Skip to main content

De Zeeuwse Lijn betrouwbaarder

• May 17, 2025
  • 19 reacties
  • 279 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Het blijkt dat de Zeeuwse Lijn betrouwbaarder is geworden vergeleken met begin vorig jaar, nou vind ik dat nogal appels met peren vergelijken aangezien we begin vorig jaar nogsteeds kampte met verzakkingen.

Begin vorig jaar zaten we op 4,2% treinuitval op de Zeeuwse Lijn.

Dit jaar zitten we op 1,2% treinuitval op de Zeeuwse Lijn.

Het grote verschil is dat er vorig jaar een goed excuus was 😛.

Op naar de 0,0%!

https://nieuws.ns.nl/prestaties-op-de-zeeuwse-lijn-flink-verbeterd/

19 reacties

• Reisleider**
  • 152 reacties
  • May 17, 2025

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 1113 reacties
  • May 17, 2025

Een jaar eerder was dat in dezelfde periode 86,7 procent.

Begin vorig jaar ging alles fout. Extreme weersomstandigheden is ProRail ook niet aan te rekenen. Zie bijvoorbeeld Oost Europa waar vorig jaar extreem véél regen viel. En spoor ook verzakte. 

Ook in Duitsland was het vorig jaar dikke ellende op het spoor vanwege extreme neerslag..

Dit jaar is het tot nu extreem droog. Straks in de zomer spoorstaven die uitzetten vanwege extreme hitte? Waag me niet aan weervoorspellingen😉 Weer experts houden al een slag om de arm als het gaat om voorspellen van het klimaat in de toekomst. 

In ieder geval was het duidelijk dat de klimaatverandering invloed had op de Zeeuwse Lijn. Het is voor ons niet te hopen dat de opwarming van aarde voor meer ellende op het spoor gaat zorgen...... De Zeeuwse Lijn was vorig jaar daar al een voorbeeld van. 

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1940 reacties
  • May 17, 2025

Ook in Duitsland was het vorig jaar dikke ellende op het spoor vanwege extreme neerslag..

In Duitsland hebben ze geen neerslag nodig voor dikke ellende op het spoor 🙈

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • May 17, 2025

Ik vind 95,8% stiptheid overigens nog steeds behoorlijk slecht. De HSL heeft een stiptheid van 91,6%, en daar gaat het slechter mee en rijden er meer treinen per uur.

Ben benieuwd hoe het in 2030 zal gaan:

"In het begin van 2029 hadden we te maken met 100% treinuitval tussen Vlissjngen en Goes, nu zitten we op een mooie 1,25% treinuitval. Wat een vooruitgang!"

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1940 reacties
  • May 17, 2025

Ik ben vooral ook benieuwd wat er straks met de stiptheid gebeurd als een deel van de ritten in de nieuwe dienstregeling wordt doorgekoppeld aan de 3600 serie naar Zwolle.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • May 17, 2025

Het is natuurlijk dat beide series enorme afstanden rijden, het lijkt me dan ook dat de stiptheid daalt.

Het is wel zo dat de sprinter altijd moet wachten op de snelle intercity. Als die intercity dus 5 minuten vertraging heeft, krijgt de sprinter ook minstens 5 minuten vertraging, waardoor je twee keer een slechte stiptheid hebt.

De 3600 heeft nu dus dubbel zoveel kans op vertraging, omdat alles zo strak op elkaar is gepland. Het is dan weer wel zo dat als de 3600 al vertraging heeft, de kans klein is dat daar nog extra vertraging van de snelle intercity bovenop komt.

Het zal mij benieuwen...

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1940 reacties
  • May 17, 2025

Voordeel van de 3600 serie is wel dat er een aantal flinke stops in zitten, en dat de machinisten zodoende veelal vertraging eruit weten te rijden. Vaak zie je dat vertragingen uit Brabant na Arnhem eigenlijk wel weg zijn.

Al merk ik ook wel dat het met vooral DDZ-6 soms een behoorlijke uitdaging is om op tijd te rijden...

• 0 reacties
  • May 17, 2025

Voordeel van de 3600 serie is wel dat er een aantal flinke stops in zitten, en dat de machinisten zodoende veelal vertraging eruit weten te rijden. Vaak zie je dat vertragingen uit Brabant na Arnhem eigenlijk wel weg zijn.

Dat klopt veelal. Dat is het voordeel van die lange stops, nadeel is weer dat het van Roosendaal naar Zwolle in principe bijna 20 minuten sneller zou kunnen. Je gooit toch veel tijd weg met al die langere stops.

Ik vind het wel heel fijn dat we straks eindelijk weer vanuit Brabant zonder overstap naar Zeeland kunnen. Dit weekend is dat ook, door werkzaamheden bij Lage Zwaluwe.

Ik ben veelreiziger op de 3600 en reis regelmatig tussen Breda en Zutphen/ Deventer. Heb ook al meerdere keren meegemaakt dat aan weerszijden van de lijn gekeerd wordt in Deventer of Olst, of in Breda. Wegens te grote vertraging. Vooral tussen Breda en Den Bosch is toch best vaak iets aan de hand en het spoor daar is slechts dubbelsporig. Het is een vol traject met veel reizigerstreinen en veel goederenvervoer. Tussen Arnhem en Nijmegen is het regelmatig enig oponthoud. Je hebt daar snel last van "treinfiles". Het zit allemaal zo dicht op elkaar.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • May 17, 2025

Je was voorheen sneller in Zwolle via Utrecht Centraal, maar door de verslechtering van de dienstregeling daar is het verschil minimaal en moet je 1x extra overstappen…

Ik heb een keertje Zwolle - Middelburg gedaan met de IC naar Roosendaal en het leek echt alsof ik voor  de eeuwigheid in de trein zat.

