beantwoord

Duivendrecht vs Rai

  • 8 januari 2018
  • 86 reacties
  • 2713 Bekeken

Reputatie 1
Deze week stoppen de ic's richting Hilversum en Almere na de ochtendspits en tijdens de avondspits niet in Duivendrecht vanwege 'werkzaamheden'. Wel stoppen deze ic dan wel in Rai. Heel ' toevallig' is er deze week horeca-beurs in de Rai. De vraag is zijn er echt werkzaamheden of durft men niet toe te geven dat de reguliere IC stop in Duivendrecht is opgegeven voor Rai (op beide stations stoppen kan niet ivm robuustheid). Zie ook https://www.rover.nl/actueel/1405-rover-vraagt-opheldering-over-overslaan-station-duivendrecht
icon

Beste antwoord door Anonymous 8 januari 2018, 18:35

Duivendrecht
Wanneer

maandag 8 tot en met donderdag 11 januari tussen 09.55 en 12.35 uur en tussen 16.25 en 19.05 uur
Oorzaak

aangepaste dienstregeling
Advies

U kunt gebruikmaken van de overige treinen

de Intercity's tussen Almere Centrum/Hilversum-Schiphol Airport stoppen niet in Duivendrecht; u kunt gebruikmaken van Sprinters

Extra reistijd

een kwartier

Staat niets over een extra stop op RAI. Daar zet ik nog vraagtekens achter????:? Met de metro 50 en tram 4 is de Rai ook wel te bereiken.
Bekijk origineel

86 reacties

Reputatie 4
Als de 11600 op dezelfde manier wordt gepland als de 1600 (dus met stops te RAI en Duivendrecht), dan verandert er ten oosten van Duivendrecht niks aan de dienstregeling. Hierdoor kan er geen conflict met een goederentrein zijn, anders zou dat in de normale dienstregeling ook het geval zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Omdat de paden voor het goederenvervoer vaak maar af en toe worden gepland. Dat kan betekenen dat er bij de ene trein wel een probleem is en bij de andere niet.

Verder was het natuurlijk beter geweest pas na 9.30 op RAI te stoppen en voor die tijd de normale dienstregeling te rijden aangezien de huishoudbeurs pas om 11.00.uur open gaat.
Reputatie 1
Inmiddels is mijn voorgestelde oplossing in reactie #25 zo te zien voor bijna een kwart overgenomen: alleen de ICs vanaf Schiphol naar Enschede stoppen op zowel RAI als Duivendrecht, dus 1x per uur in 1 richting, alleen op ma t/m vr, en niet in de middaguren (?). Kan de rest van het voorstel niet ook overgenomen worden?

Dat verbaasd mij ook. Waarom wel voor de 1600 serie (Schiphol Enschede) en niet voor de 11600 serie (Schiphol-Amersfoort Schothorst). Dat zou geen verschil uit moeten maken?
Reputatie 1
Dat had gekund maar NS wilde de hele dag dezelfde dienstregeling rijden omdat dat duidelijker zou zijn voor de reiziger.

