Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Groningen is altijd gezellig met veel jong publiek @Lies87 

De eenmalige mondneuskapjes blijven heel als je ze over beide oren tegelijk omdoet, dus niet eerst om één oor en dan voorlangs uitrekken. Verder de bandjes niet kruisen, want dat doet niet alleen de juiste werking teniet maar ze gaan daardoor ook sneller kapot.

Verder na dagje gebruik zeker wegdoen, beste is natuurlijk na elk gebruik.

Reputatie 6

Groningen is tijd gezellig met veel jong publiek @Lies87 

De eenmalige mondneuskapjes blijven heel als je ze over beide oren tegelijk omdoet, dus niet eerst om één oor en dan voorlangs uitrekken. Verder de bandjes niet kruisen, want dat doet niet alleen de juiste werking teniet maar ze gaan daardoor ook sneller kapot.

Verder na dagje gebruik zeker wegdoen, beste is natuurlijk na elk gebruik.

Ah, daar is het mis gegaan. Ik vind mijn wasbare fijner maar goed heb nog een stuk of 70 wegwerp op voorraad want destijds gekocht met het idee dat je er nooit genoeg kan hebben voor het geval dat ;) ik heb na gebruik meteen weggedaan. Mijn wasbare heb ik na elke rit ook in een apart zakje voor "vieze mondkapjes" ;) 

Goed bezig @Lies87 👍 Af en toe zie je wegwerp mondneuskapjes waarvan het lijkt dat ze al sinds april elke dag gebruikt worden. Brrrrrrr.

Helaas zijn sommige mensen niet zo hygiënisch. Hoorde in een gesprek tussen OV personeel dat ze soms eigen gebruikte mondneuskapjes bewaren en uitreiken aan reizigers welke er geen hebben, overigens wel duidelijk met de vermelding "tweede hands" 😭 Sommige hebben er geen enkele moeite mee, zo vernam ik.

Reputatie 7
Badge +3

Goed bezig @Lies87 👍 Af en toe zie je wegwerp mondneuskapjes waarvan het lijkt dat ze al sinds april elke dag gebruikt worden. Brrrrrrr.

Helaas zijn sommige mensen niet zo hygiënisch. Hoorde in een gesprek tussen OV personeel dat ze soms eigen gebruikte mondneuskapjes bewaren en uitreiken aan reizigers welke er geen hebben, overigens wel duidelijk met de vermelding "tweede hands" 😭 Sommige hebben er geen enkele moeite mee, zo vernam ik.

je kunt toch zo veilig reizen met de trein????

@MoDe Dat sommige mensen zelf risico nemen om mondkapjes meermalen te gebruiken is een risico voor zichzelf, niet voor andere reizigers.

Tenzij de andere reizigers aan dat oude mondkapje komen en daarna niet hun handen ontsmetten/wassen.

Reputatie 7
Badge +1

Goed bezig @Lies87 👍 Af en toe zie je wegwerp mondneuskapjes waarvan het lijkt dat ze al sinds april elke dag gebruikt worden. Brrrrrrr.

Helaas zijn sommige mensen niet zo hygiënisch. Hoorde in een gesprek tussen OV personeel dat ze soms eigen gebruikte mondneuskapjes bewaren en uitreiken aan reizigers welke er geen hebben, overigens wel duidelijk met de vermelding "tweede hands" 😭 Sommige hebben er geen enkele moeite mee, zo vernam ik.

je kunt toch zo veilig reizen met de trein????

Je negeert hiermee wel die honderdduizenden andere reizigers die het wel gewoon keurig volgens de regels en voorschriften doen. Er zullen altijd mensen zijn die de regels overtreden, net als dat er altijd zwartrijders zijn. Maar het overgrote deel doet het gewoon zoals het hoort. 

Vanaf donderdag 17 september 2020 aanvang dienst:

Code rood voor Noord en Zuid Holland en reizen met Deutsche Bahn:

https://www.treinreiziger.nl/reizen-met-de-ic-berlijn-of-ice-eerst-een-formulier-invullen/

Na mijn vakantie stof ik dit topic weer af. Na ruim 3 weken weer een trein van binnen gezien en ik mocht meteen de HSL onveilig maken. De route naar Den Haag CS lag er nog steeds kwam ik achter.

Het was weer wennen, maar ik had veelal fijne collega's mee. Alle treinen die ik gehad heb, zijn van controle voorzien. Ik heb geen idee hoe druk het was in mijn vakantie, ik zag wel dat het nu best rustig was.

Veel reizigers hadden hun mondmasker ook goed op. Geen perfecte score, maar ik vond het wel ok te noemen.

Ook qua vervoersbewijzen had ik niet te klagen. Ik hoorde een collega vertellen dat die zich laatst blauw geschreven had met een andere collega, dus zo zie je maar het het kan verschillen.

Deze week nog 2 vroege diensten en in het weekend de late in. Ik houd jullie op de hoogte, er is iig 1 HC van verlof terug die controleert en ook schrijft voor mondmaskers 😁. 

