beantwoord

Duivendrecht vs Rai

  • 8 januari 2018
  • 86 reacties
  • 2713 Bekeken


Toon eerste bericht

86 reacties

De kritiek is luid en duidelijk binnengekomen. Dat neemt niet weg dat er nog steeds gekozen kan worden voor een optie die niet populair is. In een geval als dit is het kiezen tussen twee kwaden. Er is voor deze oplossing gekozen omdat veiligheid altijd op 1 staat:

- In het verleden zijn er serieuze veiligheidsproblemen ontstaan, doordat de grote vervoerstroom bij een beurs niet weggewerkt kon worden
- Om reiziger comfortabel en veilig te laten reizen is besloten om een stop te doen op RAI en niet op Duivendrecht
- Stoppen op RAI en Duivendrecht is niet mogelijk i.v.m. de nieuwe strakke dienstregeling. Zou de extra stop wel worden gemaakt, zou dit tot ernstige hinder leiden op het spoor voor goederenvervoer. Vanwege de spoorwegveiligheid kon ProRail dit niet goedkeuren.
Badge +3
De dienstregeling in de huidige vorm had dan niet geïntroduceerd mogen worden. De evenementen in de RAI vinden ieder jaar plaats en er had in de dienstregeling ruimte moeten zijn voor extra stops bij evenementen. Er is veel te krap gepland en de reguliere reizigers, inclusief abonnementhouders, worden nu achtergesteld ten opzichte van incidentele beursbezoekers. Een heel merkwaardige gang van zaken.
Bij zo ongeveer ieder groot muziek/sportevenement komen er vragen op dit forum, en is het antwoord "sorry, de organisatie wil niet met geld over de brug komen, dikke pech doei". Wat een vermogen moet de RAI/organisatie meebetalen om zelfs reguliere stops te laten vervallen, inclusief goedmaak-verhaal?
Badge +3
Ik denk dat de RAI helemaal niks betaalt. NS voert deze wijzigingen zelf door omdat ze chaos verwachten vanwege het feit dat de reguliere Sprinters te weinig capaciteit hebben. Net zoals NS de dienstregeling ingrijpend wijzigt op Koningsdag omdat er anders chaos uitbreekt rond Amsterdam Centraal.

Maar Koningsdag is natuurlijk iets anders dan de Huishoudbeurs of de Horecava. Op Koningsdag is iedereen vrij en hebben abonnementhouders nauwelijks last van de wijzigingen.
Dat is ook mijn vermoeden, juist daarom verbaas ik mij erover dat NS in dit geval zo'n maatregel neemt. In de regel is het antwoord bij totale chaos (overvolle treinen in het weekend e.d.) niet veel meer dan "oh wat vervelend, vul de druktemelder maar in", terwijl problemen maanden lopen.
Badge +3
Ik kan me verplaatsen in het idee dat bij een evenement als de Huishoudbeurs de reguliere treindienst naar Amsterdam RAI het echt niet aankan. Niet voor niets zijn er sinds jaar en dag de extra stops vanwege de enorme meutes reizigers. Het is dan ook oliedom dat er in de jaardienst geen ruimte is gecreëerd voor extra stops bij grote evenementen. Nog merkwaardiger is het dat de problemen zijn ontstaan nadat er extra sporen in dienst zijn gekomen tussen Duivendrecht en Amsterdam Zuid. Ik vraag me dan af of de infrastructuur wel goed benut wordt.
De NS denkt dus dat de vervoersstroom afneemt, dat de klanten die bij Duivendrecht moeten zijn een weekje vrij nemen? Waarschijnlijk zullen er ook wel weer treintoegang kaartjes worden verkocht. Station Rai moet straks evenveel reizigers verwerken, levensgevaarlijke toestanden...
Reputatie 7
Badge
Bij zo ongeveer ieder groot muziek/sportevenement komen er vragen op dit forum, en is het antwoord "sorry, de organisatie wil niet met geld over de brug komen, dikke pech doei". Wat een vermogen moet de RAI/organisatie meebetalen om zelfs reguliere stops te laten vervallen, inclusief goedmaak-verhaal?
de inkomsten uit de doelgroep zijn verschillend.
Huisvrouwen (v/m) kopen een spoordeelkaartje; jongeren gebruiken hun Studenten-OV, dus dat levert niks extra op.

.... Nog merkwaardiger is het dat de problemen zijn ontstaan nadat er extra sporen in dienst zijn gekomen tussen Duivendrecht en Amsterdam Zuid. Ik vraag me dan af of de infrastructuur wel goed benut wordt.
vergelijk eerdere aanleg van extra sporen: Eindhoven-Boxtel, Vught-Den Bosch... Parallel vertrekken of aankomen gebeurt nauwelijks. ProRail heeft bijna overal weer 3 minuten tussen gefriemeld, zodat er serieel wordt gereden alsof het baanvak 2 baans is. Het lijkt alsof het anders voor de (bezetting van de) VL niet te behappen is.
Het wordt volgens de NS wel heel gezellig op station Rai

https://www.spoordeelwinkel.nl/campagnes/beurzen/beurzen-huishoudbeurs-2018-korting.html?utm_medium=referral&utm_source=ns&utm_campaign=sdw-januari-2018&utm_term=evenementen
Badge +3
Ja, heel fijn allemaal.

