Eerst infrastructuur op orde, en dan pas meer reizigers en treinen? of omgekeerd en dubbele ellende?

  • 6 november 2017
  • 22 reacties
  • 315 Bekeken

Reputatie 7
Badge
NIEUWS/BINNENLAND _ De Telegraaf _ 6 NOVEMBER 2017

Miljardenklus aan spoor in en om Amsterdam start begin 2018

Weer stations op de schop
Door PAUL ELDERING
1 uur geleden in BINNENLAND
Om dit element te tonen dient u cookies te accepteren voor de telegraaf. Klik hier voor meer informatie.


AMSTERDAM - Het spoor in en om Amsterdam gaat op de schop. Alle stations inclusief Schiphol worden komende jaren fors uitgebreid om ’spoorboekloos reizen’ aan te kunnen. De ruimte is nu veel te beperkt, zeggen ProRail en de vervoerders.De miljardenklus gaat begin 2018 van start. Reizigers moeten rekening houden met overlast en vertragingen. Ook elders in Nederland worden stations aangepakt om tienminutentreinen en bijbehorende mensenmassa’s straks goed te bedienen.

De eerste flitsintercity’s van NS rijden vanaf 10 december op het traject Amsterdam-Utrecht-Eindhoven. ProRail gaat daarna de routes van Amsterdam naar Nijmegen, Alkmaar, Almere-Lelystad en de lijn van Den Haag via Rotterdam en Breda naar Eindhoven klaarstomen voor hoogfrequent spoor.

Uit hun voegen

Stations in heel Nederland barsten nu al uit hun voegen door de sterke groei van het aantal reizigers. „De capaciteit moet zo snel mogelijk vergroot worden”, aldus topman Pier Eringa van de spoorbeheerder.

Na knooppunt Utrecht wordt volgens hem nu Amsterdam, begin- en eindpunt van de meeste treinen, rigoureus onder handen genomen. Er worden daar in 2030 ruim 50% meer reizigers verwacht dan in 2017, tot wel 267.000 mensen per dag.

„De megaverbouwingen op de Amsterdamse stations zijn noodzakelijk om die groei op te vangen”, meent Eringa. Onder meer Amsterdam CS krijgt langere en waar mogelijk bredere perrons, meer in- en uitgangen en betere aan- en afvoerwegen voor reizigersstromen. Het aantal aankomende passagierstreinen zal toenemen van 34 naar 59 per uur. Ze moeten vaker achter elkaar op een perron plaats krijgen.

De perrons op Amsterdam CS zullen volgens ProRail gefaseerd, twee van de tien per keer, worden aangepast, zodat het treinverkeer kan doorgaan. Goederentreinen worden verplaatst. Ook moeten er volgens Eringa overal in Nederland meer parkeerplekken voor treinen komen om de NS-vloot, die met eenderde groeit, te kunnen opvangen.

Verouderd

De verouderde perrons op Amsterdam Centraal kunnen die stijging niet langer verwerken. „Het gaat niet alleen om forensen, ook toeristen zorgen voor een enorme druk op het ov”, stellen reizigersclubs als Rover. Probleem in hartje Amsterdam is de gebrekkige ruimte om te bouwen en de monumentenzorg. Het is de drukste en meest complexe ov-plek in Nederland.

Naast het CS gaat ProRail in Amsterdam ook Sloterdijk, Lelylaan, Muiderpoort en Amstel opwaarderen. Zuid is al in gang gezet. Schiphol heeft extra aandacht, omdat dat NS-station door de krapte en de aanhoudende toestroom van vliegpassagiers en luchthavenwerkers onveilig begint te worden, concluderen experts.

„De werkzaamheden in Amsterdam worden ingrijpender dan in Utrecht. Daarnaast stoppen we ook nog een miljard in verbetering van de spoorverbindingen naar Noord-Nederland”, aldus ProRail.

NS wil treinen korter op elkaar en sneller laten rijden, ook in aanloop naar stations. Een nieuw beveiligingssysteem en een dubbele spanning op de bovenleiding moeten dat mogelijk maken. „Maar dat kan alleen als de belangrijke stations en hun omgeving ingericht worden op soms wel 80% meer reizigers.”

1,2 miljoen

Uit 2016-cijfers van NS blijkt dat Utrecht vorig jaar het drukste station was met 182.000 reizigers per dag, gevolgd door Amsterdam CS, Rotterdam, Den Haag, Schiphol, Leiden en Eindhoven.

Nijmegen, Almere en Schiphol groeiden het hardst. Totaal werden elke werkdag gemiddeld 1,2 miljoen mensen vervoerd, een toename van 5% ten opzichte van 2015.

