beantwoord

Dure rit voor onprettige reis.

• 3 oktober 2019
  • 12 reacties
  • 432 Bekeken

Op 30 augustus maakte ik de reis van Amsterdam Centraal naar Maastricht. Deze treinrit duurt normaal 2:25 uur en kost mij 15,90 euro aangezien ik een daluren abonnement heb.

Echter duurde mijn reis 3 uur en 45 minuten en kostte het mij 26,10 euro.

Zo verliep de reis:
Er waren spoorwerkzaamheden waardoor ik tussen Utrecht en Den Bosch met de NS bus moest reizen. Ik ging ervan uit dat ik kon inchecken in de bus (zoals meestal het geval is bij bussen). Dit bleek niet zo te zijn. De bus liep vervolgens flinke vertraging op bovenop de aangekondigde vertraging. Tevens heeft het NS poortje mijn vervolgrit beschouwd als losse spitsreis waardoor mijn rit niet alleen 1 uur en 20 minuten langer duurde, maar ook 10,20 euro duurder uitviel. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
icon

Beste antwoord door Tamzin 3 oktober 2019, 13:38

Je kunt het beste de Klantenservice even bellen en het verhaal uitleggen. Je zou die €10.20 dan terug moeten kunnen krijgen.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Je kunt het beste de Klantenservice even bellen en het verhaal uitleggen. Je zou die €10.20 dan terug moeten kunnen krijgen.
Reputatie 7
Badge +3
In een NS bus kun je niet inchecken, wel moeten er bij de bussen mobiele incheckpaaltjes staan.

Beste Tamzin, 

De klantenservice gaf mij vandaag wederom een tegenstrijdig antwoord. Wie heeft het bij het juiste eind? 

Zie hieronder de reactie die ik ontving:

Hartelijk dank voor uw e-mail. Allereerst bied ik u mijn excuses aan voor de late beantwoording.
Graag reageer ik op uw verzoek om herziening van de afhandeling van uw claim met nummer 600940849. Ik vind het jammer om te lezen dat u hier niet tevreden over bent.

U vraagt ons om het daltarief in rekening te brengen en u het teveel betaalde aan u te vergoeden. Helaas kan ik niet aan uw verzoek voldoen. Zoals mijn collega heeft aangegeven in een vorige e-mail, heeft u zich voor kunnen bereiden op het feit dat uw reis door aangekondigde werkzaamheden onderbroken kon worden en dus gedeeltelijk in de spits plaats zou vinden. 
Het spijt mij u niet van dienst te kunnen zijn.
Mocht u nog vragen hebben, dan helpen wij u graag verder. Kijk op www.ns.nl of stel uw vraag op de NS Community (www.ns.nl/community). U kunt ook contact opnemen met NS Klantenservice (www.ns.nl/klantenservice). We staan dag en nacht voor u klaar.

Reputatie 4

NS lukt het telkenmale weer om het record

nare antwoorden te verbreken. Als ik het dus goed begrijp moet je bij aangekondigde werkzaamheden maar 1 1/2 uur eerder vertrekken. NS had gewoon voor paaltjes bij de bussen moeten zorgen. Ik zou hier zeker een klacht over  indienen.

Reputatie 7
Badge +3

@Woefdram

Er staan paaltjes bij de plaats waar de bussen vertrekken dus ik snap je opmerking niet. Het probleem is in feite ontstaan omdat TS dacht gratis te mogen reizen tussen Utrecht en Den Bosch.

Hallo Floortjeee

Heb je ons dan gebeld en je situatie uitgelegd? Er is niet een standaard regeling voor een situatie als de jouwe. Je krijgt de kosten die jij hebt gemaakt door Amsterdam - Utrecht in de daluren (4,80 euro) en 's-Hertogenbosch - Maastricht in de spits (21,30 euro) bij elkaar op te tellen. Dan zou je dus geen geldig vervoerbewijs hebben gehad tussen Utrecht en ‘s-Hertogenbosch. Omdat er werkzaamheden waren en je in de daluren vertrok had ik wel verwacht dat een collega er voor je Amsterdam - Maastricht in de daluren (15,90 euro) van zou hebben gemaakt. Als je dit indient als een claim voor geld terug bij vertraging, dan zal deze zijn afgewezen omdat het dat niet is. Ik wil wel even met je meekijken. Je mag mij een privébericht sturen met je NAW-gegevens, geboortedatum en e-mailadres.

Reputatie 4

@Woefdram

Er staan paaltjes bij de plaats waar de bussen vertrekken dus ik snap je opmerking niet. Het probleem is in feite ontstaan omdat TS dacht gratis te mogen reizen tussen Utrecht en Den Bosch.

@Tamzin Topicstarter gaf juist aan dat er geen mobiele palen stonden.

Reputatie 7
Badge +3

TS gaf aan dat ze er van uit ging dat ze kon inchecken in de bus. Dat kan niet in de bus, maar bij paaltjes die bij de stopplaats van de bus moeten staan. Er is niet gezegd dat die paaltjes er niet stonden. Soms moet je wel een beetje om je heen kijken, zo heb ik zelf een keer in Delft een mobiel paaltje over het hoofd gezien omdat er een lange rij mensen voorstond.