Het wordt toch een intercity met ruim 25 stops inclusief begin- en eindstation.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1940 reacties
  • May 17, 2025

De rit voelt sowieso al ontzettend traag aan. De trein rijdt tussen alle stations niet veel langer dan 10 minuten. Daardoor maak je steeds relatief korte ritjes, met veel lange stops. Dat geeft het gevoel dat je voor geen meter opschiet.

Er zitten ook wel een aantal twijfelachtige stops in vind ik. Dieren Oss en Etten-Leur bijvoorbeeld…

• 0 reacties
  • May 17, 2025

Decennia geleden, in mijn studententijd nog, had je de sneltrein Zwolle- Vlissingen. Die stopte ook in Gilze-Rijen en Tilburg Universiteit (en ik meen soms ook in Elst, maar dat weet ik niet zeker meer). 

Nu is de 3600 eigenlijk ook een sneltrein, met "intercity" heeft dit concept niets te maken aangezien intercity’s alleen in "city's" dienen te stoppen. Toch? Om praktische en financiële redenen (zoals dat tussen Zwolle en Deventer geen sprinter rijdt) stapt men van hier en daar even van het intercityconcept af.

Op dit moment reis ik terug en hoorde net de conductrice omroepen dat " u zich in de intercity bevindt naar Tilburg, Breda, Etten-Leur en Roosendaal en verder als stoptrein naar Vlissingen" ...... (stoptrein! Die term bezigt NS toch niet meer). 

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1940 reacties
  • May 17, 2025

Doorgewinterde conducteurs gebruiken die term nog wel regelmatig.

Tussen Zwolle en Deventer speelt de ruimte ook nog een rol natuurlijk, op het enkelspoor tussen Deventer en Olst.

Maar Dieren: daar stoppen ook gewoon sprinters. Oss ook. Waarom stopt die IC er dan ook? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • May 17, 2025

Een stoptrein is een trein die op elke station van een traject stopt, ik noem de langzamere intercity ook een stoptrein, je zou het ook een sprintercity kunnen noemen 🤷‍♂️.

Etten-Leur is natuurlijk geen twijfelachtige stop, er rijden immers geen sprinters tussen Roosendaal en Breda.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1940 reacties
  • May 17, 2025

Etten-Leur is natuurlijk geen twijfelachtige stop, er rijden immers geen sprinters tussen Roosendaal en Breda.

Het zelfde verhaal als Olst en Wijhe dus.

Ik dacht dat er wel sprinters reden, maar die gaan vanaf Breda natuurlijk al rechtstreeks naar Dordrecht.

• 0 reacties
  • May 18, 2025

Maar Dieren: daar stoppen ook gewoon sprinters. Oss ook. Waarom stopt die IC er dan ook? 

Het heeft er denk ik ook mee te maken dat alles in de dienstregeling op de knooppunten moet passen. Als je Dieren overslaat is de IC te vroeg in Zutphen of Arnhem. Op station Zutphen deelt hij het spoor met de tegentrein, zou hij niet in Dieren stoppen komen de treinen tegelijk in Zutphen aan en dat is niet mogelijk.

Bij Oss is de IC dan te vroeg in Den Bosch of Nijmegen. En op die knooppunten staat de trein nu al 4 of 5 minuten stil.

Oss lijkt te groot en druk voor alleen een sprinter, maar ook weer eigenlijk wat te klein voor een intercity. Typisch een sneltreinstation.

Tussen Roosendaal en Breda rijden geen sprinters, dus de IC stopt in Etten-Leur. Dat er geen sprinters rijden heeft denk ik ook te maken met de vervoersvraag. Etten-Leur zou 2x per uur bediend moeten worden, dan zou er dus 2x per uur een sprinter tussen Roosendaal en Breda rijden. Maar ook de intercity. 4x per uur een rit van Breda naar Roosendaal is echt teveel. In de spits en op schooltijden is de trein best druk, maar daarbuiten rustig.

Zelfde geldt voor Deventer - Zwolle.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • May 18, 2025

Ik zit nu in de DDZ van Vlissingen naar Zwolle, en het was me eigenlijk nooit opgevallen hoe traag hij optrekt. Tegen de tijd dat hij eindelijk een behoorlijke snelheid bereikt, moet je alweer remmen omdat het volgende station eraan komt.

Ik mag dus hopen dat er vooral met VIRM gereden wordt wanneer de 3600 doorgetrokken wordt, maar het zal wel weer niet.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1940 reacties
  • May 19, 2025

Ik heb het idee dat de 3600 zelf ook minder punctueel is als ie met DDZ gereden wordt. Maar dat is mijn gevoel, ik heb de cijfers nu niet paraat 😅.

De inzet zal wel zoals het afgelopen weekend zijn. Een mix van beiden.

Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • 3667 reacties
  • May 19, 2025

95,8% reizigerspunctualiteit als je alleen reizen binnen Zeeland meet is nog best laag… er zijn veel reizigers die Zeeland verlaten (of erheen reizen) voor werk of studie of weer naar huis...

Marcel Stroo
  • Reisleider*
  • 564 reacties
  • May 19, 2025

Al merk ik ook wel dat het met vooral DDZ-6 soms een behoorlijke uitdaging is om op tijd te rijden...

Klopt, afgelopen dinsdag had ik in Zutphen de trein van 17.28 uur naar Roosendaal die vertrok met +9 minuten. In Oss was alle vertraging er al uit gereden.