beantwoord

Foute programmering mobiele incheck zuil



Toon eerste bericht

441 reacties

Reputatie 7

Verwijderd door moderator*

Volgens mij is het hele punt dat deze reizigers niet op het forum zitten en je vraag niet lezen. Wat gaat de NS dien om pro-actief deze reizigers in te lichten?

 

En daarnaast verwijs je naar je eerdere reactie dat compensatie niet gaat gebeuren. Daarna zijn er vele vragen, opmerkingen gekomen dat dit wel een heel eenvoudige manier is om het probleem bij je klanten te dumpen. Er is al aangetoond dat jullie wel kunnen weten welke NS Flex reizigers hier de dupe van zijn en ik zie feen enkel inhoudelijk argument waarom jullie deze niet het teveel betaalde kunnen terugstorten.

 

Je hebt het over compenseren, dat is echter geen juist woord hiervoor. Er is teveel betaald en dat bedrag moet gewoon terug betaald worden er is geen sprake van het compenseren van wat dat ook.

Ik snap je punt heel erg goed en ik snap ook uit andere reacties dat je het gevoel hebt dat hier meer mogelijkheden toe horen te zijn. Echter is dit wat ik vanuit hogerop heb begrepen. We zitten echt met de AVG en kunnen niet zomaar het geld terug storten door te kijken naar de reizen van die dag. Daarnaast is het voor een anonieme kaart al helemaal niet mogelijk. Ik snap de frustratie hierin ook heel erg goed en dat is ook de reden dat hier in de toekomst wel naar gekeken gaat worden. De andere vragen die nog gesteld zijn, heb ik uitstaan en hoop ik snel een update over te kunnen geven! 

Welke beperking staat er in de AVG dat jullie dit niet mogen?  En voor anonieme kaarten kunnen jullie het bedrag als saldo op de kaart storten waar het vanaf betaald is. Ook daar zie ik geen AVG beperking!

Een update weer van mijn kant! Ik heb een ETA op het langverwachte antwoord. Deze gaat volgende week in de loop van de week voor jullie komen en deze zal ik zodra ik deze heb aan jullie terugkoppelen. 

Dit was nu al weer 29 dagen geleden. Nu is een week bij mij 7 dagen en snap ik dat het even langer kan duren, maar @Sanne NS  zou je toch iets van je willen laten horen hoe het staat met het antwoord waar iedereen blij mee zou moeten zijn. 

Sanne zal snel een update geven, Marv87.

Badge +3

Wat is er precies niet mogelijk ? Technisch, of GDPR?

Ik denk eerder aan het probleem van inzage in de transacties van (anonieme) kaarten, ook al heeft men die natuurlijk gewoon en mag men mee doen wat nodig geacht wordt.

Je kunt dus prima geld terug storten (klaarzetten als saldo), alleen de kaarthouder weet natuurlijk van niets, al kan je bij een bestelling prima een opmerking zetten “Wegens verkeerde registratie mobiel paaltje Geldermalsen datum X” (voor zover daar ruimte voor is). Dan is het ‘geld’ in ieder geval bij de gedupeerde terug en zit niet meer onbedoeld/onterecht in de zak van NS.

Als het in de toekomst wel mogelijk is kan het nu ook, maar het is wel duidelijk dat men daar nu niet meer aan wil beginnen… :disappointed_relieved:

Dus technisch kan het (ov-chipkaart heeft het eerder gedaan voor studenten en wegens fouten bij andere vervoerders) en AVG/GDPR staat natuurlijk helemaal niet in de weg.

Als iemand jou ‘geld geeft’ mag je het ook teruggeven (om welke reden dan ook), zelfs al weet je niet eens wie het is maar alleen een kaartnummer.

Reputatie 7

Verwijderd door moderator*

Op dit moment heb ik nog geen nieuwe update mogen ontvangen. Zodra dit natuurlijk het geval is, zal ik jullie hiervan voorzien! Wordt dus vervolgd.

Dat kan zeker Pingpong, want ik ben vandaag aanwezig! Helaas is dit echter een update zonder nieuwe informatie want ik ben nog niet veel wijzer geworden. Maar ik laat de case zeker nog niet los! Ik ga nogmaals een mail versturen, met de vraag om een update!

Badge +3

Als ik hierbij betrokken zou zijn en ik zou via dit hier allemaal lezen, had ik helemaal niks geruggevraagd maar was ik linea recta naar politie.nl gegaan om aangifte te doen van diefstal.

NS is bereid je terug te betalen als je contact opneemt met de klantenservice, dus als jij het merkt op je transactieoverzicht is dat de te bewandelen weg, en dat zal de politie waarschijnlijk ook zeggen.

Er is verder geen opzet in het spel, dus een strafbaar feit zie ik ook niet echt. Hoe dan ook, aangifte doen namens andere gedupeerden zal je niet lukken, zolang je niet weet wie dat zijn en er gezamenlijk een rechtzaak over begint.

Inmiddels zo’n 3 maanden bezig om een simpele restitutie op te lossen veroorzaakt door een blunder van NS. Leg nu eens uit waar de klant hier op 1, 2 en 3 staat en niet op 1`001, 1002 en 1003.

