beantwoord

Duivendrecht vs Rai

• 8 januari 2018
  • 86 reacties
  • 2759 Bekeken

Toon eerste bericht

86 reacties

Reputatie 4
Je hebt dus maximaal 1 minuut speling voor deze IC, die kan je van het stationnement in Amsterdam Zuid afsnoepen (nu 2 min, minimum 1 min). In 1 minuut kan je je met héél energiek rijden wellicht een stop in RAI veroorloven, maar gezien de mensenmassa die daar zal willen instappen kun je dan niet op tijd vertrekken.

Klopt dat het uit de richting Amersfoort allemaal precies past, maar een beetje schuiven richting Schiphol is nou ook geen kunst. De IC Deventer - Schiphol stopt in RAI en daardoor op Zuid om .17/.18 (en .47/.48) ipv .15/.17. De achteropkomende IC uit Utrecht schuift ook 1 minuutje, wat alleen maar moet omdat de opvolging in Schiphol anders in het geding komt. Om dezelfde reden geef je de daaropvolgende sprinter Almere Oostvaarders - Hoofddorp ook 1 minuutje, waarna de rest weer normaal rijdt.
In de richting van Amersfoort is juist ruimte genoeg. De IC heeft op papier een stop van 2 minuten op Amsterdam Zuid, maar vaak is deze er al om .12/.42 (rijtijd Schiphol - Zuid is 6 minuten). Dus vertrek om .13/.43 kan prima (2 minuten eerder dus), met een extra stop op RAI.

In theorie is stoppen op zowel Duivendrecht als RAI dus wellicht wel mogelijk, maar de vertragingsgevoeligheid zal hoog zijn omdat de treinen op minimale rijtijd moeten rijden. Met een evenement in RAI krijg je ook een flinke mensenmassa mee, waardoor de stop in de praktijk niet kort zal kunnen zijn en je je rijtijden alsnog niet haalt. Robuustheid in de dienstregeling is ook belangrijk.
Daarnaast is het niet echt een duidelijk treinaanbod als de IC Amersfoort - Schiphol wél stopt op RAI en de vier andere IC-series op de Zuidtak niet. Als de IC's op het traject Lelystad - Leiden er nog een stop in RAI tussen kunnen persen, eet ik m'n hoed op. (Ik heb geen hoed, maar ik zal 'm toch opeten, bij deze.)

De IC-series van/naar Utrecht stoppen er ook, evenals de IC Dordrecht - Lelystad, waarbij bij de laatste de stop Duivendrecht ook opgeheven opgeheven. Alleen de IC's van/naar Groningen/Leeuwarden stoppen er niet, maar dat hoeft ook niet, want de overstap in Zuid is 2 minuten. Genoeg aanbod dus, en net zo (on)duidelijk als bijvoorbeeld Duivendrecht (behalve nu dan).
Robuustheid is zeker belangrijk. Er zijn echter genoeg andere stops te bedenken die minder robuust zijn dan de hier geboden oplossing, bijv. korte stops te Delft en Laan v NOI tijdens de spits, met standaard vertraging tot gevolg.
Bij de werkzaamheden melding staat nu in ieder geval dat het vanwege Horecava is.
Veel meer kan je met de huidige technische mogelijkheden rondom reisinformatie helaas niet verwachten 😞
Reputatie 7
Badge +3
@DDietzen
Het kan ook in het belang van NS zijn om de treinenloop te wijzigen bij een evenement. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat de reguliere Sprinters die op Amsterdam RAI stoppen door capaciteitsgebrek overvol worden. Vandaar mijn vragen welke criteria gehanteerd worden.

Ik kan me zomaar voorstellen dat dit "werkzaamheden"-plan tijdens bijvoorbeeld de Huishoudbeurs (17 t/m 25 februari) weer uit de kast gehaald wordt.
Badge
Voor "grote evenementen" in Nederland wordt bij mijn weten alleen de treinenloop aangepast als de organisator een zak met geld neerlegt. NS heeft geen geldboom in de achtertuin en is ook niet achterlijk.

