beantwoord

Firma list en bedrog (extra betalen bij vervangend busvervoer)

• 23 april 2019
  • 29 reacties
  • 1400 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Aangezien NS weigert een 2 tal opmerkingen bij andere topics te beantwoorden zelf maar een nieuw topic geopend.

Bij de NS is er in het weekend frequent sprake van vervangend busvervoer in verband met onderhoud aan het spoor. In het verleden werden dan één of meerdere poortjes op een station opengezet zodat reizigers gemakkelijk konden overstappen.

Sedert 4 februari jl heeft NS dit verandert en zijn de poortjes nu op de desbetreffende stations gesloten en de reiziger moet dus uitchecken op het station waarop het busvervoer start en weer inchecken op het station waar het busvervoer eindigt.

Op het form van www.ovinnederland.nl valt hierover het volgende te lezen.

Om nog even terug te komen op de vraag of er wel of niet ingecheckt moet zijn bij werkzaamheden en verstoringen:

Om een eind te maken aan de onduidelijkheid geldt vanaf 4 februari 2019 het volgende bij verstoringen en geplande werkzaamheden:

• Op stations met toegangspoorten blijven de toegangspoorten altijd dicht. Doordat de poortjes gesloten zijn is het duidelijk voor de reiziger hoe hij/zij moet handelen.
  • Op stations met palen moet de reiziger gebruik maken van de in- en uitcheckpalen voordat hij/zij de reis per bus kan vervolgen.
  • Als de reiziger moet betalen voor de busreis, dan staan er kaartlezers bij de bussen, bijvoorbeeld in het geval van een geplande buitendienststelling. Staat er geen mobiele kaartlezer dan is het vervangend busvervoer gratis.

Het laatste zinnetje is echter onjuist en zwaar misleidend.

Wat is nl het geval: Het busvervoer is wel gratis maar duurt vaak met uit- en opnieuw inchecken langer dan 35 minuten. Na 35 minuten vervalt de vorige reis en krijgt de reiziger sowieso opnieuw het starttarief in rekening gebracht. Voorts vervalt de lange-afstands korting.

Onderstaand een klacht op dit forum hierover.

Afgelopen donderdag ben ik met mijn gezin (2 ouders, 2 kinderen) van Groningen naar Schiphol gereisd met 40% korting en samenreis korting. Dit kostte mij alleen 15,90. Vandaag gingen we terug. Vanwege werkzaamheden moesten we van Kampen Zuid tot Zwolle met de bus. Dit was overigens perfect geregeld. Ons werd door een medewerker in Kampen geadviseerd NIET uit te checken. Nu zie ik dat voor mij 21,22 Euro is afgeschreven. Dus langer reistijd en meer kosten. Dat kan vast niet kloppen. Voor mijn hele gezin heb ik waarschijnlijk 20 Euro teveel betaald. Kunt u dit verklaren en het teveel betaalde terugstortten?

De niet oplettende reiziger wordt hierdoor voor € 5,32 "opgelicht" door NS. Dus naast de extra reistijd is de klant ook nog eens 33% duurder uit.

Wanneer gaat NS nu eens de klanten pro-actief informeren over dit soort OV-Shit problemen. Nu worden de klanten die dit opmerken verzocht om contact op te nemen. Ik vind dat NS als belangrijk maatschappelijk orgaan verplicht is de klant over dit soort problemen vooraf te informeren.

