlem. Tot nu toe gaat het goed. De trein terug blijft stuk drukker dan op de heenweg. Afgelopen zaterdag voor eerst sinds tijden weer een dagje uit geweest met de trein. Wandelen. Toen was het helemaal akelig leeg (Alkmaar Noord -Santpoort-Noord). Mijn mondkapje schoot alleen na één minuut al los. Normaal heb ik uitwasbare mondkapjes maar had via het werk aantal wegwerp mondkapjes gekregen. Ging nu wel stuk sneller door de voorraad heen...

 

 

Reageer