@Philned: Op sommige trajecten zit er al meer dan genoeg speling in de dienstregeling (denk aan de IC Venlo - Schiphol die tot voor kort wel eens 3 minuten te vroeg aankwam in Utrecht), daar heeft extra rekening houden met stops nadelen. Op andere punten luistert alles zodanig nauw dat extra speling inbouwen het hele kaartenhuis in elkaar doet storten (bv. rond Weesp, Schiphol, Arnhem, Den Bosch...).
Reputatie 7
Badge +3
Maar nog steeds wordt het verschuiven van de stop van Duivendrecht naar Amsterdam RAI toegeschreven aan "werkzaamheden". Dat is en blijft een leugen, simpelweg omdat het niet waar is dat er werkzaamheden zijn. En het is natuurlijk ook niet waar dat de Intercity's vanwege Horecava niet kunnen stoppen in Duivendrecht. Met "kunnen" heeft dat helemaal niets te maken. Wel met "willen".

Dat belooft nog wat voor de rest van 2018.
https://www.rai.nl/nl/agenda/

Vragen aan NS: krijgen we voor al deze evenementen verschoven stops? Of alleen voor sommige evenementen? En welke evenementen zijn dat dan? En wie bepaalt wanneer er in Amsterdam RAI gestopt wordt i.p.v. Duivendrecht? Welke criteria worden daarvoor gehanteerd?
Reputatie 5
Omdat er overal in nederland met enige regelmaat grote evenementen plaatsvinden zou je kunnen stellen dat de planners daar geen rekening mee houden. Als ze in de planning rekening houden met 1 extra stop zal de reistijd niet onaanvaardbaar langer worden. Wel is het dan makkelijker mogelijk een minuutje te wachten op overstappers.
Reputatie 7
Badge +3
Bij de werkzaamheden melding staat nu in ieder geval dat het vanwege Horecava is.

@klant_jac de meeste boze Nederlanders kunnen ook van die stomme zakenmensen zijn. Zij kunnen op de man spelen. Hebben de klok horen luiden maar weten verder ook niet waar de klepel hangt.
Badge
Je hebt dus maximaal 1 minuut speling voor deze IC, die kan je van het stationnement in Amsterdam Zuid afsnoepen (nu 2 min, minimum 1 min). In 1 minuut kan je je met héél energiek rijden wellicht een stop in RAI veroorloven, maar gezien de mensenmassa die daar zal willen instappen kun je dan niet op tijd vertrekken.

Klopt dat het uit de richting Amersfoort allemaal precies past, maar een beetje schuiven richting Schiphol is nou ook geen kunst. De IC Deventer - Schiphol stopt in RAI en daardoor op Zuid om .17/.18 (en .47/.48) ipv .15/.17. De achteropkomende IC uit Utrecht schuift ook 1 minuutje, wat alleen maar moet omdat de opvolging in Schiphol anders in het geding komt. Om dezelfde reden geef je de daaropvolgende sprinter Almere Oostvaarders - Hoofddorp ook 1 minuutje, waarna de rest weer normaal rijdt.
In de richting van Amersfoort is juist ruimte genoeg. De IC heeft op papier een stop van 2 minuten op Amsterdam Zuid, maar vaak is deze er al om .12/.42 (rijtijd Schiphol - Zuid is 6 minuten). Dus vertrek om .13/.43 kan prima (2 minuten eerder dus), met een extra stop op RAI.

In theorie is stoppen op zowel Duivendrecht als RAI dus wellicht wel mogelijk, maar de vertragingsgevoeligheid zal hoog zijn omdat de treinen op minimale rijtijd moeten rijden. Met een evenement in RAI krijg je ook een flinke mensenmassa mee, waardoor de stop in de praktijk niet kort zal kunnen zijn en je je rijtijden alsnog niet haalt. Robuustheid in de dienstregeling is ook belangrijk.
Daarnaast is het niet echt een duidelijk treinaanbod als de IC Amersfoort - Schiphol wél stopt op RAI en de vier andere IC-series op de Zuidtak niet. Als de IC's op het traject Lelystad - Leiden er nog een stop in RAI tussen kunnen persen, eet ik m'n hoed op. (Ik heb geen hoed, maar ik zal 'm toch opeten, bij deze.)
Reputatie 7
Badge

wat een kennis!
prorail heeft 10 vacatures voor verkeersleiders...
Reputatie 7
Badge
@Jose13, overdrijven is ook maar een vak.
de boze Nederlander 😉
Reputatie 4