Het is m.i. overduidelijk dat de klant bij NS niet op 1, 2 en 3 staat maar meer als melkkoe wordt gezien.
icon

Beste antwoord door Emma NS 13 mei 2019, 11:55

Ik wil nog even wat kwijt over het in- en uitchecken bij vervangend busvervoer. Het meeste weten jullie al, maar toch:

Als bij een geplande verstoring een deel van de reis met de bus plaats vind, dan is het advies om altijd tussentijds in- en uit te checken per modaliteit om ook de lange afstandskorting (LAK) te behouden. Dus;

Reizigers die i.v.m. een geplande verstoring in de treindienst het treinstation verlaten, checken uit op het station (paal of poort, maakt niet uit).
- Reizigers die dan de bus nemen, checken in op een tijdelijke validator die bij de bussen staan. Die check-in geldt als een trein check-in, t.b.v. behoudt LAK.
- Mensen die de bus weer verlaten, checken ook weer uit op zo’n tijdelijke validator. Die check-out geldt als een trein check-out, t.b.v. behoudt LAK.
Mensen die het treinstation weer binnengaan, checken gewoon in (paal of poort) en reizen verder met behoudt van LAK.

Als het aangepaste reisadvies qua route afwijkt van de reguliere route, kan de prijs wel afwijken (= als het aantal tariefeenheden voor de omreisroute hoger is). De reiziger zal dan zelf bij Klantenservice het verschil moeten terugvragen, al zal deze situatie niet vaak voorkomen.

Bij een ongeplande verstoring met vervangend busvervoer is de busreis gratis en hoeft niet te worden in- dan wel uitgecheckt bij de bus.

Mensen die i.v.m. een ongeplande verstoring in de treindienst het treinstation verlaten, checken uit op het station (paal of poort, maakt niet uit).
- Mensen die dan de bus nemen hoeven niet in te checken. Mensen die de bus weer verlaten, hoeven dan ook niet uit te checken.
- Mensen die het treinstation weer binnengaan, checken gewoon in (paal of poort) en reizen verder.

Bij ongeplande businzet reist de reiziger weliswaar gratis met de NS-bus, maar wordt er (bij een meer dan 35 minuten tussen de Co en eerstvolgende Ci) wel weer een nieuwe reis gestart. Dit kan tot een hogere ritprijs leiden en op weekdagen kan het zelfs ertoe leiden dat er in meerdere tariefperiodes wordt gereisd. Bijv. iemand met een Dal Vrij start zijn reis in de dal (en reist dus gratis), maar begint na het busvervoer technisch weer een nieuwe reis.

Als het dan inmiddels spits is geworden, betaalt de reiziger dus vol tarief terwijl het in een onverstoorde situatie gratis was geweest. Hiervoor kan uiteraard geld terug gevraagd worden, maar dit zal altijd door de reiziger zelf gedaan moeten worden

Onze reizigers hebben bij voldoende vertraging ook recht op geld terug bij vertraging (GTBV), die online kan worden teruggevraagd.
Bekijk origineel

29 reacties

Badge +3
Er zijn al diverse topics hierover, en het werkt twee (en nog wel meerdere) kanten op inderdaad.

Als je ingecheckt blijft (niet uitchecken bij paaltjes en dus ook niet inchecken voor de bus én ook niet op een station waar je weer verder gaat met de trein) dan kan een korte busrit (ingecheckt de reis A-B-C-D in zijn geheel maken) voordeliger zijn dan twee losse (trein)reizen A-B en C-D.

Dit voorbeeld is als je alleen met NS reist. Zit er een Arriva/Blauwnet overstap in, dan die natuurlijk wél maken zoals normaal.

Is het bustraject relatief lang (bijv. Den Bosch - Utrecht op een reis Eindhoven - Woerden) dan bespaar je een boel door wél uit te checken en gratis met de bus te gaan, als er geen incheckmogelijkheid is bij de bussen (op zowel begin- én eindpunt van die bussen, want anders loop je weer tegen gesloten poortjes in Utrecht aan, met extra kosten of een hoop gedoe om binnen te komen en verder te reizen).

