beantwoord

Foute programmering mobiele incheck zuil



Toon eerste bericht

441 reacties

Wij kunnen het echter niet actief communiceren zoals ik reeds heb aangegeven.

Waarom niet ?

Dat kunnen jullie wel en mogen jullie ook, maar dat weigeren jullie ten enen male. Zie mijn post van 1 maand geleden (doorplaatsing van het stuk van meneer Spithorst) en ook de conclusie van RobertB.

Vanuit NS-zijde is tot op heden alleen maar gezegd dat het niet kan zonder ook maar enige achtergrondinformatie of bewijs voor die stelling te verstrekken. Ik vind het bijzonder zwak.

Sorry voor mijn lange afwezigheid. Ik ben zelf recentelijk begonnen met een nieuwe stage waardoor ik wat minder voor NS aanwezig ben. Hierdoor heeft deze update even op zich laten wachten. Een update kan ik het helaas ook niet noemen, want ik heb geen nieuwe update ontvangen. Ik heb er nogmaals een bericht achteraan gestuurd. Hopelijk weet ik jullie komende week wel van een update te voorzien!  Daarnaast wil ik wel aangeven, Pingpong, dat reizigers zeker wel hun geld terug krijgen. Wij kunnen het echter niet actief communiceren zoals ik reeds heb aangegeven. Mochten zij hier zelf een bericht over sturen, dan krijgen ze het gewoon volledig van ons vergoed! 

Ik ben bang dat dat uitloopt op een meerjarig verhaal net als een aantal andere langlopende discussies

Je had een voorspellende geest. We zijn inmiddels 5 maanden verder en tot op heden heeft NS nog niets gedaan. Cynisch gezegd we hebben nog wel 7 maanden te gaan. 

Ik heb helaas nog geen nieuwe update. Wel heb ik er nogmaals een bericht achter aangestuurd. Later deze week ben ik nog weer aanwezig voor andere werkzaamheden en hoop ik jullie nog van een nieuwe update te kunnen voorzien. 

Al 21 dagen geen update.

 

 

Goed dat je dit aangeeft. Ik heb Sanne om een update gevraagd en ze heeft aangegeven daar dit weekend tijd voor te hebben. 

Ik heb helaas nog geen nieuwe update. Wel heb ik er nogmaals een bericht achter aangestuurd. Later deze week ben ik nog weer aanwezig voor andere werkzaamheden en hoop ik jullie nog van een nieuwe update te kunnen voorzien. 

Al 21 dagen geen update. Waarom zou je ook. Wij hebben de klanten een verkeerd bedrag berekend en alleen de klanten die toevallig zijn rekening naspelt krijgt zijn geld terug als hij klaagt.

 

Ik vind dat NS in deze wel heel diep gezonken is met dit beleid. HJt bedrijf heeft voldoende communicatiemogelijkheden om hier in algemene zin een opmerking over te maken via een mail of een  nieuwsbrief. Bedrijf doet echter helemaal niets en denk gewoon pik in het is winter. Dat laatste is dan wel waar (het is winter), maar ik krijg hier echt een hele vieze smaak van in mijn mond.

 

 

 

En we blijven maar beweren dat de klant op één twee en drie staat.

Sorry ik heb een hele andere indruk.

 

Lijkt haast een schoolvoorbeeld van de law of inverse relevance. The less you intend to do about something, the more you have to keep talking about it. 

NS heeft helaas weer verzuimt om dit topic up te daten.

 

Toen dit topic startte concludeerde ik dit. 

 

Sorry hoor Sanne: Er zijn de laatste tijd teveel topics waarbij we 3 keer om uitleg moeten vragen alvorens we eindelijk eens een correct antwoord krijgen.Gisteren nog de commerciële post van NS die jullie al 10 jaar ten onrechte verzenden naar een bepaald adres en vorige week nog een hele discussie waarbij de moderator maar bleef beweren dat de conducteur gelijk had bij het beboeten van een reiziger met afgekocht reisrecht. In beide gevallen halen jullie pas na zeer lang aandringen bakzeil. Aangezien de vriendelijke methode bij jullie vaak geen resultaat oplevert ga je automatisch wat “harder” in de wedstrijd zitten. 

 

Dat gezegd hebbende verwacht ik toch minimaal wat oproepen van jullie op Twitter en Facebook om de reigers die dit betreffen op te roepen om hun reizen vanaf Geldermalsen na te checken . Jullie zouden hier ook een algemeen artikel over in jullie blad Spoor kunnen plaatsen.   

 

Tot slot ook al eerder aangegeven. Er zou hier een protocol voor moeten zijn waarbij dit zeker dubbel gecheckt wordt . Is dat protocol er ook en kan je het hier plaatsen.

 

In de afgelopen 5 maanden heeft NS niet één poging gedaan om de klanten van deze blunder op de hoogte te stellen.

 

En we blijven maar beweren dat de klant op één twee en drie staat.

Sorry ik heb een hele andere indruk.

