Extra kosten door ov chip bij omreizen door ns werkzaamheden

Op zaterdag 22 april 2017 reisde ik van Rotterdam Lombardijen naar Zuthphen.

Van te voren opgezocht hoe ik zou moeten reizen. Door werkzaamheden van de NS werd mij door 9292 aangeraden om via Breda te reizen. Dit verbaasde mij niet, ik reis veel met de trein, en om tijdens 1 enkele reis op 3 verschillende trajecten vervangend bus vervoer te hebben is mij niet onbekend.

Op de heenreis wilde ik een kopje koffie kopen in Breda. Om bij de AH te komen moest ik uitchecken. De AH was nog dicht en ik ben meteen weer ingechecked. Met als gevolg dat ik voor de reis 4.90 + 11.40 = 14.20 moest betalen.

Deze "fout" maakte ik op de terugweg niet en toen koste de reis slechts 11.40. Het enige ongemak was dat er een kapotte trein voor ons stond en dat we een half uur vertraging opliepen.

Ik vind dit te gek voor woorden. Ik kan nog begrijpen dat er door achterstallig onredhoud haast niet meer met de trein te reizen valt in het week-end. Maar dat je daar als klant ook nog extra voor moet betalen, dat gaat toch echt te ver.

En als je er dan nog over belt met de NS, krijg je te horen: "Ik kan u even echt niet helpen, mijn systeem licht plat."

Sorrie hoor, sinds de invoering van de OV chipkaart is het openbaar vervoer er met sprongen op achteruit gedaan. De OV chipkaart is absoluut niet gebruikers vriendelijk. Alleen de vervoerders gaan er (onterecht) financieel op vooruit.

Dit is toch te gek voor woorden

22 reacties

Goedemorgen lekkerdan. Begrijpelijk dat je wilt weten waar dit prijsverschil vandaan komt. Ik wil je eerst even aangeven dat we altijd adviseren om het advies in de NS Reisplanner te volgen.

Helaas hebben we op dit moment inderdaad te maken met een storing in één van onze systemen waardoor we je reisgegevens nu niet in kunnen zien. Excuses voor dit ongemak. Misschien kan ik je nu toch helpen door je wat vervolgvragen te stellen. Hoe laat ben je vertrokken en ben je via Dordrecht en Breda gereisd? En kun je me vertellen wat voor abonnement je hebt en of je een MijnNS-account hebt?
Ik gebruik 9292 omdat ik na zutphen nog met de bus verder moet. Maar U raad me dus aan om 2 reisplanners te gaan gebruiken en het trein gedeelte met NS reiplanner te plannen? Dat is ook onhandig.

Mij werd aangeraden om van Rotterdam Lombardijen via Rotterdam en Breda naar Zuthpen te reizen. Dat heb ik gedaan. ik ben om 6:17 in Rotterdam Lombardijen ingestapt.

Ik heb een NS account.
Ik raad je in ieder geval om de NS Reisplanner te gebruiken voor je NS-reis. Welke planner je voor andere vervoerders het beste kan gebruiken, mag je natuurlijk zelf weten :)
Het kan weleens afwijken namelijk. Toevallig ook in dit geval. De NS Reisplanner gaf dit advies. Dit is verder niet belangrijk omdat het nu om het prijsverschil gaat. Heb je op de terugweg dezelfde dag gedaan en dezelfde stations aangedaan? En heb je een abonnement?

Je zou even in je reishistorie in je MijnNS-account kunnen kijken of je iets ziet wat afwijkt bij je checks. Ik zie nu dat ik over het "vertraginggedeelte" van je je verhaal heen heb gelezen. Balen dat er een defecte trein op het spoor stond. Je kunt voor deze reis in ieder geval Geld Terug Bij Vertraging aanvragen.
Reputatie 3
Iris,

Door het uit- en in checken op station Breda heeft heeft lekkerdan de reis Lombardijen - Zutphen gemaakt VIA Breda. Daardoor betaalde lekkerdan meer tariefkilometers.

Lekkerdan,

Klopt het wel dat je op de terugweg 11,40 betaalde?
Een reis Lombardijen- Zutphen kost normaal 13,10

Een tip,

Bij omreizen tijdens werkzaamheden nooit onderweg uit en inchecken.
Daarvoor was ik al van Apeldoorn naar Zuthpen gereist (met een andere vervoerder). Dus het instap tarief zat daar al bij, denk ik.

Het enige wat ik tot zover gehoord heb is dat je zonder problemen in en uit kan checken om iets te kopen of om naar het toilet te gaan. Maar dat blijkt dus ook weer niet zo te zijn.

