beantwoord

Duivendrecht vs Rai


Reputatie 1
Deze week stoppen de ic's richting Hilversum en Almere na de ochtendspits en tijdens de avondspits niet in Duivendrecht vanwege 'werkzaamheden'. Wel stoppen deze ic dan wel in Rai. Heel ' toevallig' is er deze week horeca-beurs in de Rai. De vraag is zijn er echt werkzaamheden of durft men niet toe te geven dat de reguliere IC stop in Duivendrecht is opgegeven voor Rai (op beide stations stoppen kan niet ivm robuustheid). Zie ook https://www.rover.nl/actueel/1405-rover-vraagt-opheldering-over-overslaan-station-duivendrecht
icon

Beste antwoord door 8 januari 2018, 18:35

Duivendrecht
Wanneer

maandag 8 tot en met donderdag 11 januari tussen 09.55 en 12.35 uur en tussen 16.25 en 19.05 uur
Oorzaak

aangepaste dienstregeling
Advies

U kunt gebruikmaken van de overige treinen

de Intercity's tussen Almere Centrum/Hilversum-Schiphol Airport stoppen niet in Duivendrecht; u kunt gebruikmaken van Sprinters

Extra reistijd

een kwartier

Staat niets over een extra stop op RAI. Daar zet ik nog vraagtekens achter????:? Met de metro 50 en tram 4 is de Rai ook wel te bereiken.

Bekijk origineel

86 reacties

Duivendrecht
Wanneer

maandag 8 tot en met donderdag 11 januari tussen 09.55 en 12.35 uur en tussen 16.25 en 19.05 uur
Oorzaak

aangepaste dienstregeling
Advies

U kunt gebruikmaken van de overige treinen

de Intercity's tussen Almere Centrum/Hilversum-Schiphol Airport stoppen niet in Duivendrecht; u kunt gebruikmaken van Sprinters

Extra reistijd

een kwartier

Staat niets over een extra stop op RAI. Daar zet ik nog vraagtekens achter????:? Met de metro 50 en tram 4 is de Rai ook wel te bereiken.
Badge +3
Ja, er wordt gestopt op RAI lees ik op Twitter, met allerlei complottheorieën erbij dat NS liever dronken HoReCaVa publiek vervoert dan forensen die naar Duivendrecht moeten :D
Op beide stations stoppen lukt inderdaad niet, en op zich beschonken bestuurders van de weg weren is wel nobel.
Reputatie 7
Badge +3
Werkzaamheden uitgerekend tijdens de spitsuren klink wel heel erg verdacht.
In verband met het drukke evenement is de keuze gemaakt de stoppen op RAI i.p.v. Duivendrecht. Op beide stations stoppen is helaas geen ruimte voor.
Badge +3
Ik las dat er zelfs al treinen rond rijden met 'gereserveerd'... Is het voltallige Heineken personeel op stap of zo (weet je wat, we huren een trein af)?

Vroeger huurden wij (bestuur, inkopers en barpersoneel van de studentenvereniging) gewoon een touringcar 😛
Badge
Klaas-Jan NS schreef:

In verband met het drukke evenement is de keuze gemaakt de stoppen op RAI i.p.v. Duivendrecht. Op beide stations stoppen is helaas geen ruimte voor.



Bedankt voor het antwoord, Klaas-Jan. Maar zet er dan op de site en in de app tenminste eerlijk bij 'wegens een evenement' ipv 'wegens werkzaamheden'. Dat getuigt van fatsoen richting de reiziger en geeft minder aanleiding tot complottheorieën.
Ik ben het met je eens dat de communicatie enigszins ongelukkig is. Dat is door mijn collega's van webcare ook doorgegeven aan onze planners en sitebeheerders.
Reputatie 1
Ik begreep ook al niks van de tijden.. en heb geen werkzaamheden gezien.
Wellicht kan NS ook uitleggen waarom dit gemeld wordt als werkzaamheden?
Badge +3
Toevallig moet ik vandaag naar Amsterdam RAI en was nogal verrast dat ik met de IC van Hilversum naar Amsterdam RAI kan reizen. Na wat zoekwerk kwam ik ook uit bij deze "werkzaamheden". Het merkwaardigste is nog wel dat de "werkzaamheden" alleen genoemd worden bij de Sprinters en niet bij IC's.




