beantwoord

Firma list en bedrog (extra betalen bij vervangend busvervoer)

• 23 april 2019
  • 29 reacties
  • 1414 Bekeken

Toon eerste bericht

29 reacties

Het begint mij inderdaad ook steeds meer op te vallen dat voor de klant nadelige productkenmerken worden verstopt of in het geheel niet worden vermeld. Mbt de e-tickets heb ik bovendien kunnen vaststellen dat men de risico's voor de klant moedwillig buiten beeld wil houden.
Zeer te betreuren allemaal en nergens goed voor. Integendeel, het zet veel kwaad bloed en pakt zodoende uitendelijk averechts uit.
Zou het echter niet als list en bedrog of onbenulligheid willen typeren.

@Jouke NS Dat processen traag kunnen verlopen zal menigeen bekend voorkomen. Wil je niet ontmoedigen maar de weigering om op een eenvoudige wijze enige tekstuele wijzigingen aan te brengen zodat, voor de tussentijd, de nadelige consequenties van de huidige e-tickets mogelijk beperkt zouden worden, lijkt mij moeilijk goed te praten.
Ik heb als het goed is morgen iets meer informatie wat betreft het in- en uitchecken tijdens werkzaamheden. Jullie zien mijn reactie vanzelf verschijnen.
Ik wil nog even wat kwijt over het in- en uitchecken bij vervangend busvervoer. Het meeste weten jullie al, maar toch:

Als bij een geplande verstoring een deel van de reis met de bus plaats vind, dan is het advies om altijd tussentijds in- en uit te checken per modaliteit om ook de lange afstandskorting (LAK) te behouden. Dus;

Reizigers die i.v.m. een geplande verstoring in de treindienst het treinstation verlaten, checken uit op het station (paal of poort, maakt niet uit).
- Reizigers die dan de bus nemen, checken in op een tijdelijke validator die bij de bussen staan. Die check-in geldt als een trein check-in, t.b.v. behoudt LAK.
- Mensen die de bus weer verlaten, checken ook weer uit op zo’n tijdelijke validator. Die check-out geldt als een trein check-out, t.b.v. behoudt LAK.
Mensen die het treinstation weer binnengaan, checken gewoon in (paal of poort) en reizen verder met behoudt van LAK.

Als het aangepaste reisadvies qua route afwijkt van de reguliere route, kan de prijs wel afwijken (= als het aantal tariefeenheden voor de omreisroute hoger is). De reiziger zal dan zelf bij Klantenservice het verschil moeten terugvragen, al zal deze situatie niet vaak voorkomen.

Bij een ongeplande verstoring met vervangend busvervoer is de busreis gratis en hoeft niet te worden in- dan wel uitgecheckt bij de bus.

Mensen die i.v.m. een ongeplande verstoring in de treindienst het treinstation verlaten, checken uit op het station (paal of poort, maakt niet uit).
- Mensen die dan de bus nemen hoeven niet in te checken. Mensen die de bus weer verlaten, hoeven dan ook niet uit te checken.
- Mensen die het treinstation weer binnengaan, checken gewoon in (paal of poort) en reizen verder.

Bij ongeplande businzet reist de reiziger weliswaar gratis met de NS-bus, maar wordt er (bij een meer dan 35 minuten tussen de Co en eerstvolgende Ci) wel weer een nieuwe reis gestart. Dit kan tot een hogere ritprijs leiden en op weekdagen kan het zelfs ertoe leiden dat er in meerdere tariefperiodes wordt gereisd. Bijv. iemand met een Dal Vrij start zijn reis in de dal (en reist dus gratis), maar begint na het busvervoer technisch weer een nieuwe reis.

Als het dan inmiddels spits is geworden, betaalt de reiziger dus vol tarief terwijl het in een onverstoorde situatie gratis was geweest. Hiervoor kan uiteraard geld terug gevraagd worden, maar dit zal altijd door de reiziger zelf gedaan moeten worden

Onze reizigers hebben bij voldoende vertraging ook recht op geld terug bij vertraging (GTBV), die online kan worden teruggevraagd.
Badge +3
Wat een verhaal.

Ik vind dit typisch een voorbeeld waarin de gebruikte techniek ernstig tekortschiet ten opzichte van het aloude papieren treinkaartje. Daarmee was er nooit een probleem met langeafstandskorting, omreizen of busvervoer bij geplande werkzaamheden of een ongeplande verstoring.

De OV-chipkaart in combinatie met poortjes is een typisch mooi-weersysteem. Het werkt prima zolang alles volgens de jaardienst verloopt. Maar zodra er werkzaamheden of verstoringen zijn doemen allerlei complicaties op. Voor een gemiddelde reiziger is het veel te ingewikkeld. Die gaat echt geen geld terugvragen wanneer dat niet automatisch gebeurt.

Reageer