beantwoord

Eerste reismogelijkheid per bus bij werkzaamheden

Reputatie 5
Badge
Dit onderwerp is al vaker besproken, maar aangezien NS de situatie niet oplost, blijf ik het aankaarten. De aanhouder wint, nietwaar?

Bij werkzaamheden moet je een stuk met de bus reizen. Dat kost extra reistijd. Alle begrip daarvoor. Om op tijd op mijn bestemming aan te komen, moet ik dus vroeger op reis. Alleen rijdt de eerste bus bij werkzaamheden pas zo laat dat je niet vroeger op reis kan. Je kan dus nooit op tijd op je bestemming zijn. De fout die NS telkens maakt is dat de vertrektijden van de eerste bus worden gebaseerd op de vertrektijden van de eerste trein, terwijl de eerste bus moet worden gebaseerd op de aankomsttijd van die trein op het eerstvolgende knooppunt.

Voor mij specifiek gaat het om de werkzaamheden op 19 maart tussen Meppel en Steenwijk. Normaal reis ik met de eerste trein van de dag, om 7:12 vanaf Steenwijk. Dan ben je voor 9 uur in Amsterdam. Echter, de eerste bus gaat op 19 maart pas om 7:25 uit Steenwijk en dan ben je dusdanig laat in Meppel dat je niet voor 9:30 in Amsterdam kunt zijn. Als bij het plannen van de eerste bus rekening wordt gehouden met de extra reistijd, dan zou de eerste bus om 6:55 vertrekken, waardoor je wel op je normale tijd in Amsterdam kunt zijn. Ik reis niet voor mijn plezier met de eerste trein. Als ik later zou kunnen reizen zou ik het wel doen.

Ik vind het gewoon minachting van NS zij met de busdienstregeling niet anticiperen op de extra reistijd. Ik wil graag weten waarom NS telkens de keuze maakt om geen bus te laten rijden die aansluit op de eerste trein.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 9 maart 2016, 10:15

Nog even een aanvulling. Momenteel is er weinig beweging gaande. Voor TS betekent dit dat het busschema niet gewijzigd zal worden in het weekend van 19/20 maart. Uiteindelijk liggen dit soort beslissingen ook niet bij mij. Ik wil echter benadrukken dat dit topic (en daarmee dit issue) mijn blijvende aandacht heeft en ik er alles aan zal doen dit onder de aandacht te blijven brengen.
Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het zou gewoon standaardbeleid behoren te zijn. Het is echt een hele redelijke vraag die je stelt. Veel mensen reizen vroeg naar hun werk, domweg om op tijd te zijn. Op tijd op je werk is een maatschappelijke eis en de vervoerders behoren in termen van adequate dienstverlening te denken.

Kennelijk rammelt het wat in de kaasstolp in Utrecht. Het is puur een kwestie van organisatie van het vervangend vervoer. Als de goede wil er is, kan NS het moeiteloos regelen. Je bestelt de bussen gewoon eerder en klaar. Een boerenorganisatietalent is genoeg. Nu de goede wil nog.

Een kleine moeite en het bespaart veel ergernis. De kosten zijn niet eens zo hoog en die moeten dan maar gedragen worden als je de betalende klant op één, twee en drie wilt zetten.

Het is echt een moeite van niks.Nu de goede wil nog!

De moderatoren weten hoe de haasjes lopen en dat is, als je wat wilt bereiken, effectiever dan de randstedelijke grote mond op het forum.

Gewoon zorgen dat het signaal effectief op de goede plaats terecht komt, het is volstrekt redelijk en vooral logisch.
Reputatie 4
Badge
Goed dat je dit nogmaals aankaart. Onder deze link https://forum.ns.nl/de-trein-11/op-tijd-op-schiphol-22347 vind je een recent voorbeeld en er zijn er talloze.

Vervangend vervoer moet zo geregeld worden dat reizigers op tijd hun bestemming kunnen halen door eerder te vertrekken.
Vervangend vervoer moet zo geregeld worden dat reizigers op tijd hun bestemming kunnen halen door eerder te vertrekken.

Doordat er vervangend vervoer rijdt ontstaat er helaas bijna altijd vertraging. We brengen je wel van A naar B, maar met extra reistijd. Je kan er dan voor kiezen om eerder van huis te gaan zodat je toch op tijd op je eindbestemming aankomt. Dat kan echter niet wanneer het om de eerste bus gaat, die ook nog eens niet aansluit op de verbindingen richting (in dit geval) Lelystad. Sneltram maakte hier een valide punt wat ik inderdaad ook al eerder intern heb besproken. Ik ga dat weer doen en kom er op terug.
Reputatie 4
Badge

Doordat er vervangend vervoer rijdt ontstaat er helaas bijna altijd vertraging. We brengen je wel van A naar B, maar met extra reistijd. Je kan er dan voor kiezen om eerder van huis te gaan zodat je toch op tijd op je eindbestemming aankomt. Dat kan echter niet wanneer het om de eerste bus gaat, die ook nog eens niet aansluit op de verbindingen richting (in dit geval) Lelystad. Sneltram maakte hier een valide punt wat ik inderdaad ook al eerder intern heb besproken. Ik ga dat weer doen en kom er op terug.