Het is overigens niet de eerste keer dat onder het mom van "werkzaamheden" gewijzigde dienstregelingen worden verstopt in de reisplanner. De vorige keer ging het om de IC Berlijn waarmee in de spits niet gereisd mocht worden.

Hoe lang moet het duren voordat de afdeling reisinformatie eens ophoudt met het onterecht melden van werkzaamheden wanneer er om een andere reden een wijziging is in de dienstregeling? Dit lijkt me toch echt geen raketwetenschap.
Sedert 1993 reis ik bijna dagelijks tussen Enschede en Duivendrecht.
Sinds gisteren (8-1-2017) stopt de IC niet meer op Duivendrecht. Dit zonder enige communicatie.
Gevolg omreizen en extra reistijd.
Vandaag contact opgenomen met klantenservice NS. Zij waren/zijn ook niet op de hoogte van deze verbetering in de (vernieuwde) dienstverlening van NS!
Vanochtend bleek dat veel meer Intercitys NIET op duivendrecht stoppen i.e IC Lelystad, IC Dordrecht
Van 1993 tot en met 2017 konden intercitys wel de extra stop op RAI maken gedurende publiekevenementen.
In 2018 kan dat niet meer en zijn er onverklaarde werkzaamheden. Fraai!
Badge +3
En dat terwijl er helemaal geen "werkzaamheden" zijn.
Badge
iMark schreef:

Het is overigens niet de eerste keer dat onder het mom van "werkzaamheden" gewijzigde dienstregelingen worden verstopt in de reisplanner. De vorige keer ging het om de IC Berlijn waarmee in de spits niet gereisd mocht worden.



Dat gedoe met IC Berlijn in de spits is inmiddels ook heel geniepig 'opgelost'. IC 241 met vertrek 17.00 uit Amsterdam heeft in de planner geen aankomsttijd voor Hilversum en Amersfoort (enkel een vertrektijd), waardoor deze IC niet wordt weergegeven voor reizen tussen Amsterdam - Hilversum - Amersfoort.
Wel moet gezegd worden dat NS zo vriendelijk is om om 17.03 een IC 1561 Amsterdam - Amersfoort in te leggen. Er valt dus geen reismogelijkheid expliciet weg (afgezien van Hilversum - Zwolle met 2x IC).
Badge +3
Wanneer ik moet kiezen heb ik liever het verwijderen van een aankomsttijd van een trein in Hilversum (zoals bij de IC 241) dan het misbruik van het begrip "werkzaamheden" in de reisplanner wanneer er helemaal geen werkzaamheden zijn.
Badge +3
Ik zit nu in trein 11658. De informatievoorziening is niet al te best. Er wordt alleen gemeld dat de trein in Amsterdam RAI stopt maar niet dat niet in Duivendrecht gestopt wordt. Dat is zeer verwarrend wanneer je naar Duivendrecht wilt reizen.
Reputatie 6
Wij krijgen dezelfde signalen binnen op Social Media. Onze feedback is al doorgezet iMark, bedankt!
Badge +3
Ik vind dit fouten van het beginnersniveau. Wanneer om welke reden dan ook niet gestopt wordt op een station waar volgens de jaardienst normaal gesproken gestopt wordt moet dat natuurlijk uitgebreid gemeld worden. Hier is gewoon niet over nagedacht. Strafpunten voor NS.
Reputatie 7
Badge
iMark schreef:

Ik vind dit fouten van het beginnersniveau. Wanneer om welke reden dan ook niet gestopt wordt op een station waar volgens de jaardienst normaal gesproken gestopt wordt moet dat natuurlijk uitgebreid gemeld worden. Hier is gewoon niet over nagedacht. Strafpunten voor NS.



eenmaal op leugen betrapt, blijft gezien als een leugenaar
Reputatie 5
Het is jammer dat de afdeling die over de uitvoering van de dienstregeling communiceert nog steeds een oud handboek "Publieksvoorlichting" op de plank heeft staan. Daarin wordt nog geadviseerd om problemen klein te maken, te verhullen en weg te poetsen; het "grote publiek" heeft immers toch een beperkt geheugen. Ik kan het anders maar moeilijk verklaren dat NS het woord "vertraging" niet meer omroept en - meer recent - de inkorting van de IC Brussel en het overslaan van station Duivendrecht de oorzaak "aangepaste dienstregeling" meegeeft. Ja, raad je de koekoek; de dienstregeling is aangepast vanwege een aangepaste dienstregeling...

