beantwoord

Duivendrecht vs Rai

• 8 januari 2018
  • 86 reacties
  • 2713 Bekeken

Toon eerste bericht

86 reacties

Reputatie 7
Badge
@Jose13, overdrijven is ook maar een vak.
de boze Nederlander 😉
Reputatie 7
Badge
Je hebt dus maximaal 1 minuut speling voor deze IC, die kan je van het stationnement in Amsterdam Zuid afsnoepen (nu 2 min, minimum 1 min). In 1 minuut kan je je met héél energiek rijden wellicht een stop in RAI veroorloven, maar gezien de mensenmassa die daar zal willen instappen kun je dan niet op tijd vertrekken.
Klopt dat het uit de richting Amersfoort allemaal precies past, maar een beetje schuiven richting Schiphol is nou ook geen kunst. De IC Deventer - Schiphol stopt in RAI en daardoor op Zuid om .17/.18 (en .47/.48) ipv .15/.17. De achteropkomende IC uit Utrecht schuift ook 1 minuutje, wat alleen maar moet omdat de opvolging in Schiphol anders in het geding komt. Om dezelfde reden geef je de daaropvolgende sprinter Almere Oostvaarders - Hoofddorp ook 1 minuutje, waarna de rest weer normaal rijdt.
In de richting van Amersfoort is juist ruimte genoeg. De IC heeft op papier een stop van 2 minuten op Amsterdam Zuid, maar vaak is deze er al om .12/.42 (rijtijd Schiphol - Zuid is 6 minuten). Dus vertrek om .13/.43 kan prima (2 minuten eerder dus), met een extra stop op RAI.

wat een kennis!
prorail heeft 10 vacatures voor verkeersleiders...
Badge
Je hebt dus maximaal 1 minuut speling voor deze IC, die kan je van het stationnement in Amsterdam Zuid afsnoepen (nu 2 min, minimum 1 min). In 1 minuut kan je je met héél energiek rijden wellicht een stop in RAI veroorloven, maar gezien de mensenmassa die daar zal willen instappen kun je dan niet op tijd vertrekken.

Klopt dat het uit de richting Amersfoort allemaal precies past, maar een beetje schuiven richting Schiphol is nou ook geen kunst. De IC Deventer - Schiphol stopt in RAI en daardoor op Zuid om .17/.18 (en .47/.48) ipv .15/.17. De achteropkomende IC uit Utrecht schuift ook 1 minuutje, wat alleen maar moet omdat de opvolging in Schiphol anders in het geding komt. Om dezelfde reden geef je de daaropvolgende sprinter Almere Oostvaarders - Hoofddorp ook 1 minuutje, waarna de rest weer normaal rijdt.
In de richting van Amersfoort is juist ruimte genoeg. De IC heeft op papier een stop van 2 minuten op Amsterdam Zuid, maar vaak is deze er al om .12/.42 (rijtijd Schiphol - Zuid is 6 minuten). Dus vertrek om .13/.43 kan prima (2 minuten eerder dus), met een extra stop op RAI.

In theorie is stoppen op zowel Duivendrecht als RAI dus wellicht wel mogelijk, maar de vertragingsgevoeligheid zal hoog zijn omdat de treinen op minimale rijtijd moeten rijden. Met een evenement in RAI krijg je ook een flinke mensenmassa mee, waardoor de stop in de praktijk niet kort zal kunnen zijn en je je rijtijden alsnog niet haalt. Robuustheid in de dienstregeling is ook belangrijk.
Daarnaast is het niet echt een duidelijk treinaanbod als de IC Amersfoort - Schiphol wél stopt op RAI en de vier andere IC-series op de Zuidtak niet. Als de IC's op het traject Lelystad - Leiden er nog een stop in RAI tussen kunnen persen, eet ik m'n hoed op. (Ik heb geen hoed, maar ik zal 'm toch opeten, bij deze.)
@klant_jac de meeste boze Nederlanders kunnen ook van die stomme zakenmensen zijn. Zij kunnen op de man spelen. Hebben de klok horen luiden maar weten verder ook niet waar de klepel hangt.
Reputatie 7
Badge +3
Bij de werkzaamheden melding staat nu in ieder geval dat het vanwege Horecava is.

