beantwoord

Door omreizen moet ik nu toeslag betalen?

• 6 december 2019
  • 16 reacties
  • 434 Bekeken

Ik reis van Groningen naar Rotterdam. Tijdens het reizen werd bekend dat door een defecte spoorbrug ik moet omreizen via Amsterdam Schiphol. Over het traject Schiphol - Rotterdam moet men echter toeslag betalen. Maar door de vertraging ben ik gedwongen deze te nemen. Moet ik toeslag betalen? 

icon

Beste antwoord door Momo 6 december 2019, 17:33

Bij meer dan 30 minuten vertraging kunt u Geld Terug Bij Vertraging aanvragen, vergoeding is dan de helft van de ritprijs. Bij meer dan 60 minuten vertraging is de gehele ritprijs. Dat is dus je tegemoetkoming.

Bekijk origineel

16 reacties

Badge +3

Het gaat mij niet om 1,56, 2,60 of 10 euro, maar om het principe. En als ik dan toch 10 euro moet betalen kan ik dat gewoon terugvragen omdat ICD onderdeel is van mijn reisadvies en ik 15 minuten vertraging heb.

Terecht en prima toch, ook al zou dat automatisch of beter kunnen allemaal?

Maar…. Dank voor het uitspreken van je hoop. Zeer waardevol.

Iedereen hoopt met ons allemaal mee, denk ik zomaar (om flame wars te voorkomen).

Reputatie 7
Badge +3

@Raymond123Als het jou om principes gaat, dan betaal je de toeslag.want in principe moet iedereen die betalen, ook als het een omreisadvies ivm storingen betreft. Tenzij men de ICD toeslagvrij verklaard, maar dat is zelden.

In het NS reisadvies zal staan dat het om een toeslagtrein gaat. En nee als de ICD zelf geen vertraging heeft, kun je niets terugvragen.

Reputatie 6
Badge

Ik reis van Groningen naar Rotterdam. Tijdens het reizen werd bekend dat door een defecte spoorbrug ik moet omreizen via Amsterdam Schiphol. Over het traject Schiphol - Rotterdam moet men echter toeslag betalen. Maar door de vertraging ben ik gedwongen deze te nemen. Moet ik toeslag betalen? 

zelf heb ik dit nu 3x ervaren, omreizen via ICD, door storing in de afgelopen twee weken. Ik koop dan zelf geen toeslag en leg dit ook zo uit aan de conducteur die ik 1x tegenkwam. Die begreep het.

Ik ga geen toeslag betalen bij een verstoring. Het grappige is, dat als ik via Leiden zou omreizen NS dit meer kost, omdat ik dan plots wel gebruik kan maken van GTbV en als ik ICD gebruik blijft de vertraging beperkt. Ik klaag verder ook niet over verstoring, dat kan nu eenmaal gebeuren, maar ga er dus niet voor betalen.

Mag hopen dat jij dan een conducteur tegenkomt die jou wel laat betalen, je moet iets over hebben voor minder vertraging en dat is een toeslag. Bij de conducteur kost je dat €10

Kan je vertellen, dat ik dit statistisch 3x per jaar doe (zo vaak ervaar ik een grote stremming rondom Gouda, en dat nu plots in twee weken tijd) en dat ik hier nog nooit problemen mee heb ervaren. Ook niet toen er uitzonderlijk een S&V-team controleerde.

Het gaat mij niet om 1,56, 2,60 of 10 euro, maar om het principe. En als ik dan toch 10 euro moet betalen kan ik dat gewoon terugvragen omdat ICD onderdeel is van mijn reisadvies en ik 15 minuten vertraging heb.

Maar…. Dank voor het uitspreken van je hoop. Zeer waardevol.

Reputatie 7
Badge +3

Maak al jaren regelmatig gebruik van de ICD en heb er nog nooit iets over gehoord, dat er iemand zonder toeslag werd aangesproken of dat er überhaupt op wordt gecontroleerd. Maar met Flex is het natuurlijk sowiezo geen punt.

Er was pas nog iemand die €8,50 terugwilde omdat ze €10 moest betalen terwijl volgens haar toeslag €1,50 kost

Reputatie 7

Maak al jaren regelmatig gebruik van de ICD en heb er nog nooit iets over gehoord, dat er iemand zonder toeslag werd aangesproken of dat er überhaupt op wordt gecontroleerd. Maar met Flex is het natuurlijk sowiezo geen punt.

Badge +3

Dan heb je geluk gehad met die HC.

Zolang je via Leiden kunt en dat toch besluit niet te doen is gewoon toeslag nodig.

€1,59 bij de zuil buiten de spits als je Rotterdam-Schiphol toch met de IC direct doet, en dus niet via Leiden (eventueel met NS bussen).

Reputatie 7
Badge +3

zelf heb ik dit nu 3x ervaren, omreizen via ICD, door storing in de afgelopen twee weken. Ik koop dan zelf geen toeslag en leg dit ook zo uit aan de conducteur die ik 1x tegenkwam. Die begreep het.

Ik ga geen toeslag betalen bij een verstoring. Het grappige is, dat als ik via Leiden zou omreizen NS dit meer kost, omdat ik dan plots wel gebruik kan maken van GTbV en als ik ICD gebruik blijft de vertraging beperkt. Ik klaag verder ook niet over verstoring, dat kan nu eenmaal gebeuren, maar ga er dus niet voor betalen.

Mag hopen dat jij dan een conducteur tegenkomt die jou wel laat betalen, je moet iets over hebben voor minder vertraging en dat is een toeslag. Bij de conducteur kost je dat €10

Reputatie 6
Badge

Reputatie 7

Herkenbaar. Heb enkele maanden terug nog 23 euro GTBV ontvangen op een reis die oorspronkelijk gratis was. Als NS zegt dat dat klopt, geloof ik het blind :wink:

Hallo Sterre Hurkens en welkom bij de NS Community.

Ik zie dat er al een reactie op je vraag is gekomen van andere leden. Kom je er zo verder uit? 

Reputatie 7
Badge +2

Bij sommige tickets krijg je tegenwoordig zelfs meer dan de ritprijs terug. Bij een uur vertraging met een enkele reis van de Spoordeelwinkel krijg heb ik 19,95 gekregen (dat is de prijs die op het ticket staat). Dat je voor zo'n ticket maar 12 euro betaalt doet er voor gtbv blijkbaar niet meer toe. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij meer dan 30 minuten vertraging kunt u Geld Terug Bij Vertraging aanvragen, vergoeding is dan de helft van de ritprijs. Bij meer dan 60 minuten vertraging is de gehele ritprijs. Dat is dus je tegemoetkoming.

Je leest verkeerd wat ik zeg: dure maatschappij. Waar niets aan gelogen is. 

Duur!? Je reis is nu helemaal gratis :wink:.

Valt mee dat mijn reis dan niet nog een keer meer dan 30 min langer wordt als ik geen toeslag wil betalen. Wat de duur van mijn reis meer dan een uur in totaal verlengt. Is er geen tegemoetkoming vanuit de NS hierin of geldt dan het "we zijn alleen verplicht u van A naar B te brengen. Hoe lang en hoe dat staat vrij"? Vind ik voor zo'n dure maatschappij nogal ongastvrij.

Badge +3

Alleen voor de Intercity direct is een toeslag verplicht. U bent niet gedwongen om met de Intercity direct te reizen, want er zijn ook vier reismogelijkheden per uur van Schiphol Airport naar Rotterdam Centraal met reguliere intercity's. Als u ervoor kiest om met de Intercity direct te reizen, dan moet u de toeslag betalen.

Reageer