Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Badge +3

Voor shoppen of uit eten in België of Duitsland is het redelijk simpel, neem dan de auto in plaats van je in een trein te proppen. Sta je hartstikke ‘veilig’ in de file.

En dan daags na terugkomst een zelftest. Code geel is geel, dus wie zich verder aan de (lokale) regels houdt -en eventueel een FFP maskertje draagt waar nodig/gewenst- vormt geen groter risico dan iemand die een dagje gaat ‘koffie drinken’ op het Museumplein of zo (zonder mondkapje uiteraard).

Maar goed, urenlange intercontinentale vluchten of (om welke reden dan ook) volle treinen of andere drukke plekken kan je beter vermijden, dat dan wel…

Dat ‘adviezen’ vaak gezien worden als ‘het moet niet dus het mag’ is dan discutabel, maar wie bijv. kan thuiswerken en toch naar kantoor gaat doet in de zin van de (nood)wet niets fout.

En dan hebben we ook nog al die politici en andere ‘experts’ die bij ongeveer elke (essentiële) talkshow in binnen- en buitenland willen aanschuiven. Joehoe! Dat kan ook via een video-verbinding :tired_face:

Omgekeerd, toen in België alles dicht was, verwelkomde de Nederlandse horeca ze ook met open armen ‘want hier mocht het allemaal (toen)’…

Reputatie 7
Badge +3

Het kan nog een graadje erger. De overheid kondigt een vuurwerkverbod af en overal om ons heen werd vuurwerk afgestoken. De overheid spreekt dan van een “rustige” nacht terwijl er meer dan 200 mensen naar het ziekenhuis moesten vanwege vuurwerkletsel. 

Je krijgt het niet verzonnen.

Terug naar het topic zelf, na een kleine twee jaar had ik echt niet meer verwacht dat we in de huidige situatie van lockdowns zouden zitten en ook niet dat we nog zoveel maatregelen nodig hebben. Iedereen vindt er wat van, maar het belangrijkste is, leven en laten leven en dat is soms best lastig in de huidige tijd. Well logisch op zich, maar ik had het echt liever anders gezien.

Het effect dat de scholen dicht zijn, ook dat zie je. Het gedrag van jongeren, het over de grens heen gaan, het moeilijk te laten corrigeren en dan komt direct in mij weer op, waarom komt er niet een verkorte dienstplicht terug, gewoon om een stuk respect terug te krijgen. We zijn nu eenmaal een samenleving en om dat goed te laten verlopen, is dit gewoon wel belangrijk. Het is een veel te egoistische maatschappij geworden. Je merkt dat aan zoveel factoren. 

Zeker als ik weer een reiziger tegenkom, die mij de schuld geeft dat hij of zij geen geldig vervoerbewijs heeft. Ik ben altijd van het onderzoeken, maar niet als ik meteen een grote mond krijg en de mededeling hoor dat op de volgende station wel wordt ingechecked. Vraag me wel eens af of ik bij die reizigers in hun zaak eerst zaken mag pakken en dan pas later maar een klein deel ervan ga betalen? Ik denk niet dat men dat leuk gaat vinden, dus waarom verwacht men dat wel van mij?

Voeten op de bank is ook vervelend aan het worden. Steeds vaker komt het weer terug, net als niet ingeklapte vouwfietsen. Zeker niet vertellen dat het jouw vouwfiets is, zodat je je van de domme kan houden, ook zo waardeloos. Waarom is het zo moeilijk om aan bepaalde regels te houden? Ja, de coronaregels zijn het lastigst voor de meeste reizigers, maar ik denk dat het onderhand alles moeilijk aan het worden is. 

Ik mag me de komende maanden weer op de studie gaan richten, dus ik ben wat minder op de trein te vinden, maar ja, dat is nu eenmaal zo. Huiswerk maken is iets wat ik ook niet echt graag doe, alleen ontkom ik er nu niet aan. 

Op betere tijden, ik blijf het nog altijd maar hopen.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Vouwfiets zonder eigenaar kun je toch gewoon uit de trein zetten of meenemen met mededeling dat je die als gevonden voorwerp gaat inleveren?

Tja, die Coronamaatregelen. Werd vandaag keihard uitgelachen door jonge meiden zonder mondkapje in overdekt winkelcentrum waar mondkapjesplicht is toen ik ze daarop aansprak en ook over dat ze binnen ½ meter waren.