Het is natuurlijk commercieel interessanter nieuwe klanten te scoren, de vaste klant hebben ze al. Veel Rai bezoekers zien nooit een trein van binnen. Zo kan je ze over de streep trekken.
Badge +3
Helaas begrijpen ze bij NS nog steeds niet dat het veel lucratiever is om meer abonnementhouders te werven dan om mensen één keer per jaar in de trein te krijgen. Vaste klanten zijn de basis voor een bedrijf. Incidentele klanten zijn niet loyaal. De reguliere tarieven in de daluren zijn veel te hoog en daarom moet NS steeds met malle acties komen om de lege stoelen te vullen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is vraag. Weliswaar betalen abonnementhouders meer maar daar staat tegenover dat een groot deel in de spits reist om naar zijn werk te gaan.
Badge +3
Dat is vraag. Weliswaar betalen abonnementhouders meer maar daar staat tegenover dat een groot deel in de spits reist om naar zijn werk te gaan.
Je vergeet dat er ook abonnementen zijn die juist in de daluren geldig zijn. Maar dat kan komen door dat NS enige jaren geleden kortingkaarten ook abusievelijk abonnement is gaan noemen.
Ik kan me verplaatsen in het idee dat bij een evenement als de Huishoudbeurs de reguliere treindienst naar Amsterdam RAI het echt niet aankan. Niet voor niets zijn er sinds jaar en dag de extra stops vanwege de enorme meutes reizigers. Het is dan ook oliedom dat er in de jaardienst geen ruimte is gecreëerd voor extra stops bij grote evenementen. Nog merkwaardiger is het dat de problemen zijn ontstaan nadat er extra sporen in dienst zijn gekomen tussen Duivendrecht en Amsterdam Zuid. Ik vraag me dan af of de infrastructuur wel goed benut wordt.

Wat bij de Horecava nog wel lukte was het ontzien van de ochtendspits. Dat rond de sluitingstijd van de Huishoudbeurs er bijzondere oplossingen gekozen worden (vnl. met de belangen van het goederenvervoer in het achterhoofd zoals de moderator schrijft), valt nog te begrijpen. Waarom de treinen al ruim voor opening van de Beurs herschikt worden - en de forenzen opgehokt worden in te korte sprinters - kan ik minder goed vatten.
belang van de betalende forenzen met start of eindpunt Duivendrecht lijkt ondergeschikt, zeker voor de abonnement houders - die hebben al betaald immers.
Als het om capaciteit gaat, zet dan b.v. dubbeldekkers als als sprinters.
Badge +3
Volgens mij moet eerst eens gekeken worden naar het goed benutten van de infrastructuur. De IC die normaal gesproken in Duivendrecht stopt kan best ook stoppen in RAI. Zijn die extra sporen dan helemaal voor niets aangelegd? Na vertrek uit Duivendrecht zijn er twee sporen beschikbaar helemaal doorgaand tot Schiphol. Daar moet een betere dienstregeling te plannen zijn inclusief evenementenstops in RAI. Het is tamelijk krankzinnig dat de evenementenstops in de dubbelsporige situatie wel konden maar in de viersporige situatie niet. Dat is gewoon onkunde en/of onwil.

NS verschuilt zich iets te gemakkelijk achter ProRail. Wanneer er beter gepland zou worden......
Ik ga voor onwil. Het is gewoon teveel moeite om te proberen iets te regelen. Een aantal maal per jaar zijn zulke beurzen op de RAI. Met name in de middag en vroege avond, als de beurs sluit, is het dan gevaarlijk druk op RAI. De rest van de dag niet want de reizigers op weg naar de beurs reizen meer gespreid. Tijdens de horecava reed de ochtendspits nog normaal en werd alleen in de middag afgeweken - ook erg, met zijn allen op WTC kleumen voor een half sprintertje en dan op RAI 5 minuten stilstaan, voor eh, geen idee waarvoor eigenlijk. Nu is de gehele dienstregeling op de schop, ook in de ochtend om 7 uur.
Ik vraag me af of het voor de Huishoudbeurs bezoeker wel zo handig is om met de trein te reizen.
Waar laat je je trolley ? Beter is om met de eigen auto te gaan.
Reputatie 7
Badge +3
Welke trolley?
Reputatie 7
Badge +3
De trolleys waar de huisvrouwen al hun gratis meuk in doen.
https://www.youtube.com/watch?v=BGcrmkekSio
Klopt 😃
Reputatie 7
Badge +3
De meesten hebben alleen een plastic zak bij zich
Gelukkig maar.
Reputatie 4
Inmiddels is mijn voorgestelde oplossing in reactie #25 zo te zien voor bijna een kwart overgenomen: alleen de ICs vanaf Schiphol naar Enschede stoppen op zowel RAI als Duivendrecht, dus 1x per uur in 1 richting, alleen op ma t/m vr, en niet in de middaguren (?). Kan de rest van het voorstel niet ook overgenomen worden?

Reageer