 

Ik heb helaas nog geen nieuwe update. Wel heb ik er nogmaals een bericht achter aangestuurd. Later deze week ben ik nog weer aanwezig voor andere werkzaamheden en hoop ik jullie nog van een nieuwe update te kunnen voorzien. 

Hi Sanne,

 

14 dagen geleden zei je ook al dat je verwachtte volgende week (dus een week geleden een update te geven). Ik vind het verontrustend dat dit nog niet gebeurt is.

 

Inmiddels is volgens mij toch wel klip en klaar aangetoond dat jullie hier op een dwaalspor zitten. Kortom zou ik nu toch graag eens actie willen zien en een bewijs dat degene die door jullie schuld op extra kosten zijn gejaagd, nu eindelijk na 6 maanden!!!!!!! eens gecompenseerd gaan worden. 

Ik heb helaas nog geen nieuwe update. Wel heb ik er nogmaals een bericht achter aangestuurd. Later deze week ben ik nog weer aanwezig voor andere werkzaamheden en hoop ik jullie nog van een nieuwe update te kunnen voorzien. 

Badge +3

Is het ook (kwalijke zaak) maar de oplossingen die wij al gegeven hebben (zonder AVG geneuzel) krijgen geen gehoor of zijn (veel) te ingewikkeld.

Jammer dat er Ermelo stond en niet Emmen of zo… :joy:

Nee hier was nu juist dat station met dat verkeerde paaltje hier zijn dus mensen gewoon benadeeld. Moet je dus elke transactie met NS gaan wantrouwen?? NS dient voor deze reizigers gewoon saldo terug te zetten. NS is in deze geheel zelf schuldig aan de lange looptijd. Ze wisten dat er een mobiel paal was met een verkeerde instelling (Ermelo ipv Geldermalsen). Men heeft hier bewust geen rugbaarheid aan gegeven. Is gewoon een kwalijke zaak.

Badge +3

Update is natuurlijk ook weer niet gelukt. Wanneer gaat NS nu eens het enige goede doen en dat is de reiziger compenseren???

6 pagina’s aan reacties en bijna 5 maanden verder…

In dit geval was het al (lang/gauw) duidelijk dat er alleen compensatie mogelijk was voor oplettende reizigers, toch?

En dat als je nu nog belt/chat over ‘iets in augustus’ je rijkelijk te laat bent… Staat geloof ik 90 dagen voor bij NS, een gemiste of foutieve in/uitcheck (laten) aanpassen :disappointed_relieved: Bij andere vervoerders 180 dagen… 

Update is natuurlijk ook weer niet gelukt. Wanneer gaat NS nu eens het enige goede doen en dat is de reiziger compenseren???

Ik ben weer terug van een aantal dagen vrij, maar helaas nog zonder update! Ik ben er wel voor jullie achteraan gegaan en hoop volgende week de update wel te hebben! 

Ik snap het probleem even niet meer: Jullie zijn hier opzichtig in de fout gegaan. AVG is zogezegd niet van toepassing. Het enige wat jullie rest is diegene die het betreft gewoon te compenseren.

 

Wat is het probleem nog???

Ik ben weer terug van een aantal dagen vrij, maar helaas nog zonder update! Ik ben er wel voor jullie achteraan gegaan en hoop volgende week de update wel te hebben! 

Nog even over de discussie over het niet kunnen terugbetalen ivm AVG. Meneer Spithorst van 

Van beterov.nl heeft het in een column van 28 april 2020 al een keer uitgelegd. Graag zie ik de weerlegging van onderstaand verhaal dan ook tegemoet. Indien NS dit niet kan, verzoek ik het bedrijf nu toch eindelijk actie te gaan ondernemen en de benadeelden ta gaan compenseren.

 

ik plaats onderstaand verhaal vanbeterov.nl even door. Hierin wordt ontzenuwd dat NS ivm privacyproblemen de bedragen niet kan terugbetalen. Mag ik NS verzoeken om nu actie te ondernemen.

 

PRIVACYVERHAAL NA CHIPKAARTMISSERS DOORGEPRIKT

Medio vorige week publiceerden wij een schemaatje over hoe geld op betrekkelijk eenvoudige wijze kan worden teruggestort op bankrekeningen van reizigers die door een fout van de vervoerder te veel voor hun reis hebben betaald. Zowel Arriva als Keolis lieten ons weten (Arriva nam in ieder geval nog de zorgvuldigheid in acht zulks telefonisch te doen, Keolis beperkte zich tot een bericht via Twitter) dat terugstorten op bankrekeningen niet mogelijk was op grond van privacy-regels.

Volgens ons is dat argument uit de lucht gegrepen. Afgezien van de vraag of er überhaupt over deze zaak overleg is geweest tussen de vervoerders en privacy-instantie Autoriteit Persoonsgegevens, valt het terugbetalen prima te organiseren zonder de privacy van reizigers te schenden.

In het schema leggen wij cursief uit, waarom de privacy niet geschonden wordt.

Nogmaals het schema.

