beantwoord

Duivendrecht vs Rai

  • 8 januari 2018
  • 86 reacties
  • 2759 Bekeken


Toon eerste bericht

86 reacties

Het is natuurlijk commercieel interessanter nieuwe klanten te scoren, de vaste klant hebben ze al. Veel Rai bezoekers zien nooit een trein van binnen. Zo kan je ze over de streep trekken.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, heel fijn allemaal.

Het wordt volgens de NS wel heel gezellig op station Rai

https://www.spoordeelwinkel.nl/campagnes/beurzen/beurzen-huishoudbeurs-2018-korting.html?utm_medium=referral&utm_source=ns&utm_campaign=sdw-januari-2018&utm_term=evenementen
Reputatie 7
Badge
Bij zo ongeveer ieder groot muziek/sportevenement komen er vragen op dit forum, en is het antwoord "sorry, de organisatie wil niet met geld over de brug komen, dikke pech doei". Wat een vermogen moet de RAI/organisatie meebetalen om zelfs reguliere stops te laten vervallen, inclusief goedmaak-verhaal?
de inkomsten uit de doelgroep zijn verschillend.
Huisvrouwen (v/m) kopen een spoordeelkaartje; jongeren gebruiken hun Studenten-OV, dus dat levert niks extra op.

.... Nog merkwaardiger is het dat de problemen zijn ontstaan nadat er extra sporen in dienst zijn gekomen tussen Duivendrecht en Amsterdam Zuid. Ik vraag me dan af of de infrastructuur wel goed benut wordt.
vergelijk eerdere aanleg van extra sporen: Eindhoven-Boxtel, Vught-Den Bosch... Parallel vertrekken of aankomen gebeurt nauwelijks. ProRail heeft bijna overal weer 3 minuten tussen gefriemeld, zodat er serieel wordt gereden alsof het baanvak 2 baans is. Het lijkt alsof het anders voor de (bezetting van de) VL niet te behappen is.
De NS denkt dus dat de vervoersstroom afneemt, dat de klanten die bij Duivendrecht moeten zijn een weekje vrij nemen? Waarschijnlijk zullen er ook wel weer treintoegang kaartjes worden verkocht. Station Rai moet straks evenveel reizigers verwerken, levensgevaarlijke toestanden...
Reputatie 7
Badge +3
Ik kan me verplaatsen in het idee dat bij een evenement als de Huishoudbeurs de reguliere treindienst naar Amsterdam RAI het echt niet aankan. Niet voor niets zijn er sinds jaar en dag de extra stops vanwege de enorme meutes reizigers. Het is dan ook oliedom dat er in de jaardienst geen ruimte is gecreëerd voor extra stops bij grote evenementen. Nog merkwaardiger is het dat de problemen zijn ontstaan nadat er extra sporen in dienst zijn gekomen tussen Duivendrecht en Amsterdam Zuid. Ik vraag me dan af of de infrastructuur wel goed benut wordt.
Dat is ook mijn vermoeden, juist daarom verbaas ik mij erover dat NS in dit geval zo'n maatregel neemt. In de regel is het antwoord bij totale chaos (overvolle treinen in het weekend e.d.) niet veel meer dan "oh wat vervelend, vul de druktemelder maar in", terwijl problemen maanden lopen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat de RAI helemaal niks betaalt. NS voert deze wijzigingen zelf door omdat ze chaos verwachten vanwege het feit dat de reguliere Sprinters te weinig capaciteit hebben. Net zoals NS de dienstregeling ingrijpend wijzigt op Koningsdag omdat er anders chaos uitbreekt rond Amsterdam Centraal.

Maar Koningsdag is natuurlijk iets anders dan de Huishoudbeurs of de Horecava. Op Koningsdag is iedereen vrij en hebben abonnementhouders nauwelijks last van de wijzigingen.
Bij zo ongeveer ieder groot muziek/sportevenement komen er vragen op dit forum, en is het antwoord "sorry, de organisatie wil niet met geld over de brug komen, dikke pech doei". Wat een vermogen moet de RAI/organisatie meebetalen om zelfs reguliere stops te laten vervallen, inclusief goedmaak-verhaal?
Reputatie 7
Badge +3
De dienstregeling in de huidige vorm had dan niet geïntroduceerd mogen worden. De evenementen in de RAI vinden ieder jaar plaats en er had in de dienstregeling ruimte moeten zijn voor extra stops bij evenementen. Er is veel te krap gepland en de reguliere reizigers, inclusief abonnementhouders, worden nu achtergesteld ten opzichte van incidentele beursbezoekers. Een heel merkwaardige gang van zaken.
De kritiek is luid en duidelijk binnengekomen. Dat neemt niet weg dat er nog steeds gekozen kan worden voor een optie die niet populair is. In een geval als dit is het kiezen tussen twee kwaden. Er is voor deze oplossing gekozen omdat veiligheid altijd op 1 staat:

- In het verleden zijn er serieuze veiligheidsproblemen ontstaan, doordat de grote vervoerstroom bij een beurs niet weggewerkt kon worden
- Om reiziger comfortabel en veilig te laten reizen is besloten om een stop te doen op RAI en niet op Duivendrecht
- Stoppen op RAI en Duivendrecht is niet mogelijk i.v.m. de nieuwe strakke dienstregeling. Zou de extra stop wel worden gemaakt, zou dit tot ernstige hinder leiden op het spoor voor goederenvervoer. Vanwege de spoorwegveiligheid kon ProRail dit niet goedkeuren.
Reputatie 7
Badge +3
De vaste Duivendrecht klant wordt opgeofferd voor alle Rai beurzen:

de Intercity's tussen Schiphol Airport en Amersfoort Schothorst/Enschede/Lelystad C kunnen vanwege de Huishoudbeurs niet stoppen in Duivendrecht, maar stoppen extra in Amsterdam RAI; naar Duivendrecht kunt u gebruikmaken van Sprinters


Dat had ik al voorspeld in bericht #34.
Heel opvallend (en tekenend) is natuurlijk dat er door NS al meer dan een maand niet gereageerd is in dit topic. Men gaat gewoon door met de eigen onzalige plannen en men trekt zich niets aan van de kritiek. Ik begin mij, met onder anderen Henk_NL, wel af te vragen of het nog wel veel nut heeft om bij te dragen in het forum. Er wordt toch niets gedaan met suggesties en kritiek.
De vaste Duivendrecht klant wordt opgeofferd voor alle Rai beurzen:

de Intercity's tussen Schiphol Airport en Amersfoort Schothorst/Enschede/Lelystad C kunnen vanwege de Huishoudbeurs niet stoppen in Duivendrecht, maar stoppen extra in Amsterdam RAI; naar Duivendrecht kunt u gebruikmaken van Sprinters
Reputatie 7
Badge +3
Kritische noot van Rover op AT5: https://twitter.com/AT5/status/951032702299459585
https://www.rover.nl/actueel/1405-rover-vraagt-opheldering-over-overslaan-station-duivendrecht
Leuk al die redenen over de aanpassing & de minuten
Ik rij het traject Schiphol Hilversum al sinds 2009.
Tot dit jaar, kon het altijd.
Maar als het nu opeens niet kan; zeg dat dan vooraf.
De meeste vaste NS reizigers klagen over het feit dat het :
A: Wel heel verdacht is dat tussen de spits geen treinen rijden
B: Het heel vreemd is dat de webcare niets weet.
C: Dat het niet, maar dan ook echt niet, vooraf gecommuniceerd is/was.
Als dit wel het geval was, had je er rekening mee kunnen houden. Nu is het een verrassing, vermomd als leugen. De webcare heeft tot 15:00 die maandag het over 'werkzaamheden' gehad, en pas toen ProRail en eigen NS medewerkers riepen; Ja, het is vooraf gepland, ging webcare over op crisis communicatie.
Pas sinds deze ochtend, na 3 dagen liegen, is de reden nu pas aangepast in de communicatie.
Nu is het maar dagen, maar de huishoudbeurs is straks een volle werkweek.
I
😨 De NS heeft de data door de OV kaarten, het is toch te zien dat Duivendrecht een belangrijk overstap station is. Waarom zijn de sprinters dan niet verlengd ? In de spits tijd, in de randstad.
Je kan niet van een 12 baks DDM opeens een 4 tot 6 SLT inzetten. Dat past gewoon niet.
E: De webcare medewerkers zeggen; je kan de drukte melder gebruiken. Maar de druktemelder wordt niet gebruikt op trajecten die in onderhoud zijn. Overmacht zeggen ze dan. Dus ze bieden geen oplossingen voor de klanten .

Daar zijn we boos over. Niet over het nobele idee.
Maar als er gewoon een NSExtra mail uit ging naar de vaste reizigers, vooraf, dan had je dit gewoon kunnen plannen.
Vergeet niet dat sommige bazen niet zo flexibel zijn, er mensen zijn die volgens roosters werken en gewoon aan de reguliere tijden vast zitten. Daar betalen ze ook gewoon voor.