Gelukkig bestaan er ook nieuwere handboeken "Publiekscommunicatie". Daarin staat dat een snelle, eerlijke, inhoudelijke reactie en oprechte verontschuldiging voor eventuele fouten veel beter werkt dan het wegpoetsen daarvan. Op dit forum zijn daar goede voorbeelden van - zoals bij de communicatie over de (nieuwe) dienstregeling. Misschien moeten de Moderatoren en Webcare-medewerkers een paar van die nieuwe handboeken in de organisatie verspreiden?
Reputatie 7
Badge
Rudi schreef:

Het is jammer dat de afdeling die over de uitvoering van de dienstregeling communiceert nog steeds een oud handboek "Publieksvoorlichting" op de plank heeft staan. Daarin wordt nog geadviseerd om problemen klein te maken, te verhullen en weg te poetsen; het "grote publiek" heeft immers toch een beperkt geheugen!


NS is van oudsher een gesloten hierarchische organisatie. Net als politie, defensie e d. Daarin heerst angstcultuur, vingerwijzen, en worden fouten afgedekt. Medewerkers zijn anoniem voor de buitenwereld. Zelfs NS moderatoren gebruiken aangepaste foto's. Communicatie gaat via kanalen naar opvangpunten. Zoiets veranderen doe je niet met een nieuw handboek. Dat begint met verandering in de leiding.
Reputatie 7
Badge +2
Valt dan nog mee dat er geen “Almere Buiten” incidenten zijn aangezien machinisten met deze IC series niet gewend zijn te stoppen op RAI.
Of worden ze bij iedere rit pro-actief gebeld?
Op het station informeerde een medewerker mij dat er idd niet gestopt wordt ivm de horecavakbeurs. Ik. Vind het zot hoe Klaas-Jan zo luchtig communiceert dat die keuze is gemaakt. Ik vind dat er geen 'keuze' is waar het een dienstregeling betreft, ik vind het moeilijk te geloven dat er geen ruimte is om de trein twee keer te laten stoppen, ik vind het schandalig dat hier niet transparant over wordt gecommuniceerd, ik vind het idioot dat als ik er over bel niemand iets weet of er aan kan doen én ik vind het vervelend dat ik alleen terugkoppeling kan ontvangen als ik per email een klacht indien en er vervolgens nergens een emailadres is te vinden. Hoe kan ik hier een reactie van de NS op krijgen?
Reputatie 7
Badge
Jose13 schreef:

Op het station informeerde een medewerker mij dat er idd niet gestopt wordt ivm de horecavakbeurs. Ik. Vind het zot hoe Klaas-Jan zo luchtig communiceert dat die keuze is gemaakt. Ik vind dat er geen 'keuze' is waar het een dienstregeling betreft, ik vind het moeilijk te geloven dat er geen ruimte is om de trein twee keer te laten stoppen, ik vind het schandalig dat hier niet transparant over wordt gecommuniceerd, ik vind het idioot dat als ik er over bel niemand iets weet of er aan kan doen én ik vind het vervelend dat ik alleen terugkoppeling kan ontvangen als ik per email een klacht indien en er vervolgens nergens een emailadres is te vinden. Hoe kan ik hier een reactie van de NS op krijgen?



Aan de ene kant roept de reiziger in de sociale media om het hardst dat NS flexibel moet zijn, en zich snel moet aanpassen aan de actuele vraag en situatie. Aan de andere kant wurgen we NS als ze een station overslaan. NS doet het nooit goed :?
Woorden als "schandalig" en "idioot" zou ik niet gebruiken. Daarmee sla je elk begin van dialoog plat. Of er wel of niet 2x kan worden gestopt is niet aan ons reizigers.

Het lijkt me meer een zaak van (geen) tijdige en transparante communicatie. Daarin kan NS nog 500% verbeteren. De reactie van Klaas-Jan vind ik ook te luchtig. Met de nauwelijks aangekondige uitval van station Duivendrecht benadeel je reizigers. Daar past eerst een excuus, een oplossing (gratis mee met metro?) en eventueel compensatie.
Badge
Jose13 schreef:

Op het station informeerde een medewerker mij dat er idd niet gestopt wordt ivm de horecavakbeurs. Ik. Vind het zot hoe Klaas-Jan zo luchtig communiceert dat die keuze is gemaakt. Ik vind dat er geen 'keuze' is waar het een dienstregeling betreft, ik vind het moeilijk te geloven dat er geen ruimte is om de trein twee keer te laten stoppen, ik vind het schandalig dat hier niet transparant over wordt gecommuniceerd, ik vind het idioot dat als ik er over bel niemand iets weet of er aan kan doen én ik vind het vervelend dat ik alleen terugkoppeling kan ontvangen als ik per email een klacht indien en er vervolgens nergens een emailadres is te vinden. Hoe kan ik hier een reactie van de NS op krijgen?