Na een zware week, veel diensten en weinig rust begin ik in een andere modus te komen. Helaas ben ik meer uitstellen aan het schrijven en hoor weer dagelijks dezelfde smoesjes. Soms denk ik dan, verzin eens wat anders, this ozo afgezaagd.…

Coronamaatregelen, ze blijven helaas en ik ben benieuwd hoe men er nu weer mee om zal gaan. Ik hoop beter, me verwachtingspatroon is een stuk lager helaas. 

Ik zie ook weer een toename in, IK MOET DIE TREIN HALEN acties, waar ik me verbaas dat men zichzelf zodanig in gevaar brengt om die ene (en absoluut niet de laatste en zelfs in 10 minuten regeling) trein nog te halen. Bizar gewoon. 

Ook het rennen naar treinen die al aan het vertrekken zijn. Ik begrijp het gewoon weg niet. Het zal wel aan mij liggen denk ik dan.

Ik merk wel op dat ik meer normale reacties krijg. Men begint weer normaler te doen. Dat idee begin ik te krijgen namelijk. Alleen die voeten op de bank, vreselijk goor. Degenen die dat doen, gaan dus nooit op hun viesgemaakte stoel zitten. Snap er niets van. Wel mooi om te zien dat vrienden elkaar soms zelf terechtwijzen, dat helpt mij enorm. Daar zie je aan dat er aanpassingen in gedrag komen. Niet bij het tuig en de egoisten, die blijf je houden helaas, maar ik ben er altijd van overtuigd dat iedereen de rekening een keer gepresenteerd krijgt. 

Dit weekend geen dienst, geen idee hoe druk het nu is, want ik bleef het toch best druk vinden om eerlijk te zijn.

Fijn weekend gewenst.

Ik schrijf dit nog voor het begin van de nieuwe persconferentie, waar men mogelijk versoepelingen gaat aankondigen. Ik heb ondertussen weer een paar diensten gedraaid en ik begin moedeloos te worden van het blijven corrigeren, maar helemaal van het respectloze gedrag. 

Ik kom nu vaker reizigers tegen, die het gewoonweg niet meer kunnen opbrengen om een mondkapje te dragen. Ik reageer daar dan altijd al op van, wat denkt u hoe ik me voel als ik de hele dienst een mondkapje draag? Ik heb het niet over mijn collega's die zich niet willen laten zien, daar blijf ik genoeg van vinden. Die gaan echt een probleem krijgen als eenmaal de mondkapplicht eraf gaat, want ik ben onderhand wel zeker dat ik voor corona ook genoeg risico liep om ziek te worden. Neemt niet weg dat ik corona nog steeds serieus blijf nemen, begrijp me hierin niet verkeerd. Voor corona waren we niet zo bewust van besmettingen van welke ziekte dan ook.

Waar ik laatst echt van uit me plaat ben gegaan, is het feit dat het egoisme en het respectloze nog steeds hoogtij viert. Ik heb met verwondering mogen aanschouwen hoe mensen schapen zijn (in de zin van, als er 1 schaap over de dam is, volgen er meer) en dat men koste wat het kost een trein wil halen, die een half uur later ook gewoon weer rijdt. Men is ervoor bereidt zijn of haar leven te geven of te vergooien. Je vraagt je af, hoe doe je dit dan, nou simpel, steek een dienstoverpad over, omdat je geen tijd hebt de normale route te lopen en je het excuus hebt, wel in het Engels, Oh dat wist ik niet. Nee, er staat een hek, waar je omheen moet, er staat een bord met een pictogram van een poppetje met een rode streep erdoorheen, tuurlijk is dat de normale weg. 

Een versplinterde groep van 15 reizigers uit Duitsland hebben dit veroorzaakt en wat ik nog kwalijker vind? Gewoon snel doorlopen de trein in, zodat wij geen zicht meer hebben wie wat gedaan heeft, want je zal maar eens sorry zeggen, een smoes verzinnen is vele maken beter. Gelukkig had ik meer correcte reizigers in de trein zitten, maar ik heb me echt moeten inhouden, want ik kreeg door deze situatie oude flashbacks terug van een situatie, waarbij ik tot 2x toe iemand een poging tot suicide heb zien doen. Gelukkig met goede afloop, maar het staat op je netvlies gegrift en dit soort reizigers zullen dit niet begrijpen tot ze er zelf mee te maken gaan krijgen, 

In een andere dienst zie ik hoe reizigers bewust gokken om bv in de Intercity Direct geen toeslag te laden en als ik dan ineens in beeld kom met een controleronde, deze ff snel aanschaffen. Ik denk dan, je gokt en verliest, werk dan mee. Het voor mijn neus kopen is gewoon dom, want er komt gewoonweg een nieuw vervoerbewijs aan te pas, zeker in de vorm van een toeslag.

