beantwoord

Duurdere reis door vervangend vervoer

• 22 april 2019
  • 11 reacties
  • 465 Bekeken

Tijdens onze reis van Utrecht Centraal naar Groningen moesten we net overstappen op vervangend busvervoer tussen 't Harde en Zwolle. Ons werd gezegd dat we in' t Harde moesten uitchecken en in Zwolle weer moesten inchecken. Als gevolg is de ritprijs nu €19,20 i.p.v. €15,60 (40% korting). Ik neem aan dat de NS hiervoor kan compenseren. Hoe krijg ik dit geregeld?
icon

Beste antwoord door MoDe 22 april 2019, 11:24

Het advies om bij een doorgaande reis tussentijds uit/in tr checken voor treinvervangend busvervoer was onjuist. Alleen als u bij de bussen weer had kunnen in/uitchecken was het normale tarief berekend. Voor een volgende keer bij een doorgaande reis niet uitchecken op station waar u overstapt in NS bus.

Voor nu: Neem contact met de NS klantenservice om het vetschil terug te vragen. Dit kan 24/7 telefonisch, vis facebook en twitter.
Bekijk origineel

11 reacties

Overigens zijn er wel uitzonderingen op die gesloten poortjes bij werkzaamheden. Als er bijv. geen bussen zijn maar je een GVB/RET metro-advies krijgt dan zullen er wél poortjes open moeten staan voor doorgaande reizigers, toch?

Of is dat tegenwoordig "gevalletje pech, vraag later maar terug via klantenservice" (kosten metro plus gemiste langeafstandskorting voor de trein)?

Dat laatste kan dus echt niet. Een bedrijf als NS dient gewoon te zorgen dat te allen tijde het juiste bedrag in rekening wordt gebracht. Indien dat niet kan met de OV-chipkaart dient NS er voor te zorgen dat er alternatieven zijn die wel het juiste bedrag in rekening brengen. NS licht de reiziger niet in over deze praktijken en doet maar gewoon.

@Jeroen : Dit kan toch niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Reputatie 3
@Robert B Ik had laatst een verstoring bij Holendrecht, waarbij door NS op de informatieborden een reisadvies met de metro werd gegeven. Op Holendrecht waren de poortjes van NS gesloten, maar bij GVB was de middelste met brede doorgang geopend!

Op Amstel was alles dicht, zowel GVB als NS.

@mweiss er staan tegenwoordig dus geen poortjes meer open als er werkzaamheden zijn, tegenwoordig dus uitchecken als je vanaf de trein naar de NS bus loopt en weer inchecken bij het volgende station waar je verder reist met de trein. Of in sommige gevallen staan er mobiele cico paaltjes bij de bussen en dan moet je bij de bus apart inchecken en bij het uitstappen vanuit de bus weer uitchecken.

Oké, dat wist ik niet. Niets van meegekregen, nu gelukkig wel. :)

Denk dat het voor de meeste reizigers en veelal ook personeel een stuk duidelijker is/wordt. Ik check al jaren uit en weer in, omdat ik veel te vaak tegen gesloten poortjes aanliep.
Badge +3
Overigens zijn er wel uitzonderingen op die gesloten poortjes bij werkzaamheden. Als er bijv. geen bussen zijn maar je een GVB/RET metro-advies krijgt dan zullen er wél poortjes open moeten staan voor doorgaande reizigers, toch?

Of is dat tegenwoordig "gevalletje pech, vraag later maar terug via klantenservice" (kosten metro plus eventueel gemiste langeafstandskorting voor de trein)?
Badge +3
Vaak genoeg zijn er inderdaad geen mobiele CiCo's bij de bussen, of mensen kunnen ze niet vinden.

Dan is de busrit weliswaar gratis, maar kan je totale treinreis duurder uitvallen omdat het dan twee losse reizen worden zonder langeafstandskorting en met twee keer starttarief (grofweg € 1,60 afhankelijk van de lengte van je rit/reis).

Het is vaak even rekenen wat de goedkoopste optie is. Bij een reis Eindhoven - Woerden met tvv/bus tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht check ik lekker uit op Ht en pas in Ut weer in, ook al is dat niet de bedoeling... Dat eenzame (vaste) paaltje op het perron van spoor 1 bij het hek/trapje naar de bussen in Ht staat er dan niet voor niets 🤣

Scheelt toch weer € 4,14 (€ 4,02 + € 2,34) t.o.v. normaal € 10,50 (2e klas 40% korting). Bovendien heb je tegenwoordig dus 100% kans om na een busrit tegen gesloten poortjes aan te lopen, en daar sta je dan met je brave incheck als er geen mobiele CiCo is, en moet je met de SOS/Info zuil aan de slag om extra kosten (of moeite om die terug te krijgen) te voorkomen, of (nog onwenselijker) tailgaten om Utrecht binnen te komen.

