Directe lijn Amsterdam -Tilburg

• 13 mei 2019
  • 22 reacties
  • 468 Bekeken

Er was eventjes sprake van een directe lijn Amsterdam Zuid - Tilburg, waarom is die er niet meer want die is voor een heleboel mensen heel handig? Ik roep hoe dan ook de NS op om die met ingang van z.s.m. weer in te stellen, volgens mij prima te doen!

22 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Die directe treinen tussen Tilburg en Schiphol gaan normaal van/naar Eindhoven (en verder naar het zuiden), maar wegens de werkzaamheden tussen Eindhoven en Den Bosch konden ze dus tijdelijk naar Tilburg.

Dat was ook een uitkomst voor mensen uit Limburg en Eindhoven, zodat die niet met bussen hoefden, maar dus om konden reizen via Tilburg.

De normale drukte op het traject Eindhoven - Utrecht - Amsterdam (elke 10 minuten een intercity, plus nog de sprinters e.d.) laat het niet toe om daar ook nog intercity's van en naar Tilburg tussen te passen.

Je zult dus blijven zitten met een overstap in Den Bosch, of voor Schiphol via Breda.
Reputatie 7
Badge +2
Die was er vanwege werkzaamheden tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch.
Beste Sophie Lambo, welkom bij onze Community!

Het klopt dat er een tijdelijke rechtstreekse lijn was. Er is bij ons via meerdere kanalen de melding binnen gekomen dat deze rechtstreekse lijn enorm in de smaak is gevallen. Dit hebben wij uitgezet bij de desbetreffende afdeling. Mijn collega's zullen hier dus naar gaan kijken en wanneer er iets iets mogelijk is horen jullie dat vanzelf.

Weet dus dat het bij ons bekend is! 🙂
Badge +3
Je zou op zich misschien van de 10 6 intercity's per uur naar Eindhoven er 2 naar Tilburg kunnen laten rijden, maar daar zullen de vele mensen uit Eindhoven en verder naar het zuiden zeker niet blij mee zijn!

En van Tilburg naar Den Bosch (of andersom) is er al een prima intercity/sprinter verbinding, zolang de overstap een beetje te doen is. Met die overstap(pen) krijgen de huidige reizigers van/naar Amsterdam/Schiphol ook al te vaak maken, maar dan in Utrecht (spoor 5/7).

Omdat het hier om de intercity's naar Schiphol ging is het sowieso overbodige luxe, want dat kan ook via Breda.
Je zou op zich misschien van de 10 intercity's per uur naar Eindhoven er 2 naar Tilburg kunnen laten rijden, maar daar zullen de vele mensen uit Eindhoven en verder naar het zuiden zeker niet blij mee zijn!

En van Tilburg naar Den Bosch (of andersom) is er al een prima intercity/sprinter verbinding, zolang de overstap een beetje te doen is.

Omdat het hier om de intercity's naar Schiphol ging is het sowieso overbodige luxe, want dat kan ook via Breda.

Het zijn er natuurlijk maar 6 in beide richtingen, maar welke (in Eindhoven) doorrijdende IC zou je dan willen laten vervallen; Venlo, Heerlen of Maastricht?
Badge +3
Oh ja, 10 minuten = 6 treinen 😅

Maar goed, ik bedoelde dat het wishful thinking was, want treinen naar Limburg slachtofferen/laten vervallen t.b.v. Tilburg gaat het niet worden. Zeker niet omdat die 's avonds een halfuursdienst rijden.

Op zich is het een leuk idee, maar dan krijgen reizigers van/naar het zuiden natuurlijk al gauw te maken met omreizen via Tilburg (plus overstap) en anders overstappen in Eindhoven die je niet wilt.
Volgens mij rijden die de hele dag door een halfuursdienst. Zou een IC tussen Tilburg en Amsterdam (Zuid) niet via Breda/Rotterdam kunnen rijden? Bijvoorbeeld de IC Lelystad-Dordrecht die doorrijdt?