In dat geval is het laatste zinnetje dat jij onjuist/misleidend vindt juist geheel juist en zelfs in het voordeel van de reiziger (scheelt mij € 4,14 op een reis die normaal € 10,50 kost). Ik reken het altijd even van tevoren uit, want ik ga me niet laten misleiden door ontbrekende in/uitcheckmogelijkheden 😋
Hi Robert: Ik vind dat NS de klant hierover moet informeren: En dat is wat NS totaal nalaat. We hebben het hier onlangs ook gehad met het traject Leiden-Haarlem wat er meerdere keren uitlag. Reizigers werden toen geadviseerd om via Sloterdijk te reizen. Er werd helaas niet bijverteld dat dit naast een omweg van 15 minuten ook nog € 3,00 extra kosten met zicht meebracht. Als je als publiek bedrijf zo je geld moet verdienen dan vind ik dat diep triest.
Badge +3
Zoals het er staat klopt het toch echt grotendeels.

Uitchecken en voor de bus weer inchecken (overstappen dus) heeft de voorkeur. Kan dat niet, dan is de bus gratis en check je pas weer in op het station na de busrit.

Dat dit je reis goedkoper óf juist duurder kan maken (en waardoor dat komt) mogen ze er best bij zetten, maar is voor iedereen verschillend. Misschien zou een verwijzing naar een pagina met voorbeelden handig zijn.. 🤔 maar da's dan voor de rekenaars bedoeld.

Zie ik niet snel gebeuren. Als je niet kunt in/uitchecken bij de bussen en je daardoor te veel betaalt (de busreis weliswaar gratis, maar je bent alsnog duurder uit want niet uitchecken op het station lukte ook niet wegens poortjes), dan zal dat achteraf gecorrigeerd moeten worden via de klantenservice.

Ze zouden gewoon moeten zorgen voor overal 100% overstapmogelijkheden om je reis (trein-bus-trein of wat dan ook) geldig en dus overal ingecheckt/overgestapt te kunnen maken. En dat is juist het probleem.

Lukt dat niet (geen mobiele palen)? Dan moeten er toch echt poortjes open, want dat niet doen zorgt gegarandeerd voor dubbele of gemiste uit- en inchecks!

Met als resultaat extra moeite voor de (oplettende) reiziger én voor de klantenservice (of de mensen die de SOS/Info zuilen de hele tijd moeten beantwoorden/bedienen en alsnog poortjes moeten openen voor jou en iedereen)!
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben het wel eens met egeerling. Er zijn inmiddels talloze voorbeelden op dit forum van situaties waarbij er meer dan de normale ritprijs geïncasseerd wordt en reizigers hier niet actief over geïnformeerd worden. De standaard-reactie is dat er restitutie gevraagd kan worden, en dat is ook wel zo, maar door de ov-chipkaart valt de hogere prijs niet meer direct op. Je moet het achteraf toevallig een keer tegenkomen als je je reishistorie of je factuur doorspit en dat doet natuurlijk maar een heel klein gedeelte. Ik denk dat NS hier al dan niet bewust een hoop aan verdient 😞
Het is niet de bedoeling dat reizigers teveel betalen. Ik ga even contact opnemen met mijn collega's die gaan over wat er wel en niet op onze website komt te staan. Misschien kan ik met hun zoeken naar een juiste oplossing hiervoor. Bedankt voor het aankaarten egeerling.
Badge +3
Voorbeeld 1:
Maastricht - Schiphol met bus tussen Den Bosch en Utrecht (recent voorbeeld , want bijv. afgelopen weekend).
Normale kosten (ik geef maar even voltarief, maar met 40% korting geldt het voorbeeld ook) € 26,50 enkele reis 2e klas.

Belemmering1: Kan niet inchecken/overstappen bij de bussen (slecht voorbeeld, want dat kan wél want in Den Bosch staat een vast paaltje bij spoor 1 naar de bussen!) maar je neemt dus gratis de bus...

Kosten: Maastricht - Den Bosch (€ 21,30) plus Utrecht - Schiphol (€ 9,20). Je betaalt € 4,- te veel als je dus niet kunt inchecken voor de bus (laat staan niet kan uitchecken voordat je Utrecht binnen wilt, dat kost €20 meer dus in het uiterste geval).

