Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Badge +3

Goed idee, kids mee in de stiltecoupé! :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Goed idee, kids mee in de stiltecoupé! :rofl:

Ach, je kunt ook met een groep gaan voetballen in de 1e klas (zonder geldig vervoersbewijs).

Reputatie 1

Onwaarschijnlijk dat roken overlast veroorzaakt tenzij t desbetreffende station volledig overdekt is. ook NS personeel doet t nog vaak, keurig buiten het overdekte gebied, dus zo'n issue zal het echt niet zijn. ook zij moeten hun rookje doen en tijd om het station te verlaten zal er wel niet zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Onwaarschijnlijk dat roken overlast veroorzaakt tenzij t desbetreffende station volledig overdekt is. ook NS personeel doet t nog vaak, keurig buiten het overdekte gebied, dus zo'n issue zal het echt niet zijn. ook zij moeten hun rookje doen en tijd om het station te verlaten zal er wel niet zijn.


Roken veroorzaakt ook overlast op onoverdekte perrons. rokers hebben bij het station in mijn buurt de gewoonte om overdekt te staan/zitten roken, dat zal op andere stations niet anders zijn. NS personeel heeft in hun pauze alle gelegenheid om te roken. Hebben zij geen tijd om het station te verlaten, dan hebben zij geen pauze.

Badge +3

Roken veroorzaakt ook overlast op onoverdekte perrons. rokers hebben bij het station in mijn buurt de gewoonte om overdekt te staan/zitten roken, dat zal op andere stations niet anders zijn.

Check, dat is op andere stations niet (veel) anders inderdaad. Inclusief NS personeel, foei! :sleeping:

Vraag me overigens (Eindhoven) af of helemaal lopen voor een pauze naar hun ‘nieuwe’ Neckerspoel kantine (zonder rookruimte neem ik aan, rookvrije wereld?) het waard is om een boete voor jezelf te ontlopen, als je toch ergens achteraan op spoor 5/6 staat, naast het oude verblijf… 

Kom je misschien een @Loes tegen, die dan zegt “dat is niet de bedoeling sinds oktober 2020 of zo”

https://nieuws.ns.nl/prorail-en-ns-samen-naar-een-rookvrij-station

Rookpalen, peukentegels en andere ‘voorzieningen voor die verslaafden’ weg. Mag niet meer!

Goed idee zeg... Want dan stopt al die ‘rookoverlast’ natuurlijk ook meteen :rolling_eyes: Kuche uche er staat een diesel bus te ronken bij het station zonder passagiers, wegens de airco of zo (krijgen we anders niet comfortabel). :sleeping:

Tsja Ik kom net terug van een reisje Castricum - Groningen v.v., zo'n 450 km en de hele dag niet gelogen geen enkel personeelslid van NS gezien in de trein. (Oh ik herinner me nu dat ik wel iemand in zo’n gele jas in de 1e klas heb zien zitten. Ik heb veelal in de stilte coupé gezeten (de 2 keer 6 aan elkaar). Helaas daar ook weer een man en een vrouw van Groningen en Assen druk kletsend zonder mondkapje. Toen ik er wat van zei was het antwoord: “ïk ben volledig gevaccineerd en waar oik ij mee bemoei” Vrouw met kind tussen Zaandam en Amsterdam Centraal in de stiltecoupe: Ja mijn kind hoeft niet stil te zijn. Toen ik laatst door 2 oudere dames er op werd gewezen dat mijn kind stil moet zijn in de stilte coupe heb ik geantwoord: U bent vroeger toch ook kind geweest. 

 

De betalende reiziger moet zich tegenwoordig maar zien te redden. Van personeel zoals gemeld totaal niets te bekennen. (Zelfs gastheerschap is inmiddels al teveel moeite). Ik heb de laatste tijden al meerdere ruzies hierdoor zien ontstaan. (De maatschappij is de laatste maanden zeer snel aan het verharden, NS kijkt alleen maar van de zijlijn toe. Binnenkort gaat er een keer een aso echt over de rooie en dan is Leiden in last.)

