Als er werkzaamheden zijn, dan wordt de reistijd vaak langer. Dat is begrijpelijk en daar heb ik alle begrip voor. Om toch op tijd op mijn bestemming aan te komen, zal ik eerder van huis moeten. Ook dat vind ik niet erg. Echter, er zijn vaak geen eerdere reisopties tijdens werkzaamheden. Je kunt dus simpelweg bij werkzaamheden niet op hetzelfde tijdstip aankomen als normaal. En dat is gek.
Aankomend weekend zijn er werkzaamheden rondom Zwolle. Normaalgesproken kun je vanuit Leeuwarden op zaterdag altijd om 9 uur op Schiphol zijn. Je vertrekt dan om 6:46 uit Leeuwarden. Vanwege de werkzaamheden van 28 en 29 september, duurt de reis op die dagen 30 minuten langer. Wie om 9 uur op Schiphol wil zijn, moet dus om 6:16 weg. Die trein rijdt niet! Het is dus op 28 en 29 september onmogelijk om voor 9 uur op Schiphol te zijn, terwijl je dat alle andere zaterdagen van het jaar wel kunt zijn.
Kortom, waarom wordt bij werkzaamheden nog altijd uitgegaan van de vertrektijd van de eerste trein, terwijl het veel logischer is om uit te gaan van de eerste aankomsttijd van de trein? Nogmaals, de extra reistijd is niet erg. Het feit dat je simpelweg niet eerder op reis kunt om die extra reistijd te compenseren wel!
Om het nog erger te maken: NS heeft een mooi overzicht van alle werkzaamheden https://www.ns.nl/binaries/_ht_1552991076299/content/assets/ns-nl/dienstregeling/maart-2019/overzicht-werkzaamheden-maart-2019-december-2019.pdf. Die van aankomend weekend rondom Zwolle staan er niet op. Daardoor was pas een paar dagen van tevoren bekend dat rond 9 uur aankomen op Schiphol vanuit Leeuwarden niet mogelijk zou zijn. Ook de werkzaamheden in juli rondom Zwolle, stonden niet in het overzicht. Waarom heeft NS vergeten om alle werkzaamheden rondom Zwolle in het overzicht te zetten. Nu zijn reizigers dubbel de dupe:
1) Ze kunnen niet hun extra reistijd compenseren door eerder op reis te gaan, omdat NS die optie niet biedt.
2) Ze konden niet tijdig anticiperen op de reisonmogelijkheden.
Concreet heb ik voor zaterdag nu gewoon een probleem. Wat raadt NS aan om toch om 9 uur op Schiphol te kunnen zijn?
Beste antwoord door Erryt NS
We proberen de vertrektijden aan te houden zodat de reizigers in dat opzicht weinig hinder hiervan ondervinden. Als je het verhaal omdraait dan is het voor reizigers misschien onmogelijk om de laatste vervangende bus te halen. Het blijft puzzelen, maar we blijven de vertrektijden hanteren. Ik zal je signaal doorzetten dat er reizigers zijn die zodoende niet tijdig hun bestemming kunnen halen.