Dienstregeling aub aanhouden

Vandaag in Breukelen vertrok de trein richting Woerden om
07:46 ipv 07:49 m.a.g dat ik te laat zou komen op mijn werk; ik ben letaar Engels.
Ikvind dit niet kunnen, zeker omdat het vaker gebeurd is op dit station. Hopelijk komt het niet meer voor.
Er is niet voor niets een dienstregeling.

31 reacties

De trein was vandaag keurig op tijd vertrokken volgens dienstregeling. Het gaat om sprinter 4025. Waar u het vandaan haalt weet ik niet. Misschien loopt uw horloge achter of dat er een nieuw batterij in moet. Op die manier komt u wel op tijd op uw werk aan.
Reputatie 7
Badge +3
De trein was vandaag keurig op tijd vertrokken volgens dienstregeling. Het gaat om sprinter 4025. Waar u het vandaan haalt weet ik niet. Misschien loopt uw horloge achter of dat er een nieuw batterij in moet. Op die manier komt u wel op tijd op uw werk aan.

Waar haalt u de informatie vandaan dat de 4025 keurig op tijd is vertrokken? Toch niet uit www.ovtijden.com, hoop ik?
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/4025/2017-06-22T07:49:00+0200
Te vroeg vertrokken treinen worden daar niet geregistreerd.
Duidelijk te vroeg, stipt 07.47 was de trein aan het optrekken.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is dus niet stipt op tijd. 😃
Zeker niet!
Welkom op het forum Claudia!

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat treinen teveel afwijken van de dienstregeling. Een trein kan in principe niet zomaar te vroeg vertrekken. Pas wanneer de treindienstleiding een zogenaamd wit vertreklicht geeft, mag de conducteur starten met de vertrekprocedure. Het witte licht wordt in principe nooit eerder gegeven dan 1 minuut voor de officiële vertrektijd, dus de 3 minuten van jou zijn wel heftig inderdaad. Bovendien moet de machinist dan ook nog een geel of groen sein krijgen (voor zover een uitrijsein aanwezig is), alvorens te mogen vertrekken. Vaak is dat witte vertreklicht gekoppeld aan een uitrijsein. Voorts zijn alle rijwegen, vertrektijden, stand van de wissels, etc. ingevoerd in de computer. Te vroeg vertrekken zou dan wel eens kunnen inhouden dat de machinist (en conducteur) al die seinen genegeerd zou moeten hebben, met alle risico's van dien. Het kan natuurlijk een uitzonderlijke situatie zijn met een opdracht vanuit de verkeersleiding of een computer die in de war is.

Hier lees je daar ook informatie over: http://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen. Hopelijk kun je hier je voordeel mee doen. Bedankt voor het aankaarten van je situatie, ik heb er dan ook een melding van gemaakt en hopelijk merk je snel verbetering.
Hoi Arnold,

Welkom op dit forum. Even voor de duidelijkheid, er zijn meerdere topics te vinden wat betreft te vroeg vertrokken treinen.

https://forum.ns.nl/search?q=Te+vroeg+vertrokken
Nooduitgang, wat is je punt?
Reputatie 7
Badge

😳
Moet de volgende halte eruit, maar reis vanavond nog terug. Zal dan wel even reageren Sivan. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Het komt erop neer dat NS het personeel zo heeft geïnstrueerd dat men niet meer hoeft te wachten totdat de minuut verspringt op de klok. Hierdoor zien we al die meldingen van te vroeg vertrokken treinen omdat de vertrekprocedure soms al begonnen wordt wanneer het vertreklicht begint te branden.

NS heeft deze uitwassen zelf veroorzaakt en moet dit ook zelf weer oplossen. Dat betekent de procedures wijzigen en het personeel opnieuw instrueren. Op een station als Breukelen is het best mogelijk dat het vertreksein al minuten voor vertrek veilig komt. Wanneer het personeel dan niet op de klok kijkt maar alleen let op het vertreksein, krijg je deze toestanden met te vroeg vertrekkende treinen.

Een zichzelf respecterend spoorbedrijf zou zich de ogen uit de kop moeten schamen wanneer treinen te vroeg vertrekken.
Alleen op beginstations of stations met zogenaamde 'bediende' seinen waar een aankomst en vertrektijd in de dienstregeling zijn opgenomen (waarbij de aankomst en vertrektijd minimaal één minuut verschillen), zal het sein inderdaad pas 1 minuut voor vertrek 'veilig' komen.