Dag Klaas-Jan,

Dank dat je er aandacht voor gaat vragen. Het is een structureel probleem.

Het gaat niet om de vertraging. Het gaat om eerder weg kunnen gaan. Daarvoor moeten de vervangende bussen eerder vertrekken. Of je nou op tijd op je werk moet zijn, een buitenlandse trein wilt halen of een vlucht op Schiphol hebt.

De vervangende bussen zouden zo vroeg moeten beginnen dat belangrijke knooppunten op dezelfde aankomsttijd bereikt kunnen worden door vroeger te vertrekken.

Hopelijk kan dit verbeterd worden.

dank,
John
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn John. Ik wacht de reactie vanuit de verantwoordelijke afdeling even af en kom er zo spoedig mogelijk op terug.
Ik heb nog geen officieel antwoord voor jullie, ben er nog druk mee bezig. Op dit moment vrees ik dat we de eerste bus niet eerder gaan laten vertrekken.
Nog even een aanvulling. Momenteel is er weinig beweging gaande. Voor TS betekent dit dat het busschema niet gewijzigd zal worden in het weekend van 19/20 maart. Uiteindelijk liggen dit soort beslissingen ook niet bij mij. Ik wil echter benadrukken dat dit topic (en daarmee dit issue) mijn blijvende aandacht heeft en ik er alles aan zal doen dit onder de aandacht te blijven brengen.
Reputatie 4
Badge

Dank je voor je inzet, Klaas-Jan. Dit gaat over betrouwbaarheid van dienstverlening en ik ben blij om te merken dat het serieus wordt genomen. Jammer dat jij hierover geen beslissing kunt nemen. Dan kwamen we er wel uit.
Reputatie 5
Badge
Aan Klaas-Jan zal het niet liggen, maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer ontevreden ben over het uitblijven van een oplossing. Dat mag je best doorgeven aan wie er dan ook maar verantwoordelijk voor is.
Als er de komende jaren genoeg reuring ontstaat (Voor beter OV, Rover, OV-loket, media, Binnenhof,...) wordt het misschien wel in de nieuwe concessie (2025) geëist en dan gaat het misschien geregeld worden.
Badge +3
Graag breng ik dit topic opnieuw onder de aandacht.

Op vrijdag 27 mei zijn er werkzaamheden rond Utrecht Centraal. Daardoor rijden er geen treinen maar bussen tussen Utrecht en Geldermalsen, en naar recent pas duidelijk is geworden (een klacht op zich) rijden er ook geen sprinters maar bussen tussen Utrecht en Woerden.

Normaliter kan men op vrijdag al om 6.19 uur van Utrecht Terwijde naar Culemborg reizen. Aankomst aldaar is dan om 6.45 uur, zonder overstappen. Aanstaande vrijdag is dat laatste tijdstip echter pas de eerst mogelijke vertrektijd vanaf Utrecht Terwijde. Aankomst in Culemborg is dan pas om 7.58 uur. En dan ook nog mits een overstap van vijf minuten van bus op bus in Utrecht Centraal gehaald wordt.

Ik vind het een slechte zaak dat de werkzaamheden ertoe leiden dat de eerst mogelijke aankomsttijd te Culemborg zoveel later is dan in een normale situatie. Zeker omdat het hier gaat om een gewone werkdag.

Hierbij speelt ook een rol dat er aanstaande vrijdag ook geen sprinters rijden tussen Utrecht en Woerden, iets wat direct afwijkt van wat eerder door NS gecommuniceerd is. Hadden daar gewoon treinen gereden, dan had men al om 6.25 uur op Utrecht Centraal kunnen zijn om eerder een bus naar Culemborg te nemen. Het probleem was dan een stuk minder groot geweest. Nu zien reizigers zich plots met deze onaangename verrassing geconfronteerd. Zij hebben hier nu niet ruim van tevoren op in kunnen spelen, door bijvoorbeeld een vrije dag op te nemen; zoiets alsnog regelen is op deze korte termijn vaak geen reële optie meer.

Ik weet niet wat het inhoudt als je aangeeft er alles aan te doen om dit onder de aandacht te houden, Klaas-Jan, maar ik heb nu niet de indruk dat men hier serieus aandacht voor heeft. Kun je wellicht de vorderingen op dit gebied met ons delen?
Reputatie 4
Badge
@Tochjo
Goed dat je dit opnieuw aankaart. Dit is een terugkerende frustratie bij vervangend vervoer. het zou een basis uitgangspunt van betrouwbare dienstverlening moeten zijn dat reizigers ook bij vervangend vervoer door eerder te vertrekken op tijd op hun bestemming kunnen komen.