De overstap op Tilburg was vorige week inderdaad een hele fijne 23 minuten wachten
Badge +3
Volgens mij rijden die de hele dag door een halfuursdienst. Zou een IC tussen Tilburg en Amsterdam (Zuid) niet via Breda/Rotterdam kunnen rijden? Bijvoorbeeld de IC Lelystad-Dordrecht die doorrijdt?

De overstap op Tilburg was vorige week inderdaad een hele fijne 23 minuten wachten

Och ja, nog altijd beter dan met bussen moeten en al helemaal in de spits.
Reputatie 5
Badge

Dan zou je een deel van reizigers weghalen uit de IC Den Haag - Eindhoven. Daar zouden overigens een hoop reizigers blij mee zijn, zeker rond Dordrecht.

Daarnaast denk ik dat eerst de perron capaciteit in Tilburg moet worden uitgebreid voordat het zinvol is om hierover te praten?
Reputatie 7
Badge +3
Om het optimisme wat te temperen: de intercity's die vorige week doorreden naar Tilburg waren tussen Den Bosch en Tilburg gemiddeld voor 30-40% bezet en dat is nog inclusief de passagiers uit Eindhoven die moesten omreizen via Tilburg. Ik betwijfel dan ook zeer of er een business case is voor reguliere treinen van Tilburg naar Utrecht.

Och ja, nog altijd beter dan met bussen moeten en al helemaal in de spits.

Het alternatief via Rotterdam was sneller, alleen wat vaker overstappen.
Badge +3
Een optie zou kunnen zijn om de treinen vanaf Tilburg door te laten rijden via Breda naar Roosendaal. Dat geeft extra capaciteit tussen de Brabantse steden en bovendien een rechtstreekse verbinding van Roosendaal, Breda en Tilburg naar Utrecht. Treinen laten keren in Tilburg lijkt me geen haalbare kaart. In Roosendaal moet dat kunnen.
Reputatie 7
Badge +3
Een optie zou kunnen zijn om de treinen vanaf Tilburg door te laten rijden via Breda naar Roosendaal. Dat geeft extra capaciteit tussen de Brabantse steden en bovendien een rechtstreekse verbinding van Roosendaal, Breda en Tilburg naar Utrecht. Treinen laten keren in Tilburg lijkt me geen haalbare kaart. In Roosendaal moet dat kunnen.
Dan ben je de oost-west verbinding Roosendaal-Nijmegen-Zwolle kwijt, want 4 treinen per uur tussen Den Bosch en Roosendaal is commercieel kolder.
Dat is wel wat Prorail voorziet in het plan van 2030, alleen rijdt de trein dan niet tussen Roosendaal en Amsterdam/Schiphol maar tussen Roosendaal en Den Haag (via Utrecht/Amsterdam Zuid/Schiphol)

https://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/2019/03/Het-Aanbod-van-ProRail-2030.pdf
Reputatie 6
Ik denk dat Breda ook zéér blij zal zijn met een directe verbinding met Utrecht. Laat 1x per uur Roosendaal - Nijmegen- Zwolle rijden en 1x per uur Roosendaal- Utrecht - Amsterdam. Daarnaast 1x per uur Maastricht - Eindhoven - Nijmegen - Zwolle en 1x per uur de huidige route via Eindhoven naar Utrecht -Amsterdam - Alkmaar. Dan heeft Zuid-Limburg en Eindhoven opeens een mooie directe intercitylijn naar Nijmegen en wordt het volle en bewerkelijke Arrivalijntje ontlast.... Gewoon wat creatief zijn NS 😁 Zo hebben alle zuidelijke steden een directe lijn naar meer steden, ook al is het dan maar 1x per uur direct.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Dat soort gewissel is iets van vroeger en erg lastig in de dienstregeling in te passen omdat je dan nog meer afhankelijkheden tussen lijnen creëert. Veel te ingewikkeld. Reizigers kunnen prima in Den Bosch even overstappen.
Badge +3
Ik denk dat het helemaal geen gek idee is om ieder kwartier te rijden tussen Breda en 's-Hertogenbosch, twee treinen per uur door naar Utrecht en Schiphol en twee treinen naar Nijmegen en Zwolle. Uit allerlei cijfers blijkt dat Brabant relatief slecht bediend wordt qua frequenties. De verlenging naar Roosendaal zou om logistieke redenen zijn wanneer er geen capaciteit is om in Breda te keren.