Daarom zou ik heel graag willen dat die tip van Schraper iets duidelijker aan het gote publiek naar buiten gebracht zou worden. Want zeker in het week-end is reizen zonder omleiding haast niet meer mogelijk. Ik vind dat het publiek beter op de risicos gewezen moet worden van het in of uit checken tijdens de reis. Je bent zo een paar euro meer kwijt. En dan is het opeens wel een heel erg duur kopje koffie geworden. En veel mensen hebben het niet zo breed.

En dat is juist het punt dat ik probeer te maken. Ik reis heel erg veel met het OV en ben een hele grote tegen stander van de OV chipkaart. Ik zie er echt geen enkel voordeel van voor de gebuiker.
Spijtig om te vernemen dat je weinig voordelen van de OV-chipkaart ziet. Er zijn er namelijk heel veel. Ik snap je suggestie wel om iets duidelijk te zijn met het beleid van het in- en uitchecken als je je reis wilt onderbreken als je aan het omreizen bent. Ik verneem wel eens tijdens mijn eigen treinreizen dat de conducteur dit omroept. Ook via Twitter en Facebook geven wij ook dit advies. Een suggestie om dit nog duidelijk te maken is altijd welkom. Indien er in zulke gevallen contact met onze klantenservice wordt opgenomen dan gaan wij hier ook zeer coulant mee om. Helaas is er momenteel, zoals je al had gemerkt. een storing gaande. Ik kan helaas geen indicatie geven, maar wil je zeker het advies geven om op een later tijdstip alsnog met ons contact op te nemen. Laat je ons weten of het gelukt is?
Spijtig om te vernemen dat je weinig voordelen van de OV-chipkaart ziet. Er zijn er namelijk heel veel. Ik snap je suggestie wel om iets duidelijk te zijn met het beleid van het in- en uitchecken als je je reis wilt onderbreken als je aan het omreizen bent. Ik verneem wel eens tijdens mijn eigen treinreizen dat de conducteur dit omroept. Ook via Twitter en Facebook geven wij ook dit advies. Een suggestie om dit nog duidelijk te maken is altijd welkom. Indien er in zulke gevallen contact met onze klantenservice wordt opgenomen dan gaan wij hier ook zeer coulant mee om. Helaas is er momenteel, zoals je al had gemerkt. een storing gaande. Ik kan helaas geen indicatie geven, maar wil je zeker het advies geven om op een later tijdstip alsnog met ons contact op te nemen. Laat je ons weten of het gelukt is?

Graag zag ik de voordelen voor de reiziger eens puntsgewijs weergegeven, Ik zie ze nl niet echt.
Sorry hlubbers, maar daarvoor is dit topic niet geopend.
Het zou natuurlijk helpen als de NS niet zelf zou communiceren dat je altijd kostenloos mag uit-checken + incheken om een kopje koffie buiten de poortjes te gaan halen als de NS in dat geval wel gewoon extra geld rekent.

Dus de tip voor de NS, geef in de communicatie m.b.t. het kostenloos kunnen in en uit-checken altijd aan dat dat alleen geldt als je op de korte route reist en niet als je omreist door werkzaamheden of gewoon een wel toegestane maar langere reisroute hebt.
Toch zou ik graag nog even reageren op de reactie van hlubbers. Om te beweren dat de OV chipkaart heel veel voordelen heeft zonder er maar een te noemen vind ik wel een heel erg goedkoop argument. Ik ga vaak in het week-end ergens in Nederland wandelen voor de rust. Maar door de OV chipkaart kom ik toch weer vrij gefrustreerd thuis. Als je veel en ver met de kaart reist kom ja altijd wel een of meerdere van de "kleine tekortkomingen" van de kaart tegen.
1) Ongemak bij het gebruik. Voorbeeld: Bij de uitcheck bij de poortjes van de tram gaan de poortjes niet open. Bij herhaaldelijk proberen uit te checken krijg je de mededeling"U bent al uitgechecked",maar de poortjes gaan niet open. Hulp erbij, en die moet natuurlijk ook nog even checken of je wel ingechecked was. Met als gevolg dat de trein gemist is en je een extra half uur mag wachten. En dit is maar 1 van de talloze voorbeelde.
2) Extra kosten door boetes voor vergeten in te checken, vergeten uit te checken, extra kosten omdat je uit en in checked om naar het tiolet te gaan.
2) Extra tijd en frustratie om het geld terug te krijgen, want natuurlijk heeft elke vervoerder een ander systeem om geld terug te krijgen. En het is echt wel even uitzoeken bij welke bushalte je in Drenthe had moeten uitchecken.

En om nu weer op het probleem terug te komen. Ik denk dat de meeste Nederlanders wel doorhebben als ze omreizen als ze een reis advies volgen. Maar wat van de buitellanders? Het klopt toch niet er winkels en de toiletten buiten het incheck gebied liggen? Is er dan echt niet nagedacht bij hel plaatsen van de poortjes?