 

Het rookverbod op de perrons is het volgende lachwekkende punt. In het verleden stonden de rokers bij de rookpaal en konden de overige reizigers hier met een grote boog omheen lopen. NS heeft nu de rookpalen verwijdert en dit heeft nu tot gevolg dat iedereen op de bankjes zit te roken, want ja aan handhaven doet NS anno 2021 niet meer. In plaats van minder overlast is er nu dus veel meer overlast voor de niet rokende reiziger. 

 

Ik ben wel een beetje klaar met de NS

Jouw verhaal geeft heel duidelijk aan waar het aan schort, het FATSOEN van de mensen en het rekening houden met de medemens,  Helaas lijkt dat steeds meer een gepasseerd station in onze samenleving die gewoon steeds asocialer wordt.  En op locaties waar veel mensen bij elkaar zijn zie je dat natuurlijk het eerst, zoals bv de trein.

 

Dat het niet zien van een personeelslid van de NS er voor zorgt dat er ruzies ontstaan in de trein is natuurlijk de grootste onzin die er maar is, dat zou inhouden dat als er wel een personeelslid voorbij is gekomen dat er geen ruzie ontstaat.  Je suggereert nu dat mensen ruzie maken omdat er geen personeelslid van de NS langs is gekomen. :rofl:

Overigens zie je in de stilte coupes 2x6 amper dat er iemand voorbij komt zeker als je niet die kant op kijkt, dan toch kan er een personeelslid van de NS voorbij gelopen zijn zonder dat jij dat hebt opgemerkt. Ik neem in ieder geval aan dat je meer naar buiten kijkt dan naar de kant van het smalle gangetje.

En elke dag zijn er de nodige incidenten met agressie in de treinen en dat neemt helaas alleen maar toe doordat mensen steeds asocialer worden en minder rekening houden met hun medemens. Een recent voorbeeld van hoe mensen ook gewoon meteen agressief naar ons reageren kan ik je wel geven.

Ik loop in Groningen langs mijn trein naar de cabine toe en zie iemand met zijn voeten op de stoel, ik stap om die reden de coupe in en vraag de persoon zijn voeten van de stoel te halen aangezien de stoel er is om op te zitten en niet dient als voetenbank.  De persoon in kwestie begon meteen met dreigende taal in mijn richting en kwam dreigend mijn kant op.  Nu ben je dan bij mij aan het verkeerde adres want ik ben niet zo snel onder de indruk van dat soort gedrag.  Vervolgens werd ik beschuldigd van racisme, nou ik weet niet in hoeverre het racisme is als ik iemand aanspreek omtrnet voeten op de bank. Nu heb ik omdat de mogelijkheden die ik als machinist heb beperkt zijn V&S gevraagd om mijn kant op te komen zodat zij eventueel konden ingrijpen als het verder uit de hand liep. Uiteindelijk is de passagier uti de trein verwijdert op mijn verzoek aangezien de agressie aanhield en wij moesten vertrekken. Of je nu wel of geen NS logo op je kleidng hebt maakt dus totaal niet uit hoe mensen reageren, respect voor de medemens is er in dit soort gevallen niet meer.

En wat denk jij dat dit doet met collega's die hier meermalen per dag me ete maken hebben zoals de Hc’s op onze treinen. Het is een keer teveel en dan vallen deze collega’s vaak langdurig uit vanwege mentale problemen. Dat hebben we dan te danken aan onze samenleving.

En wat betreft het rookverbod op de stations, dit is een Prorail besluit geweest echter zet Prorail geen handhavers in en hebben ze ook niet de moeite genomen om niet roken stickers op de stations op te plakken. Waar moet een roker nu aan herkennen dat roken verboden is op het station??  Ik spreek geregeld mensen aan die staan te roken op het station, zowel in persoon als via de mooie optie van omroepspeakers aan de buitenzijde van de sprinters.  Als ik ze in persoon aanspreek geven ze vaak aan niet op de hoogte te zijn van het rookverbod maar ze maken daarna wel meteen hun sigaret uit op een enkele uitzondering na.  Met stickers dat er niet gerookt mag worden denk ik dat je al heel veel oplost van het roken op het station.