Reputatie 4
Omdat er overal in nederland met enige regelmaat grote evenementen plaatsvinden zou je kunnen stellen dat de planners daar geen rekening mee houden. Als ze in de planning rekening houden met 1 extra stop zal de reistijd niet onaanvaardbaar langer worden. Wel is het dan makkelijker mogelijk een minuutje te wachten op overstappers.
Badge +3
Maar nog steeds wordt het verschuiven van de stop van Duivendrecht naar Amsterdam RAI toegeschreven aan "werkzaamheden". Dat is en blijft een leugen, simpelweg omdat het niet waar is dat er werkzaamheden zijn. En het is natuurlijk ook niet waar dat de Intercity's vanwege Horecava niet kunnen stoppen in Duivendrecht. Met "kunnen" heeft dat helemaal niets te maken. Wel met "willen".

Dat belooft nog wat voor de rest van 2018.
https://www.rai.nl/nl/agenda/

Vragen aan NS: krijgen we voor al deze evenementen verschoven stops? Of alleen voor sommige evenementen? En welke evenementen zijn dat dan? En wie bepaalt wanneer er in Amsterdam RAI gestopt wordt i.p.v. Duivendrecht? Welke criteria worden daarvoor gehanteerd?
Badge
Voor "grote evenementen" in Nederland wordt bij mijn weten alleen de treinenloop aangepast als de organisator een zak met geld neerlegt. NS heeft geen geldboom in de achtertuin en is ook niet achterlijk.

@Philned: Op sommige trajecten zit er al meer dan genoeg speling in de dienstregeling (denk aan de IC Venlo - Schiphol die tot voor kort wel eens 3 minuten te vroeg aankwam in Utrecht), daar heeft extra rekening houden met stops nadelen. Op andere punten luistert alles zodanig nauw dat extra speling inbouwen het hele kaartenhuis in elkaar doet storten (bv. rond Weesp, Schiphol, Arnhem, Den Bosch...).
Badge +3
@DDietzen
Het kan ook in het belang van NS zijn om de treinenloop te wijzigen bij een evenement. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat de reguliere Sprinters die op Amsterdam RAI stoppen door capaciteitsgebrek overvol worden. Vandaar mijn vragen welke criteria gehanteerd worden.

Ik kan me zomaar voorstellen dat dit "werkzaamheden"-plan tijdens bijvoorbeeld de Huishoudbeurs (17 t/m 25 februari) weer uit de kast gehaald wordt.
Bij de werkzaamheden melding staat nu in ieder geval dat het vanwege Horecava is.
Veel meer kan je met de huidige technische mogelijkheden rondom reisinformatie helaas niet verwachten 😞
Reputatie 4

In theorie is stoppen op zowel Duivendrecht als RAI dus wellicht wel mogelijk, maar de vertragingsgevoeligheid zal hoog zijn omdat de treinen op minimale rijtijd moeten rijden. Met een evenement in RAI krijg je ook een flinke mensenmassa mee, waardoor de stop in de praktijk niet kort zal kunnen zijn en je je rijtijden alsnog niet haalt. Robuustheid in de dienstregeling is ook belangrijk.
Daarnaast is het niet echt een duidelijk treinaanbod als de IC Amersfoort - Schiphol wél stopt op RAI en de vier andere IC-series op de Zuidtak niet. Als de IC's op het traject Lelystad - Leiden er nog een stop in RAI tussen kunnen persen, eet ik m'n hoed op. (Ik heb geen hoed, maar ik zal 'm toch opeten, bij deze.)