Een andere mogelijkheid is om te starten en te eindigen in Dordrecht. Dan heb je twee keer per uur een trein van Dordrecht via Breda, Tilburg en 's-Hertogenbosch naar Utrecht en Schiphol. Dan pak je aantal aantrekkelijke deeltrajecten mee.

Als de dienstregeling van de 3600-serie niet zo krap zou zijn dan zou je kunnen overwegen om te splitsen en te combineren in 's-Hertogenbosch. Maar dat is ook een logistieke nachtmerrie.
Reputatie 6
Er zijn altijd maren en bezwaren. Durf eens iets. Tegenwoordig keren veel dingen van vroeger toch weer terug omdat het nieuwe uiteindelijk toch niet zo voldoet als verwacht, haha.... En vroeger was in dit geval misschien wel beter. Om een directe lijn Eindhoven- Nijmegen heb ik al zó vaak horen vragen en een snelle lijn Breda - Utrecht rechtstreeks wordt door velen ook al jaren vurig gewenst. De vraag keert steeds terug....
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat het helemaal geen gek idee is om ieder kwartier te rijden tussen Breda en 's-Hertogenbosch, twee treinen per uur door naar Utrecht en Schiphol en twee treinen naar Nijmegen en Zwolle. Uit allerlei cijfers blijkt dat Brabant relatief slecht bediend wordt qua frequenties. De verlenging naar Roosendaal zou om logistieke redenen zijn wanneer er geen capaciteit is om in Breda te keren.

Een andere mogelijkheid is om te starten en te eindigen in Dordrecht. Dan heb je twee keer per uur een trein van Dordrecht via Breda, Tilburg en 's-Hertogenbosch naar Utrecht en Schiphol. Dan pak je aantal aantrekkelijke deeltrajecten mee.

Als de dienstregeling van de 3600-serie niet zo krap zou zijn dan zou je kunnen overwegen om te splitsen en te combineren in 's-Hertogenbosch. Maar dat is ook een logistieke nachtmerrie.

De huidige intercity's Nijmegen-Roosendaal zijn buiten de spitsuren veelal zeer matig bezet., in het weekend is de bezetting vaak ronduit slecht. In Brabant is vooral dringend behoefte aan betere sprinterverbindingen, denk aan de uurdiensten in de avond en op zondag.
Reputatie 3
Ik denk dat Breda ook zéér blij zal zijn met een directe verbinding met Utrecht.
Die is er al vele jaren, en nog sneller en als je weet hoe te doen ook een pak goedkoper ook als NS met oiverstap. Het is de Brabantliner 401, die door de week tenminste alle 30 min rijdt. Ooit gestart als NS/BBA spoorvervangende dienst, nog als InterLiner en nu dus als Brabantliner.
Zo rijdt er ook nr 400 directo vanaf Oosterhout en nog een van Bergen op Zoom naar Rotterdam/Zuidplein
Reputatie 4
Er zijn altijd maren en bezwaren. Durf eens iets. Tegenwoordig keren veel dingen van vroeger toch weer terug omdat het nieuwe uiteindelijk toch niet zo voldoet als verwacht, haha.... En vroeger was in dit geval misschien wel beter. Om een directe lijn Eindhoven- Nijmegen heb ik al zó vaak horen vragen en een snelle lijn Breda - Utrecht rechtstreeks wordt door velen ook al jaren vurig gewenst. De vraag keert steeds terug....

Vroeger was er iig één trein per dag tussen Utrecht - Breda in de spits. Of er vaker een ging weet ik niet want heb alleen over die trein eens gehoord.
Badge +3
@bahnrider
Lijn 401 is zeker niet sneller dan de trein met overstap. Mogelijk wel goedkoper dan de trein.

Reageer