Kortgeleden was deze filmpje met SNG met ERTMS tussen Amsterdam Bijlmer - Utrecht:
https://youtu.be/vFMo_30vqZE?si=W3_kXsLxD4EqHYkb
Alstom heeft al vanaf 2012 ERTMS op de Hanzelijn geïnstalleerd. De Hanza Rail Team waarin Alstom participeerde was hier verantwoordelijk voor.
Maar ERTMS daadwerkelijk in gebruik nemen op de Hanzelijn gebeurt (voorlopig) niet. Het schuift voortdurend op. Lees wel eens dat er nog te weinig treinmachinisten zijn met ERTMS bevoegdheid. Vandaar dat op de Hanzelijn nog steeds met ATB gewerkt wordt.
En natuurlijk moet je ook voldoende ERTMS treinen hebben om op de Hanzelijn met een dienst snelheid van 160 km p/u te rijden. 180 km p/u met ICNG zal ook mogelijk zijn.
De uitrol van ERTMS is een complexe operatie. Pas in 2029 zullen ze tussen Goes - Vlissingen ERTMS testen hebben. Wordt het pas 2030 voordat er met 160 km p/u of meer met ERTMS treinen op de Hanzelijn gereden wordt? Mits de ondergrond van de Hanzelijn berekend is op die snelheden. In bovenstaande filmpje klagen sommigen dat de ondergrond tussen Utrecht - Amsterdam Bijlmer te onstabiel is bij 160:km p/u.
Nederland loopt ten opzichte van België en Denemarken achter met uitrol van ERTMS. Al is de situatie tussen Nederland - Denemarken/België niet geheel vergelijkbaar.