 

En wat betreft je laatste opmerking, je kiest zelf voor de trein als vervoersmiddel niemand dwingt je er toe en je hebt de vrijheid om een ander vervoersmiddel te nemen.

We zijn weer wat verder met een aantal diensten. Het wordt steeds drukker in de trein, dat zie je wel, maar vergelijkbaar met voor Corona, dat toch zeker niet. De agressie neemt nog steeds toe. Helaas. 

Ik controleer vaak en het valt me mee war betreft vervoersbewijzen. Toch zijn er mensen die kaartjes voor anderen regelen en daar extra geld voor vragen. Dit zie je vaak bij asielzoekers en toeristen gebeuren. De kaartjes zijn dan vaak niet eens goed, dus krijgt men te maken met een staande houding voor een nieuw kaartje. 

Het stuk kleuterjuf mondkapjes blijft, reizigers zijn soms echt heel vervelend. Zien ze mij, snel mondkapje goed opdoen. Ze denken dan dat ik dat niet zie, maar als ik elke keer hier iets van moet gaan zeggen, eindig ikzelf in een psychiatrische instelling, dus voor al deze reizigers, we zien alles, maar denken ook aan onze gezondheid en vinden dit zielig gedrag. Geldt ook voor mijn eigen collega's die zo handelen.

Kortom, hopelijk snel terug naar normaal. Ik zie al weer vaker de voeten op de bank, backpackers die de weg kwijt zijn en dan maar langs het spoor gaan lopen en zwanen op het spoor. Dat was voor mij ook weer ff geleden. 

Illegale telefoonopladers treffen. Zeer slim om dat te zeggen waar een HC in de buurt staat. Alsof het een vrijbrief is. Tja, extra duur kaartje en je mag blijven zitten hoor. 

De deuropentrekkers, de late instappers (ze wachten toch wel op me), fietsen op verkeerd balkon plaatsen, ik kom ze weer vaker tegen, dus ik begin gelukkig weer meer me oude werk te zien. Maakt me blij. Absoluut.

 

Het zijn pittige diensten geweest. Ondanks de mondkapjes soap, ben ik nu weer meer het echte werk mogen leveren.

Vorige week was ik onderweg met de Intercity toen er een alarmoproep binnenkwam van een spoorloper, mogelijk suicidaal. Das altijd pittig. Zeker als er veel volk in de buurt is. Het is ook vreemd als er 2 treinen tot stilstand komen, een spoorwegovergang dicht blijft liggen om te zien wat er aan de hand is. Als je dan als HC, dus als herkenbaar NS-er de trein uitgaat, dan zie je de opluchting. Er is iemand due weet wat er moet gebeuren. Gelukkig is alles goed afgelopen en heeft de politie als omstanders goed meegeholpen, dan ben ik altijd blij, ondanks de adrenalinekick die je erdoor krijgt en heel scherp wordt. Dat kost veel energie, maar de goede afloop doet ook erg goed.

Een mindere dienst heb ik helaas ook gehad met physieke agressie. Het ging om een vervoersbewijs. Het is niet echt tof als je als HC controle houdt, vervolgens een reiziger naar het toilet wil en daarna pas een vervoersbewijs laten zien. Het is laatst echt ge-escaleerd waarbij de reiziger agressief reageerde en me gezellig omver wilde duwen. We hebben hem kunnen aanpakken met hulp van de politie.

Een andere reiziger probeerde hetzelfde, dus eerst naar de wc proberen te gaan. Dit bleef tot een normaal gesprek en ook voor deze reiziger gold dat het niet klopte. Ook dat netjes geregeld.

