Skip to main content

Kortgeleden was deze filmpje met SNG met ERTMS tussen Amsterdam Bijlmer - Utrecht: 

https://youtu.be/vFMo_30vqZE?si=W3_kXsLxD4EqHYkb

Alstom heeft al vanaf 2012 ERTMS op de Hanzelijn geïnstalleerd. De Hanza Rail Team waarin Alstom participeerde was hier verantwoordelijk voor. 

Maar ERTMS daadwerkelijk in gebruik nemen op de Hanzelijn gebeurt (voorlopig) niet. Het schuift voortdurend op. Lees wel eens dat er nog te weinig treinmachinisten zijn met ERTMS bevoegdheid. Vandaar dat op de Hanzelijn nog steeds met ATB gewerkt wordt. 

En natuurlijk moet je ook voldoende ERTMS treinen hebben om op de Hanzelijn met een dienst snelheid van 160 km p/u te rijden. 180 km p/u met ICNG zal ook mogelijk zijn. 

De uitrol van ERTMS is een complexe operatie. Pas in 2029 zullen ze tussen Goes - Vlissingen ERTMS testen hebben. Wordt het pas 2030 voordat er met 160 km p/u of meer met ERTMS treinen op de Hanzelijn gereden wordt? Mits de ondergrond van de Hanzelijn berekend is op die snelheden. In bovenstaande filmpje klagen sommigen dat de ondergrond tussen Utrecht - Amsterdam Bijlmer te onstabiel is bij 160:km p/u. 

Nederland loopt ten opzichte van België en Denemarken achter met uitrol van ERTMS. Al is de situatie tussen Nederland - Denemarken/België niet geheel vergelijkbaar. 

Ik begreep dat NS druk bezig was machinisten er voor op te leiden, en dat de bevoegde machinisten o.a. op de Hanzelijn al onder ERTMS reden.

In ieder geval gebeurd het met de SNG al wel in de dienst: https://youtu.be/vFMo_30vqZE


Als onder ERTMS gereden wordt op Hanzelijn is dat alleen te merken als er met 160 km p/u in een SNG gereden wordt. 

Alstom heeft een beveiligingssysteem waardoor zowel gebruik gemaakt kan worden van ATB en ERTMS: 

https://www.infrasite.nl/rail/2011/10/03/alstom-smartlock-signaleringssysteem-nu-in-dienst-op-hanzelijn/?gdpr=accept

Nu nog voldoende ERTMS treinen en ERTMS treinmachinisten op Hanzelijn en andere spoortrajecten vanaf 2030.


ERTMS bevoegde machinisten beschikken over de mogelijkheid om met SNG op zowel Amsterdam-Utrecht als de Hanzelijn onder ERTMS te rijden. 160 is dan theoretisch mogelijk, maar omdat de rijtijd gebaseerd is op 140 zul je dat waarschijnlijk niet vaak gaan meemaken.

 

 


En natuurlijk moet je ook voldoende ERTMS treinen hebben om op de Hanzelijn met een dienst snelheid van 160 km p/u te rijden. 180 km p/u met ICNG zal ook mogelijk zijn.

De Hanzelijn is geschikt voor en afgenomen met 200 km/h, behalve de boog bij Kampen, die is 160 km/h.


De Hanzelijn was geschikt voor 200km/u maar zover ik begrijp zit er al jaren een snelheidsbeperking op omdat het zinloos is de lijn te onderhouden voor een snelheid die door geen enkele trein gehaald wordt. Men wil de lijn reactiveren voor 180km/u per 2027, hoger heeft niet veel zin want zolang de bovenleidingspanning niet verhoogd wordt zijn hogere snelheden niet praktisch. De bovenleiding op de Hanzelijn is wel voorbereid op een hogere spanning maar er is nog geen concreet plan dit te verhogen.

 

Pas in 2029 zullen ze tussen Goes - Vlissingen ERTMS testen hebben.

Dat is de eerste NS lijn die omgebouwd wordt, Arriva gaat in 2027 al onder ERTMS rijden naar Harlingen en Stavoren.


De Hanzelijn was geschikt voor 200km/u maar zover ik begrijp zit er al jaren een snelheidsbeperking op omdat het zinloos is de lijn te onderhouden voor een snelheid die door geen enkele trein gehaald wordt. Men wil de lijn reactiveren voor 180km/u per 2027, hoger heeft niet veel zin want zolang de bovenleidingspanning niet verhoogd wordt zijn hogere snelheden niet praktisch. De bovenleiding op de Hanzelijn is wel voorbereid op een hogere spanning maar er is nog geen concreet plan dit te verhogen.

Wat betekent in dit verband "niet praktisch”? Is er dan een beperking op het aantal treinen wegens de stroomafname of iets dergelijks?


De Hanzelijn was geschikt voor 200km/u maar zover ik begrijp zit er al jaren een snelheidsbeperking op omdat het zinloos is de lijn te onderhouden voor een snelheid die door geen enkele trein gehaald wordt. Men wil de lijn reactiveren voor 180km/u per 2027, hoger heeft niet veel zin want zolang de bovenleidingspanning niet verhoogd wordt zijn hogere snelheden niet praktisch. De bovenleiding op de Hanzelijn is wel voorbereid op een hogere spanning maar er is nog geen concreet plan dit te verhogen.

 

Pas in 2029 zullen ze tussen Goes - Vlissingen ERTMS testen hebben.

Dat is de eerste NS lijn die omgebouwd wordt, Arriva gaat in 2027 al onder ERTMS rijden naar Harlingen en Stavoren.

Omschakelen naar 25 KV gaan ze op de Hanzelijn niet. In Frankrijk reden/rijden tussen Bordeaux - Tours ook met 200 km p/u onder 1500 volt. Terwijl er meer andere treinen rijden op deze spoor. Ze hebben blijkbaar meer onderstations. 

Zie ik op Hanzelijn niet gebeuren. En dat is frappant. Eerst riepen ze in 2013 niet af omdat NS geen geschikte treinen hadden die niet met 200 km p/u konden rijden. Ook was de tijdswinst tussen Zwolle - Schiphol minder dan verwacht. Zoal geen 15 minuten. 

Nu zullen ze niet in meer onderstations willen investeren om maximaal 3 minuten tijdswinst te boeken. Baseer me op de testrit met ICE. Die reed in 22 minuten tussen Lelystad - Zwolle: 

https://youtu.be/1h-rERgNcjw?si=23oOOnkUbNSnzo56

Had niet begrepen dat tussen Vlissingen - Goes het eerste omgebouwde spoortraject was. Harlingen/Stavoren - Leeuwarden is een bijzonder rustig traject. Prima om daar ERTMS testritten te doen. Bij storingen daar krijg je geen verkeersinfarct. Tevens kan Arriva zelf bussen regelen. 


Jaren geleden is er al een studie geweest om het Nederlandse net om te bouwen naar 3000 volt. Daarmee zou wel 200 km/u gereden moeten kunnen worden.

https://www.prorail.nl/nieuws/spanning-op-de-lijn

Er wordt al niet eens meer gekeken naar het ombouwen naar 25 kV. Dat is wel eens verkend in de jaren negentig van de vorige eeuw. Nooit meer wat van gehoord, behalve dan dat bij de spoorverdubbeling Amsterdam - Utrecht bovenbouw (B4) is aangebracht die ook kan worden uitgerust met 25kV. Dat voorbereiden wordt inmiddels ook te duur gevonden en wordt er weer overal B1 gebruikt. 

Hoe later je begint met ombouwen hoe duurder het wordt. Vorige generaties hebben dat helaas niet tijdig ingezien.


Reageer