Toch blijf ik nieuwsgierig hoe het nu verder zal gaan lopen, maar ik houd mijn hart vast. We zijn een bijzonder land, wat ik in de huidige situatie verre van prettig vind, aangezien we, de Nederlander het zelf wel in zullen gaan vullen.

Ik zal maar positief blijven, anders is het niet meer vol te houden.

Een groot deel van jouw ‘collega's’ is zelf te beroerd om een mondkapje te dragen. Dat begint vaak al als ik de stationshal inloop en er weer een servicemedewerker met een onderdeneuskappie / kinkappie / helemaalgeenkappie staat. 

Het is dat niet verwonderlijk dat steeds meer mensen dit niet meer serieus nemen.

Een groot deel van jouw ‘collega's’ is zelf te beroerd om een mondkapje te dragen. Dat begint vaak al als ik de stationshal inloop en er weer een servicemedewerker met een onderdeneuskappie / kinkappie / helemaalgeenkappie staat. 

Het is dat niet verwonderlijk dat steeds meer mensen dit niet meer serieus nemen.

Alleen als die Hc's dan in de sloot springen dan blijven ze droog aan de kant staan kijken !!!

 

Alsof je het mondkapje draagt voor de Hc, een mondkapje zou je moeten dragen voor je eigen en/of andermans gezondheid. En als je dan ook nog zorgt voor een goed mondkapje FFP2 of hoger dan verklein je je eigen risico aanzienlijk. 

Ik vind dit zo een zwakte bod om naar een ander te wijzen wat betreft het gebruik van het mondkapje …..

 

@Loes   Je kan maar doen wat je kan doen en de wereld verbeteren lukt je niet in je eentje. Ik heb de afgelopen weken inderdaad weer kunnen zien dat er genoeg plekken zijn waar mensen zelf nadenken en zonder dat er sprake is van een draagplicht gewoon mondkapjes op hebben op plekken waar ook andere mensen rondlopen. En dan ook nog over hun neus zoals het moet.

Het is spijtig dat Nederland als land en Nederlanders als volk zo aan het afglijden zijn qua fatsoen en respect.

Hou je sterk, denk vooral aan jezelf en trek een duidelijke grens tot hoe ver je het laat komen.

Wat een ontiegelijk zwakke reactie weer Jeroen. 

Waarom doet NS hier niets aan, nadat er keer op keer over geklaagd wordt? 

Kennelijk mag NS-personeel wel anderen besmetten. Dat vind ik bijzonder asociaal.

 

Badge +3

Dan maar FFP2 verplichten (en goedkoop beschikbaar maken), want die kan je niet onder je neus of op je kin dragen zonder dat het er belachelijk uitziet. Voordeel: je bril zal niet snel beslaan.

Wat een ontiegelijk zwakke reactie weer Jeroen. 

Waarom doet NS hier niets aan, nadat er keer op keer over geklaagd wordt? 

Kennelijk mag NS-personeel wel anderen besmetten. Dat vind ik bijzonder asociaal.

 

 

Als je mijn reactie zwak vindt dan is die van jouw de overtreffende trap.

Weet je wat zwak is, de Hc's die de regels niet opvolgen als voorbeeld nemen terwijl je beter weet en het ze dan ook nog in de schoenen schuiven dat Hc's die de regels niet volgen de oorzaak zijn van het feit dat andere het niet doen. Als je je daar achter verschuilt ben je gewoon heel naief bezig.

Als er een auto voor jou door rood rijdt, dan volg je dat voorbeeld ook zeker?

En jij kan niet oordelen of de NS er niets aan doet richting personeel, je kunt alleen constateren dat er in Nederland een hoop mensen zijn die niet geinteresseerd zijn in hun eigen gezondheid en derhalve eigenwijs op drukkere plekken geen mondkapje gebruiken.