Dit verhaal hoort een enorm staartje te krijgen en de NS moet nu open en eerlijk vooraf vertellen dat over 1 maand hetzelfde geintje op Duivendrecht aangepast wordt. Dat is de reden van de ophef.
Ik doel meer op de vreemd overkomende melding "Beperkingen zijn voorbij. De vertraging neemt af". Welke beperkingen en welke vertraging? Het betrof extra treinen.
Jup, de implementatie is nog niet je-van-het, zullen we maar zeggen. Al ben ik wel blij met het op deze manier gebruiken van de techniek, dat zorgt ten minste voor een goede reden om te gaan werken aan de implementatie ervan en toevoeging van geplande verstoringen en extra treinen als gestructureerde berichten :)


En treinen die niet stoppen waar je dat zou verwachten (RAI/Duivendrecht) maar wél gewoon rijden wordt dat dan "omgeleid/werkzaamheden/aangepast"

Nee, het heeft voornamelijk te maken met gestructureerde vs. ongestructureerde berichtenstromen. Alles wat niet in een gestructureerd bericht kan worden gestopt moet dus in een ongestructureerd bericht, en dat komt op een grote hoop. Niet netjes, maar binnen de middelen die men krijgt wel de enige mogelijkheid.
Badge +3
Haha ja..

Extra treinen zijn natúúlijk een verstoring (in het systeem).
En treinen die niet stoppen waar je dat zou verwachten (RAI/Duivendrecht) maar wél gewoon rijden wordt dat dan "omgeleid/werkzaamheden/aangepast"

Helaas stond bij de meldingen in de app en op de site gisteren "we stoppen op RAI i.p.v. Duidendrecht" (en al helemaal de reden waarom) NIET vermeld. En dan krijg je dit dit ja.. (incl. de complot-theorie dat het afgedwongen is door grote deelnemers aan die beurs).

Ik kan het me wel voorstellen want met de sneeuw van 11-12 gingen wij (als taxibusjes, contractvervoer) ook de 'klanten' ineens uren eerder ophalen van hun school of dagbesteding en sommigen waren volkomen overstuur omdat het niet in hun ritme paste.

Het geneuzel met Zuid/RAI/Duivendrecht (kan ook met de metro, en RAI werd ook al gewoon een keer overgeslagen vandaag las ik!) verdient geen schoonheidsprijs.
Reputatie 7
Badge +3
Ik doel meer op de vreemd overkomende melding "Beperkingen zijn voorbij. De vertraging neemt af". Welke beperkingen en welke vertraging? Het betrof extra treinen.
Dit is juist precies hoe het zou moeten gaan, aanleveren via PIF als gestructureerd bericht met als gevolg voor de treindienst 'normaal of extra treinen'. Geplande verstoringen (=werkzaamheden) moeten ooit vanuit hetzelfde systeem gaan komen.

Het probleem hier is meer dat eigenlijk niemand nog rekening houdt met deze manier van werken, omdat het maar incidenteel voorkomt.
Reputatie 7
Badge +3
Bij de werkzaamheden melding staat nu in ieder geval dat het vanwege Horecava is.
Veel meer kan je met de huidige technische mogelijkheden rondom reisinformatie helaas niet verwachten :(


Het levert soms wel aparte meldingen op, zoals eerder dit jaar op Haarlem - Zandvoort toen er vanwege het warme weer extra treinen reden voor de strandgangers.
Rijdendetreinen.nl heeft hem nog zo in het archief staan:
Kritische noot van Rover op AT5: https://twitter.com/AT5/status/951032702299459585
Reputatie 4
Ja dat meld ik in bericht 25. Volgens de planningsnormen zou het dus moeten kunnen.
Reputatie 1
@Sycorax: de rijtijd tussen Schiphol en Amsterdam Zuid is 6 ipv 7 minuten geworden en stationnement 1 minuut ipv 2 min.IC richting Amf vertrekt om 13/43. 2 minuten eerder dan normaal. Desondanks is stoppen in Rai en Duivendrecht blijkbaar niet mogelijk.
Reputatie 7
Badge +3
Het merkwaardigste in het hele verhaal is misschien nog wel dat er problemen zijn met de extra stops in Amsterdam RAI NADAT er extra sporen in dienst zijn gekomen tussen Duivendrecht en Amsterdam Zuid. Worden die extra sporen wel goed gebruikt?
NS. Dit kun je echt niet maken! Horecava is prima vanaf Zuid te bereizen. Nu zijn vaste reizigers de dupe van een stel brutale horecamannen. Faux pas

Reageer