Fietsen kunnen niet worden meegenomen in treinvervangende bussen. Dat staat op deze pagina, onderaan, bij de vraag “Kan ik mijn fiets meenemen tijdens de inzet van bussen?”.
Dat bij Prorail werkzaamheden uitlopen is helaas meer regel dan uitzondering. En als de werkzaamheden wel op tijd klaar zijn, treedt er vaak de volgende dag weer een verstoring op.
Dat bij Prorail werkzaamheden uitlopen is helaas meer regel dan uitzondering. En als de werkzaamheden wel op tijd klaar zijn, treedt er vaak de volgende dag weer een verstoring op.
Het verschil met geplande werkzaamheden is dat NS dan wel verplicht is om een oplossing voor je reis met fiets te organiseren.
Fiets en trein: geen geschikte combinatie in het Nederlands ov. Met name niet bij NS en zeker niet in zomer- en vakantieperiodes als de werkzaamheden de spuigaten uitlopen. Bovendien worden vakanties vaak maanden tevoren gepland, maar werkzaamheden zijn jammer genoeg pas relatief kort tevoren bekend. Als je vakantie al geregeld is!
In het buitenland zie ik soms fietshaken achter een normale bus. Niet achterop touringcars, maar op gewone regio- of stadsbussen die ook als treinvervangend vervoer worden gebruikt. Heb dat bijvoorbeeld vorig jaar in Interlaken gezien, gewone treinvervangende regio-lijnbussen, keurig rijdend volgens schema én met fietshaken. Dat zal bij ons vast niet gaan gebeuren.
Misschien kan een moderator de titel van dit topic nog aanpassen: Fiets niet mee in de bus tijdens werkzaamheden.
Het topic wordt dan geïndexeerd in de zoekmachines en geeft mensen al het antwoord op de vraag of een fiets mee kan in het treinvervangend vervoer. Niet dus.
Ik heb het juiste antwoord gemarkeerd zodat de lezer die ook te zien krijgt.
Heb dat bijvoorbeeld vorig jaar in Interlaken gezien, gewone treinvervangende regio-lijnbussen, keurig rijdend volgens schema én met fietshaken. Dat zal bij ons vast niet gaan gebeuren.
Lijnbussen als vervangend vervoer kost goud geld omdat een OV-buschauffeur per uur 50% meer kost dan een touringcarchauffeur. Dat is nog te overzien als het incidenteel gebeurt maar niet als ieder weekend het halve spoorwegnet plat ligt voor werkzaamheden..
Het vervelende is dat er in Zeeland 'maar’ 1 lijn is, je kunt dus niet via een omweg op een andere manier met je fiets reizen.
Bovendien worden vakanties vaak maanden tevoren gepland, maar werkzaamheden zijn jammer genoeg pas relatief kort tevoren bekend. Als je vakantie al geregeld is!
Correctie, werkzaamheden zijn veel langer bekend, maar worden als staatsgeheim behandeld door de spoorgoden (NS en Prorail), die totaal wereldvreemd zijn.
Correctie, werkzaamheden zijn veel langer bekend, maar worden als staatsgeheim behandeld door de spoorgoden (NS en Prorail), die totaal wereldvreemd zijn.
Dat heeft ook als reden dat de planning vaak tot redelijk kort voor vertrek nog gewijzigd of aangepast wordt. Als je de data (te) vroeg aankondigt gaan mensen er ten onrechte op vertrouwen en plannen.
Voor fietsers heb ik het probleem nooit zo begrepen omdat juist fietsers ook een stuk van de route kunnen fietsen.
Dit is gewoon een kwestie van onbetrouwbaarheid. Dat erodeert het hele concept van openbaar vervoer. Maar dat snappen Nederlanders niet zo goed.
“gewoon een stuk fietsen” is zomaar een paar uur (!) extra reistijd. Dat is echt niet altijd realistisch.
Met betere planning zouden veel meer werkzaamheden in de jaardienst verwerkt kunnen worden. Dat gebeurt in het buitenland ook.
Dit is gewoon een kwestie van onbetrouwbaarheid. Dat erodeert het hele concept van openbaar vervoer. Maar dat snappen Nederlanders niet zo goed.
ProRail is niet in staat om verder van te voren betrouwbaar te plannen, net als dat het KNMI niet weken van te voren nauwkeurig kan voorspellen wat voor weer het wordt. ProRail is zowel voor materiaal als personeel afhankelijk van allerlei andere, vaak specialistische bedrijven. Niet anders dan in de bouw waar planningen vaak ook meer "wens" dan "realiteit" zijn.