Wel merk ik dat ik een stuk verhard ben in alle scheldkannonades die ik te verwerken krijg. Bijna alle ziektes heb ik wel voorbii horen komen. Alle onzedelijke zaken ook trouwens. Mijn familie is er nog niet bij betrokken geweest. Ook moet ik gewoon in me hok blijven zitten. Het enige wat ik mis is dat ik een racist ben. Zal komende week wel weer in het scheldwoordenboek gebruikt gaan worden. 

Vanaf morgen komen er versoepelingen en ik hoop dat het normaal blijft verlopen. Ik ga het zien dit weekend.

 

Ik merk veel van de versoepelingen en helaas is dat niet allemaal positief te noemen. Veel reizigers op het station willen geen mondkapje meer dragen en je merkt in de trein dat het echt een item blijft. 

Het wordt drukker en gelukkig kom ik nu ook veel dagjesmensen tegen. Das gezellig en men heeft plezier om weer weg te gaan. De gezellige gesprekken komen weer op gang, de bekende vragen worden weer gesteld, dus de sfeer is absoluut beter in de trein. 

In de avonden kom je ook de dronken studenten en jongeren weer tegen. Het begint weer een beetje op het oude normaal te lijken. Gezellig met je dronken kop 2 man de wc opgaan, niet op slot doen en je vrienden openen gezellig de deur. Geeft weer hilarische momenten, gelukkig heeft men een vrolijke dronk over zich en kan men de lol ervan inzien.

Het "knokken" is ook weer terug, een groep vrienden die wat fysiek zijn en vervolgens netjes reageren als je als HC ff polshoogte komt nemen. 

Ook word ik weer vaker uitgenodigd om met de groepen studenten mee te gaan stappen. Dat soort ongein heb ik meer dan een jaar gemist. 

Het is gelukkig weer meer omschakelen naar het oude, vertrouwde werk, behalve dan dat er nog een mondkapplicht is. De stations worden drukker, de "problemen" bij de poortjes komen ook terug, toeristen zie je ook meer, maar ik hoop dat we weinig last gaan krijgen met die Deltavariant. Het virus is er gewoon nog steeds en dat maakt het niet makkelijk.

Ook het verstoorde kijken van reizigers, die te laat bij de trein zijn. De deuren zijn al dicht en dan toch hopen dat de deur nog opengaat. Ook die situaties zijn aan het terugkomen.

Straks weer late dienst. Ik ga het beleven welke sfeer er vanavond weer is.

Een maand verder zo te zien. Veel bijzonders dan dat anderen hier op het forum had ik niet echt te melden.

De fietsreservering is er, daar staat veel over op het forum. Ik lees een topic of een OV fiets mee mag in de trein. De OV fiets is daar niet voor bedoeld, maar verbieden is lastig momenteel. Het reserveren is een pilot. Ik ga soms wel direct naar de fietsers toe om na te gaan of het reserveren gelukt is. Wat merk ik nu vaak op dat toch vaak een reiziger ook geen fietskaartje heeft. Normaal ben je dan bezig met het kat en muis spel, maar degenen met fietskaartje help ik wel aan een reservering. Ik heb nog geen excessen gehad op mijn treinen, ik weet dat ze er wel zijn helaas.

Normaal hield ik er wel van om in het weekend te werken, maar vandaag voelde ik me echt kleuterjuf. Het probleem, jawel, nog steeds de mondkapjes. Mijn humeur wordt er niet beter op en dan kom ik weleens kortaf over. 

Normaal heb je in het weekend dagjes mensen. Die komen steeds meer gelukkig, maar je merkt zeker in de late avond dat als er een voetbalwedstrijd is geweest, dat er geen enkele rem meer is. Voorheen hadden we dat al, maar men is zo blij en vaak goed onder invloed, dat je als HC weer alle zeilen mag bijzetten. Vrolijk word ik daar niet van, er heerst nog steeds veel spanning en egoisme van de mensen. 