Voorbeeld 2:
Eindhoven - Woerden met diezelfde bus Den Bosch - Utrecht.
Normale kosten € 17,50
Niet kunnen inchecken voor de bus kost je dan dus Eindhoven - Den Bosch (€ 6,70) en Utrecht - Woerden (€ 3,90). Dat is dus € 10,60 en bespaart mij € 6,90.

Zorg dus (bij gesloten poortjes, waar dus zo op gehamerd wordt tegenwoordig) altijd en overal voor goede overstapmogelijkheden... Bij voorbeeld 2 (paaltje op spoor 1 voor de trap naar de bussen in Den Bosch) ga ik het echt niet riskeren dat er op Utrecht geen staat (dus ik check daar netjes UIT voordat ik in de bus stap, iets dat iedere chipkaart zal doen die netjes ergens anders ingecheckt is trouwens...)!

Dat is niet om die paar euro te besparen, (want zie voorbeeld 1, als ik uit Maastricht kwam kost het me dat juist meer) maar gewoon uit ervaring. En het staat inderdaad nergens aangegeven, dus je moet het maar weten wat dat (vaste) paaltje in Den Bosch daar eigenlijk doet... Verlaat je het station of check je in voor de bussen?
Badge
Dat de poortjes nu dicht zijn heeft te maken met het feit dat er tijdens de momenten dat er werkzaamheden waren en de poortjes open stonden een grotere sociale onveiligheidsgevoel was op de stations en er meer problemen waren op de stations vanwege mensen die daar niet hoorde te zijn. Daarnaast werd er ook meer zwart gereisd als er poortjes open stonden.

Nu hebben we dit weekend op 1 traject een nieuw probleem en dat is dat het tarief na uitchecken en weer inchecken na de busreis een hoger tarief oplevert. Eerlijk gezegd denk ik dat hier nooit bij stil is gestaan bij het aanpassen van de regeling en een bijkomend probleem is van de nieuwe regeling ook omdat er dus geen Cico's stonden bij de bussen, hadden die er wel gestaan was dit probleem niet ontstaan.

Maar om dan meteen maar te gaan roepen dat de NS de firma list en bedrog is .... gaat mij persoonlijk een beetje te ver. Het is de eerste keer dat deze situatie nu gemeld wordt met werkzaamheden ( in ieder geval hier op de community).

Ik ga er vanuit dat dit door de moderators wordt aangekaart en het is inmiddels ook al door het treinpersoneel aangekaart intern. Nu wordt het even afwachten dat dit bij de juiste personen is beland en er bij volgende werkzaamheden en tvv goed gekeken wordt naar de tarieven en er anders Cico's neergezet worden bij het tvv.

Deze consequentie is dus over het hoofd gezien, er zal echt niet iemand gezeten hebben dat dit wel heel erg mooi is voor de NS met deze extra inkomsten. En op dit moment is het enige wat we vanuit de NS naar de getroffen reizigers kunnen doen is de mensen wijzen op het aanvragen van compensatie voor het teveel betaalde tarief.
Voorbeeld 1:
Maastricht - Schiphol met bus tussen Den Bosch en Utrecht (recent voorbeeld , want bijv. afgelopen weekend).
Normale kosten (ik geef maar even voltarief, maar met 40% korting geldt het voorbeeld ook) € 26,50 enkele reis 2e klas.

Belemmering1: Kan niet inchecken/overstappen bij de bussen (slecht voorbeeld, want dat kan wél want in Den Bosch staat een vast paaltje bij spoor 1 naar de bussen!) maar je neemt dus gratis de bus...

Kosten: Maastricht - Den Bosch (€ 21,30) plus Utrecht - Schiphol (€ 9,20). Je betaalt € 4,- te veel als je dus niet kunt inchecken voor de bus (laat staan niet kan uitchecken voordat je Utrecht binnen wilt, dat kost €20 meer dus in het uiterste geval).

