beantwoord

Eerste reismogelijkheid bij werkzaamheden

• 25 september 2019
  • 9 reacties
  • 438 Bekeken

Reputatie 5
Badge
Dit onderwerp is drie jaar geleden al besproken, maar NS wil het niet oplossen. Dus we proberen het gewoon nog eens. De aanhouder wint, toch? https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/eerste-reismogelijkheid-per-bus-bij-werkzaamheden-22519

Als er werkzaamheden zijn, dan wordt de reistijd vaak langer. Dat is begrijpelijk en daar heb ik alle begrip voor. Om toch op tijd op mijn bestemming aan te komen, zal ik eerder van huis moeten. Ook dat vind ik niet erg. Echter, er zijn vaak geen eerdere reisopties tijdens werkzaamheden. Je kunt dus simpelweg bij werkzaamheden niet op hetzelfde tijdstip aankomen als normaal. En dat is gek.

Aankomend weekend zijn er werkzaamheden rondom Zwolle. Normaalgesproken kun je vanuit Leeuwarden op zaterdag altijd om 9 uur op Schiphol zijn. Je vertrekt dan om 6:46 uit Leeuwarden. Vanwege de werkzaamheden van 28 en 29 september, duurt de reis op die dagen 30 minuten langer. Wie om 9 uur op Schiphol wil zijn, moet dus om 6:16 weg. Die trein rijdt niet! Het is dus op 28 en 29 september onmogelijk om voor 9 uur op Schiphol te zijn, terwijl je dat alle andere zaterdagen van het jaar wel kunt zijn.

Kortom, waarom wordt bij werkzaamheden nog altijd uitgegaan van de vertrektijd van de eerste trein, terwijl het veel logischer is om uit te gaan van de eerste aankomsttijd van de trein? Nogmaals, de extra reistijd is niet erg. Het feit dat je simpelweg niet eerder op reis kunt om die extra reistijd te compenseren wel!

Om het nog erger te maken: NS heeft een mooi overzicht van alle werkzaamheden https://www.ns.nl/binaries/_ht_1552991076299/content/assets/ns-nl/dienstregeling/maart-2019/overzicht-werkzaamheden-maart-2019-december-2019.pdf. Die van aankomend weekend rondom Zwolle staan er niet op. Daardoor was pas een paar dagen van tevoren bekend dat rond 9 uur aankomen op Schiphol vanuit Leeuwarden niet mogelijk zou zijn. Ook de werkzaamheden in juli rondom Zwolle, stonden niet in het overzicht. Waarom heeft NS vergeten om alle werkzaamheden rondom Zwolle in het overzicht te zetten. Nu zijn reizigers dubbel de dupe:

1) Ze kunnen niet hun extra reistijd compenseren door eerder op reis te gaan, omdat NS die optie niet biedt.
2) Ze konden niet tijdig anticiperen op de reisonmogelijkheden.

Concreet heb ik voor zaterdag nu gewoon een probleem. Wat raadt NS aan om toch om 9 uur op Schiphol te kunnen zijn?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 21 oktober 2019, 17:05

We proberen de vertrektijden aan te houden zodat de reizigers in dat opzicht weinig hinder hiervan ondervinden. Als je het verhaal omdraait dan is het voor reizigers misschien onmogelijk om de laatste vervangende bus te halen. Het blijft puzzelen, maar we blijven de vertrektijden hanteren. Ik zal je signaal doorzetten dat er reizigers zijn die zodoende niet tijdig hun bestemming kunnen halen. 

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge
Je zou kunnen overwegen om ergens te overnachten, of desnoods met ander vervoer (een deel van de) reis te maken.
Openbaar vervoer Is geen individueel vervoer, er zullen niet veel reizigers zijn om die tijd tussen Leeuwarden en Schiphol.
Reputatie 5
Badge
Laat het een reis zijn tussen Groningen en Amsterdam, tussen Assen en Almere, tussen Heerenveen en De Haag. Het gaat om alle verbindingen over Zwolle heen. En het algemene principe dat NS geen rekening houdt met de eerste aankomsttijd bij werkzaamheden. Het is gek dat iemand een hotel moet boeken, omdat er werkzaamheden zijn. De extra reistijd vind ik helemaal niet erg. De onmogelijkheid om te kunnen reizen wel. Je moet er in mijn optiek van kunnen uitgaan dat als er in de normale dienstregeling het hele jaar een aankomsttijd is van X, je ook bij werkzaamheden op tijdstip X kunt aankomen. Vroeger op reis is niet erg. Maar je moet dan wel vroeger op reis kunnen.
Ik zal eens proberen te achterhalen of hier nieuwe informatie over beschikbaar is.
Ik heb nog niets vernomen, maar ik blijf jullie op de hoogte houden als ik iets terug krijg.

We proberen de vertrektijden aan te houden zodat de reizigers in dat opzicht weinig hinder hiervan ondervinden. Als je het verhaal omdraait dan is het voor reizigers misschien onmogelijk om de laatste vervangende bus te halen. Het blijft puzzelen, maar we blijven de vertrektijden hanteren. Ik zal je signaal doorzetten dat er reizigers zijn die zodoende niet tijdig hun bestemming kunnen halen. 

Ik dien hier nog even op terug te komen want ik heb nogmaals aangeklopt bij een collega die dit iets beter weet. Indien de trein normaal gesproken om 6 uur vertrekt en om 7 uur aankomt proberen wij de vervangende bus zo te laten vertrekken dat de eerste alsnog om 7 uur aankomt. De laatste vervangende bus passen wij aan op basis van vertrektijd en niet aankomsttijd.

Voor Schiphop hebben wij afgesproken met de luchthaven om de eerste aankomsten te garanderen zodat medewerkers van Schiphol tijdig op werk aankomen. Voor de nieuwe dienstregeling gaat er een trein extra vroeg uit Almere (aankomst voor 5 uur). Hierbij hebben wij expliciet afgesproken dat deze aankomsttijd niet gegarandeerd kan worden indien wij een vervangende bus moeten inzetten.

Reputatie 5
Badge

Niet liegen Erryt.

Als de eerste bus daadwerkelijk wordt gepland op basis van aankomsttijden, dan was dit hele topic nooit geopend. De eerste bus, dat is simpelweg de praktijk, wordt meestal gepland op basis van vertrektijd van de eerste trein. Daardoor heb je als reiziger die afhankelijk is van een vroege verbinding, gewoon pech.

Reputatie 1

Diverse feiten over trein vervangend busvervoer wegens werkzaamheden

1. Reistijd is met een vervangende NS-bus altijd langer dan met de trein.
  2. Tijden van de bus zijn theoretisch en kunnen o.a. afwijken van de drukte op de wegen. Op grote stations is dit meestal vertrekken als de bus vol is en meestal komt daarna snel weer een volgende bus. Op kleine stations duurt het wachten vaak langer. Dus het is meestal gokken op goed geluk.
  3. NS Bussen horen theoretisch aan te sluiten op de treinen, maar helaas klopt dit in de praktijk helaas niet. Dus vertrek extra vroeg als u een belangrijke afspraak heeft. De kans dat de bus wacht op een trein is (iets) groter.
  4. Ik begrijp dat er aansluitgarantie moet zijn op de eerst vertrekkende trein in de ochtend en aansluiting is op de laatste trein in de avond/nacht. Hier kunnen vervoerders beter aandacht aan besteden.
  5. Probeer indien mogelijk te reizen op en dag dat er geen werkzaamheden zijn.

Je mag denken dat ik lieg. Dit is wat ik terug krijg gekoppeld en vandaar dat ik mijzelf corrigeer.

Reageer