Ik snap je punt, maar het is niet zo makkelijk wat jij hier zegt. Want het gaat hier nu niet echt meer over de restitutie op zich, maar over het kijken hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen en vooral ook opgelost. Daar ben ik nu samen met een medewerker naar aan het kijken, om te zien hoe dit bijvoorbeeld ook actief naar de reizigers gecommuniceerd kan worden. Want de restitutie op zich kan opgelost worden door een bericht naar ons te sturen. Maar het gaat nu om het feit, dat er een oplossing gezocht moet worden voor een situatie als deze. Ik hoop dat jij mij hier nog even de tijd voor gunt. 

Reputatie 6

Zou dat betekenen dat ik een reep chocola bij de kiosk kan meenemen zonder te betalen, en als iemand de politie belt en die verhaal komt halen bij mij, dat ik dan kan zeggen: ze konden het me vragen en dan had ik het geld met plezier willen betalen?

Hangt er vanaf wat de juridiache definitie van diefstal is. Daar ben ik nu best nieuwsgierig naar.

 

Edit: je maakt een goed punt met "opzet".

@iMark  De moderators verkondigen hier puur wat ze vanuit de NS organisatie aan informatie krijgen, het is om die reden niet eerlijk om naar de moderators te wijzen.

Eigenlijk verkondigen die de boodschap omdat degene die hier verantwoording over zou moeten afleggen zijn/haar gezicht hier niet laat zien. Dat zelfs mensen van de communicatie/woordvoering afdelingen hier niet aanwezig zijn vind ik persoonlijk al tekenend. 

Reputatie 6

Ik ben geen jurist, maar ik neem aan dat een partij aannemelijk moet maken dat er geen opzet in het spel is. Als vast staat dat NS op de hoogte is van de fout, hangt "opzet" dan alleen nog af van de geldigheid van het privacy argument. Als dat argument onterecht gehanteerd wordt, zou je misschien kunnen spreken van opzet. Vooral als men bekend kán zijn met dat het wel mogelijk is om mensen te informeren.

Goedenavond allemaal! 

Ik heb een kleine update ontvangen vanuit NS. Eind deze week gaan een aantal medewerkers om de tafel over dit onderwerp. Deze week zal ik hier helaas geen update over ontvangen, maar ik ga duimen hier volgende week wel een update over te hebben. Hier durf ik echter geen beloftes over te maken. 

@Sanne NS het overleg zou einde vorige week geweest zijn. Is er ondertussen een inhoudelijke update die je kan delen?

Badge +3

Ik heb nog een extra update. Ik heb net persoonlijk een medewerker binnen NS gesproken die bezig gaat met het uitzoeken van dit probleem

Je hebt denk ik de verkeerde gevonden. Waarschijnlijk iemand die ‘het probleem’ kan bevestigen.

Iemand die ‘bezig gaat met het uitzoeken van dit probleem’ is dan een leuke toezegging. Dat dan weer wél… :nerd:

 

Reputatie 7

Verwijderd door moderator*

Reputatie 7
Badge +1

De laatste update van Sanne is al weer van 17 februari jl. Dus al meer dan een maand terug. Ik vind dat NS toch wel bezig is met dit topic opzichtig te negeren.

 

Beetje jammer omdat er mensen hier zijn benadeeld.

Reputatie 3

Er is natuurlijk wel een deadline. 

Dit topic is gestart op 23 augustus 2020. De reisgegevens worden slechts 18 maanden bewaard. Op 23 februari 2022 zijn die verstreken. Dan moeten we ook nog rekening houden met het feit dat de verkeerd geprogrammeerde incheckzuil eerder een week of langer geleden dan de melding bij het station heeft gestaan.

Kom op NS, opschieten! Jullie hebben nog ongeveer een week om het op te lossen.

 
 
×
 
 
 

 

Nee hoor; ik heb eerder al beredeneerd in welke periode de reizen zijn gemaakt waar het hier op gaat. Dat is een periode van meerdere weken waarvan van de laatste dag de 18-maanden-termijn op 9/2 zal verstrijken. Van de eerdere weken van deze buitendienststelling zijn de gegevens reeds verdwenen.

Goedenavond allemaal! 

Ik heb een kleine update ontvangen vanuit NS. Eind deze week gaan een aantal medewerkers om de tafel over dit onderwerp. Deze week zal ik hier helaas geen update over ontvangen, maar ik ga duimen hier volgende week wel een update over te hebben. Hier durf ik echter geen beloftes over te maken. 

Reputatie 7
Badge

Een soort ontmoedigingsbeleid dus.

Helaas heb ik nog geen nieuwe update ontvangen, maar ik zit er nog bovenop! Zodra ik meer weet, laat ik uiteraard weer van mij horen!

 

Deze mededeling is inmiddels van 26 dagen terug. Graag een update 

Reputatie 3

Als ze komen met tsja het is inmiddels langer dan a 18 maanden geleden dus we hebben de gegevens niet meer dan moet het bedrijf maar een grote donatie aan het KWF maken.

De NS mag reisgegevens veel langer bewaren als daar een (juridische) reden voor is, en dat die er is is al 1½ jaar overduidelijk.

Ik neem aan (mag hopen) dat de lijst met verkeerde in/uitchecks bij dat paaltje al lang veilig gesteld is.

 

Ik hou mij maar even aan deze stelling van RobertB vast, maar zou graag een bevestiging vanuit NS willen zien dat deze gegevens inderdaad zijn veilig gesteld.

Ik heb Sanne gevraagd of ze een update kan geven.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou nergens op rekenen.

Reageer