Skip to main content

Vandaag moest ik van Hoofddorp station naar Purmerend Weidevenne en zag op de ns app ‘s morgens dat er een defecte bovenleiding was. Veel reisadviesen in de ns app waren afgelast. Ik heb gewacht tot 13:00 uur en zag dat er na 15:00 uur weer volgens de app werd gereden door ns. Aangekomen op Hoofddorp station waren er veel mensen die richting schiphol moesten reizen maar op de reisborden werd de aankomst van de trein steeds uitgesteld en uitgesteld en er kwam maar geen trein. De omroepster riep om dat de trein zou komen maar die kwam niet. Na lang wachten besloten wij om bus 300 te nemen naar de Amsterdam Arena en daar de trein naar huis te pakken. Uiteindelijk met veel tijdverlies thuis gekomen. Wat ik mij nu afvraag is waar het mis gaat met de NS qua communicatie. Op de app word gesteld dat de trein gaat rijden en op het station ook maar op het laatst toch niet. Het zou prettig zijn van NS om haar klanten duidelijk te informeren zodat iedereen een andere reis kan plannnen. 

Wat naar dat je reis zo is verlopen. Meestal klopt de Reisplanner en de omroep op het station en in de trein wel. Helaas kan er altijd nog iets gebeuren waardoor een trein niet meer kan rijden. Dit is helemaal naar als dit bij treinen gebeurt die als eerste na een verstoring weer zouden gaan rijden. Dit heeft niets met de communicatie te maken.


Dit heeft in zoverre met communicatie te maken dat als zoiets gebeurt er een prognose wordt gemaakt op basis van het verleden. De eerste prognose zal iets van 3 uren zijn geweest. ProRail heeft later op de dag de prognose bijgesteld naar steeds later en uiteindelijk middernacht. Pas ná het bijstellen van de prognose worden treinen die na de bedachte eindtijd rijden opgeheven. Tot die tijd zijn ze zichtbaar in de planner.

 

Dus het volgende gebeurde: ProRail communiceert om 13u dat er tot 15u geen treinen rijden en heft treinen tot 15u op. Dat ziet u in de NS Reisplanner. Tegen 15u wordt duidelijk dat deze prognose niet gehaald wordt. De eindtijd wordt verlegd en meer treinen worden opgeheven. Pas na deze tweede stap kan NS de reisinformatie aanpassen. NS communiceert wat zij weet zsm aan de reiziger (dat is ook hier gebeurd). Dat er later nog wijzigingen ontstaan met nieuwe communicatie en meer opgeheven treinen is vervelend, maar een gevolg van de keuze om dat wat NS zelf weet zsm te communiceren met de reiziger. Zoekt u dus vooral de oorzaak bij de kapotte bovenleiding en niet bij de communicatieskills van NS.


Als er in de app staat dat er zal worden gereden en zelfs door de omroepster word beweerd dat er treinen rijden moeten ze ook rijden. NS heeft mensen in de kou laten staan, letterlijk! Dat neem ik de NS kwalijk. NS had beter alles eruit kunnen gooien zodat treinreizigers een alternatief konden plannen. Schiphol taxi chauffeurs hebben goud verdient!


Meestal klopt de Reisplanner en de omroep op het station en in de trein wel. 

Aan de app heb je doorgaans helemaal niks bij storingen, want treinen worden steeds last minute uit de dienstregeling gehaald.

Wanneer je niet in het station woont kan je daar dus niet op plannen. (Ik heb weleens gehad dat gedurende de 10 minuten lopen naar het station opeens herstelwerkzaamheden om de storing te verhelpen begonnen waren, waardoor alsnog alles last minute uitviel wat er even eerder nog als rijdend stond)


Deze storing was al vroeg in de ochtend bekend…waarom moet het zo lang duren om aan te geven dat de werkzaamheden pas 02:00 uur de volgende ochtend klaar zijn? Dat had men veel eerder kunnen communiceren. Nu dupeer je een hoop ns reizigers met dit slechte beleid. 👎


Reageer