Dien gewoon elke keer de klacht in bij de NS met omschrijving van hoe de persoon eruit ziet in de hoop dat desbetreffende persoon er op aangesproken wordt.

Problemen in de wereld los je niet op door naar andere te wijzen, de oplossing begint altijd bij jezelf.

Reputatie 7

Je kunt alleen constateren dat er in Nederland een hoop mensen zijn die niet geinteresseerd zijn in hun eigen gezondheid en derhalve eigenwijs op drukkere plekken geen mondkapje gebruiken.

Je kan constateren dat er een hoop mensen zijn die omikron als een verkoudheidje zien en er niet bang voor zijn. En dat mensen bedenken dat ze vroeger nooit kapjes gedragen hebben en niemand zich toen druk maakte over griep en verkoudheden. Terwijl het de kat op het spek binden was. Niet zeuren, goed voor je afweer, hoorde je. Het hoorde er gewoon bij. Kan je je nu niet meer voorstellen. Maar zodra kapjes dragen vrijwillig wordt, zal de grote meerderheid hem aflaten denk ik.

Reputatie 7
Badge +3

NS personeel hebben voorbeeldfunctie en dat is waarom zij altijd een mondkapje correct op horen te hebben. Hoe kun je een reiziger op gedrag aanspreken als jijzelf fout gedrag vertoond? Daarbij bescherm je door een mondkapje te dragen de ander.

NS personeel hebben voorbeeldfunctie en dat is waarom zij altijd een mondkapje correct op horen te hebben. Hoe kun je een reiziger op gedrag aanspreken als jijzelf fout gedrag vertoond? Daarbij bescherm je door een mondkapje te dragen de ander.

Ik draag al langere tijd FFP2 maskers en bescherm mezelf daarmee ook dit omdat een ander geen boodschap heeft aan het beschermen van de ander. 

En ik ben het met je eens dat mensen met voorbeeldfuncties vooral het goede voorbeeld moeten geven als iets verplicht is.

Reputatie 6

Je kunt alleen constateren dat er in Nederland een hoop mensen zijn die niet geinteresseerd zijn in hun eigen gezondheid en derhalve eigenwijs op drukkere plekken geen mondkapje gebruiken.

Je kan constateren dat er een hoop mensen zijn die omikron als een verkoudheidje zien en er niet bang voor zijn. En dat mensen bedenken dat ze vroeger nooit kapjes gedragen hebben en niemand zich toen druk maakte over griep en verkoudheden. Terwijl het de kat op het spek binden was. Niet zeuren, goed voor je afweer, hoorde je. Het hoorde er gewoon bij. Kan je je nu niet meer voorstellen. Maar zodra kapjes dragen vrijwillig wordt, zal de grote meerderheid hem aflaten denk ik.

Het al dan niet dragen van een mondkapje heeft niets met eigenwijs te maken. Het gaat hoofdzakelijk om geld/straf. Een groot deel van de wetten worden gevolgd omdat er straffen aan het niet opvolgen verbonden zijn. Het overtreden van allerlei wetten en regels wordt door veel mensen als “niet ernstig” gezien. Wat te hard rijden op de snelweg is geen probleem, in een woonwijk wel. Fietsen zonder licht is ook zo iets, en als voetganger wacht je, als er geen verkeer aankomt, ook niet op groen licht of je steekt een klein stukje verder over. Omdat het kan en geen gevolgen heeft.

“Wat leefden we vroeger gevaarlijk….. We aten verjaardagstaart waar net tevoren iemand, die niet getest was, overheen geblazen had! ”

Reputatie 7

Regels en wetten... wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Een voorbeeldfunctie is inderdaad zeer nodig, maar in geen enkele beroepsgroep houdt ieder zich daar altijd 100% aan. Dat krijg je nooit voor elkaar. Zo werkt de wereld gewoon niet. En dan het gedragsvoorbeeld van allerlei bewindslieden en beleidsmakers in binnen- en buitenland. Onderschat het effect daarvan niet.

Reputatie 5

Je kunt alleen constateren dat er in Nederland een hoop mensen zijn die niet geinteresseerd zijn in hun eigen gezondheid en derhalve eigenwijs op drukkere plekken geen mondkapje gebruiken.

 Maar zodra kapjes dragen vrijwillig wordt, zal de grote meerderheid hem aflaten denk ik.