In het buitenland hebben ze die problemen niet?
In het buitenland hebben ze die problemen niet?
Die planningsproblemen hebben ze daar ook maar omdat daar (zeker voor regulier onderhoudswerk) het treinverkeer niet zo snel helemaal wordt stilgelegd merkt de reiziger de impact veel minder.
Tot ver in de jaren 80 gebeurde het kleine werk in Nederland overdag (bij rijdende treinen) en het grotere werk 's nachts en merkte je als reiziger vrijwel nooit iets van werkzaamheden. Door veranderde ARBO-wetgeving en het gebruik van grote werktreinen is dat veranderd.
Door de verscherpte ARBO-wetgeving komen er veel minder baanwerkers om het leven. Dat pregnante detail laat je buiten beschouwing.
Door de verscherpte ARBO-wetgeving komen er veel minder baanwerkers om het leven. Dat pregnante detail laat je buiten beschouwing.
Ik maakt slechts een neutrale opmerking. Kennelijk kijkt men daar in buitenland overigens anders tegenaan.
Correctie, werkzaamheden zijn veel langer bekend, maar worden als staatsgeheim behandeld door de spoorgoden (NS en Prorail), die totaal wereldvreemd zijn.
Dat heeft ook als reden dat de planning vaak tot redelijk kort voor vertrek nog gewijzigd of aangepast wordt. Als je de data (te) vroeg aankondigt gaan mensen er ten onrechte op vertrouwen en plannen.
Velen gaan toch al wel plannen. Als je data te laat aankondigt zijn mensen geïrriteerd omdat hun vakantiereis (met goedkopere tickets, heel vroeg boeken!) al gepland is (of een ICE-aansluiting in Duitsland die ineens niet meer te halen is, sprekende uit eigen ervaring).
Dat heeft ook als reden dat de planning vaak tot redelijk kort voor vertrek nog gewijzigd of aangepast wordt. Als je de data (te) vroeg aankondigt gaan mensen er ten onrechte op vertrouwen en plannen.
Ik hoef niet drie maanden van tevoren te weten hoe laat de bussen rijden, maar ik zou wel graag drie maanden van tevoren willen weten dat er in een bepaald weekend werkzaamheden zijn. Dan kan ik besluiten dat familiebezoek of dat weekendje weg een weekend eerder of later te plannen. Zoals gezegd ligt al ver van tevoren vast op welke dagen er op welke trajecten aan het spoor gewerkt gaat worden. Deel die informatie gewoon. Een paar jaar geleden was een pdf met data van meerdaagse werkzaamheden wel beschikbaar, waarom kan dat nu niet? Dat is een keuze, geen onmogelijkheid.
Helemaal met @Tochjo eens. ProRail kan natuurlijk best een overzicht publiceren van geplande werkzaamheden. Dat doet DB ook, zoals op deze pagina voor het Fernverkehr: https://bauinfos.deutschebahn.com/fernverkehr
Daaruit kun je nu al afleiden dat er tussen 7 en 17 augustus werkzaamheden zijn bij Apeldoorn omdat de IC Berlijn daar dan niet stopt. Informatie die op Nederlandse websites niet te vinden is.
Ook kun je daar lezen dat er van 16 t/m 18 juni en van 1 t/m 2 juli werkzaamheden zijn tussen Amsterdam en Utrecht (omleidingen via Hilversum)
Ik vind het raar dat ik dat op een Duitse website kan vinden en niet op een Nederlandse.
Ook in het Verenigd Koninkrijk zie je maanden tevoren al aanwijzingen in de planner van National Rail bij specifieke verbindingen. Er staat dan dat er (waarschijnlijk) werkzaamheden ergens op het traject zullen zijn, check later nog eens voor de definitieve details. Maar je weet dan in ieder geval dat als je vervangend vervoer wilt vermijden, je op andere dagen of via een andere route moet plannen
Een goed idee voor de NS-planner.
Ik heb voor vandaag 29 mei Fietskaart Dal gekocht maar door werkzaamheden aan het spoor op mijn traject zou k veel moeten overstappen en deels met de bus reizen, de fiets mag niet in de bus. Is er mogelijkheid om datum nog van Fietskaart Dal nog naar een volgende overzetten of ben ik nu mijn geld kwijt?