beantwoord

Dubbel betalen

Beste, ik heb een abonnement van Zuilen naar Holendrecht. Ik zit nu in lijn 3 naar centraal station. Dit op advies van ee ns medewerker die op zuilen staat. Op de flyer staat dat ik met mijn abonnement niet hoef in te checken bij u ov bussen naar centraal. De chauffeur heeft echter de instructie dat iedereen in moet in checken en het later maar terug moet vragen. De instructies die hij heeft gekregen komen niet overeen met de flyer. Nu betaal ik dus dubbel voor dit deel van het traject. Kunt u mij adviseren over deze situatie? Mvt Marijke
icon

Beste antwoord door Tochjo 30 May 2016, 15:41

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3
In dit topic wordt uitgebreid gesproken over het alternatief busvervoer van en naar Utrecht Zuilen. Daarin schreef een moderator het volgende:

Ik heb toch teveel betaald, hoe kan ik het geld terug ontvangen?
Wanneer je contact met KlanteNService (via alle kanalen) opneemt omdat je toch hebt ingecheckt en betaald bij U-OV dan vergoedt NS de kosten. Het normale U-OV tarief is 1,22 Euro per enkele reis met de bus. Andere bedragen zijn ook mogelijk (los kaartje gekocht, leeftijdskortings oid), maar niet méér dan € 1,22.

Contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.

Ik verwacht dat een moderator naar aanleiding van uw bericht nogmaals aan U-OV vraagt al haar chauffeurs de juiste instructie mee te geven, namelijk dat reizigers met een NS-abonnement niet in hoeven te checken. Hopelijk hoeft u dan in het vervolg niet meer achter uw eigen geld aan.
Ik verwacht dat een moderator naar aanleiding van uw bericht nogmaals aan U-OV vraagt al haar chauffeurs de juiste instructie mee te geven, namelijk dat reizigers met een NS-abonnement niet in hoeven te checken. Hopelijk hoeft u dan in het vervolg niet meer achter uw eigen geld aan.

En wel onmiddellijk!

@Marijker Welkom op het NS Serviceforum. Ik ga hier gelijk achteraan. Wanneer je op mijn naam klikt kun je een privébericht sturen. Vemeld NAW-gegevens, ov-chipkaartnummer en IBAN.
Het topic die je wist dat zou komen ... sorry Klaas-Jan NS.

Misschien kan NS een tweetal stevige werkstudenten bij de bushaltes van U-OV op Utrecht Zuilen en Centraal zetten die de NS-reizigers helpen en de buschauffeurs ter plekke de ontbrekende uitleg geven.
Hier ook al twee keer (gisteren en vandaag) een buschauffeur tegen gekomen die de boodschap nog niet ontvangen had.

Zijn er trouwens behalve lijn 3 ook andere buslijnen waar dit voor geldt? Want ik kan bijvoorbeeld ook lijn 25 nemen, die stopt namelijk dichter bij Utrecht Zuilen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind dit weer typisch zo'n onderwerp waaruit blijkt dat NS denkt dat alles geregeld is wanneer er papieren afspraken zijn. Telkens blijkt dat papieren afspraken niet genoeg zijn. Er moeten ook afspraken gemaakt worden over de instructie aan chauffeurs. En bij iedere situatie met busvervoer moeten die instructies weer herhaald worden. Dat vergt veel management op detailniveau en daar lijkt het aan te ontbreken.
Gezien de tegenovergestelde instructies die onlangs vanuit NS kwamen over de U-OV bussen naar Lunetten, kan het ook best zijn dat voor Zuilen de ene NS-persoon tegen de reizigers heeft gezegd dat inchecken niet moet en de andere NS-persoon met U-OV heeft afgesproken dat dat juist wel moet. De miscommunicatie hoeft niet bij U-OV te liggen.
Ik heb nog geen privébericht van TS gekregen. En wat betreft eventuele miscommunicatie. Er zijn de afgelopen dagen slecht 'een paar' opmerkingen binnengekomen van klanten die (vaak per ongeluk) een check bij de bus hadden gedaan.
Dat zegt natuurlijk niets. Wie niet weet dat hij niet moet inchecken in de bus, meldt zicht niet. Dat is precies het probleem met dat 'Geeft niks, achteraf zijn we coulant': Het bereikt niet alle reizigers.
@klaas jan, voor wat betreft "de binnengekomen opmerkingen van klanten" daar denken ze bij de servicedesk op utr centraal iets anders over die mensen gaven gisteren nog aan dat er een behoorlijk aantal andere klanten ook last van hadden.
Dus misschien een tip om daar eens te polsen.
Reputatie 7
Badge +3
Lastig, al die klagende klanten. En dat terwijl het op papier toch zo goed geregeld was tussen NS en U-OV. Eens te meer blijkt dat in de wereld van het OV afspraken op papier niet veel betekenen als bijvoorbeeld de buschauffeurs van U-OV niet weten dat er een speciale regeling is.

Dit soort ingrijpende projecten moeten in de voorfase veel beter afgestemd worden, zowel intern bij NS tussen de verschillende afdelingen als met in dit geval de externe partij U-OV. Nu gaat er van alles mis met de reisinformatie en de regelingen met vervangend vervoer. Ik vind dat beneden de maat voor een ingrijpende dienstregelingswijziging die bijna 3 maanden duurt.

Reageer