Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7969 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Reputatie 7
Badge +3

En complimenten voor Loes en alle anderen die wel controleren! Zoals zo vaak gezegd, loop in ieder geval even door de eerste klas. Rest van de trein heeft allemaal netjes mondkapje op. 

Dat de rest van de trein allemaal netjes een mondkapje op heeft is niet mijn ervaring.

Ik vind het dan weer vreemd dat mensen midden in een pandemie naar een ander continent reizen om vakantie te vieren

@iMark  Misschien is het wel vreemder dat ik in Nederland verblijf tijdens de pandemie.

 

 

Reputatie 7

edit

Reputatie 7

Ik vind het dan weer vreemd dat mensen midden in een pandemie naar een ander continent reizen om vakantie te vieren

@iMark  Misschien is het wel vreemder dat ik in Nederland verblijf tijdens de pandemie.

 

 

Misschien gaat Jeroen voor deze ervaring. :grinning:

 

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/buitenland/2021/12/wc-hokje-vliegtuig-coronabesmetting/

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Het advies is om zoveel mogelijk thuis te blijven. Dan is het inderdaad heel raar om naar Florida te gaan. Net als het heel raar is om naar België te gaan om te winkelen.

Wij zijn juist niet op familiebezoek gegaan in Engeland. Wij volgen wel de adviezen van de overheid op.

Reputatie 7

Op vrijwillige basis is inmiddels meer dan 90% gevaccineerd. Daar waar nodig draagt tenminste 90% een mondkapje. Dit laatste ondanks het gebrek aan handhaving en de weinig intelligente uitspraken aan het begin.

Van een eigenwijs volk is dus geen sprake.

Dat een kleine minderheid, al dan niet demonstratief, zijn eigen gang wenst te gaan is onvermijdelijk en houdt de discussie levend, al is dat niet voor iedereen even prettig.

Reputatie 7
Badge +3

Op vrijwillige basis is inmiddels meer dan 90% gevaccineerd. Daar waar nodig draagt tenminste 90% een mondkapje. Dit laatste ondanks het gebrek aan handhaving en de weinig intelligente uitspraken aan het begin.

Van een eigenwijs volk is dus geen sprake.

Dat een kleine minderheid, al dan niet demonstratief, zijn eigen gang wenst te gaan is onvermijdelijk en houdt de discussie levend, al is dat niet voor iedereen even prettig.

Daar waar verplicht, draagt als het trein/station/perron betreft minder dan 90% een mondkapje was vorige week mijn waarneming.

@Jeroen Het advies is om zoveel mogelijk thuis te blijven. Dan is het inderdaad heel raar om naar Florida te gaan. Net als het heel raar is om naar België te gaan om te winkelen.

Wij zijn juist niet op familiebezoek gegaan in Engeland. Wij volgen wel de adviezen van de overheid op.

Ik wil best thuis blijven maar dat is voor mij dan niet in Nederland maar juist in Florida.  Verder volg ik ook de adviezen verder gewoon op, hou me aan test regels en hou me aan de quarantaine als ik weer terug naar NL ga voor familie bezoek en werk.

Reputatie 7

Op vrijwillige basis is inmiddels meer dan 90% gevaccineerd. Daar waar nodig draagt tenminste 90% een mondkapje. Dit laatste ondanks het gebrek aan handhaving en de weinig intelligente uitspraken aan het begin.

Van een eigenwijs volk is dus geen sprake.

Dat een kleine minderheid, al dan niet demonstratief, zijn eigen gang wenst te gaan is onvermijdelijk en houdt de discussie levend, al is dat niet voor iedereen even prettig.

Daar waar verplicht, draagt als het trein/station/perron betreft minder dan 90% een mondkapje was vorige week mijn waarneming.

 

Net zo zeer als er positieve uitschieters zijn, zullen er ongetwijfeld ook negatieve uitschieters zijn, het gaat om een gemiddelde.

Het laatst gerapporteerde (eind november) draagvlak voor de maatregel in het ov was 88,2%.

