Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Na twee late diensten, ik werk wat minder door opgenomen verlof, merk ik veel verschil in mentaliteit bij reizigers. Ik heb wat reizigers gevraagd over de Treinwijzer, maar ik had blijkbaar niet de goede reizigers, want degenen die ik wat gevraagd heb, deden er niets mee of kenden het niet. Ik zie iig in de Flirt er genoeg reclame over. Hoe de reiziger het gebruikt is mij dus nog even onduidelijk.

De dienst van donderdag heb ik me weer blauw aan uvb mogen schrijven. Het viel me op dat dit voornamelijk op de intercity speelde. Ik zag ergens nog een topic met de vraag of er nog conducteurs zijn in Limburg, ja hoor, donderdag nog in Maastricht geweest en me trein gecontroleerd. Vandaag had ik vrijaf, dus kon weinig betekenen.

Was weer meer kleuterjuf aan het spelen, want je ziet toch echt dat de sommige treinen best druk is. Druk in Coronatijd, redelijk gevuld voor de Coronatijd. 

Vrijdag was ik nog meer bezig met reizigers te vragen waar hun mondkapje was. Geen idee of men het probeerde of echt ff vergeten was. Hoe dan ook heeft het niet tot bekeuringen geleid, want wie niets had, mocht de trein verlaten. Dat is ook een paar keer gebeurd en nee, een sjaal mag nog steeds niet. 

Wel komt de vraag over eventuele coulance medische beperkingen terug als vraag bij collega's. De huisregel kent geen uitzonderingen en ik las al ergens dat de andere vervoerders hetzelfde standpunt innemen. Geen mondkapje is geen OV. Vervelend, maar toch noodzakelijk vrees ik in deze vervelende tijd. 

Andere zaken vielen me wel weer op. Honden op de bank, voeten op de bank, roken op het station. Op dat gebied blijf ik wel bezig, maar kreeg nostalgische gedachten erover. Hoe gaat het straks als we weer meer ouderwets reizen... 

Wel valt op dat ik weinig zieke mensen tegenkom, daar houdt men zich wel aan. Ben ik blij mee iig. Ben wel benieuwd als 1 december de mondkapverplichting wordt uitgebreid. Hoe gaan we daar mee om, doelend op de reizigers en het personeel. Ik ga het meemaken.

Badge +3

Voor wat betreft de mondkapjes, bereid je maar voor… want op Twitter/Facebook e.d. is men ervan overtuigd dat een verklaring van een arts ‘helemaal goed’ is om zonder mondkapje in ruimtes te komen waar het vanaf 1 dec verplicht is.

https://twitter.com/LauraVervaart/status/1332728458737225740

AH en Jumbo geven aan dat ze zelf niet gaan handhaven, en dat een schriftelijke verklaring dus helemaal niet nodig is. Mondeling (zelf aangeven) is voldoende.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad, zie op Twitter bv ook https://twitter.com/VikingonRails/status/1331696095169220611

Badge +3

Er wordt nu gezegd:

Dat klopt niet, met de aankomende tijdelijke wet. Zie Rijksoverheid site.

en

Gaat nu om handreiking vervoer in Corona en de tekst in de wet. OV had een uitzonderingspositie, die is per dinsdag ten einde.

Webcare zegt:

De BOA's werkzaam bij de NS mogen vragen om de medische verklaring omdat zij hiertoe bevoegd zijn. Als je gaat reizen met de trein, neem deze verklaring dan ook met je mee. Op de site van de rijksoverheid kun je er ook meer informatie over vinden:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/mensen-met-een-beperking-of-chronische-ziekte

Medewerkers van politie, boa’s maar ook personeel van een winkel of van een OV-bedrijf kunnen u vragen om dat aannemelijk te maken. U kunt het op verschillende manieren aantonen. U kunt bijvoorbeeld uw hulpmiddel of medicatie tonen. Of een briefje van uw arts, zorgverlener of zorgorganisatie. Of een bewijs van een recente afspraak met arts. Als u maar aannemelijk maakt dat u niet aan de verplichting kunt voldoen.

Dan gaan we nog wat beleven. Ook de andere vervoerders, aangezien het in het OV in de huisregels is opgenomen. Op het station zal het me een rotzorg zijn, in de trein is het echt een no-go. 

Ik blijf van mening dat reizigers die een medische beperking hebben een ander soort beschermingsmiddel geboden zal moeten worden. Helemaal niets gaat nergens over. 

Er is ook nog iets als een kapstokartikel. Als de orde, rust, veiligheid en/of goede bedrijfsgang verstoord wordt, is dat ook strafbaar. Daar kan je heel veel in kwijt. 