Wie betaalt eigenlijk dat vervangend vervoer? ProRail die verantwoordelijk is voor het niet beschikbaar zijn van een baanvak of NS (of een andere vervoerder) die volgens een concessie een reizigersdienst moet uitvoeren?
Wie betaalt eigenlijk dat vervangend vervoer?

De vervoerder. (Daar ligt ook een spanningsveld: Voor ProRail is het (financieel) aantrekkelijk om overdag en het liefst doordeweeks te werken, voor de vervoerder natuurlijk niet.)

Maar terug on topic: Ik krijg uit de recentere meldingen hierover de indruk dat er een verslechterende lijn in zit. Een paar maanden terug was er nog sprake van dat de vertrektijd van de eerste bus werd afgestemd op de vertrektijd van de eerste trein, waardoor de eerste aankomsttijd later uitviel. Nu is zelfs de vertrektijd van de eerste bus al een half uur later in het verhaal van Tochjo. In dit topic was er al iets soortgelijks aan de hand: daar vertrok de laatste bus zomaar een uur eerder dan de laatste trein normaal zou vertrekken.

Misschien is er sprake van een onoverbrugbaar cultuurverschil, en is het bij NS wel heel gewoon om 5 kwartier later op je werk te verschijnen.
Reputatie 4
Badge
Dit onderwerp vraagt blijkbaar om duidelijke voorwaarden in de concessie, als dat er nog niet in staat - of niet duidelijk genoeg.
Adequaat vervangend vervoer is een essentieel onderdeel van een betrouwbare dienstverlening aan de reizigers..

Ook hier vervielen vroege verbindingen door werkzaamheden. https://forum.ns.nl/de-trein-11/op-tijd-op-schiphol-22347
Badge +3
Ik wil echter benadrukken dat dit topic (en daarmee dit issue) mijn blijvende aandacht heeft en ik er alles aan zal doen dit onder de aandacht te blijven brengen.
Ik ook. Hierbij 🙂
Reputatie 5
Badge
Het is deze week ook weer actueel, omdat NS verzuimd heeft het vervangend busvervoer naar Schiphol vroeg genoeg op te starten dat iedereen op tijd op zijn werk kan zijn.
Ik heb meerdere malen aangegeven dat we vanuit Klantenservice graag een wijziging zouden zien in de vroege businzet bij buitendienststellingen. Dit heeft echter niet geleid tot veranderingen. Excuses hiervoor.
Badge +3
Schat je in dat je intern nog wat kunt bereiken hierin, of kunnen we ons nu het beste wenden tot reizigersorganisaties?
Reputatie 4
Badge
De reizigersorganisaties moten hiermee naar de politiek. Dit gaat over de basale betrouwbaarheid van een openbare dienstverlening. Mensen die afhankelijk zijn voor OV om naar hun werk te gaan, reizigers die hun vakantie vanaf Schiphol (of met de internationale trein!) lang van te voren boeken. Zij moeten erop kunnen vertrouwen dat een bestemming tijdig bereikbaar is. Droevig dat NS dit niet inziet.
Schat je in dat je intern nog wat kunt bereiken hierin, of kunnen we ons nu het beste wenden tot reizigersorganisaties?

Ik zou hier inderdaad mee naar de reizigersorganisaties gaan. Ik heb mijn uiterste best gedaan dit zo goed mogelijk intern onder de aandacht te brengen. Het heeft echter niet geleid tot een verandering van beleid. Als dat voor jullie aanleiding is om verdere actie te ondernemen, dan staat dit jullie vrij. Zo werkt het in dit land en het is alleen maar mooi dat je mogelijkheden hebt dit soort zaken verder aan te kaarten.
Reputatie 4
Badge
@Klaas-Jan NS

In ieder geval dank voor je inzet.
Geen dank. Ik heb regelmatig overleg over dit soort topics en zal het blijvend onder de aandacht brengen.
Reputatie 5
Badge
Dan gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat er bij de laatste werkzaamheden rond Groningen Europapark op zaterdagochtend een bus reed zo vroeg dat de eerste reguliere mogelijkheid naar Zwolle te halen was. Het kan dus wel! 😃
Er is inderdaad inconsistentie te bespeuren :8
Reputatie 7
Badge +3
Dan gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat er bij de laatste werkzaamheden rond Groningen Europapark op zaterdagochtend een bus reed zo vroeg dat de eerste reguliere mogelijkheid naar Zwolle te halen was. Het kan dus wel! =D
Was het treinvervangend vervoer door Arriva geregeld?

Reageer