@Jose13 je kunt altijd met de metro 50 of de tram 4 naar de Rai overdrijven is ook maar een vak.
Badge
Op het station informeerde een medewerker mij dat er idd niet gestopt wordt ivm de horecavakbeurs. Ik. Vind het zot hoe Klaas-Jan zo luchtig communiceert dat die keuze is gemaakt. Ik vind dat er geen 'keuze' is waar het een dienstregeling betreft, ik vind het moeilijk te geloven dat er geen ruimte is om de trein twee keer te laten stoppen, ik vind het schandalig dat hier niet transparant over wordt gecommuniceerd, ik vind het idioot dat als ik er over bel niemand iets weet of er aan kan doen én ik vind het vervelend dat ik alleen terugkoppeling kan ontvangen als ik per email een klacht indien en er vervolgens nergens een emailadres is te vinden. Hoe kan ik hier een reactie van de NS op krijgen?
Moeilijk te geloven of niet, er is echt geen ruimte om de trein twee keer te laten stoppen. Even richting Schiphol bekeken:
De IC uit Amersfoort kan geen minuut later weg uit Amsterdam Zuid omdat er een IC uit Nijmegen direct achteraan komt.
Eerder weg uit Hilversum kan ook niet ivm de volgende sneeuwbal:
  • Minimum stationnement Hilversum is 1 minuut; dit is in het jaarplan reeds het geval.
  • In Amersfoort is 2 minuten overstaptijd benodigd uit Schothorst dan wel Enschede; dit is in het jaarplan reeds het geval.
  • Minimum stationnement Apeldoorn is 1 minuut; dit is in het jaarplan reeds het geval. Ook kan je niet eerder aankomen omdat je dan te dicht op de voorliggende sprinter uit Almelo zit.
  • Minimum stationnement Deventer is 1 minuut voor de sprinter; dit is in het jaarplan reeds het geval.
  • De sprinter kan niet eerder weg uit Almelo omdat je dan te dicht op de voorliggende Blauwnet-IC zit.
  • De Blauwnet-IC kan niet eerder weg uit Almelo omdat 'ie dan in de knel komt met de tegenliggende Blauwnet-sprinter op het enkelspoor Wierden - Nijverdal.
  • De Blauwnet-sprinter kan niet eerder weg uit Nijverdal omdat 'ie dan te dicht op de voorliggende IC uit Amersfoort zit.
  • Minimum stationnement in Deventer is 3 minuten voor de IC's op de Noordoost ivm aftrappen/bijplaatsen; dit is in het jaarplan reeds het geval.
  • In Amersfoort kan je niet eerder weg met deze IC omdat je dan de cross-platformoverstap uit Den Haag dan wel Schiphol niet haalt.
En zo is het kringetje rond.

Vind je het nog steeds zo moeilijk te geloven, @Jose13?
Reputatie 7
Badge
Op het station informeerde een medewerker mij dat er idd niet gestopt wordt ivm de horecavakbeurs. Ik. Vind het zot hoe Klaas-Jan zo luchtig communiceert dat die keuze is gemaakt. Ik vind dat er geen 'keuze' is waar het een dienstregeling betreft, ik vind het moeilijk te geloven dat er geen ruimte is om de trein twee keer te laten stoppen, ik vind het schandalig dat hier niet transparant over wordt gecommuniceerd, ik vind het idioot dat als ik er over bel niemand iets weet of er aan kan doen én ik vind het vervelend dat ik alleen terugkoppeling kan ontvangen als ik per email een klacht indien en er vervolgens nergens een emailadres is te vinden. Hoe kan ik hier een reactie van de NS op krijgen?

Aan de ene kant roept de reiziger in de sociale media om het hardst dat NS flexibel moet zijn, en zich snel moet aanpassen aan de actuele vraag en situatie. Aan de andere kant wurgen we NS als ze een station overslaan. NS doet het nooit goed :?
Woorden als "schandalig" en "idioot" zou ik niet gebruiken. Daarmee sla je elk begin van dialoog plat. Of er wel of niet 2x kan worden gestopt is niet aan ons reizigers.