Ja, natuurlijk. Als je gevaccineerd en geboosterd bent is de kans om bij besmetting ernstig ziek te worden verwaarloosbaar klein (tenzij je toevallig een of andere zware immuundeficientie of iets dergelijks hebt). De meeste mensen vinden het dat echt niet waard om langer dan verplicht gemondkapt door het leven te gaan.

Reputatie 3

Je kunt alleen constateren dat er in Nederland een hoop mensen zijn die niet geinteresseerd zijn in hun eigen gezondheid en derhalve eigenwijs op drukkere plekken geen mondkapje gebruiken.

 Maar zodra kapjes dragen vrijwillig wordt, zal de grote meerderheid hem aflaten denk ik.

Ja, natuurlijk. Als je gevaccineerd en geboosterd bent is de kans om bij besmetting ernstig ziek te worden verwaarloosbaar klein (tenzij je toevallig een of andere zware immuundeficientie of iets dergelijks hebt). De meeste mensen vinden het dat echt niet waard om langer dan verplicht gemondkapt door het leven te gaan.

Maar precies deze redenering onderstreept mooi de egocentrische houding waarmee een gedeelte van de Nederlanders met de samenleving om zich heen bezig is. Mondkapjes werken vooral als die collectief gebruikt worden. Mensen beschermen elkaar tegen elkaar. Dit groepseffect is door onze overheid als ik het wel heb ook niet heel vaak goed toegelicht, al vermoed ik ook dat die toelichting aan dit gedeelte van onze bevolking niet besteed is.

Vormtrouw vertrekken deze mensen vanuit makkelijk uitlegbaar eigenbelang. Wordt de uitleg te complex, dan slaat de twijfel toe, en krijgt het eigenbang van onbelemmerd ademhalen als impuls de overhand. Die krachtige impuls komt uit een oud stukje hersens, oud in de zin van ontstaansgeschiedenis. Die hersengebieden stammen uit de tijd voordat wij als menselijke soort waren ontstaan.

Ofschoon in dit geval op een wat kritisch vlak doet het mij ook weer realiseren dat we veel minder van de natuur om ons heen losgezongen zijn dan we vaak wel pretenderen. Dit maakt het ook wat meer begrijpelijk dat een gedeelte van de mensen misschien bijna niet in staat is om niet te gehoorzamen aan primaire drijfveren als vrij ademhalen, alle logica van doorgerekende groepseffecten ten spijt. 

Maar nog even verder relativerende. Als ik op mijn n=1 - oosten van Nederland - ervaring afga dan zie ik nog steeds een overgrote meerderheid van de mensen, waaronder vooral ook veel jongeren, die gewoon die mondkapjes dragen en op hun manier hun best doen. De meeste mensen willen gewoon goed doen en voelen zich betrokken bij de samenleving. We weten ons dus toch ook nog behoorlijk aan onze natuur te ontworstelen. 

Badge +3

De meeste mensen die hier een hond uitlaten (ik spreek dan over Eindhoven) hebben ook keurig ‘zakjes voor de kakjes’ bij zich.

Het went (en werkt) blijkbaar, niet wegens strenge handhaving maar ‘sociale controle’...

Reputatie 3

De meeste mensen die hier een hond uitlaten (ik spreek dan over Eindhoven) hebben ook keurig ‘zakjes voor de kakjes’ bij zich.

Het went (en werkt) blijkbaar, niet wegens strenge handhaving maar ‘sociale controle’...

Daar noem je wel iets. Je gebruikt als term ‘sociale controle’. De mensen die belang stellen in hun maatschappelijke uitstraling zijn gevoelig voor iets als sociale controle, of een norm zo je wilt. Mensen die hiervoor niet gevoelig zijn zullen zich meer vrij voelen om zelf hun gedrag te bepalen en dit niet afhankelijk stellen van een norm. 

Dien gewoon elke keer de klacht in bij de NS met omschrijving van hoe de persoon eruit ziet in de hoop dat desbetreffende persoon er op aangesproken wordt.

Ondertussen is het zover gekomen dat er fors in de dienstregeling moet worden gesneden, mede door het personeel dat te beroerd is om zich aan de wettelijke (!) basismaatregelen te houden. 