Reputatie 4

Misschien kan iemand van NS aangeven of er al dan niet paaltjes stonden. Ik heb overigens vorige week Zondag ook mogen genieten van het busvervoer tussen Sloterdijk en Haarlem. Daar geen paaltjes aanwezig.

Reputatie 4

Ik doe ook maar even een crossverwijzing naar dit topic. Ik vermoed toch echt dat er geen palen hebben gestaan en dat NS hier bewust geld binnenharkt.

https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/firma-list-en-bedrog-extra-betalen-bij-vervangend-busvervoer-57264#post385153

In dit topic stelt emma NS het volgende:

k wil nog even wat kwijt over het in- en uitchecken bij vervangend busvervoer. Het meeste weten jullie al, maar toch:

Als bij een geplande verstoring een deel van de reis met de bus plaats vind, dan is het advies om altijd tussentijds in- en uit te checken per modaliteit om ook de lange afstandskorting (LAK) te behouden. Dus; 

Reizigers die i.v.m. een geplande verstoring in de treindienst het treinstation verlaten, checken uit op het station (paal of poort, maakt niet uit).
- Reizigers die dan de bus nemen, checken in op een tijdelijke validator die bij de bussen staan. Die check-in geldt als een trein check-in, t.b.v. behoudt LAK.
- Mensen die de bus weer verlaten, checken ook weer uit op zo’n tijdelijke validator. Die check-out geldt als een trein check-out, t.b.v. behoudt LAK.
Mensen die het treinstation weer binnengaan, checken gewoon in (paal of poort) en reizen verder met behoudt van LAK.

Als het aangepaste reisadvies qua route afwijkt van de reguliere route, kan de prijs wel afwijken (= als het aantal tariefeenheden voor de omreisroute hoger is). De reiziger zal dan zelf bij Klantenservice het verschil moeten terugvragen, al zal deze situatie niet vaak voorkomen.

Bij een ongeplande verstoring met vervangend busvervoer is de busreis gratis en hoeft niet te worden in- dan wel uitgecheckt bij de bus.

Mensen die i.v.m. een ongeplande verstoring in de treindienst het treinstation verlaten, checken uit op het station (paal of poort, maakt niet uit).
- Mensen die dan de bus nemen hoeven niet in te checken. Mensen die de bus weer verlaten, hoeven dan ook niet uit te checken.
- Mensen die het treinstation weer binnengaan, checken gewoon in (paal of poort) en reizen verder.

Bij ongeplande businzet reist de reiziger weliswaar gratis met de NS-bus, maar wordt er (bij een meer dan 35 minuten tussen de Co en eerstvolgende Ci) wel weer een nieuwe reis gestart. Dit kan tot een hogere ritprijs leiden en op weekdagen kan het zelfs ertoe leiden dat er in meerdere tariefperiodes wordt gereisd. Bijv. iemand met een Dal Vrij start zijn reis in de dal (en reist dus gratis), maar begint na het busvervoer technisch weer een nieuwe reis. 

Als het dan inmiddels spits is geworden, betaalt de reiziger dus vol tarief terwijl het in een onverstoorde situatie gratis was geweest. Hiervoor kan uiteraard geld terug gevraagd worden, maar dit zal altijd door de reiziger zelf gedaan moeten worden

Onze reizigers hebben bij voldoende vertraging ook recht op geld terug bij vertraging (GTBV), die online kan worden teruggevraagd.

NB: ik heb vorige week zelf busvervoer gehad tussen Sloterdijk en Haarlem. Dit waren geplande werkzaamheden dus conform bovenstaand topic hadden hier tijdelijke palen moeten staan. Dit was niet het geval. NS voert hier dus zijn eigen beleid niet uit en verdient ten onrechte aan de busreiziger. (aangezien ik een afgekocht reisrecht hebt op dit traject is het mij in eerste instantie niet opgevallen) . 

11:53

12:18

Haarlem

Beverwijk

NS

2e klas

€ 0,00

Declareren

11:12

11:24

Amsterdam Centraal

Amsterdam Sloterdijk

Reputatie 6

Ik denk, dat Woefdrams re-post het correct uitlegt.

Het is daarom erg jammer, dat de TS tot twee maal toe op de kop wordt gekakt. Je ziet aan de reactie van de klantenservice, dat het probleem wordt begrepen. Ze weigeren echter de oplossing toe te passen. Dat is ernstig. Het is dus te hopen, dat een moderator dit oppakt en snel oplost.

Reputatie 4

Ik denk, dat Woefdrams re-post het correct uitlegt.

Het is daarom erg jammer, dat de TS tot twee maal toe op de kop wordt gekakt. Je ziet aan de reactie van de klantenservice, dat het probleem wordt begrepen. Ze weigeren echter de oplossing toe te passen. Dat is ernstig. Het is dus te hopen, dat een moderator dit oppakt en snel oplost.

Bedankt voor je reactie. Ik ben alleen bang dat moderators hierin weinig kunnen betekenen. Dit is m.i. heel erg fout beleid van NS wat ze maar niet willen aanpakken. Ik bezin mij momenteel op vervolgstappen.

Reageer