Reputatie 7
Badge +3

Als @Jeroen voor zichzelf kan rechtvaardigen dat hij intercontinentaal aan het reizen is tijdens een pandemie is dat heel fijn voor hem. Ik hoop dat hij met een gerust geweten kan slapen.

Mijn keuze zou het niet zijn. 

Reputatie 5

Op vrijwillige basis is inmiddels meer dan 90% gevaccineerd. Daar waar nodig draagt tenminste 90% een mondkapje. Dit laatste ondanks het gebrek aan handhaving en de weinig intelligente uitspraken aan het begin.

Van een eigenwijs volk is dus geen sprake.

Dat een kleine minderheid, al dan niet demonstratief, zijn eigen gang wenst te gaan is onvermijdelijk en houdt de discussie levend, al is dat niet voor iedereen even prettig.

Ik denk niet dat Nederlanders wat dat betreft ‘eigenwijzer’ zijn dan mensen in andere landen. Ik heb in het najaar (toen de besmettingen overigens nog veel geringer waren dan op dit moment) ook in Belgie en Duitsland met de trein gereisd. Mijn ervaring was dat daar minstens net zoveel mensen in de trein/station hun mondkap ondanks verplichting niet/half op hebben als in Nederland. Wel zie je daar meer mensen vrijwillig een mondkap dragen op plaatsen waar dan niet verplicht is (bv winkelstraten) dan in Nederland. 

Als @Jeroen voor zichzelf kan rechtvaardigen dat hij intercontinentaal aan het reizen is tijdens een pandemie is dat heel fijn voor hem. Ik hoop dat hij met een gerust geweten kan slapen.

Mijn keuze zou het niet zijn.

Wat ben jij toch eigenlijk zielig bezig, dat is nu weer typisch Nederlands om zo te reageren.

Ja ik kan dat voor mezelf heel goed rechtvaardigen en heb jou daar niet voor nodig.

En voor jou geruststelling ik slaap er geen minuut minder om, de kwaliteit van bedden is hier absoluut prima en aangezien ik in mijn eigen bed kan slapen hier komt dat helemaal goed.

 

Als @Jeroen voor zichzelf kan rechtvaardigen dat hij intercontinentaal aan het reizen is tijdens een pandemie is dat heel fijn voor hem. Ik hoop dat hij met een gerust geweten kan slapen.

Mijn keuze zou het niet zijn.

Wat ben jij toch eigenlijk zielig bezig, dat is nu weer typisch Nederlands om zo te reageren.

Ja ik kan dat voor mezelf heel goed rechtvaardigen en heb jou daar niet voor nodig.

En voor jou geruststelling ik slaap er geen minuut minder om, de kwaliteit van bedden is hier absoluut prima en aangezien ik in mijn eigen bed kan slapen hier komt dat helemaal goed.

 

Misschien omdat je zelf voorop loopt in het bekritiseren van anderen? Iemand die klaagt over een cadeau is triest bezig enzovoort. Steeds weer krijgen we te horen dat wij Nederlanders lak hebben aan de regels. Onze hele mentaliteit zou verrot zijn. En wat doe je zelf?

Reputatie 7
Badge +3

Op vrijwillige basis is inmiddels meer dan 90% gevaccineerd. Daar waar nodig draagt tenminste 90% een mondkapje. Dit laatste ondanks het gebrek aan handhaving en de weinig intelligente uitspraken aan het begin.

Van een eigenwijs volk is dus geen sprake.

Dat een kleine minderheid, al dan niet demonstratief, zijn eigen gang wenst te gaan is onvermijdelijk en houdt de discussie levend, al is dat niet voor iedereen even prettig.

Daar waar verplicht, draagt als het trein/station/perron betreft minder dan 90% een mondkapje was vorige week mijn waarneming.

 

Net zo zeer als er positieve uitschieters zijn, zullen er ongetwijfeld ook negatieve uitschieters zijn, het gaat om een gemiddelde.