In dit geval was het beter geweest om het reisadvies op te volgen, ik kreeg gisteren het advies via Rotterdam te reizen (al dan niet met ICD)
Reputatie 7
Badge +3
Dat is nou juist ook het probleem, er wordt gewoon niet goed over dingen nagedacht. En in dit geval was dat toch niet zo heel moeilijk lijkt me ...
Reputatie 7
Badge +3
De NS website (dus waar de reiziger zijn informatie vandaan moet halen en waar je vanuit moet gaan) zegt op de pagina over geplande werkzaamheden:
https://www.ns.nl/reisinformatie/actueel/vragen-antwoorden-en-tips.html

Kan ik gratis reizen in een NS-bus als mijn trein niet rijdt?

Nee. Maakt u gebruik van vervangend vervoer met een NS-bus, dan heeft u een geldig NS-vervoerbewijs nodig. Met een OV-chipkaart reist u dan net zoals met de trein. U checkt in bij het betreden van de bus en uit bij het verlaten van de bus. Begint of eindigt uw reis met een treinrit, dan checkt u ook in en uit op het vertrek- en aankomststation.

Prima, als dat de situatie is. Poortjes dicht, kom je met een trein aan op een station, dan check je daar uit, je checkt in bij de bus bij de mobiele Cico, checkt weer uit als je uit de bus komt en moet je nog verder met een trein dan check je op dat station weer in.
Maar dan moeten er wel ALTIJD bij werkzaamheden bij de bussen mobiele CiCo's staan. En dat is zo te lezen het probleem geweest afgelopen weekend, CiCo's die er niet waren.
Stonden die CiCo's er wel gewoon, dan had je geen 2 aparte reizen, maar gewoon een overstap.

Op de NS website wordt dus niet gesproken over dat vervangend busvervoer gratis is wanneer er geen mobiele kaartezer is. Dat dat op www.ovinnederland.nl wel staat is leuk, maar de informatie op de NS website moet toch leidend zijn?
Het kan soms wel de praktijk zijn wanneer NS verzuimt er mobiele CiCo's neer te zetten, maar als reiziger moet je af gaan op wat er op de NS staat en dat is bij bus in en uitchecken.
Zo stonden er bij de werkzaamheden bij Leiden wel mobiele CiCo's.
Badge
Edit op mijn eerdere bericht:

Intern wordt zojuist aangegeven dat de mobiele Cico's gepland waren en er gestaan hebben, zijn ze dan over het hoofd gezien want als mensen bij de mobiele Cico's in- en uitgecheckt hadden dan was het probleem niet ontstaan.

Er gaat ook nog een extra bericht uit naar de medewerkers over deze nieuwe werkwijze, dit voor degene die het eerste bericht hierover gemist hebben.
Reputatie 7
Badge +3
Intern wordt zojuist aangegeven dat de mobiele Cico's gepland waren en er gestaan hebben, zijn ze dan over het hoofd gezien

Zou kunnen, maar:

Ons werd door een medewerker in Kampen geadviseerd NIET uit te checken.
Badge
@mrfreeze, dat is ook aangegeven en om die reden gaat er nog een extra informatie ronde plaatsvinden over deze gewijzigde werkwijze. De medewerker was blijkbaar niet op de hoogte van deze nieuwe werkwijze.
Ik was even aan het pingpongen dus ik heb de discussie niet verder gevolgd. Maar Jeroen dat andere voorbeeld vanuit Leiden via Sloterdijk naar Haarlem is natuurlijk ook iets wat gewoon omgeroepen dient te worden in de trein. En ga nu niet zeggen dat de problemen op Sloterdijk binnen jullie organisatie ook niet bekend zijn.

Zoals IMark en vele anderen al aangegeven hebben: De ov chipkaart is gewoon niet geschikt waarvoor hij nu wordt gebruikt. Er worden steeds nieuwe dingen bedacht, maar aan al die nieuwe dingen blijken telkenmale weer andere nadelen te kleven.