Zitplaatsen

NS investeert 2,5 miljard euro in extra ’nieuwe generatie’ treinen, zowel intercity’s als sprinters. Tot in 2021 zijn bijna duizend extra rijtuigen besteld met in de jaren erna een optie op het dubbele. Goed voor meer dan 100.000 zitplaatsen meer.

Toch blijven reizigers volgens directeur Stef Smit van ConsumentenClaim en voorzitter Rikus Spithorst van belangenvereniging Voor Beter OV bezwaar maken tegen het huidige gebrek aan treinstoelen. De rechtszaak tegen NS moet binnenkort helderheid geven over de vraag of reizigers die stelselmatig in de spits moeten staan, recht hebben op ’helft geld terug’.

NS beweert dat zitten geen recht is, maar Smit zegt dat de algemene voorwaarden hier niet duidelijk over zijn.

„Reizigers moeten er vooraf mee akkoord gaan. Het blijkt dat dit vaak niet het geval is.”

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Een hogere frequentie leidt juist tot meer spreiding van de reiziger en dus juist tot minder kans op opstoppingen. Kortom dit lijkt meer op een verhaaltje van ProRail om om meet geld te bedelen bij de politiek.

En ConsumentenClaim is al helemaal niet serieus te nemen. Die roeptoeteren al jaren maar wat.
Reputatie 7
Badge
Een hogere frequentie leidt juist tot meer spreiding van de reiziger en dus juist tot minder kans op opstoppingen.
En ConsumentenClaim is al helemaal niet serieus te nemen. Die roeptoeteren al jaren maar wat.