Gelukkig maak ik nog genoeg mooie momenten mee, want anders is het niet vol te houden. Kleine zaken als een verloren telefoon, een melding dat een reiziger goedkoper kan reizen, dat zijn leuke zaken. Of iemand die je met een klein gebaar weer vrolijk kan maken. Dat is er gelukkig ook nog en ik sprak laatst weer collega's, die veel thuiswerken, ik hoop zo dat ik ze binnenkort weer live tegenkom. Ik mis de verbindende factor, de factor dat je samenwerkt, dat er een cirkel is, die rond is en waar je een goed overzicht hebt van gebeurtenissen. 

Als ik op de schermen in de trein weer "Hartkloppingen" lees, hoop ik dat er iets moois bereikt wordt. Zoiets moois wil ik elke dag wel mee maken 😁.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Loes De mondkapjes, althans het gebrek er aan, was mijn 1e ervaring eind juli bij mijn 1e treinreis in 2021. Voorlopig dus ook mijn laatste treinreis.

Volledige vaccinatie geeft geen garantie dat je niet besmet kan raken. Voor mijn eigen gezondheid en die van de mensen in de verpleeghuizen waar ik werk is reizen met de trein nog steeds niet veilig. Dat is jammer, want zonder auto ben ik wel afhankelijk van OV als ik ergens naar toe wil wat niet op fietsafstand is of fietsen niet kan.

 

Bijna een maand verder, dezelfde obstakels die ik tegenkom en je merkt nu echt wel dat men Corona moe is en voor alles wat niet klopt wel een excuus heeft. Het ja-maar en nee-maar gehalte is explosief gestegen.

Redenen van het niet ophebben van een mondkapje:

Ik heb hem werkelijk net weggegooid..…

Ik ben hem vergeten, ligt op mijn bureau

Ik wist het niet

Hij is net kapot gegaan, echt

Ik ben een toerist, hoe kan ik dat nu weten?

 

Dan de redenen van het niet hebben van het juiste vervoersbewijs.

HC: U heeft net uw eticket gekocht, dat mag niet, waardoor komt het?

R: Mijn betaling lukte niet, ging wat traag. 

HC: Hoe bent u dan door de poortjes gekomen?

 

HC: Wie heeft het abonnement? U reist met 2 samenreistickets.

R: Mijn kaart is werkelijk waar vandaag kapot gegaan en klantenservice heeft me dit geadviseerd.

HC: Lijkt me sterk, want dit mag als combi niet.

 

HC: U reist terug. Dit mag niet. Waarom dan?

R: Ben in slaap gevallen. Uw collega vond het goed.

HC: Welke collega?

R: Van de vorige trein

 

En zo kan ik nog wel ff doorgaan. Opmerkingen als van: ik heb toch een studentenkaart, dan heb ik voor de ICD toch geen toeslag nodig?

Het lijkt wel de kleuterklas waar iedereen weer leert hoe men moet treinreizen. De drukte komt weer terug, de gezelligheid ook, nu nog vaarwel zeggen tegen de corona maatregelen.

Het lijkt wel de kleuterklas waar iedereen weer leert hoe men moet treinreizen. De drukte komt weer terug, de gezelligheid ook, nu nog vaarwel zeggen tegen de corona maatregelen.


Ik denk dat dit niet ligt aan de Corona maatregelen eerder aan het chronisch gebrek aan controle en handhaving van vele van jouw collega HC’s. Reizigers weten dat ze amper gecontroleerd worden.

Verder vind ik het vervelend om te lezen dat de negatieve uitwerkingen van dit werkweigeren op o.a jouw bordje terecht komt. Maar ook op die van betalende en zich aan de regels houdende reizigers zoals hier op het forum nogal duidelijk naar voren komt.

ik vind het overigens inspirerend te zien hoe positief je bent en duidelijk plezier in je werk hebt. Al kan ik me voorstellen dat er op een gegeven moment ook voor jou en andere welwillende HC’s een grens bereikt is en hardere signalen naar het NS bestuur noodzakelijk worden…

Het vele mondkapjesweigeren door de collega's van Loes helpt ook niet echt voor het draagvlak denk ik.