De IC-series van/naar Utrecht stoppen er ook, evenals de IC Dordrecht - Lelystad, waarbij bij de laatste de stop Duivendrecht ook opgeheven opgeheven. Alleen de IC's van/naar Groningen/Leeuwarden stoppen er niet, maar dat hoeft ook niet, want de overstap in Zuid is 2 minuten. Genoeg aanbod dus, en net zo (on)duidelijk als bijvoorbeeld Duivendrecht (behalve nu dan).
Robuustheid is zeker belangrijk. Er zijn echter genoeg andere stops te bedenken die minder robuust zijn dan de hier geboden oplossing, bijv. korte stops te Delft en Laan v NOI tijdens de spits, met standaard vertraging tot gevolg.
NS. Dit kun je echt niet maken! Horecava is prima vanaf Zuid te bereizen. Nu zijn vaste reizigers de dupe van een stel brutale horecamannen. Faux pas
Badge +3
Het merkwaardigste in het hele verhaal is misschien nog wel dat er problemen zijn met de extra stops in Amsterdam RAI NADAT er extra sporen in dienst zijn gekomen tussen Duivendrecht en Amsterdam Zuid. Worden die extra sporen wel goed gebruikt?
Reputatie 1
@Sycorax: de rijtijd tussen Schiphol en Amsterdam Zuid is 6 ipv 7 minuten geworden en stationnement 1 minuut ipv 2 min.IC richting Amf vertrekt om 13/43. 2 minuten eerder dan normaal. Desondanks is stoppen in Rai en Duivendrecht blijkbaar niet mogelijk.
Reputatie 4
Ja dat meld ik in bericht 25. Volgens de planningsnormen zou het dus moeten kunnen.
Kritische noot van Rover op AT5: https://twitter.com/AT5/status/951032702299459585
Reputatie 7
Badge +3
Veel meer kan je met de huidige technische mogelijkheden rondom reisinformatie helaas niet verwachten :(

Het levert soms wel aparte meldingen op, zoals eerder dit jaar op Haarlem - Zandvoort toen er vanwege het warme weer extra treinen reden voor de strandgangers.
Rijdendetreinen.nl heeft hem nog zo in het archief staan:
Dit is juist precies hoe het zou moeten gaan, aanleveren via PIF als gestructureerd bericht met als gevolg voor de treindienst 'normaal of extra treinen'. Geplande verstoringen (=werkzaamheden) moeten ooit vanuit hetzelfde systeem gaan komen.

Het probleem hier is meer dat eigenlijk niemand nog rekening houdt met deze manier van werken, omdat het maar incidenteel voorkomt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik doel meer op de vreemd overkomende melding "Beperkingen zijn voorbij. De vertraging neemt af". Welke beperkingen en welke vertraging? Het betrof extra treinen.
Badge +3
Haha ja..

Extra treinen zijn natúúlijk een verstoring (in het systeem).
En treinen die niet stoppen waar je dat zou verwachten (RAI/Duivendrecht) maar wél gewoon rijden wordt dat dan "omgeleid/werkzaamheden/aangepast"

Helaas stond bij de meldingen in de app en op de site gisteren "we stoppen op RAI i.p.v. Duidendrecht" (en al helemaal de reden waarom) NIET vermeld. En dan krijg je dit dit ja.. (incl. de complot-theorie dat het afgedwongen is door grote deelnemers aan die beurs).

Ik kan het me wel voorstellen want met de sneeuw van 11-12 gingen wij (als taxibusjes, contractvervoer) ook de 'klanten' ineens uren eerder ophalen van hun school of dagbesteding en sommigen waren volkomen overstuur omdat het niet in hun ritme paste.

Het geneuzel met Zuid/RAI/Duivendrecht (kan ook met de metro, en RAI werd ook al gewoon een keer overgeslagen vandaag las ik!) verdient geen schoonheidsprijs.
Ik doel meer op de vreemd overkomende melding "Beperkingen zijn voorbij. De vertraging neemt af". Welke beperkingen en welke vertraging? Het betrof extra treinen.
Jup, de implementatie is nog niet je-van-het, zullen we maar zeggen. Al ben ik wel blij met het op deze manier gebruiken van de techniek, dat zorgt ten minste voor een goede reden om te gaan werken aan de implementatie ervan en toevoeging van geplande verstoringen en extra treinen als gestructureerde berichten :)

En treinen die niet stoppen waar je dat zou verwachten (RAI/Duivendrecht) maar wél gewoon rijden wordt dat dan "omgeleid/werkzaamheden/aangepast"