En waarom zou de reis duurder moeten worden als je toch al last hebt van de NS werkzaamheden? Dan wordt je toch dubbel gepakt?
Reputatie 4
Buitenlanders reizen over het algemeen met wegwerp chipkaarten voor eenmalig gebruik.
Ik reis al vele jaren met de ov-chipkaart en heb nog nooit een checkprobleem gehad, maar wil mezelf zeker niet als lichtend voorbeeld gebruiken lekkerdan. We proberen het systeem steeds verder te optimaliseren en de feedback op dit forum helpt ons daar zeker mee.
Het is natuurlijk ook een verschil of je steeds hetzelfde traject aflegd (met poortjes) of elke keer een ander traject met veel verschillende vervoerders..........................
Ik reis, mede voor mijn werk, door het hele land en heb nog nooit een weigerend poortje gezien of een niet geregistreerde check. Maar aangezien ik hier al wat jaartjes op het forum zit weet ik zeker dat er incidenten zijn. Die proberen we allemaal serieus op te pakken.
Ik heb het al 2x gehad. eerste keer bij het inchecken, met als gevolg 2 keer instap tarief betaald om het poortje door te komen. Tweede keer bij het uitchecken met als gevolg een gemiste trein. Let well bij de metro, niet de NS. Neemt niet weg dat er te veel problemen zijn met het product. En dat het nooit ingevoerd had mogen worden.
Ik vraag me dan toch af wat het alternatief is. Hadden we niets moeten doen? Gewoon met papieren kaartjes blijven reizen? De mogelijkheden zijn door de ov-chipkaart zeer divers. Ieder systeem kent z'n aandachtspuntjes, maar ik tref dagelijks vele reizigers die erg blij zijn met de ov-chipkaart. Maak je geen gebruik van een abonnement, dan kun je natuurlijk ook reizen met eticket, mobile ticket of eenmalige chipkaart. Ook daarmee moet je door een poortje, maar die staan er dan weer niet voor niets.
In de NS reisplanner zie ik dat deze reis ook als reguliere route bestaat via Breda. Het is niet de kortste reis, maar wel sneller dan een andere door de planner aangegeven reis. Ik neem aan dat je in Breda bij de overstap van perron 5 naar 3 niet door gesloten poortjes moet. Maar als dat wel zo zou zijn (er zijn een paar van zulke stations) dan vind ik het onterecht dat er extra geld wordt afgeschreven.

Eigenlijk zou voor geen enkele reis die de reisplanner aangeeft extra kosten berekend mogen worden als je kort tussentijds uit- en incheckt. Bij werkzaamheden is dat misschien moeilijker, maar niet onmogelijk om achteraf te zien dat de klant gewoon van A naar B probeert te komen.
Reputatie 6
Ik zie de echte voordelen van de OVchip ook niet echt t.o.v. het oude systeem met gewoon papier en zichtabonnementen. De voordelen zitten denk ik met name aan de vervoerderskant. Ook heeft nog geen enkel ander land van min of meer gelijke grootte een soortgelijk landelijk omvattend systeem ingevoerd. Dat zegt al veel. Blijkbaar zijn de grote voordelen elders nog niet doorgedrongen, anders was het al wel overgenomen.
Reputatie 7
Voordeel lijkt mij voor de reiziger; een kaart voor al het openbaar vervoer en niet overal losse kaartjes hoeven kopen.
(En ov-fiets, greenwheels etc)

Niet van te voren hoeven te beslissen hoe of wat je reist (retourtje op papier staat vast). Maar in en uitchecken waar je wilt.
Reputatie 7
Badge +3
@martin7182
De reisplanner geeft altijd de snelste route ook al is dat met een grote omweg of hogere kosten.
Reputatie 6
@Slidestops
Dat zijn voordelen inderdaad voor sommige mensen. Papier had ook echter ook z'n voordelen. Het is maat net hoe je het bekijkt. Ik had een zichtabonnement (jaarkaart) voor de trein en een strippenkaart voor het overig vervoer was zo gekocht. Nooit ervaren als lastig hoor. De chip kan soms meer last/rompslomp geven.
@martin7182
De reisplanner geeft altijd de snelste route ook al is dat met een grote omweg of hogere kosten.

Dat zei ik ook. Nou ja, snelste, in ieder geval de route waarmee je het eerst op je bestemming komt (inclusief wachttijd dus). Ik vind dat het van rit naar reis principe gewoon moet gelden voor alle reizen die de planner aangeeft als je simpel van A naar B probeert te komen (dus niet via C).

Reageer