Eén oplossing zou kunnen zijn de 35 minuut overstapregel te verwijderen, maar ik denk dat dat iets is wat NS pertinent niet wil.
Maar om dan meteen maar te gaan roepen dat de NS de firma list en bedrog is .... gaat mij persoonlijk een beetje te ver. Het is de eerste keer dat deze situatie nu gemeld wordt met werkzaamheden ( in ieder geval hier op de community).

@Jeroen Tsja Jeroen: Komt waarschijnlijk ook door dit topic van mij waarin NS weigert zijn verantwoordelijkheid t.o..v de reiziger te nemen. (het blijft akelig stil).

https://community.ns.nl/overige-producten-6/oplossing-voor-verkeerde-datum-etickets-54787

Misschien kan jij uitleggen: Waarom en hoe de reiziger bij jullie nog steeds op 1, 2 en 3 staat???
Reputatie 7
@egeerling achter de schermen wordt ondertussen gewerkt aan een systeem om e-tickets te kunnen wijzigen of annuleren. Op enkele internationale tickets kunnen we dit nu ook al zien. Dit is nog niet van vandaag op morgen klaar, maar het komt er wel aan.
@Slidestops : Ja dat weet ik, maar jullie weigeren aan te geven hoe lang het gaat duren en jullie weigeren ook in de tussentijd de site aan te passen zodat e.e.a. een stuk duidelijker wordt.

@Slidestops : Ja dat weet ik, maar jullie weigeren aan te geven hoe lang het gaat duren en jullie weigeren ook in de tussentijd de site aan te passen zodat e.e.a. een stuk duidelijker wordt.

Je conclusie dat we weigeren aan te geven hoe lang iets duurt is onjuist. We proberen elke week om hier meer informatie over te krijgen maar we zijn gewoon nog bezig met het ontwikkelen van de E-tickets. Dat betekent dat er wordt getest, uitgeprobeerd en noem het allemaal maar op. Dat kost tijd en daardoor kan er ook geen precieze datum worden genoemd waarop alles duidelijk wordt. Ik snap je gedachtegang en je drang naar openbaarheid maar ik wil je toch verzoeken enigszins redelijk te zijn. NS is een groot bedrijf en hierdoor zijn ontwikkelingen helaas erg log en langzaam. Wij als Moderators willen je niets anders dan helpen. Die goede wil gaat echter wel weg als je ons continue op een negatieve manier benaderd.
Badge
@egeerling je begint nu over compleet andere dingen dan in je eerste bericht en haalt er steeds meer bij dat vind ik wel jammer.

Je aangekaarte probleem van je eerste post heeft intern nu de aandacht en een manager die alles geregeld heeft omtrent deze werkzaamheden heeft daar intern op gereageerd en de inhoud van zijn reactie heb ik hier aangegeven. Er is dus wat gedaan met het signaal van de community en hopelijk zal er straks geen onduidelijkheid meer over zijn.

Wat betreft het systeem voor de E-tickets, daar wordt aan gewerkt alleen is dat niet het enige waar aan gewerkt wordt. Daarbij zijn er bij het probleem van de E-tickets waarschijnlijk meerdere systemen en dus IT afdelingen betrokken waardoor een en ander trager verloopt dan gewenst. Wij op de werkvloer weten alleen dat er aan gewerkt wordt en een deadline zul je niet krijgen omdat het systeem pas geïntroduceerd wordt als het geheel goed werkt.

En de reizigers op 1, 2 en 3 als ik voor mijzelf spreek doe ik mijn best om te doen wat ik moet doen voor de reizigers, alleen moet je daarbij wel denken dat elke reiziger een ander belang heeft en dat het dus onmogelijk is iedereen te behagen en op 1, 2 en 3 te zetten.
Beste Jeroen, Beste Jouke,

Ik maak mij alleen druk voor de reiziger die keer op keer door jullie benadeeld worden zonder dat er goede communicatie plaatsvindt vanuit jullie kant (e-tickets, Sloterdijk en nu dan dit topic).