De start was gelukkig veelbelovend, mag van mij doorzetten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben zeer verbaasd dat er nog steeds mensen in de trein zitten zonder mondkapje. Het lijkt me nu toch wel eens tijd worden dat al types op de bon geslingerd worden.

Geen mondkapje = geen treinreis of een boete.

Bij de verschillende bushaltes hier in de omgeving staat iedereen al met zijn mondkapje op klaar voordat de bus aankomt. 

Reputatie 7
Badge +3

@Loes dat het vandaag rustiger was, kan te maken hebben met de oproepen van de overheid om (weer) thuis te werken en (OV)reizen te verminderen.

Ik had gepland om morgen voor het eerst sinds begin maart met de trein te gaan reizen. Gezien de oproep om reizen te verminderen en het feit dat het een niet-noorzakelijke reis zou zijn, blijf ik morgen dus thuis. Minder dan 0 reizen kan niet. Mijn stapeltje ongebruikte Keuzedagen groeit gestadig.

Dat heeft er absoluut mee te maken @MoDe. Wij controleren echt niet op noodzakelijkheid van de reis. De persconferentie heeft er ook voor gezorgd, dat ik nu minder mondkapjes ellende heb. Zeker weten doe ik het morgen pas.

Ik ben zeer verbaasd dat er nog steeds mensen in de trein zitten zonder mondkapje. Het lijkt me nu toch wel eens tijd worden dat al types op de bon geslingerd worden.

Geen mondkapje = geen treinreis of een boete.

Bij de verschillende bushaltes hier in de omgeving staat iedereen al met zijn mondkapje op klaar voordat de bus aankomt. 

Dat dus. En voor NS-medewerkers in reizigersgedeeltes geen mondkapje of spatscherm = staande voet ontslag. Zero tolerance. 

Dat heeft er absoluut mee te maken @MoDe. Wij controleren echt niet op noodzakelijkheid van de reis. De persconferentie heeft er ook voor gezorgd, dat ik nu minder mondkapjes ellende heb. Zeker weten doe ik het morgen pas.

Het al dan niet noodzakelijk zijn is dan ook geen criterium. De oproep van de overheid is om “het aantal reisbewegingen zoveel mogelijk te beperken." Dit uiteraard nadat de Staats Luchtvaart Maatschappij en concullegae vrijelijk de kans hebben gehad (en nog steeds hebben) om het virus weer lekker te im- en exporteren. Ik voorzie toch een geloofwaardigheidsissue. 

En voor NS-medewerkers in reizigersgedeeltes geen mondkapje of spatscherm = staande voet ontslag. Zero tolerance. 

En reizigers zonder juist gedragen mondneuskapje een levenslange OV-ban @wsm . Dat was je even vergeten te benoemen.

.......Ik houd jullie op de hoogte, er is iig 1 HC van verlof terug die controleert en ook schrijft voor mondmaskers.......

Je bent super @Loes Maar of je eveneens hard werkende collega's op de trein zo'n opmerking nou zo waarderen.... Je bent echt niet beter of anders dan de rest van je collega's, toch ?

Dat dus. En voor NS-medewerkers in reizigersgedeeltes geen mondkapje of spatscherm = staande voet ontslag. Zero tolerance. 

Niet dus, volgens de site van de rijksoverheid is het OV personeel vrijgesteld van deze plicht mits er 1,5 mtr. afstand gehouden kan worden van de reizigers.

 

Ook weer zo'n opmerkelijke nieuwe regel die deze week opdook.

.......Ik houd jullie op de hoogte, er is iig 1 HC van verlof terug die controleert en ook schrijft voor mondmaskers.......

Je bent super @Loes Maar of je eveneens hard werkende collega's op de trein zo'n opmerking nou zo waarderen.... Je bent echt niet beter of anders dan de rest van je collega's, toch ?


Ik lees @Loes haar tekst toch echt anders, ze praat namelijk helemaal niet over haar collega's maar over zichzelf. Ze vermeld nergens iets over hoe haar collega's hun werk doen in de tekst die je quote of dat zij het zoveel beter doet.

Anders is ze wel, want ze is Loes en niet Henk of Jan ...

Reputatie 7
Badge +3

Dat dus. En voor NS-medewerkers in reizigersgedeeltes geen mondkapje of spatscherm = staande voet ontslag. Zero tolerance. 

Niet dus, volgens de site van de rijksoverheid is het OV personeel vrijgesteld van deze plicht mits er 1,5 mtr. afstand gehouden kan worden van de reizigers.

 

Ook weer zo'n opmerkelijke nieuwe regel die deze week opdook.

Opmerkelijk ja, ik zie het nu staan.