We gaan het beleven. Ik hoop dat iedereen gewoon zijn of haar verantwoordelijkheid neemt. Ik hoop er ook snel vanaf te zijn.

@Robert B 

Intern zijn er ook al vragen gesteld om 1 lijn te trekken. Ik hoop dat dat snel gebeurd, want ff heel kort door de bocht, het controlerend en toezichthoudende personeel gaat boven social media wat daar gezegd wordt als het gaat om huisregels en handelingsperspectieven.

Badge +3

We gaan het beleven. Ik hoop dat iedereen gewoon zijn of haar verantwoordelijkheid neemt. Ik hoop er ook snel vanaf te zijn.

Ik hoop het ook! Maar ik zou het vergelijken met:

In het vliegtuig zijn mondkapjes verplicht. Kunt u om medische redenen geen mondkapje dragen? Vliegtuigmaatschappijen kunnen dan wel vragen om een verklaring van een arts.

En daar wordt vanuit NS aan ons meegegeven dat we daar om privacyredenen niet om gaan vragen en wij geen medisch expert zijn. 

Ik wil best nog meedenken in ms een ander beschermingsmiddel wat officieel niet mag, maar helemaal geen bescherming is voor mij echt geen optie. Voorleggen en vragen mag altijd, maar uitzonderingen eisen, nee, dan moet men maar toestemming vragen aan de vervoerder, die dat dan zwart op wit zet op papier vanuit de afdeling die dat ook mag. 

Ik zit pas na ingang mondkapjesplicht pas weer in het weekend op de trein. Dan weet ik meer.

Mocht er bij ons iets veranderen, laat ik dat zeker weten.

Reputatie 7
Badge +3

Voor wat betreft de mondkapjes, bereid je maar voor… want op Twitter/Facebook e.d. is men ervan overtuigd dat een verklaring van een arts ‘helemaal goed’ is om zonder mondkapje in ruimtes te komen waar het vanaf 1 dec verplicht is.

https://twitter.com/LauraVervaart/status/1332728458737225740

AH en Jumbo geven aan dat ze zelf niet gaan handhaven, en dat een schriftelijke verklaring dus helemaal niet nodig is. Mondeling (zelf aangeven) is voldoende.


Verklaring van arts? Ik heb sterk de indruk dat de in de tweet getoonde verklaring zelf gemaakt is.

Maar blijkbaar vinden mensen een mogelijke besmetting krijgen of overdragen minder erg dan een mondkapje dragen.

Het advies voor mensen uit risicogroepen is om het OV te mijden. Als zij dat doen, dan zal het maar om een beperkte groep gaan die in OV niet met een mondkapje kan reizen. Die groep die geen mondkapje zou hoeven dragen in OV is redelijk omschreven in de noodwet. En van die groep zal weer een deel gebruik maken van speciaal vervoer.

Ik denk dat het goed zal zijn als OV geen uitzonderingen kent. In het OV zit men langer en dichter bij elkaar dan in de publiek ruimtes waarvoor de plicht vanaf 1 december gaat gelden.

Badge +3

Dat bericht op Twitter bevatte gegevens en stempel/handtekening van een arts of behandelaar? Maar goed, het gaat eigenlijk nergens over want:

Overigens zou ik liever hebben dat ze een boete uitschrijven dan me in de middle of nowhere uit de trein gooien, aangezien ik A) daar niet weg kom en 😎 een boete aan te vechten is. (Traject wat ik eens per 5 weken rijdt is Utrecht cs - h’sum sportpark retour)

En Astrid en Laura zijn het eens met Loes: 

Die heb ik, gaat ook gewoon mee. Spreekt voor zich. Ik doe wat ik kan, ik kan alleen maar vragen of zij aan de andere kant ook meehelpen.

Probleem is als ik een boete geef, de overtreding moet stoppen, dus dan gaat betreffende reiziger alsnog in the middle of nowhere uit. Dat vergeet iedereen. Geen mondkapje kan zijn boete, maar altijd trein verlaten of mondkapje opzetten. Meer keuzes heb ik niet en ik geef niet altijd de optie meer in een rijdende trein dat men het volgende station eruit kan om een kapje te kopen. Ligt aan de situatie, dus men schiet er niets mee op.

Reputatie 7
Badge +1

Dat bericht op Twitter bevatte gegevens en stempel/handtekening van een arts of behandelaar? Maar goed, het gaat eigenlijk nergens over want:

Het is voor iedereen mogelijk om zo'n verklaring te maken en ongetwijfeld zullen er vast wel wat sjablonen online staan. Beetje creatief zijn, leuke naam voor een arts en kliniek verzinnen, mooi krabbeltje eronder et voilà! Ik denk dat een boa/HC echt niet de tijd heeft om uitgebreid de brief te controleren op echtheid, waardoor dit zo fraudegevoelig als wat is. 