Breukelen is een halte langs de 'vrije baan' en de rijweg wordt automatisch ingesteld op basis van de treinpositie, niet op basis van de vertrektijd.
Het treinpersoneel zal dus al voor aankomst een groen sein hebben gezien.
Daarom is het zo noodzakelijk dat zowel de conducteur als de machinist de vertrektijd in de gaten houden. Dat het in dit geval niet gebeurd is, lijkt mij duidelijk.
Geen computer die in de war is en dus ook geen onveilige situatie, enkel een menselijke fout die in dit geval natuurlijk vervelend voor de reizigers uitpakt.

Dit heeft uiteraard helemaal niets met 'op tijd rijden' te maken. Daar wordt juist geïnstrueerd om op de seconde op tijd te vertrekken en absoluut niet te vroeg. Die secondes liggen vaak in de vertrekminuut. De trein zal dus in veel gevallen, mits het op tijd rijden wordt aangehouden, later vertrekken dan precies op het verspringen van de klok.
Bericht #3 van mij is op basis van de GPS-logging van het materieel, waaruit duidelijk blijkt dat om 07.47 de trein station Breukelen is gaan verlaten. TS heeft gelijk, de trein is te vroeg vertrokken.
Reputatie 7
Badge

Een zichzelf respecterend spoorbedrijf zou zich de ogen uit de kop moeten schamen wanneer treinen te vroeg vertrekken.

Maar het gaat dan maar om 1 en/of 2 min eerder vertrekken hoor.
Reputatie 7
Badge +3
Maar het gaat dan maar om 1 en/of 2 min eerder vertrekken hoor.
Wil je dat ik hier serieus op inga?
Hoi Sivan,

Ben ik weer. Zit nu in de bus en het typen gaat niet zo snel.

"Voorts zijn alle rijwegen, vertrektijden, stand van de wissels, etc. ingevoerd in de computer. Te vroeg vertrekken zou dan wel eens kunnen inhouden dat de machinist (en conducteur) al die seinen genegeerd zou moeten hebben, met alle risico's van dien. " Dat klinkt een beetje eng, want het komt regelmatig voor. Best vaak eigenlijk. Je kunt natuurlijk ook de vertrektijden van de treinen publiceren, maar dat zit er waarschijnlijk niet in.

Daarnaast is het in dit geval voor de school, docent en leerlingen vervelend dat er een les uitvalt door te vroeg te vertrekken. Een leerling kost al snel een 7 euro per uur. Dus een volle klas 200. En dat had gewoon voorkomen kunnen worden.

Waar haalt u de informatie vandaan dat de 4025 keurig op tijd is vertrokken? Toch niet uit www.ovtijden.com, hoop ik?
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/4025/2017-06-22T07:49:00+0200
Te vroeg vertrokken treinen worden daar niet geregistreerd.
Ik snap ook nooit waarom we nou zo steeds druk om moeten maken over de vertrektijd. Een bus, tram of metro kan ook namelijk speling in de vertrektijd hebben. Wij zeggen in mijn taal altijd jam karet dat wil zeggen dat je de tijd namelijk niet zo nauw moet nemen. Zeker met die hitte alles pelan-pelan (rustig aan). Er komt heus wel weer de volgende aan!
Met alle respect maar we leven hier in Nederland en alles gaat op tijd.

Metro's en bussen hebben geen speling in de vertrektijd, die vertrekken bijna 100% op tijd of met vertraging (door verkeer bv qua bussen(

En als we ons niet zo druk moeten maken om de vertrektijd, prima, laat NS dan rustig aan doen en de treinen niet te vroeg laten wegrijden.

NS zit juist te stressen.
Een trein kan in principe niet zomaar te vroeg vertrekken.
Laat ik deze rotsmoes maar eens ontkrachten. Er zijn op de overgrote meerderheid van de stations in ons land GEEN maatregelen in de beveiliging die voorkomen dat een trein te vroeg kan vertrekken. Alleen op grote stations komen de seinen pas een minuut voor vertrek veilig, maar op kleine stations worden seinen gewoon rustig vijf minuten voor vertrek al veilig gezet, of zijn de seinen niet eens bediend (ze gaan dan automatisch op groen indien de vorige trein ver genoeg weg is en er geen trein vanuit de andere richting komt). Op elk station met bediende seinen pas op vertrektijd het sein veilig zetten zou namelijk onnodig veel reistijd kosten, want dan moeten de treinen vaak al ver voor het station afremmen tot 40km/u, veel eerder dan noodzakelijk om te stoppen.