En over grote bedrijven log en langzaam. Er zijn heus wel grote bedrijven die niet log en langzaam zijn. Helaas is NS daar niet één van.

Leg nou eens bijvoorbeeld uit. Waarom er niet in de trein wordt omgeroepen (bij werkzaamheden of storingen) tussen Leiden en Haarlem, dat overstappen op Sloterdijk extra geld kost.

Ik ga me bezinnen op mijn lidmaatschap van dit forum (als zovelen) NS lost weinig op en negatieve kritiek kan men blijkbaar niet handelen.
Beste Jeroen, Beste Jouke,

Ik maak mij alleen druk voor de reiziger die keer op keer door jullie benadeeld worden zonder dat er goede communicatie plaatsvindt vanuit jullie kant (e-tickets, Sloterdijk en nu dan dit topic).

En over grote bedrijven log en langzaam. Er zijn heus wel grote bedrijven die niet log en langzaam zijn. Helaas is NS daar niet één van.

Ik ga me bezinnen op mijn lidmaatschap van dit forum (als zovelen) NS lost weinig op en negatieve kritiek kan men blijkbaar niet handelen.

Zoals ik ook in andere topics heb aangegeven geven wij als Moderators, en ik ga ervan uit dat Jeroen dit namens machinisten ook doet, elk punt van kritiek door. Helaas krijgen we in sommige gevallen geen reactie, maar meestal na enkele dagen/weken een reactie. En die reactie is soms ook gewoon: "Nee, dat gaan we niet doen" of "Nee, daar kan ik nu nog niks over zeggen". Dat is voor de mensen hier niet leuk maar ook voor ons als Moderators niet. We willen jullie graag helpen met het verbeteren van onze service. Je kunt er echter niet vanuit gaan dat we alles wat hier wordt aangegeven door gebruikers klakkeloos wordt overgenomen.
Badge +3
Eerlijk gezegd denk ik dat hier nooit bij stil is gestaan bij het aanpassen van de regeling en een bijkomend probleem is van de nieuwe regeling ook omdat er dus geen Cico's stonden bij de bussen, hadden die er wel gestaan was dit probleem niet ontstaan.

Ik denk dat Jeroen hier de spijker op de kop slaat. Achter een bureau is een nieuwe regeling bedacht zonder goed over de consequenties en de werkinstructies na te denken. En dat gaat het, zeker wanneer het iets nieuws is, mis.

@egeerling suggereert volgens mij ten onrechte dat NS een firma list en bedrog is. Dan ga je er vanuit dat er een strategie is van de kant van NS. Ik vermoed dat eerder Koning Onbenul aan het roer staat met afdelingen die van elkaar niet weten wat ze aan het doen zijn.

Het geval Sloterdijk is natuurlijk heel apart. Daar heeft NS poortjes geplaatst op een station dat daar totaal niet voor was ontworpen met als extra complicatie dat het verplicht opnieuw inchecken tariefmatige consequenties heeft bij het reizen op saldo. De enige oplossing voor dat probleem is om infrastructurele maatregelen te treffen waardoor alle NS-perronsporen binnen hetzelfde poortjesgebied vallen. Dat zal niet meevallen.
Reputatie 4
Dat hele chipkaartsysteem voor een enorm net als van NS werkt gewoon niet goed, vooral niet op details. En wat I-mark hier stelt valt me ook vaak op: ze kunnen niet meer goed nadenken, of missen de nodige ervaring daarmee in HGB3. Meesters en HCs vinden elk punt van kritiek van reizigers die consumenten-denkwijze hebben meteen misplaatste kritiek-dat doen trouwens GVB-medewerkers net zo goed. En inderdaad is NS uitermate beroerd in het geven van de juiste info aan hun gewaardeerde reizigers. Het personeel betaalt toch niets dus is zich vaak totaal niet bewust van hoe het kan uitpakken voor wel betalende reizigers. En de gemiddelde conducteur kent ook niet alle strikken en valkuilen van het e-ticketsysteem en de vele nukken daarbij.
Dat chipkaartsysteem is ontworpen en werkt op zich prima in hele massale totaal afgesloten MassTransit systemen-het is niet voor niets in HongKong en Singapore ontstaan. Een ander problem is at NS ook vooral niets mocht wijzigen aan de enorme hoeveelheid uitzonderingen, bijzondere situaties e.d.-die allemaal meteen tot meerkosten voor bepaalde groepen zouden leiden.
In LOndon met de Oyster zijn inmiddels de rafelranden van dit systeem ook goed merkbaar, nu ze trachten het uit te rollen naar het voorstadsvervoer per trein rondom- enorm hoge minimumsaldo's e.d. zouden moeten gelden voor het hoogst denkbare tarief in de superspits voor de langste/duurste rit.