Nee, het heeft voornamelijk te maken met gestructureerde vs. ongestructureerde berichtenstromen. Alles wat niet in een gestructureerd bericht kan worden gestopt moet dus in een ongestructureerd bericht, en dat komt op een grote hoop. Niet netjes, maar binnen de middelen die men krijgt wel de enige mogelijkheid.
Leuk al die redenen over de aanpassing & de minuten
Ik rij het traject Schiphol Hilversum al sinds 2009.
Tot dit jaar, kon het altijd.
Maar als het nu opeens niet kan; zeg dat dan vooraf.
De meeste vaste NS reizigers klagen over het feit dat het :
A: Wel heel verdacht is dat tussen de spits geen treinen rijden
B: Het heel vreemd is dat de webcare niets weet.
C: Dat het niet, maar dan ook echt niet, vooraf gecommuniceerd is/was.
Als dit wel het geval was, had je er rekening mee kunnen houden. Nu is het een verrassing, vermomd als leugen. De webcare heeft tot 15:00 die maandag het over 'werkzaamheden' gehad, en pas toen ProRail en eigen NS medewerkers riepen; Ja, het is vooraf gepland, ging webcare over op crisis communicatie.
Pas sinds deze ochtend, na 3 dagen liegen, is de reden nu pas aangepast in de communicatie.
Nu is het maar dagen, maar de huishoudbeurs is straks een volle werkweek.
I
😨 De NS heeft de data door de OV kaarten, het is toch te zien dat Duivendrecht een belangrijk overstap station is. Waarom zijn de sprinters dan niet verlengd ? In de spits tijd, in de randstad.
Je kan niet van een 12 baks DDM opeens een 4 tot 6 SLT inzetten. Dat past gewoon niet.
E: De webcare medewerkers zeggen; je kan de drukte melder gebruiken. Maar de druktemelder wordt niet gebruikt op trajecten die in onderhoud zijn. Overmacht zeggen ze dan. Dus ze bieden geen oplossingen voor de klanten .

Daar zijn we boos over. Niet over het nobele idee.
Maar als er gewoon een NSExtra mail uit ging naar de vaste reizigers, vooraf, dan had je dit gewoon kunnen plannen.
Vergeet niet dat sommige bazen niet zo flexibel zijn, er mensen zijn die volgens roosters werken en gewoon aan de reguliere tijden vast zitten. Daar betalen ze ook gewoon voor.

Dit verhaal hoort een enorm staartje te krijgen en de NS moet nu open en eerlijk vooraf vertellen dat over 1 maand hetzelfde geintje op Duivendrecht aangepast wordt. Dat is de reden van de ophef.
Badge +3
Kritische noot van Rover op AT5: https://twitter.com/AT5/status/951032702299459585
https://www.rover.nl/actueel/1405-rover-vraagt-opheldering-over-overslaan-station-duivendrecht
De vaste Duivendrecht klant wordt opgeofferd voor alle Rai beurzen:

de Intercity's tussen Schiphol Airport en Amersfoort Schothorst/Enschede/Lelystad C kunnen vanwege de Huishoudbeurs niet stoppen in Duivendrecht, maar stoppen extra in Amsterdam RAI; naar Duivendrecht kunt u gebruikmaken van Sprinters
Badge +3
De vaste Duivendrecht klant wordt opgeofferd voor alle Rai beurzen:

de Intercity's tussen Schiphol Airport en Amersfoort Schothorst/Enschede/Lelystad C kunnen vanwege de Huishoudbeurs niet stoppen in Duivendrecht, maar stoppen extra in Amsterdam RAI; naar Duivendrecht kunt u gebruikmaken van Sprinters

Dat had ik al voorspeld in bericht #34.
Heel opvallend (en tekenend) is natuurlijk dat er door NS al meer dan een maand niet gereageerd is in dit topic. Men gaat gewoon door met de eigen onzalige plannen en men trekt zich niets aan van de kritiek. Ik begin mij, met onder anderen Henk_NL, wel af te vragen of het nog wel veel nut heeft om bij te dragen in het forum. Er wordt toch niets gedaan met suggesties en kritiek.

Reageer