Beide stellingen kan je onderbouwen? Anders doe je zelf ook aan roeptoeteren.
Reputatie 6
Badge
Hoezo vind je dat Tamzin? Ik kan me niet voorstellen dat een doorsnee Nederlander tegen partijen is die voor de burger opkomen.
Reputatie 6
Badge +1
Dit nieuwsbericht is wel wat voorbarig. Amsterdam gaat op de schop ja, maar 6x per uur een IC op andere corridors dan Amsterdam-Eindhoven is nog lang niet besloten en zal zeker niet voor 2022 gebeuren...
Reputatie 6
Badge
Er zijn genoeg trajecten waar 6x per uur een IC succesvoller kan zijn dan tussen Eindhoven en Utrecht.
Reputatie 7
Badge +3
@Keuzereiziger
Klopt, de politiek heeft verdere uitrol van 10 minutendienst en ook van ERTMS in de ijskast gezet tot ProRail zijn financien eerst op orde heeft gebracht.
Reputatie 6
Badge
Wat bedoelen ze met ''alle stations'' onder het kopje Amsterdam? Holendrecht en Science Park worden maar heel weinig gebruikt, niet echt een verbouwing waard.
Reputatie 7
Badge +3
NS en ProRail denken alleen maar in intercity's en dus ook alleen in intercity-stations. Maar voorlopig is er weinig aan de hand want het nieuwe kabinet wil geen geld schuiven voor de natte dromen van Pier Eringa.
Reputatie 6
Badge
Amsterdam Centraal is prima zoals het is. Dat ze 80% in de hal hebben gestopt en slechts 20% in de perrons hadden ze maar beter over moeten nadenken. Bovendien is Sloterdijk inmiddels een stuk belangrijker geworden en zouden ze zich daar meer op moeten focussen. Het Centrale station van Amsterdam is alles behalve Centraal.
Reputatie 7
Badge +3
Klopt, procentueel is het Centraal Station veel minder belangrijk geworden. Maar ja, ProRail krijgt zijn gevraagde miljarden niet van het nieuwe kabinet dus wordt er nu met veiligheid geschermd. Allemaal erg doorzichtig wat Pier probeert.
Badge +3
Het lijkt wel alsof ze bij ProRail in een parallel universum leven. Verreweg het merendeel van de reizigers die naar Amsterdam reizen moeten helemaal niet op het Centraal Station zijn. Er ligt een ring van stations rond Amsterdam vanwaar je veel beter naar plekken in Amsterdam kunt reizen dan vanaf Centraal. Wanneer de nieuwe metrolijn volgend jaar eindelijk gaat rijden wordt het nog interessanter om vanaf Amsterdam Zuid te reizen in plaats Als je Amsterdam Centraal wilt ontlasten kun je beter meer treinen laten stoppen in Lelylaan en Muiderpoort. Maar dat is geen prestigieus verbouwingsproject en dus voor types als Pier Eringa van ProRail niet interessant.
Reputatie 6
Nog vele jaren langer verbouwingen? Dat had men toch al vele jaren eerder op kunnen anticiperen, dit komt toch niet uit de lucht vallen. En hoe komt men aan cijfers als een groei van reizigers tot ruim 50% op Amsterdam CS? Kan het me niet voorstellen. Net zoals ik me niet kan voorstellen dat Leiden, een relatief klein provinciestadje, nog boven Eindhoven staat qua aantallen reizigers.... Hoe kan dat? Amsterdam CS is vooralsnog veel populairder dan bijv. Zuid. Ik denk dat toeristen liever vanuit CS het Damrak oplopen, de rondvaartboten, de Dam, de Wallen e.d (hét klassieke beeld van Amsterdam) dan dat ze via het sfeerloze station Zuid eerst nog met de metro moeten straks. Dat is misschien alleen handig voor het Museumplein. Ik denk dat CS het populairst zal blijven, ondanks dat het voor bepaalde toeristische plekken decentraal ligt.
Reputatie 6
Badge
Een groei van 50% op Amsterdam Centraal in 12 jaar? Idioten die dat voorspellen. Als je een 50% groei op Rotterdam Centraal of Leiden Centraal voorspelt wil ik dat nog geloven, dat zijn écht Centrale stations. Maar Amsterdam Centraal is gewoon een afvoerputje van de Metro en treinseries naar Amsterdam.
Reputatie 6
Badge
Wat betreft Leiden Centraal: kijk alleen al naar de ligging. Tussen Amsterdam, Haarlem en Den Haag in en vrijwel alles stopt er. Dat kan niet anders dan een enorm reizigersaantal.
Reputatie 6
Delft ligt toch ook zeer centraal. Alleen kan je er niet overstappen. Leiden moet het echt hebben van de overstappers.
Reputatie 7
Badge +3
De groei prognoses van ProRail.zijn al jaren totale nonsens. Alleen maar bedoeld om geld los te krijgen bij de overheid.
Reputatie 6
Badge
De groei prognoses van ProRail.zijn al jaren totale nonsens. Alleen maar bedoeld om geld los te krijgen bij de overheid. Dat is precies wat ik ook dacht, lol.
Reputatie 6
Ze moeten bezig blijven he. Straks zitten ze met grote halflege gebouwen, zie daar station Breda. Ook in 2025 en verder veel te groot. Laat ze ook eens de kleinere stations wat opknappen en daar de veiligheid verbeteren. Ik weet nog wel een station waar een fietstunnel onder het spoor dringend gewenst is. Al jaren steken honderden fietsers per dag tussen de spoorbomen door dwars over het station en slalommen tussen de hekjes. Mag eigenlijk niet, maar gebeurt wel, want is de meest logische en veruit kortste route naar de andere kant van het spoor. Maar: geen geld voor een fietstunnel.
Reputatie 6
Badge
Station Breda is van het formaat Utrecht Centraal, er kunnen zeker 6x zoveel reizigers in dan nu gebeurt. Waarom Breda zo'n groot station heeft maar een teleurstellend reizigersaantal is mij een raadsel.
Badge +3
Station Breda is een prestigeproject in het kader van de Nieuwe Sleutelprojecten. Dat zijn grootschalige projecten die geïntegreerd zijn met de HSL Prestigeproject geeft al aan dat het in het geval van Breda niets te maken heeft met de reizigersaantallen. Verder zijn Uitrecht Centraal en Arnhem alvast verbouwd in het kader van het nooit uitgevoerde project HSL Oost.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brochures/2010/11/23/nieuwe-sleutelprojecten-in-aantocht
https://spoorbeeld.nl/inspiratie/de-nieuwe-sleutelprojecten-op-weg-naar-2030
https://www.spoorbeeld.nl/sites/default/files/issuu/161010-sb-nsp_digitaal_0.pdf

Men zit blijkbaar nu op nieuwe projecten te wachten want er wordt nu nagedacht over de middelgrote stations.
https://www.collegevanrijksadviseurs.nl/actueel/nieuws/2016/10/19/na-de-nieuwe-sleutelprojecten-uitdagingen-voor-de-middelgrote-stations
Reputatie 6
Badge
Dat hele HSL-Oost was nooit een succes geworden. Alsof de reizigersvraag tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem in de buurt zou komen van dat tussen Amsterdam, een luchthaven met 53 miljoen reizigers en de 2e stad van Nederland.
Reputatie 6
Gisteren stond er weer een stuk in BN de Stem dat het slecht gaat met de winkels op station Breda. Nog geen enkele verbetering. The Hen House is sinds vorige week gesloten, teleurstellend aantal klanten, niet rendabel te krijgen. NS houdt moed en geeft aan " dat het allemaal nog tijd moet hebben" en dat de nieuwe rechtbank wel veel klanten zal opleveren voor de winkels om te lunchen e.d. Alleen zit de winkelhoek rechts weggestopt, de rechtbank in aanbouw staat uiterst links.... niet in de loop.

Reageer