Kinkapjes, onderdeneuskapjes, helemaalgeenkapjes, allemaal zijn ze wel de revue gepasseerd bij de meneren en mevrouwen van NS. 

Het enige alternatief voor NS-personeel dat officieel is afgestemd met het coronavirus de overheid is het dragen van een spatscherm ipv een (correct gedragen) mondkapje. 

Reputatie 7
Badge +3

NS zou die spatschermen moeten verbieden. Die doen helemaal niets.

 
 
×
 
 
 

Wat een naar verhaal zeg, Loes! Ik hoop oprecht dat je nog met plezier je werk doet en dat je je niet laat kennen. Ik kan in ieder geval zeggen dat ik trots ben om collega's zoals jou te hebben. Ik hoop dat alles weer snel is zoals voorheen en je gewoon je werk op een normale manier kan doen. De tijd dat je nog even een babbeltje kon maken en leuk verhaal kon aanknopen met de reiziger als je vroeg waar ze naar toe gingen lijkt alweer zo lang geleden. 

Badge +3

NS zou die spatschermen moeten verbieden. Die doen helemaal niets.

Daar dacht men bij winkels en zo anders over, anderhalf jaar geleden (mijn mening want toen ook al waarom in hemeltjesnaam, enorm korte blootstelling hooguit, maar dat scherm was ‘afdoende’).

Maar goed, met bankbiljetten of muntjes betalen was ook ‘jakkie bah!’ Je mocht toch niets aanraken of zo!?

Ze -spatschermen of faceschields- zullen vast iets toevoegen, want anders hoefden verpleegkundigden (op de ic units) ze ook niet hoeven te dragen toch?

Reputatie 7
Badge

Ze -spatschermen of faceschields- zullen vast iets toevoegen, want anders hoefden verpleegkundigden (op de ic units) ze ook niet hoeven te dragen toch?

Bij dingen die kunnen spatten wel. In de zorg werden spatschermen voor zo ik weet dit soort schermen vroeger alleen gebruikt in situaties waar grote hoeveelheden lichaamssappen bij komen kijken.

Reputatie 7
Badge

Opmerkingen als van: ik heb toch een studentenkaart, dan heb ik voor de ICD toch geen toeslag nodig?

Eerlijk gezegd vind ik dit nog wel een volkomen begrijpelijk advies. Dat ding wordt nog aangeprezen als voor al het openbaar vervoer en bijvoorbeeld voor de ICE hoef je ermee dan ook weer geen toeslag te betalen. Natuurlijk is dat in de ICD anders en bepaalt NS zelf dat soort voorwaarden, maar ik vind het wel verwarrend en snap dit excuus dan ook best. Het studentenreisproduct is blijkbaar afdoende in al het openbaar vervoer behalve de ICD van NS...

Opmerkingen als van: ik heb toch een studentenkaart, dan heb ik voor de ICD toch geen toeslag nodig?

Eerlijk gezegd vind ik dit nog wel een volkomen begrijpelijk advies. Dat ding wordt nog aangeprezen als voor al het openbaar vervoer en bijvoorbeeld voor de ICE hoef je ermee dan ook weer geen toeslag te betalen. Natuurlijk is dat in de ICD anders en bepaalt NS zelf dat soort voorwaarden, maar ik vind het wel verwarrend en snap dit excuus dan ook best. Het studentenreisproduct is blijkbaar afdoende in al het openbaar vervoer behalve de ICD van NS...

Ja doeiiiiii

Dan Google je toch ff? Als student lijkt het me echt niet zo moeilijk een beetje verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen acties. Plus het staat loei groot op de vertrek borden.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Spatschermen zonder mondkapjes worden in de zorg niet gebruikt. Spatschermen zijn geen alternatief voor mondkapjes. Dat hebben veel mensen totaal verkeerd begrepen, ook de beleidsmakers.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 6

Opmerkingen als van: ik heb toch een studentenkaart, dan heb ik voor de ICD toch geen toeslag nodig?