Hoe de situatie in Breukelen is weet ik niet, maar mijn vermoeden is dat dit sein gewoon veilig komt zodra de trein onderweg is naar station Breukelen zodat deze niet onnodig af hoeft te remmen. Verderop op deze lijn, bij Rotterdam Alexander, komen de seinen ook altijd 4 minuten voor vertrek veilig, zodra de trein bij station Schollevaar staat worden een station verderop de seinen veilig gezet. En ja, op deze manier kan je te vroeg vertrekken, of in zeer uitzonderlijke gevallen, het station vergeten (enkele malen gezien met een intercity die vanuit Gouda station Rotterdam Alexander voorbij scheurde).
Reputatie 7
Badge +3
Een aanvulling op Arnold.

Alle ellende met te vroeg vertrekkende treinen is terug te voeren op de door NS zelf gewijzigde vertrekprocedure waarbij het personeel niet meer hoeft te kijken naar het verspringen van de minuut. Tegelijkertijd hebben ze jarenlang het personeel zitten opjuinen om zo snel mogelijk te vertrekken. Ik heb niets tegen zo snel mogelijk vertrekken, maar het moet natuurlijk niet te vroeg.

Het zou NS sieren wanneer ze de denkfout in de huidige procedure toegeven en de suggesties overnemen om de huidige procedure te wijzigen en het personeel weer te gaan instrueren om pas met de vertrekprocedure te beginnen wanneer het vertreklicht brandt maar NOOIT voordat de minuut versprongen is en geen seconde eerder.

Bijkomend voordeel van het terugdraaien van de huidige procedure is dat in alle gevallen weer gaat gelden dat de vertrektijd de uiterste instaptijd is. De huidige procedure levert te veel verliezers op: reizigers die hun trein missen omdat de trein te vroeg is vertrokken. Als je dat in Zwitserland of Japan zou flikken word je als spoorbedrijf afgemaakt in de pers en ben je voor jaren de risée van de natie.

Chef: "Waarom was je vandaag te laat op je werk?"
Werknemer: "Mijn trein was twee minuten te vroeg vertrokken."
Chef: "Jaja, en dat moet ik geloven?"
Welkom op het forum Claudia!
Pas wanneer de treindienstleiding een zogenaamd wit vertreklicht geeft, mag de conducteur starten met de vertrekprocedure. Het witte licht wordt in principe nooit eerder gegeven dan 1 minuut voor de officiële vertrektijd, dus de 3 minuten van jou zijn wel heftig inderdaad. Bovendien moet de machinist dan ook nog een geel of groen sein krijgen (voor zover een uitrijsein aanwezig is), alvorens te mogen vertrekken. Vaak is dat witte vertreklicht gekoppeld aan een uitrijsein.

Klok en klepel verhaal. Het witte licht is altijd gekoppeld aan een sein. Meestal een uitrijsein, maar dat hoeft niet. Het gaat automatisch branden als het bijbehorende sein een ander seinbeeld dan rood of geel-knipper toont. En ja, dat kan al kort na vertrek van de voorgaande trein zijn, maar dat heeft bemined al uitstekend uitgelegd.
Reputatie 6
Badge
Jullie moesten bij NS eens weten hoe prachtig perfect op tijd de Metro's van RET en GVB rijden. Op de seconde nauwkeurig vertrekken. Daar kunnen jullie een gigantisch voorbeeld aan nemen.
Helemaal mee eens en bij hun was het vroeger nog erger als bij NS maar daar zijn blijkbaar wel maatregelen genomen.
Badge +3
Hou er rekening mee dat de indeling van het spoor het simpelweg niet toelaat om een 'metro-achtige' dienst te rijden.

Maar goed, te vroeg vertrekken (en vervolgens 15 of 30 minuten moeten wachten) is natuurlijk 'not done'.
Jullie moesten bij NS eens weten hoe prachtig perfect op tijd de Metro's van RET en GVB rijden. Op de seconde nauwkeurig vertrekken.
Wacht eens even, de metro's van de RET rijden op tijd? Dat is nieuw voor mij. Overigens heb je wel gelijk dat de RET een beter systeem heeft tegen te vroeg rijden: in tegenstelling tot de NS kent de beveiliging van de metro hie wel de mogelijkheid om een te vroeg rijdende voertuig een waarschuwing te geven. Het systeem staat overigens niet op alle stations ingeschakeld, maar tegenwoordig staat het op voldoende stations ingeschakeld om te voorkomen dat je ruimschoots te vroeg kan vertrekken (tien jaar terug reden de metro's nog wel rustig meer dan een minuut te vroeg weg toen het systeem slechts op een handjevol stations actief was).

Reageer