beantwoord

Evenement ZiggoDome t.o.v. Bijlmer ArenA

• 2 december 2016
  • 17 reacties
  • 1025 Bekeken

Reputatie 5
Goedenavond allen,

Op nieuwjaarsdag 1 januari vertrekt de eerste trein naar Utrecht Centraal pas om 8:02 uur vanaf station Bijlmer ArenA. Tot 7:00 uur is een feest (Freaqshow) in de Ziggo Dome, waarbij ongeveer 50% van het publiek gebruik maakt van de trein. Die 50% zijn pakweg 8000 mensen die in korte tijd met de trein naar Utrecht moeten (of elders).

Mijn vraag is: Zou de NS rekening kunnen houden dat er op die datum een feest is in de Ziggo Dome en dat er om 7:02 en 7:32 ook een trein richting Utrecht kan rijden? Dat scheelt veel veiligheid op station Bijlmer ArenA en veel veiligheid in de trein (maar ook onnodig wachten op het station)

Afgelopen oktober was ook een soortgelijk feest in de Ziggo Dome (X-Qlusive Holland XXL) en ook het HELE perron stond vol met mensen. Er kwam ook op dat moment een trein van 6 of 7 wagons enkeldekker aan met zeer lage snelheid omdat er half bezopen/stonede mensen vlak langs de rand liepen/sprongen/kropen/lagen. Dat was geen pretje, ook niet in de trein. Ik voelde me net een Japanner in de metro, haha.
icon

Beste antwoord door Iris NS 5 december 2016, 10:25

Ik heb inmiddels een terugkoppeling ontvangen. Er wordt voor begeleiding voor de reizigers gezorgd, maar er wordt geen extra materieel ingezet. Uit voorgaande jaren blijkt dat het merendeel uit de regio vandaan komt.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3
In principe zet NS geen extra treinen in bij dit soort evenementen tenzij de organisator daar aan mee betaald.
Reputatie 4
NS is een commercieel, niet gesubsidieerd bedrijf en zal dus in dit soort gevallen een afweging maken of de extra inkomsten opwegen tegen de kosten van extra treinen. De kosten van extra treinen zijn in dit erg geval hoog omdat het personeel op Nieuwjaarsdag zware toeslagen betaald moet worden. Wat de inkomstenkant betreft leert de ervaring dat een groot deel van de bezoekers die bij dit soort feesten met de trein komen gratis of tegen korting op een studentenkaart reist waardoor de extra inkomsten meestal minimaal zijn. En dus is het rekensommetje snel gemaakt: niet aan beginnen.

Er is ook nog een andere overweging. Veel bezoekers zijn als ze naar huis gaan zwaar onder invloed van drank en/of drugs. Het uur tussen het einde van het evenement en het vertrek van de eerste treinen blijkt dan prima als cooldown periode te werken en wordt vaak ook om die reden ook bewust zo gepland..
Reputatie 3
In ieder geval is het voordeel dat vanaf de nieuwe dienstregeling de gehele 3500 met gekoppelde VIRMs rijdt, in verband met het combineren en splitsen te Ehv. Alles vanuit Bijlmer is dus dubbeldekker, en eens per half uur dus zelfs gekoppelde dubbeldekkers. Dit zal veel problemen waarschijnlijk oplossen, en daarom hoeft NS m.i. ook geen extra treinen in te zetten.
Reputatie 4
In ieder geval is het voordeel dat vanaf de nieuwe dienstregeling de gehele 3500 met gekoppelde VIRMs rijdt
Dat is niet helemaal waar, in de avonduren is er geen treindeel van/naar Heerlen en wordt er wel degelijk met losse stellen gereden.
Reputatie 3
Ja, dat was ik inderdaad vergeten. Enfin, de treinen die Mark aanhaalt zijn in de ochtend, dus dan gaat het wel op gelukkig.
Ik heb het even nagevraagd en zoals het er nu naar uitziet wordt er zoals op een zondag gereden. Ik neem aan dat er geen aanpassingen komen, maar ik zal de wens voor je doorgeven.
Reputatie 5
Oke bedankt voor de info!
Ik kan me goed in vinden in jullie argumenten. Klopt dat veel mensen inderdaad onder invloed zijn, maar de laatste keer dat ik er was, vond ik het best onveilig met zoveel mensen op één perron die ruim een half uur moesten wachten. Scheelt dat er dan weer dubbeldekkers gaan rijden, wat het proppen in de trein weer minimaliseert.
Reputatie 5
En extra inkomsten zijn er trouwens niet. Het is of met zn allen in een propvolle trein en de trein daarna hetzelfde verhaal, of je gooit er een extra trein tegenaan waardoor het iets minder propvol is.

