beantwoord

Enorm aantal werkzaamheden: groot onderhoud of regulier onderhoud?

  • 2 juni 2019
  • 5 reacties
  • 300 Bekeken

Sinds ik weer regelmatig met de trein reis verbaas ik mij over het enorme aantal werkzaamheden, die met name in het weekend plaatsvinden. Keer op keer zijn (dezelfde) baanvakken niet begaanbaar. Kan mij daarbij niet herinneren dat dit in het verleden op dezelfde wijze en in dezelfde mate voorkwam.

Nu vraag ik mij af of dit groot onderhoud is waarbij men tracht het gehele spoornet in een zo kort mogelijke periode te vernieuwen, waarna een relatief rustige periode gaat aanbreken of dat dit regulier onderhoud is, dat samenhangt met een intensief bereden spoornet en waar men maar aan moet gaan wennen.

Is daar meer duidelijkheid over te verschaffen ?
icon

Beste antwoord door Momo 2 juni 2019, 20:51

Op sommige plekken zijn nogal grootschalige werkzaamheden, bv bij Amsterdam Zuid waarbij er 5 weekenden wordt gewerkt. Dit is nodig voor de uitbreiding van station Amsterdam Zuid.
https://www.prorail.nl/projecten/station-amsterdam-zuid

Ook rond Zwolle wordt (en werd al) veel vernieuwd en uitgebreid.
https://www.prorail.nl/projecten/zwolle

Voor andere grootschalige werkzaamheden zou ik eens kijken op de ProRail website.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Op sommige plekken zijn nogal grootschalige werkzaamheden, bv bij Amsterdam Zuid waarbij er 5 weekenden wordt gewerkt. Dit is nodig voor de uitbreiding van station Amsterdam Zuid.
https://www.prorail.nl/projecten/station-amsterdam-zuid

Ook rond Zwolle wordt (en werd al) veel vernieuwd en uitgebreid.
https://www.prorail.nl/projecten/zwolle

Voor andere grootschalige werkzaamheden zou ik eens kijken op de ProRail website.
Reputatie 6
Badge
Ten opzichte van vorig jaar zijn er een stuk minder werkzaamheden. Maar je kunt natuurlijk pech hebben, als het jouw trajecten zijn. Op de NS site, bij de werkzaamheden vind je ook een pdf voor de rest van het jaar. Op die manier kun je -hopelijk- om de werkzaamheden heen plannen.
Op de informatieschermen in de trein zie ik regelmatig de medeling verschijnen dat het spoor wordt vernieuwd. Dat doet vermoeden dat op een gegeven moment het spoor daadwerkelijk vernieuwd is en een rustige periode gaat aanbreken. Keer op keer geen treinverkeer in bijvoorbeeld de driehoek Eindhoven-Tilburg-Den Bosch, zou dan voorlopig tot het verleden gaan behoren.
Tot mijn verbazing lees ik echter elders dat ProRail aangeeft dat het spoor nodig vernieuwd moet gaan worden, anders zouden na 2030 grote problemen ontstaan.

Kortom: het spoor wordt vernieuwd maar moet ook hoognodig nog eens vernieuwd worden.

Zo bezien komt er geen einde aan de overlast en moet de reiziger daar maar aan gaan wennen. Klopt dit ?
Reputatie 7
Badge +3
Zo bezien komt er geen einde aan de overlast en moet de reiziger daar maar aan gaan wennen. Klopt dit ?
Ik vrees dat dit inderdaad klopt.
Lastig, maar goed om te weten.

Van het vervangend vervoer raken wij dus niet meer verlost. Gezien het structurele karakter en de omvang vraag ik mij nog wel af of het materieel bij NS niet tevens uitgebreid zou dienen te worden met een aantal geel-blauwe bussen.

Reageer