Eerlijk gezegd vind ik dit nog wel een volkomen begrijpelijk advies. Dat ding wordt nog aangeprezen als voor al het openbaar vervoer en bijvoorbeeld voor de ICE hoef je ermee dan ook weer geen toeslag te betalen. Natuurlijk is dat in de ICD anders en bepaalt NS zelf dat soort voorwaarden, maar ik vind het wel verwarrend en snap dit excuus dan ook best. Het studentenreisproduct is blijkbaar afdoende in al het openbaar vervoer behalve de ICD van NS...

Ja doeiiiiii

Dan Google je toch ff? Als student lijkt het me echt niet zo moeilijk een beetje verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen acties. Plus het staat loei groot op de vertrek borden.

Moet je wel weten wanneer je moet googlen ;)

Die LHSL (lage-hoge-snelheidslijn) die we hier hebben is gevoelsmatig geen reden voor een toeslag, net zoals ene intercity niet duurder is dan een sprinter. Dat het wel toeslagplichtig is, is natuurlijk een feit. Maar als ik de grappen en grollen van Nederland niet zou kennen zou er bij mij ook geen signaal af gaan van “effe controleren”. 

Als borden er iets over zeggen heb je een punt, maar als dagelijkse reiziger kijk ik daar ook niet altijd naar.

 

Reputatie 4

Eerlijk gezegd vind ik dit nog wel een volkomen begrijpelijk advies. Dat ding wordt nog aangeprezen als voor al het openbaar vervoer en bijvoorbeeld voor de ICE hoef je ermee dan ook weer geen toeslag te betalen. 

 

Volgens mij moet je voor de ICE wel gewoon een toeslag betalen als je daarmee in Nederland reist. Staat volgens mij zowel in de reisplanner als op de schermen boven het perron. Volgens mij staan er ook palen waar je zo'n toeslag met je OV Chipkaart kan kopen en anders kun je altijd nog een kaartje uit de automaat halen of via de NS app kopen!

Badge +3

Abonnementhouders hoeven geen toeslag te betalen voor reizen met ICE International binnen Nederland. Dat geldt ook voor houders van een studentenreisproduct. Er zijn geen toeslagpalen voor ICE International; de toeslag kan alleen worden gekocht als e-ticket of bij de kaartautomaat.

Reputatie 7
Badge

Eerlijk gezegd vind ik dit nog wel een volkomen begrijpelijk advies. Dat ding wordt nog aangeprezen als voor al het openbaar vervoer en bijvoorbeeld voor de ICE hoef je ermee dan ook weer geen toeslag te betalen. 

 

Volgens mij moet je voor de ICE wel gewoon een toeslag betalen als je daarmee in Nederland reist. Staat volgens mij zowel in de reisplanner als op de schermen boven het perron. Volgens mij staan er ook palen waar je zo'n toeslag met je OV Chipkaart kan kopen en anders kun je altijd nog een kaartje uit de automaat halen of via de NS app kopen!

Dat is het probleem nu juist. Voor zowel ICD als ICE staat keurig op de borden dat een toeslag verplicht is - zonder dat daar verder alle voorwaarden en uitzonderingen bij staan - terwijl dat met bijvoorbeeld een studentenreisproduct voor de ICE dus niet van toepassing is en voor de ICD weer wel. Dat moet je allemaal maar net weten of opzoeken als je een van die treinen geadvieseerd krijgt als je toevallig een keer ergens heen moet waar je niet vaak komt o.i.d.

 

Overigens een kleine correctie: uiteraard bedoelde ik dat ik dit nog wel een begrijpelijk excuus vind. Ik zie nu dat ik het hierboven onterecht over een 'advies' had, wat uiteraard nergens op slaat. In ieder geval heb ik niemand willen adviseren dit excuus te misbruiken, mocht ik die indruk hebben gewekt.

Reageer