Het laatst gerapporteerde (eind november) draagvlak voor de maatregel in het ov was 88,2%.

Draagvlak is iets anders dan de realiteit. Het zijn voornamelijk jongeren die ik zonder mondkapje zie + een enkele oudere die zegt het niet te hoeven omdat ze booster hebben.  Op perron draagt de meerderheid geen mondkapje (en dat is geen momentopname want zie dat tijdens wandelingen langs station in mijn buurt).

Reputatie 7

Draagvlak is iets anders dan de realiteit. Het zijn voornamelijk jongeren die ik zonder mondkapje zie + een enkele oudere die zegt het niet te hoeven omdat ze booster hebben.  Op perron draagt de meerderheid geen mondkapje (en dat is geen momentopname want zie dat tijdens wandelingen langs station in mijn buurt).

 

Draagvlak zegt iets over de mate van eigenwijsheid en daar ging/gaat het mij om.

Dat de meerderheid van de jongeren buiten op Lunetten geen mondkapje draagt wil ik best aannemen. Het gemiddeld gedrag van de Nederlandse bevolking kun je er echter niet uit afleiden.

Reputatie 7

Als @Jeroen voor zichzelf kan rechtvaardigen dat hij intercontinentaal aan het reizen is tijdens een pandemie is dat heel fijn voor hem. Ik hoop dat hij met een gerust geweten kan slapen.

Mijn keuze zou het niet zijn.

Wat ben jij toch eigenlijk zielig bezig, dat is nu weer typisch Nederlands om zo te reageren.

Ja ik kan dat voor mezelf heel goed rechtvaardigen en heb jou daar niet voor nodig.

En voor jou geruststelling ik slaap er geen minuut minder om, de kwaliteit van bedden is hier absoluut prima en aangezien ik in mijn eigen bed kan slapen hier komt dat helemaal goed.

 

Vraag mij af met welke bedoeling al die berichten over een vliegreis naar Florida op dit forum zijn geplaatst. Erg consistent zijn deze overigens niet.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat om de context. Dezelfde persoon die het vreemd vindt dat mensen geen mondkapje dragen reist zelf midden in een pandemie naar een ander continent. Het valt mij dan op hoe weinig consequent deze persoon is en voor zichzelf andere maatstaven hanteert dan voor anderen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Als @Jeroen voor zichzelf kan rechtvaardigen dat hij intercontinentaal aan het reizen is tijdens een pandemie is dat heel fijn voor hem. Ik hoop dat hij met een gerust geweten kan slapen.

Mijn keuze zou het niet zijn.

Wat ben jij toch eigenlijk zielig bezig, dat is nu weer typisch Nederlands om zo te reageren.

Ja ik kan dat voor mezelf heel goed rechtvaardigen en heb jou daar niet voor nodig.

En voor jou geruststelling ik slaap er geen minuut minder om, de kwaliteit van bedden is hier absoluut prima en aangezien ik in mijn eigen bed kan slapen hier komt dat helemaal goed.

 

Morele oordelen vellen over anderen wordt dan wel wat lastig. 

Reputatie 5

Het gaat om de context. Dezelfde persoon die het vreemd vindt dat mensen geen mondkapje dragen reist zelf midden in een pandemie naar een ander continent. Het valt mij dan op hoe weinig consequent deze persoon is en voor zichzelf andere maatstaven hanteert dan voor anderen.

 

Dat inconsequente gedrag komt overigens ook veel voor bij vooraanstaande medici/wetenschappers zoals Osterhaus of Koopmans. Wel al bijna 2 jaar lang lopen klagen dat mensen thuis moeten blijven zitten om het virus te remmen, maar wel zelf 2x per week vanuit Duitsland in allerlei talkshows aanschuiven, zelfs midden in lockdownperioden (want TV = essentieel). Als ze echt consequent zijn, kunnen ze ook via videoverbinding hun boodschap doorgeven aan de kijkers.