Eerlijk gezegd denk ik dat hier nooit bij stil is gestaan bij het aanpassen van de regeling en een bijkomend probleem is van de nieuwe regeling ook omdat er dus geen Cico's stonden bij de bussen, hadden die er wel gestaan was dit probleem niet ontstaan.

Ik denk dat Jeroen hier de spijker op de kop slaat. Achter een bureau is een nieuwe regeling bedacht zonder goed over de consequenties en de werkinstructies na te denken. En dat gaat het, zeker wanneer het iets nieuws is, mis.

@egeerling suggereert volgens mij ten onrechte dat NS een firma list en bedrog is. Dan ga je er vanuit dat er een strategie is van de kant van NS. Ik vermoed dat eerder Koning Onbenul aan het roer staat met afdelingen die van elkaar niet weten wat ze aan het doen zijn.

Het geval Sloterdijk is natuurlijk heel apart. Daar heeft NS poortjes geplaatst op een station dat daar totaal niet voor was ontworpen met als extra complicatie dat het verplicht opnieuw inchecken tariefmatige consequenties heeft bij het reizen op saldo. De enige oplossing voor dat probleem is om infrastructurele maatregelen te treffen waardoor alle NS-perronsporen binnen hetzelfde poortjesgebied vallen. Dat zal niet meevallen.

@iMark : Ik ben het wel met je eens, ik vind alleen wel dat in het algemeen NS erg ruim de tijd neemt om cliëntonvriendelijke maatregelen te beëindigen of een oplossing te bedenken. Toen NS erachter kwam dat middels Facebook wel erg goedkoop gereisd werd (met overigens onzinnig bedachte groepsretours door NS zelf) was men er als de kippen bij om deze regeling op te heffen. In gevallen waarin de reiziger in het nadeel is, zie ik NS niet zo hard lopen. Voor de rest ben ik het geheel met bahnridder eens. OV chipkaart leuk voor de bus, niet voor de trein.
Badge +3
In feite zijn bijna alle rafelranden en inconsequenties terug te voeren op de invoering van de middagspits (16.00 tot 18.30 uur) en het plaatsen van poortjes door NS. Daarvoor waren er eigenlijk nauwelijks tariefmatige problemen met de OV-chipkaart bij het gebruik van de trein. De poortjes en de middagspits hebben allerlei complicaties gebracht die de oorspronkelijke ontwikkelaars van de OV-chipkaart nooit hebben kunnen voorzien. Verder is de langeafstandskorting een complicerende factor. Maar die korting wil natuurlijk niemand kwijt. In vergelijking met het stad- en streekvervoer houdt dat die korting de prijzen nog enigszins in de hand. Daar betalen we pure kilometertarieven en dat is voor langere ritten idioot duur.

En verder werkt NS natuurlijk niet erg veel anders dan de oliemaatschappijen. Die zijn er als de kippen bij om prijsverhogingen door te berekenen wanneer de prijs per vat ruwe olie stijgt. Wanneer de prijs per vat daalt worden prijsverlagingen nooit met dergelijke gezwinde spoed doorberekend.

Reageer