Het gaat echter ook om erg veel buitenlanders. Valt me op hoeveel Duitsers, Italianen en weet ik wat op zo'n feest verschijnen.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer ik in de reisplanner kijk voor 1 januari dan zie ik daar wel een trein om 7.32 vanaf Bijlmer ArenA naar Utrecht.
En dat is denk ik ook de gewone zondagsdienstregeling, want de week erna (8 januari) geeft de reisplanner de 1e trein ook om 7.32. En terugkijkend naar zondag 2 oktober was er om 7.30 een IC naar Utrecht, die in Bijlmer ArenA 6 minuten vertraging opliep (waarschijnlijk om wat u aangaf).

Waarschijnlijk heeft de organisator van het feest met de deze tijd van 7.32 rekening gehouden en daarom de eindtijd van het feest op 7.00 gezet. Zo hebben de feestgangers tijd genoeg om naar het station te gaan.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens gaat de eerste trein om 7.32 en niet om 8.02
Reputatie 5
Die feesten zijn ongeacht de dienstregeling om 7:00u afgelopen, hoor. En, inderdaad. De eerste trein gaat dan om 7:32. Niet bij stilgestaan, want mijn stoptrein vanaf Hengelo gaat vervolgens maar 1x per uur 😉 My bad.
Ik heb inmiddels een terugkoppeling ontvangen. Er wordt voor begeleiding voor de reizigers gezorgd, maar er wordt geen extra materieel ingezet. Uit voorgaande jaren blijkt dat het merendeel uit de regio vandaan komt.
Reputatie 5
Bedankt voor het nakijken! Ik ben benieuwd nieuwjaarsdag, hoe hectisch het wordt. Wordt er eigenlijk bij bepaalde evenementen wel een extra trein of extra lang materieel ingezet?
Ik kan me nog een evenement herinneren van ruim een ja ar terug waarbij er slechts een enkele DM90 aan kwam kakken. Dat was geen pretje.
Reputatie 3
Jazeker, er zijn genoeg dagen waarop je merkt dat NS extra veel of ander materieel heeft ingezet. Diverse voorbeelden:
- Charles Dickensfestival in Deventer in het weekend. De 7000 rijdt elk halfuur met SLT ipv elk uur met DDAR.
- Zevenheuvelenloop in Nijmegen op zondag. De 4400 rijdt elk halfuur.
- Nijmeegse Vierdaagse. De 17600 rijdt de hele dag door ipv alleen in de spits.
- Magisch Maastricht. De 6800 reed elk halfuur op zondag met trio's Victors.
- Bepaalde evenementen in De Kuip. NS laat sprinters halteren op Stadion en rijdt pendeltreinen Rtd - Rtds.
- Luchtmachtdagen in Leeuwarden. De 9000 rijdt elk halfuur.
- Vakantiebeurs in Utrecht. De Noord-Oost rijdt met extra lange treinen.
- Dam-tot-Damloop in Zaandam. De 1500 halteert extra in Zaandam.
- Strandweer. De 4100 rijdt versterkt en de 14500 rijdt ook, als het mooie weer buiten het strandseizoen valt.
- Pinkpop. De 6900 reed met DDAR en er is een kwartierdienst Heerlen - Landgraaf, dit overigens door Veolia Transport gereden.
- FC Twente speelt een wedstrijd. De IC's maken een extra stop op Kennispark.

Voorbeelden te over dus, waarbij men versterkt of extra vaak rijdt. Bij de Bijlmer wordt er nooit extra gereden, omdat de normale verbindingen afdoende zijn. Het is dus zeker niet uitgestorven, dat er extra treintjes rijden in den lande. Tipje: ga maar eens kijken op 17 of 18 december op Hengelo. Tot vijf uur rijdt de 7000 elk halfuur en ook nog eens door naar Hengelo, waarbij waarschijnlijk weer SLT wordt ingezet. Kan je in Hengelo ook weer eens wat nieuwer spul zien, als je niet wat anders te doen hebt die dag 😉.
Reputatie 4
In ieder geval is het voordeel dat vanaf de nieuwe dienstregeling de gehele 3500 met gekoppelde VIRMs rijdt
In tegenstelling tot wat ik eerder vertelde blijkt dat de 3500-serie ook in de avonduren grotendeels met twee treinstellen gaan rijden. Een deel gaat naar Venlo, het andere deel gaat leeg van Schiphol naar Heerlen met alleen een conducteur aan boord.
Reputatie 3
Ssst, niet iedereen leest op Somda mee, straks krijgt NS nog klachten over te veel LM's:P
Maak van Schiphol overigens maar Eindhoven, zo'n lang stuk leggen die LM's nou ook weer niet af 😉
Reputatie 7
Badge +3
Doet me denken aan toen de huidige dienstregeling in 2007 werd ingevoerd. De sprinters Utrecht-Breda moesten toen 's avonds leeg rijden van Den Bosch tot Tilburg. Dat duurde ongeveer één week.

Reageer