Het lijkt me meer een zaak van (geen) tijdige en transparante communicatie. Daarin kan NS nog 500% verbeteren. De reactie van Klaas-Jan vind ik ook te luchtig. Met de nauwelijks aangekondige uitval van station Duivendrecht benadeel je reizigers. Daar past eerst een excuus, een oplossing (gratis mee met metro?) en eventueel compensatie.
Reputatie 7
Badge +3
Valt dan nog mee dat er geen “Almere Buiten” incidenten zijn aangezien machinisten met deze IC series niet gewend zijn te stoppen op RAI.
Of worden ze bij iedere rit pro-actief gebeld?
Reputatie 7
Badge
Het is jammer dat de afdeling die over de uitvoering van de dienstregeling communiceert nog steeds een oud handboek "Publieksvoorlichting" op de plank heeft staan. Daarin wordt nog geadviseerd om problemen klein te maken, te verhullen en weg te poetsen; het "grote publiek" heeft immers toch een beperkt geheugen!
NS is van oudsher een gesloten hierarchische organisatie. Net als politie, defensie e d. Daarin heerst angstcultuur, vingerwijzen, en worden fouten afgedekt. Medewerkers zijn anoniem voor de buitenwereld. Zelfs NS moderatoren gebruiken aangepaste foto's. Communicatie gaat via kanalen naar opvangpunten. Zoiets veranderen doe je niet met een nieuw handboek. Dat begint met verandering in de leiding.
Reputatie 5
Het is jammer dat de afdeling die over de uitvoering van de dienstregeling communiceert nog steeds een oud handboek "Publieksvoorlichting" op de plank heeft staan. Daarin wordt nog geadviseerd om problemen klein te maken, te verhullen en weg te poetsen; het "grote publiek" heeft immers toch een beperkt geheugen. Ik kan het anders maar moeilijk verklaren dat NS het woord "vertraging" niet meer omroept en - meer recent - de inkorting van de IC Brussel en het overslaan van station Duivendrecht de oorzaak "aangepaste dienstregeling" meegeeft. Ja, raad je de koekoek; de dienstregeling is aangepast vanwege een aangepaste dienstregeling...

Gelukkig bestaan er ook nieuwere handboeken "Publiekscommunicatie". Daarin staat dat een snelle, eerlijke, inhoudelijke reactie en oprechte verontschuldiging voor eventuele fouten veel beter werkt dan het wegpoetsen daarvan. Op dit forum zijn daar goede voorbeelden van - zoals bij de communicatie over de (nieuwe) dienstregeling. Misschien moeten de Moderatoren en Webcare-medewerkers een paar van die nieuwe handboeken in de organisatie verspreiden?
Reputatie 7
Badge
Ik vind dit fouten van het beginnersniveau. Wanneer om welke reden dan ook niet gestopt wordt op een station waar volgens de jaardienst normaal gesproken gestopt wordt moet dat natuurlijk uitgebreid gemeld worden. Hier is gewoon niet over nagedacht. Strafpunten voor NS.

eenmaal op leugen betrapt, blijft gezien als een leugenaar
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind dit fouten van het beginnersniveau. Wanneer om welke reden dan ook niet gestopt wordt op een station waar volgens de jaardienst normaal gesproken gestopt wordt moet dat natuurlijk uitgebreid gemeld worden. Hier is gewoon niet over nagedacht. Strafpunten voor NS.
Reputatie 7
Wij krijgen dezelfde signalen binnen op Social Media. Onze feedback is al doorgezet iMark, bedankt!
Reputatie 7
Badge +3
Ik zit nu in trein 11658. De informatievoorziening is niet al te best. Er wordt alleen gemeld dat de trein in Amsterdam RAI stopt maar niet dat niet in Duivendrecht gestopt wordt. Dat is zeer verwarrend wanneer je naar Duivendrecht wilt reizen.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer ik moet kiezen heb ik liever het verwijderen van een aankomsttijd van een trein in Hilversum (zoals bij de IC 241) dan het misbruik van het begrip "werkzaamheden" in de reisplanner wanneer er helemaal geen werkzaamheden zijn.
Badge
Het is overigens niet de eerste keer dat onder het mom van "werkzaamheden" gewijzigde dienstregelingen worden verstopt in de reisplanner. De vorige keer ging het om de IC Berlijn waarmee in de spits niet gereisd mocht worden.

Dat gedoe met IC Berlijn in de spits is inmiddels ook heel geniepig 'opgelost'. IC 241 met vertrek 17.00 uit Amsterdam heeft in de planner geen aankomsttijd voor Hilversum en Amersfoort (enkel een vertrektijd), waardoor deze IC niet wordt weergegeven voor reizen tussen Amsterdam - Hilversum - Amersfoort.
Wel moet gezegd worden dat NS zo vriendelijk is om om 17.03 een IC 1561 Amsterdam - Amersfoort in te leggen. Er valt dus geen reismogelijkheid expliciet weg (afgezien van Hilversum - Zwolle met 2x IC).

Reageer