Moeilijk te geloven of niet, er is echt geen ruimte om de trein twee keer te laten stoppen. Even richting Schiphol bekeken:
De IC uit Amersfoort kan geen minuut later weg uit Amsterdam Zuid omdat er een IC uit Nijmegen direct achteraan komt.
Eerder weg uit Hilversum kan ook niet ivm de volgende sneeuwbal:
  • Minimum stationnement Hilversum is 1 minuut; dit is in het jaarplan reeds het geval.
  • In Amersfoort is 2 minuten overstaptijd benodigd uit Schothorst dan wel Enschede; dit is in het jaarplan reeds het geval.
  • Minimum stationnement Apeldoorn is 1 minuut; dit is in het jaarplan reeds het geval. Ook kan je niet eerder aankomen omdat je dan te dicht op de voorliggende sprinter uit Almelo zit.
  • Minimum stationnement Deventer is 1 minuut voor de sprinter; dit is in het jaarplan reeds het geval.
  • De sprinter kan niet eerder weg uit Almelo omdat je dan te dicht op de voorliggende Blauwnet-IC zit.
  • De Blauwnet-IC kan niet eerder weg uit Almelo omdat 'ie dan in de knel komt met de tegenliggende Blauwnet-sprinter op het enkelspoor Wierden - Nijverdal.
  • De Blauwnet-sprinter kan niet eerder weg uit Nijverdal omdat 'ie dan te dicht op de voorliggende IC uit Amersfoort zit.
  • Minimum stationnement in Deventer is 3 minuten voor de IC's op de Noordoost ivm aftrappen/bijplaatsen; dit is in het jaarplan reeds het geval.
  • In Amersfoort kan je niet eerder weg met deze IC omdat je dan de cross-platformoverstap uit Den Haag dan wel Schiphol niet haalt.
En zo is het kringetje rond.
Je hebt dus maximaal 1 minuut speling voor deze IC, die kan je van het stationnement in Amsterdam Zuid afsnoepen (nu 2 min, minimum 1 min). In 1 minuut kan je je met héél energiek rijden wellicht een stop in RAI veroorloven, maar gezien de mensenmassa die daar zal willen instappen kun je dan niet op tijd vertrekken.

Vind je het nog steeds zo moeilijk te geloven, @Jose13?
@Jose13 je kunt altijd met de metro 50 of de tram 4 naar de Rai overdrijven is ook maar een vak.
Reputatie 3
DDietzen schreef:

Je hebt dus maximaal 1 minuut speling voor deze IC, die kan je van het stationnement in Amsterdam Zuid afsnoepen (nu 2 min, minimum 1 min). In 1 minuut kan je je met héél energiek rijden wellicht een stop in RAI veroorloven, maar gezien de mensenmassa die daar zal willen instappen kun je dan niet op tijd vertrekken.



Klopt dat het uit de richting Amersfoort allemaal precies past, maar een beetje schuiven richting Schiphol is nou ook geen kunst. De IC Deventer - Schiphol stopt in RAI en daardoor op Zuid om .17/.18 (en .47/.48) ipv .15/.17. De achteropkomende IC uit Utrecht schuift ook 1 minuutje, wat alleen maar moet omdat de opvolging in Schiphol anders in het geding komt. Om dezelfde reden geef je de daaropvolgende sprinter Almere Oostvaarders - Hoofddorp ook 1 minuutje, waarna de rest weer normaal rijdt.
In de richting van Amersfoort is juist ruimte genoeg. De IC heeft op papier een stop van 2 minuten op Amsterdam Zuid, maar vaak is deze er al om .12/.42 (rijtijd Schiphol - Zuid is 6 minuten). Dus vertrek om .13/.43 kan prima (2 minuten eerder dus), met een extra stop op RAI.

Reageer