Ok logische reden, maar de vorig keer 8-11 januari was de dienstregeling alleen aangepast (lees RAI ingeruild voor Duivendrecht) tussen 10.00-12.30 en 16.30 -19.00 uur. Blijkbaar niet goed bevallen?
Reputatie 7
Badge +3
Dat had gekund maar NS wilde de hele dag dezelfde dienstregeling rijden omdat dat duidelijker zou zijn voor de reiziger.
Reputatie 1
De huishoudbeurs gaat volgens mij pas om 11:00 open. Waarom kan NS tijdens de ochtendspits niet gewoon op Duivendrecht stoppen. Ik vermoed dat er tussen 07:00 en 09:00 erg weinig bezoekers voor de huishoudbeurs in deze treinen zullen zitten. Ik denk dat ik volgend week maar een weekje met de auto moet gaan 😞
Typisch NS, het ligt altijd aan een ander. Nu dus Prorail die een 10 minuten dienstregeling mogelijk moest maken. Gevolg geen uitwijk mogelijkheden meer en geen ruimte en tijd voor onderhoud aan infra en materieel.
Badge +3
Er is goed gekeken naar eventuele opties, maar alleen het huidige plan valt binnen de richtlijnen van ProRail.
Dan heeft NS een heel slechte jaardienst bedacht als daarin geen ruimte is voor evenementenstops in Amsterdam RAI. En in de volgende jaardienst zal dit uiteraard niet anders zijn want van fouten wordt nauwelijks geleerd.
Reputatie 7
Badge +3
@info nummer 2
Naar Duivedrecht kun je ook met de metro. Lood om oud ijzer.
Badge +3
Waarschijnlijk zullen er ook wel weer treintoegang kaartjes worden verkocht. Station Rai moet straks evenveel reizigers verwerken, levensgevaarlijke toestanden...
Uiteraard, die tickets zijn er natuurlijk. Het goede nieuws is dat ik er geen gebruik van zal maken. 😛
Er is goed gekeken naar eventuele opties, maar alleen het huidige plan valt binnen de richtlijnen van ProRail.
Reputatie 4
Inmiddels is mijn voorgestelde oplossing in reactie #25 zo te zien voor bijna een kwart overgenomen: alleen de ICs vanaf Schiphol naar Enschede stoppen op zowel RAI als Duivendrecht, dus 1x per uur in 1 richting, alleen op ma t/m vr, en niet in de middaguren (?). Kan de rest van het voorstel niet ook overgenomen worden?
Gelukkig maar.
Reputatie 7
Badge +3
De meesten hebben alleen een plastic zak bij zich
Klopt 😃
Reputatie 7
Badge +3
De trolleys waar de huisvrouwen al hun gratis meuk in doen.
https://www.youtube.com/watch?v=BGcrmkekSio
Reputatie 7
Badge +3
Welke trolley?
Ik vraag me af of het voor de Huishoudbeurs bezoeker wel zo handig is om met de trein te reizen.
Waar laat je je trolley ? Beter is om met de eigen auto te gaan.
Ik ga voor onwil. Het is gewoon teveel moeite om te proberen iets te regelen. Een aantal maal per jaar zijn zulke beurzen op de RAI. Met name in de middag en vroege avond, als de beurs sluit, is het dan gevaarlijk druk op RAI. De rest van de dag niet want de reizigers op weg naar de beurs reizen meer gespreid. Tijdens de horecava reed de ochtendspits nog normaal en werd alleen in de middag afgeweken - ook erg, met zijn allen op WTC kleumen voor een half sprintertje en dan op RAI 5 minuten stilstaan, voor eh, geen idee waarvoor eigenlijk. Nu is de gehele dienstregeling op de schop, ook in de ochtend om 7 uur.
Badge +3
Volgens mij moet eerst eens gekeken worden naar het goed benutten van de infrastructuur. De IC die normaal gesproken in Duivendrecht stopt kan best ook stoppen in RAI. Zijn die extra sporen dan helemaal voor niets aangelegd? Na vertrek uit Duivendrecht zijn er twee sporen beschikbaar helemaal doorgaand tot Schiphol. Daar moet een betere dienstregeling te plannen zijn inclusief evenementenstops in RAI. Het is tamelijk krankzinnig dat de evenementenstops in de dubbelsporige situatie wel konden maar in de viersporige situatie niet. Dat is gewoon onkunde en/of onwil.

NS verschuilt zich iets te gemakkelijk achter ProRail. Wanneer er beter gepland zou worden......
Als het om capaciteit gaat, zet dan b.v. dubbeldekkers als als sprinters.
Ik kan me verplaatsen in het idee dat bij een evenement als de Huishoudbeurs de reguliere treindienst naar Amsterdam RAI het echt niet aankan. Niet voor niets zijn er sinds jaar en dag de extra stops vanwege de enorme meutes reizigers. Het is dan ook oliedom dat er in de jaardienst geen ruimte is gecreëerd voor extra stops bij grote evenementen. Nog merkwaardiger is het dat de problemen zijn ontstaan nadat er extra sporen in dienst zijn gekomen tussen Duivendrecht en Amsterdam Zuid. Ik vraag me dan af of de infrastructuur wel goed benut wordt.

Wat bij de Horecava nog wel lukte was het ontzien van de ochtendspits. Dat rond de sluitingstijd van de Huishoudbeurs er bijzondere oplossingen gekozen worden (vnl. met de belangen van het goederenvervoer in het achterhoofd zoals de moderator schrijft), valt nog te begrijpen. Waarom de treinen al ruim voor opening van de Beurs herschikt worden - en de forenzen opgehokt worden in te korte sprinters - kan ik minder goed vatten.
belang van de betalende forenzen met start of eindpunt Duivendrecht lijkt ondergeschikt, zeker voor de abonnement houders - die hebben al betaald immers.
Badge +3
Dat is vraag. Weliswaar betalen abonnementhouders meer maar daar staat tegenover dat een groot deel in de spits reist om naar zijn werk te gaan.
Je vergeet dat er ook abonnementen zijn die juist in de daluren geldig zijn. Maar dat kan komen door dat NS enige jaren geleden kortingkaarten ook abusievelijk abonnement is gaan noemen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is vraag. Weliswaar betalen abonnementhouders meer maar daar staat tegenover dat een groot deel in de spits reist om naar zijn werk te gaan.
Badge +3
Helaas begrijpen ze bij NS nog steeds niet dat het veel lucratiever is om meer abonnementhouders te werven dan om mensen één keer per jaar in de trein te krijgen. Vaste klanten zijn de basis voor een bedrijf. Incidentele klanten zijn niet loyaal. De reguliere tarieven in de daluren zijn veel te hoog en daarom moet NS steeds met malle acties komen om de lege stoelen te vullen.

Reageer