Reputatie 7
Badge +3

Dan gaan we nog wat beleven. Ook de andere vervoerders, aangezien het in het OV in de huisregels is opgenomen. Op het station zal het me een rotzorg zijn, in de trein is het echt een no-go. 

Ik blijf van mening dat reizigers die een medische beperking hebben een ander soort beschermingsmiddel geboden zal moeten worden. Helemaal niets gaat nergens over. 

Er is ook nog iets als een kapstokartikel. Als de orde, rust, veiligheid en/of goede bedrijfsgang verstoord wordt, is dat ook strafbaar. Daar kan je heel veel in kwijt. 

We gaan het beleven. Ik hoop dat iedereen gewoon zijn of haar verantwoordelijkheid neemt. Ik hoop er ook snel vanaf te zijn.


Via de NS-klantenservice op Twitter wordt gewezen op de medische uitzonderingen op de pagina van Rijksoverheid. Daarin staat dat je het niet dragen vanwege medische redenen moet melden aan oa conducteur. Er wordt door de klantenservice niet gewezen op de huisregels van NS. Als ik nu in de NSapp kijk bij veelgestelde vragen onder longziekte (persoonlijk zou ik dan niet in OV stappen!) wordt er gezegd dat er geen uitzonderingen zijn. Toch circuleren op twitter linken of screenshots van NS pagina's waarop staat dat er wel uitzonderingen zijn. 

Het lijkt mij goed dat er vanuit NS duidelijke en eenduidige informatie komt, waarbij gewezen wordt op huisregels. Nu schermen mensen met de (nood)wet artikel 6.6 dat er medische uitzonderingen zijn voor het dragen van een mondkapje.

@MoDe 

Op een intern forum wordt daar ook om gevraagd en ik heb daar ook duidelijk aangegeven dat het werkbaar moet blijven. Ik verwacht een update van ons handelingsperspectief op 1 december, want dan moeten wij ook op het station een mondkapje dragen, net als reizigers en dit zal men moeten gaan aanpassen. Ik kijk direct dan naar alle wijzigingen en laat het hier weten.

Reputatie 7
Badge +3

Niet alleen moet er vanuit NS duidelijke en eenduidige informatie komen, ook van uit de Rijksoverheid. Ik zie constant verwijzigingen en screenprints van de website en documenten van de Rijksoverheid. Dan kan er vanuit NS wel het één gezegd worden maar als de Rijksoverheid mbt het OV iets anders zegt blijf je discussies houden. 

Voor de eenduidige informatie heeft de rijksoverheid (eindelijk) gezorgd, zoals MoDe al aangaf. Per 1 december gaat de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 in, met de daarin genoemde uitzondering voor de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer. 

De NS hoeft zich dus alleen maar aan de wet te houden. Dat doen ze normaal toch ook vol overtuiging?

Spatschermen zijn overigens geen mondkapjes. 

Ik ben ook benieuwd naar de spatschermen idd. Ik gebruik hem al een tijdje niet meer, maar ook daar ben ik zeker benieuwd naar. Kortom, wordt vervolgd.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik mij afvraag is hoe die mensen die nu van de medische uitzondering gebruik willenajen vanaf 1 juni gereisd hebben toen er in het OV geen uitzonderingen waren.

Dat is een vraag die @Loes en collega's zouden kunnen stellen als ze mensen tegenkomen zonder mondkapje die zich beroepen op de medische uitzondering. Droegen ze voorheen wel een mondkapje, dan na 1december dus ook.

Badge +3

Off topic (ik dacht Loes pak je bonnenboekje maar...)

https://twitter.com/TwitJordy/status/1332771986280488962

Jack Russel Guus is gek op treinreizen, maar vermoeiend is dat soms wel

Webcare: Wat een leukerd is Guus! Ik heb er ook eentje 🙂 ^DZ

Bij nader inzien… 

Haha Guus zit hier keurig op schoot, anders zou die niet eens met zijn koppie boven het raam uitkomen

Reputatie 6

Wat ik mij afvraag is hoe die mensen die nu van de medische uitzondering gebruik willenajen vanaf 1 juni gereisd hebben toen er in het OV geen uitzonderingen waren.

Dat is een vraag die @Loes en collega's zouden kunnen stellen als ze mensen tegenkomen zonder mondkapje die zich beroepen op de medische uitzondering. Droegen ze voorheen wel een mondkapje, dan na 1december dus ook.