Zodra er bij de bussen instapcontrole is (nog nooit gezien), vertel mij dan maar waar ik moet inchecken. Terug lopen naar een poortje op het station (zonder daar doorheen te gaan) vind ik nou niet echt de meest logische/handige manier.
Badge +3
Interessant. Dan zou de informatie op de pagina waar ik naar linkte, moeten worden aangepast.
Badge
@Tochjo al meermalen meegemaakt dat bij geplande werkzaamheden er geen cico staat, maar TS kan ons hierop wel een antwoord geven of deze er op 't Harde wel of niet stonden, gezien zijn verhaal ga ik er vanuit dat ze er niet stonden.
Badge +3
@Tochjo alleen zoals Mikos al aangeeft staan er niet altijd cico's bij de bussen, als deze er niet staan betaal je dus niet voor de bus.
Dat lijkt mij te gelden voor busvervoer bij ongeplande verstoringen en niet bij gepland vervangend vervoer waar in dit topic sprake van is. Op deze pagina over werk aan het spoor staat ook dat bij businzet wel moet worden in- en uitgecheckt bij de bus.
Badge
@Tochjo alleen zoals Mikos al aangeeft staan er niet altijd cico's bij de bussen, als deze er niet staan betaal je dus niet voor de bus.

@mweiss er staan tegenwoordig dus geen poortjes meer open als er werkzaamheden zijn, tegenwoordig dus uitchecken als je vanaf de trein naar de NS bus loopt en weer inchecken bij het volgende station waar je verder reist met de trein. Of in sommige gevallen staan er mobiele cico paaltjes bij de bussen en dan moet je bij de bus apart inchecken en bij het uitstappen vanuit de bus weer uitchecken.

@Boyke Westerhof , even contact opnemen met de klantenservice, deze kunnen dit voor je recht zetten. Helaas is dit een probleem met het nieuwe systeem van wel uitchecken en weer inchecken bij werkzaamheden.

Beste moderator, gelieve het antwoord van Tochjo als antwoord op deze vraag aan te wijzen, het antwoord van mweiss is niet meer correct sinds begin van dit jaar.
Badge +3
Sinds 4 februari worden er nooit meer poortjes opengezet, niet bij ongepland vervangend vervoer (maar dat was al een paar jaar zo), maar ook niet bij gepland vervangend vervoer. Een conducteur schreef hierover op een ander forum:

Om een eind te maken aan de onduidelijkheid geldt vanaf 4 februari 2019 het volgende bij verstoringen en geplande werkzaamheden:
  • Op stations met toegangspoorten blijven de toegangspoorten altijd dicht. Doordat de poortjes gesloten zijn is het duidelijk voor de reiziger hoe hij/zij moet handelen.
  • Op stations met palen moet de reiziger gebruik maken van de in- en uitcheckpalen voordat hij/zij de reis per bus kan vervolgen.
  • Als de reiziger moet betalen voor de busreis, dan staan er kaartlezers bij de bussen, bijvoorbeeld in het geval van een geplande buitendienststelling. Staat er geen mobiele kaartlezer dan is het vervangend busvervoer gratis.

Bovenstaande citaat is in lijn met de informatie op deze pagina:

Met een OV-chipkaart reist u dan net zoals met de trein. U checkt in bij het betreden van de bus en uit bij het verlaten van de bus. Begint of eindigt uw reis met een treinrit, dan checkt u ook in en uit op het vertrek- en aankomststation.

Voor de reis waar het in dit topic over gaat, had voor het vervangend busvervoer moeten worden ingecheckt in 't Harde (of niet moeten worden uitgecheckt), en had bij het aankomen van de bus op station Zwolle eerst moeten worden uitgecheckt bij een paaltje en daarna weer moeten worden ingecheckt bij een poortje. Als er steeds minder dan 35 minuten tussen uit- en inchecken zit, dan zou dit geen gevolgen hebben voor de ritprijs en was in totaal wel 15,60 euro in rekening gebracht. Nu er in 't Harde is uitgecheckt en in Zwolle meer dan 35 minuten later pas weer is ingecheckt, zijn er twee losse reizen in rekening gebracht en die zijn samen wel duurder.
Reputatie 3
U had eigenlijk niet moeten in- en uitchecken, maar toch gaat dit nog steeds mis bij werkzaamheden en/of storingen. Vaak, of misschien zelfs meestal, moet ik dit ook doen door dichte poortjes en/of slecht geïnformeerd personeel.

Als ik u was dan zou ik contact opnemen met de klantenservice om het verschil terug te krijgen. https://www.ns.nl/klantenservice/contact
Reputatie 7
Badge +3
Het advies om bij een doorgaande reis tussentijds uit/in tr checken voor treinvervangend busvervoer was onjuist. Alleen als u bij de bussen weer had kunnen in/uitchecken was het normale tarief berekend. Voor een volgende keer bij een doorgaande reis niet uitchecken op station waar u overstapt in NS bus.

Voor nu: Neem contact met de NS klantenservice om het vetschil terug te vragen. Dit kan 24/7 telefonisch, vis facebook en twitter.

Reageer