Vandaag viel het mee - er was een mondkapjescontrole in de stationshal van Delft waardoor kennelijk ook de servicemedewerkers het niet aandurfden om mondkaploos in de stationshal te staan. 

Wel vond één van de hc's van trein 2418 het nodig om zich met een kinkapje op het perron te begeven. Beschrijving: zwart haar, geschatte leeftijd ergens eind 20 / begin 30. 

In Schiedam op het perron een medewerker van TES groep (gaat dit via NS of Prorail?) die zich mondkaploos op het perron bevond voor zijn werkzaamheden. Beschrijving: bril, grijs haar, geschatte leeftijd ergens in de 60.

Verder waren er in Schiedam twee schoonmakers bezig met het schoonmaken van de borden in de tunnel. Een van de schoonmakers vond het niet nodig om zichzelf en anderen te bescheremen door middel van een mondkapje. Beschrijving: zwart haar, donkere huid, petje op.

Op deze manier is het dweilen met de kraan open natuurlijk.

Reputatie 5

Je kunt alleen constateren dat er in Nederland een hoop mensen zijn die niet geinteresseerd zijn in hun eigen gezondheid en derhalve eigenwijs op drukkere plekken geen mondkapje gebruiken.

 Maar zodra kapjes dragen vrijwillig wordt, zal de grote meerderheid hem aflaten denk ik.

Ja, natuurlijk. Als je gevaccineerd en geboosterd bent is de kans om bij besmetting ernstig ziek te worden verwaarloosbaar klein (tenzij je toevallig een of andere zware immuundeficientie of iets dergelijks hebt). De meeste mensen vinden het dat echt niet waard om langer dan verplicht gemondkapt door het leven te gaan.

 

Maar nog even verder relativerende. Als ik op mijn n=1 - oosten van Nederland - ervaring afga dan zie ik nog steeds een overgrote meerderheid van de mensen, waaronder vooral ook veel jongeren, die gewoon die mondkapjes dragen en op hun manier hun best doen. De meeste mensen willen gewoon goed doen en voelen zich betrokken bij de samenleving. We weten ons dus toch ook nog behoorlijk aan onze natuur te ontworstelen. 

 

De meeste mensen (ook in het oosten van Nederland) dragen die dingen omdat ze uiterst loyaal aan het gezag zijn, echt niet omdat ze zo overtuigd zijn dat het veel helpt. Ik bedoel: hoeveel van die mensen dragen mondkapjes bij bezoek thuis of op feestjes? Zodra de verplichting vervalt zal het grootste gedeelte van de bevolking ze niet meer dragen, denk ik. 

Reputatie 7
Badge

Ondertussen is het zover gekomen dat er fors in de dienstregeling moet worden gesneden, mede door het personeel dat te beroerd is om zich aan de wettelijke (!) basismaatregelen te houden. 

 

Sorry…..maar wat?

Dus als ik kinderen thuis heb, die naar school gaan en daar het virus oplopen, dat mee naar huis nemen en mij besmetten is dat mijn eigen schuld omdat te beroerd ben om me aan de regels te houden?

 

Newsflash: Ook als je je aan alle regels houdt, kun je besmet raken. Dat er collega's zijn die een besmetting aan zichzelf te danken hebben, zul je me niet horen ontkennen, maar dat betekent niet dat al het personeel zo is.

Ik heb nergens beweerd dat al het personeel zo is. Dan had ik een komma gezet tussen personeel en dat. 

Als jij je keurig aan alle regels houdt, mondkapje draagt in de trein (buiten de cabine) en op het station en als je een leerling meehebt in de cabine, hoef jij je niet aangesproken te voelen. 

Helaas staan veel van jouw collega's hier heel anders in. 

 

Ik heb nergens beweerd dat al het personeel zo is. Dan had ik een komma gezet tussen personeel en dat. 

Als jij je keurig aan alle regels houdt, mondkapje draagt in de trein (buiten de cabine) en op het station en als je een leerling meehebt in de cabine, hoef jij je niet aangesproken te voelen. 

Helaas staan veel van jouw collega's hier heel anders in. 

 

En dan nog kun je niet stellen dat ze op het station of in de trein besmet zijn en het aan het niet juist dragen van een mondkapje ligt, want je kunt ook afstand houden om besmetting te voorkomen.  Meeste besmettingen zullen nog steeds herleidbaar zijn naar scholen en thuis situaties.

Reageer