Er zijn veel meer mensen dan je denkt die soms extreem hoge bedragen hebben moeten uitgeven voor “alternatief” vervoer. Mensen die familie of bekenden hebben moeten vragen om een dag vrij te nemen om ze naar een bestemming te rijden en die hier geen vergoeding voor krijgen. Dan is “alternatief” iets heel anders dan “een andere optie tegen ongeveer gelijke kosten”.
Hoewel ik tegen de corona-wet ben zijn de uitzonderingen van de mondkapjesplicht een lichtpuntje.
En wat betreft die mondkapjes plicht in de huisregels…. dat heeft de NS toch niet zelf verzonnen maar jullie toch opgelegd door de overheid, tenminste zo heb ik het begrepen…. En dan wint het geld het al snel…. kennelijk. Ik zou voor een andere manier van geld weggeven gekozen hebben als ik er wat over te zeggen had.

 

Badge +3

Ook interessant is dat artsen niet zomaar verklaringen willen/mogen schrijven.

KNMG-richtlijn ‘Omgaan met medische gegevens’

Het beroepsgeheim van de arts verhindert dat de arts medische gegevens aan derden verstrekt.

Dus zo’n verklaring kan hooguit zijn ‘Ik (arts) verklaar dat Persoon X, geboortedatum Y wegens een (onzichtbare) aandoening geen mondkapje kan dragen’.

Reputatie 7
Badge +3

In dit opzicht misschien een interessant artikel:

https://www.vpro.nl/argos/lees/nieuws/2020/straatvrees-door-mondkapjesplicht.html

Badge +3

Aha, dan had ik het toch goed gezien en was dit toch geen fake nieuws:

Op de website van het ministerie van VWS stond een kaartje dat mensen konden printen om bij zich te dragen. Meike heeft altijd een geplastificeerd exemplaar op zak. Het kaartje werd echter binnen een week weer van de website gehaald. Verschillende bronnen stellen dat het Ministerie van Justitie ingreep uit angst dat aanhangers van Viruswaanzin, en andere tegenstanders van mondkapjes, er misbruik van zouden maken. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat kaartje heeft er inderdaad gestaan. Kort nadat het weggehaald was, was het nog wel te vinden via Google cache maar ook dat was kort erna weg. In ieder geval stond het 11 november nog wel online.

De link ernaar en het kaartje zelf werd in ieder geval al veelvuldig gedeeld door allerlei complot wappies en anti-Corona maatregelen gekkies op sommige websites en Facebook groepen. Misschien kun je wel zeggen dat het hun schuld is dat het kaartje weggehaald is en waardoor de goeden (degenen die echt geen mondkapje kunnen dragen om een medische reden) nu moeten leiden onder de slechten. 

Reputatie 7
Badge +3

Aha, dan had ik het toch goed gezien en was dit toch geen fake nieuws:

Op de website van het ministerie van VWS stond een kaartje dat mensen konden printen om bij zich te dragen. Meike heeft altijd een geplastificeerd exemplaar op zak. Het kaartje werd echter binnen een week weer van de website gehaald. Verschillende bronnen stellen dat het Ministerie van Justitie ingreep uit angst dat aanhangers van Viruswaanzin, en andere tegenstanders van mondkapjes, er misbruik van zouden maken. 


Er werd onlangs iemand die bekend is in de wereld van tegenstanders coronamaatregelen uit de trein gehaald die zich beriep op dat kaartje. Hij kreeg een boete. Rond 1 juni werd fake-verklaringen uitgeschreven gepromoot door Viruswaanzin/Viruswaarheid. Deze groepen zullen alles op alles zetten om geen mondkapje te dragen, waardoor uiteindelijk mensen die echt geen mondkapje kunnen dragen de dupe zullen worden. 

Ik zou wat betreft OV er voor zijn geen uitzonderingen toe te passen. Men zit in OV veelal langer dan 15 minuten binnen 1,5 m bij elkaar. Voor mensen die geen mondkapje kunnen dragen en afhankelijk zijn van OV zou via de (huis)arts betaalbaar alternatief vervoer geregeld moeten kunnen worden door bijvoorbeeld versoepeling van regels voor Regiotaxi/speciaal vervoer voor deze groep.

En wat betreft toegankelijkheid van OV? OV is al sinds half maart niet meer toegankelijk voor iedereen. Niet voor ouderen en kwetsbaren, niet voor mensen die om medische redenen geen mondkapje kunnen dragen. En niet voor hen die niet meer durven te reizen vanwege gebrek aan handhaving.

 

Reageer