Er staat nu ook dat als de 1,5 meter afstand niet kan worden gehouden dat een mondkapje of een gelaatsscherm (spatscherm) verplicht, waar eerst de bewoording was dat naast een mondkapje een gelaatsscherm kon worden gebruikt, wat hier dan weer door diverse personen werd geinterpreteerd als dat je bij gebruik van gelaatsscherm ook een mondkapje moest dragen. Is die onduidelijkheid tenminste de wereld uit. Maar is het als HC of (passagierende) machinist wel goed mogelijk om 1,5 meter te houden van reizigers in de coupé?

 

Maar volgens de site van de Rijksoverheid zijn Ov-bedrijven ook verplicht om reizigers duidelijke informatie te geven over de maatregelen. Bijvoorbeeld met informatieborden in trein of tram. Dan mag NS beginnen met de regel dat je niet meer mag eten of drinken in de trein duidelijk te communiceren.

Reputatie 7
Badge +3

Die schermen schijnen geen enkel effect te hebben. Het is veel duidelijker wanneer het personeel dat in het OV geen anderhalve meter afstand kan houden mondkapjes draagt. Meteen het goede voorbeeld voor de reizigers. Het is ook veel geloofwaardiger om een onwillige mondkapjesanarchist te beboeten wanneer je zelf een mondkapje draagt.

@Momo. de overheid maakt er gewoon weer een puinhoop van met de maatregelen en op een gegeven moment weet niemand meer waar hij/zij aan toe is.

En wat betreft de 1,5 mtr. afstand houden t.o.v. reizigers, dat ligt natuurlijk aan de drukte in de trein (of hoeveel rood/wit lint ik meeneem om de 1,5 mtr. ruimte af te bakenen. :stuck_out_tongue_winking_eye::rofl: )

 

@iMark zolang de voorschriften het toelaten mogen de gelaatschermen gebruikt worden door het OV personeel. Helaas blinkt onze overheid uit in het opleggen van zeer onlogische regels/maatregelen en geeft ze zelf ook nog eens flink het verkeerde voorbeeld wat betreft het opvolgen van de maatregelen.

Het ontbreekt compleet aan een duidelijke lijn in alle maatregelen die er nu zijn.  Niet alleen qua regels in het OV maken ze er een puinhoop van maar in het geheel. 

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen neem je je huistijger niet meer mee in de trein om genoeg afstand te scheppen? :rofl:

 

Wat ik zelf niet echt logisch vind is het bezoek thuis beperken tot 3 gasten. Een huishouden van 3 of 4 kan dan 3 gasten thuis hebben en dan ben je in totaal met 6 of 7 personen. Ik woon alleen, mijn moeder woont alleen, mijn broer heeft een huishouden van 3 personen. Mijn moeder en ik kunnen dus volgens de maatregelen zonder probleem bij mijn broer op bezoek en dan zijn we met 5 personen, maar andersom zouden mijn broer met huishouden van 3 plus mijn moeder niet bij mij kunnen komen, ook al zijn het dezelfde 5 personen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ook opvallend dat een medische reden nu wél een excuus is om geen mondkapje te dragen. Je hoeft het niet eens te bewijzen, slechts “uit te leggen". Moet die medewerker nu vervolgens gaan bepalen of dat een geldige reden is? Met die uitgebreide medische opleiding :wink:

 

 

Maar goed, wat de regels ook waren/zijn/worden, de communicatie is wel echt bedroevend. Ik heb hier - behalve op dit forum - helemaal niks over gezien/gehoord/gelezen. Mocht je een boete krijgen wegens het overtreden van zo'n “stil” gewijzigde regel, kan dat echt wel invloed hebben op de kans op succes van een bezwaar.

Reputatie 7
Badge +3

OK, dan geen mondkapje als je die om medische redenen niet kan dragen. Maar doe dan een gelaatsscherm. Van mondkapjes wordt gezegd dat die mogelijk een beetje helpen en alle beetjes helpen, dat gaat ook op voor die schermen.

 

De regels zijn ook op andere punten niet logisch of niet uit te leggen en zijn zo weer voer voor de tegenstanders van de maatregelen. 

Geldt de maximale gezelschapsgrootte van 4 personen voor de sport?

Nee, sportbeoefening is uitgezonderd. Een sportteam mag dus bij elkaar komen voor trainingen en wedstrijden. Na afloop geldt de maximale gezelschapsgrootte van 4 personen voor sporters wel.

Ik voorzie al weer leuke posts op de Facebook groepen:  Tijdens het sporten is het virus blijkbaar niet besmettelijk maar na het sporten opeens weer wel. 

@Momo

De alinea wat betreft medische redenen niet op kunnen doen, wordt aangegeven dat we in principe kiezen dat als een reiziger dit aandraagt, wij blijven handelen als een reiziger zonder mondkapje. Gelaatsscherm zou inderdaad een goede oplossing zijn en dan met toestemming van bv NS. Ik ben geen medisch deskundige, dus ik kan zoiets niet gaan beoordelen. 

Reputatie 7

“Ik heb een medische reden.”

“Oh, ja ? De welke dan ?”

“Wel, ik ben snipverkouden en elke keer als ik nies hangt dat mondmasker vol snot.”

Reageer