beantwoord

Duurder door werkzaamheden

• 8 juli 2019
  • 4 reacties
  • 242 Bekeken

Omdat er door werkzaamheden geen trein reed tussen 't Harde en Zwolle en ik, omdat ik een fiets bij me had, geen gebruik kon maken van de bus, heb ik het gedeelte tussen 't Harde en Zwolle gefietst en ben daarna met de trein verder gereisd naar Groningen. Maar nu ben ik duurder uit: €5,76 Amersfoort - 't Harde + €11,22 Zwolle - Groningen i.p.v. €14,70 Amersfoort - Groningen. Dit komt natuurlijk door twee maal inchecken, maar zonder uitchecken in 't Harde was ik station Zwolle toch niet binnengekomen? Geen ramp maar wel vreemd, hoe had ik dit beter kunnen doen?
icon

Beste antwoord door Robert B 8 juli 2019, 18:40

Welkom bij de NS Community!

Het klopt dat het opsplitsen van een reis je vrijwel altijd meer kost, dat is wegens het dubbele starttarief maar ook vanwege gemiste langeafstandskorting bij twee kortere reizen.

Wat je had kunnen doen is in Zwolle uitchecken bij de mobiele in/uitcheckpalen die bij de bussen staan, en dan (binnen 35 minuten) inchecken bij de poortjes. Dan is het gewoon een overstap en hou je een volledige reis Amersfoort - Groningen over, tegen het normale tarief.

Kan je de mobiele paal niet vinden, of is die er niet? Dan kan je je melden bij een SOS/Info zuil (blauwe knop) zodat men een poortje voor je kan openen. Uiteraard niet uitchecken in 't Harde dan.

Wellicht kan je via de klantenservice nog een vergoedig krijgen voor de te veel gemaakte kosten, maar die kans acht ik klein omdat je gewoon twee correcte reizen met bijbehorende in- en uitchecks hebt. De minimale vergoeding is in de regel overigens € 2,30, en jij zit met € 2,28 😥
Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Het klopt dat het opsplitsen van een reis je vrijwel altijd meer kost, dat is wegens het dubbele starttarief maar ook vanwege gemiste langeafstandskorting bij twee kortere reizen.

Wat je had kunnen doen is in Zwolle uitchecken bij de mobiele in/uitcheckpalen die bij de bussen staan, en dan (binnen 35 minuten) inchecken bij de poortjes. Dan is het gewoon een overstap en hou je een volledige reis Amersfoort - Groningen over, tegen het normale tarief.

Kan je de mobiele paal niet vinden, of is die er niet? Dan kan je je melden bij een SOS/Info zuil (blauwe knop) zodat men een poortje voor je kan openen. Uiteraard niet uitchecken in 't Harde dan.

Wellicht kan je via de klantenservice nog een vergoedig krijgen voor de te veel gemaakte kosten, maar die kans acht ik klein omdat je gewoon twee correcte reizen met bijbehorende in- en uitchecks hebt. De minimale vergoeding is in de regel overigens € 2,30, en jij zit met € 2,28 😥
Reputatie 7
Badge +3
In deze maakt het denk ik niet eens uit dat je bent gaan fietsen ipv de bus te nemen, ook dan had je je geconfronteerd gezien met de poortjes in Zwolle en daar moeten inchecken.
De normale procedure bij busvervoer vanwege werkzaamheden is uitchecken bij het station waar je niet verder kan ('Harde) inchecken bij de bus bij de mobiele CiCo, uitchecken bij weer een mobiele CiCo bij uitstappen van de bus op het station waar je weer de trein kan nemen (Zwolle) en dan bij betreden van het station weer inchecken. Zou je dan alleen uitchecken in 't Harde dan zou je dezelfde situatie hebben als nu.
https://www.ns.nl/reisinformatie/actueel/vragen-antwoorden-en-tips.html

Bij niet uitchecken in 't Harde doen wat Robert aangeeft, dus even langs de NS bushalte fietsen en bij de mobiele CiCo uitchecken voor je weer in Zwolle incheckt.
Vroeger werden er nog wel eens enkele poortjes opengezet bij werkzaamheden maar dat is niet meer zo.
Reputatie 5
Badge
Sinds halverwege de dag zijn er twee poortjes opengezet in Zwolle. De opstoppingen werden te groot. Ik weet niet of het morgen weer zo is, maar op dit moment kun je Zwolle in/uit via een open poortje. Daarboven zelfs een spandoek: 'alleen voor NS-busreizigers'
Badge +3
Sinds halverwege de dag zijn er twee poortjes opengezet in Zwolle. De opstoppingen werden te groot. Ik weet niet of het morgen weer zo is, maar op dit moment kun je Zwolle in/uit via een open poortje. Daarboven zelfs een spandoek: 'alleen voor NS-busreizigers'
Zo hee... Dan is het begin er in ieder geval!

Zorg voor een complete reis, of als je (uit de richting Amersfoort) uitgecheckt hebt op 't Harde even incheckt. Geen idee of dat binnen 35 minuten lukt maar dan zit je goed.

Anders gewoon (als je toch uitgecheckt was op 't Harde) gratis met de bus en verder naar het noorden.

Zal vast niet de bedoeling zijn maar scheelt de klantenservice een heleboel gedoe/moeite om dat te corrigeren.

Reageer