Reputatie 7

Het gaat om de context. Dezelfde persoon die het vreemd vindt dat mensen geen mondkapje dragen reist zelf midden in een pandemie naar een ander continent. Het valt mij dan op hoe weinig consequent deze persoon is en voor zichzelf andere maatstaven hanteert dan voor anderen.

 

Je punt had ik wel begrepen. Hetgeen @Jeroen beoogd heeft met zijn berichten in dit topic maar ook in een ander topic, is mij niet duidelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Over inconsequent gesproken, die reisadviezen van de overheid zijn ook niet echt consequent of logisch. De kleurcode voor de VS is oranje en dit is vanaf 30 december een zeerhoogrisicogebied, reisadvies is alleen voor noodzakelijke reizen. De kleurcode voor landen als Frankrijk, Spanje of Denemarken is geel en kun je dus gewoon heen, je moet je wel houden aan de restircties die het land zelf heeft maar vanuit de Nederlandse overheid mag je daar gewoon heen. En ten tijde van het afgeven van het huidige reisadvies voor de VS (30 december) hadden Frankrijk, Spanje en Denemarken toch heel wat meer besmettingen per miljoen dan de VS en de omikron variant was ook daar al dominant. 

Reputatie 6

Over inconsequent gesproken, die reisadviezen van de overheid zijn ook niet echt consequent of logisch. De kleurcode voor de VS is oranje en dit is vanaf 30 december een zeerhoogrisicogebied, reisadvies is alleen voor noodzakelijke reizen. De kleurcode voor landen als Frankrijk, Spanje of Denemarken is geel en kun je dus gewoon heen, je moet je wel houden aan de restircties die het land zelf heeft maar vanuit de Nederlandse overheid mag je daar gewoon heen. En ten tijde van het afgeven van het huidige reisadvies voor de VS (30 december) hadden Frankrijk, Spanje en Denemarken toch heel wat meer besmettingen per miljoen dan de VS en de omikron variant was ook daar al dominant. 

De adviezen van de overheid zijn inderdaad heel onbetrouwbaar. Landen met veel minder positieve tests dan Nederland (minder dan 50 per 100.000) zijn volgens Den Haag hoogrisicogebied. Wat mij betreft mogen ze van alles vertellen maar ik geloof ze niet meer en doe wat mij het beste lijkt. De QR code invoeren dan was een lock down niet nodig en meer van die mooie beloften…..
Ondanks de vertragingen heb je bij de NS veel meer kans dat de trein volgens afspraak rijdt dan dat het kabinet zich aan zijn afspraken houdt.

 

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn duidelijk verschillen tussen wat er is afgesproken tussen EU-landen en daarbuiten. Dat verklaart dat de VS oranje is en EU-landen geel. Bovendien is het eenvoudiger om vanuit een EU-land weer naar huis te gaan dan vanuit de VS.

Verder is het belangrijkste advies nog steeds om zoveel mogelijk thuis te blijven. Maar voor veel mensen is dat een te grote aanslag op het denkvermogen.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +3

Dat denken lukt niet echt bij jongeren op weg naar België. Klagen op Twitter over te drukke trein die vol is met jongeren in de leeftijd waarbij momenteel de meeste besmettingen zijn….Kan iemand mij uitleggen waarom reizen naar België voor deze groep zo noodzakelijk is? Behalve dat SRP er is om zoveel mogelijk te reizen, want je betaalt er voor?

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn de mensen die alleen nog in staat zijn om naar het eigen genot op korte termijn te kijken. Iets als gemeenschapszin en samenleving zijn concepten waar deze mensen totaal niets van begrijpen.

Het advies is om zoveel mogelijk thuis te blijven. Dan heb je een gaatje in het hoofd wanneer je naar België gaat om te winkelen en te eten. Door deze niet-nadenkende egoïsten zitten we nu met hoge besmettingscijfers en een lockdown die veel langer gaat duren dan nodig was geweest. 

Ik ben wel een beetje klaar met de egoïsten.

Reageer