Allereerst: het is bekend, welke chipkaartnummers teveel te veel betaald hebben (want anders had je het ook niet kunnen klaarzetten).

1. Het zijn reizigers die hun vastrecht bij vervoerder XYZ hebben gekocht. Van die reizigers is bekend wie het zijn, en dus wat hun bankrekeningnummer is. Aan deze reizigers kan je het bedrag dus overmaken.
Er worden geen nieuwe gegevens geopenbaard. De vervoerder wist al voor het incident, om welke reizigers het hier gaat en welke hun bankrekeningnummers zijn. Ook is het terug te betalen bedrag al bekend (want dat zou anders zijn klaargezet ten behoeve van het desbetreffende chipkaartnummer). Het enige is dat er nu een lijst ontstaat met bedragen en chipkaartnummers, maar dat was dus toch al zo.

De resterende reizigers:
2. Die reizen op een studentenproduct. De chipkaartnummers en de bedragen worden gedeeld met DUO. DUO weet welke student bij welke kaart hoort en wat diens bankrekeningnummer is. DUO stort het teveel betaalde terug op de bankrekening van de gedupeerde student, en brengt de gemaakte administratieve kosten in rekening aan vervoerder XYZ.
Deze gegevens zijn bekend, hetzij bij de vervoerder, hetzij bij Translink: chipkaartnummer en soort reisrecht. Eventueel zou Translink even moeten helpen bij het aangeven, welke chipkaartnummers vallen in de groep “weekend-studenten”(al dan niet met behulp van de National Action List). Persoonsgegevens zijn voor vervoerder XYZ niet zichtbaar aan chipkaartnummers gekoppeld, dus is van privacyschending geen sprake. Ook bij DUO wordt de privacy niet geschaad. Uitsluitend is per chipkaart bekend dat er een bedrag van X euro teveel is afgeboekt en dat dat moet worden terugbetaald op de bankrekeningen van de houder. Onbekend bij DUO blijft dus, wanneer met de chipkaartnummers is gereisd, en van waar naar waar.

De resterende reizigers:

3. Deze hebben hun vastrecht hoogstwaarschijnlijk via de NS (weekend vrij, dal vrij etc) gekocht. De chipkaartnummers en de bedragen worden gedeeld met NS. NS weet welke abonnee bij welke kaart hoort en wat diens bankrekeningnummer is. NS stort het bedrag terug op de bankrekening van de gedupeerde reiziger, en brengt de gemaakte administratieve kosten in rekening aan vervoerder XYZ.
Deze gegevens zijn bekend, hetzij bij de vervoerder, hetzij bij Translink: chipkaartnummer en soort reisrecht. Eventueel zou Translink even moeten helpen bij het aangeven, welke chipkaartnummers vallen in de groep “producten aangeschaft via NS”( al dan niet met behulp van de National Action List). Persoonsgegevens zijn voor vervoerder XYZ niet zichtbaar aan chipkaartnummers gekoppeld, dus is van privacyschending geen sprake. Ook bij de NS wordt de privacy niet geschaad. Uitsluitend is per chipkaart bekend dat er een bedrag van X euro teveel is afgeboekt en dat dat moet worden terugbetaald op de bankrekeningen van de houder. Onbekend bij NS blijft dus, wanneer met de chipkaartnummers bij vervoerder XYZ is gereisd, en van waar naar waar.

Kortom: teveel betaalde bedragen kunnen prima op bankrekeningnummers worden teruggestort zonder dat de privacy van reizigers wordt geschaad. Wij vragen vandaag aan de vervoerders om commentaar en stellen Translink, de ACM en de Autoriteit Persoonsgegevens op de hoogte van de discussie hieromtrent.

 

Helaas heb ik nog geen nieuwe update voor dit topic. De medewerker die hier over gaat is op vakantie en kan ik pas volgende week voor jullie bereiken. Hopelijk heb ik dan een passende update gevonden!

Ik heb helaas nog geen nieuwe update voor jullie! Ik zit er nog bovenop voor jullie en ben bezig om het uit te zoeken! Mocht het mij lukken, dan ga ik proberen of ik jullie deze week nog van een extra update kan voorzien. Want zelf ben ik afwezig ivm Kerst volgende week. 

Beste Erryt,

Ik snap niet dat jullie aangeven de AVG niet als excuus te gebruiken, want de NS wil geen toelichting geven op waar in de AVG dit niet mag ondanks dat er vele redenen, voorbeelden oplossings-suggesties gedaan zijn dat jullie dit gewoon kunnen oplossen.

Of kom met argumenten waarom dit volgens jullie volgens de AVG niet mag of ga met ons mee om actie te ondernemen om dit te herstellen voor de benadeelde klanten.

Reputatie 7
Badge +3

Je zult maar moderator zijn en vanuit het bedrijf allerlei gezwam terugkrijgen dat je vervolgens aan de community mag doorgeven. Geen benijdenswaardige positie.

Wat ik er zo lastig aan vind, is dat we juist in Nederland de Wbp hadden die al vrij degelijk in elkaar stak. Maar toen kwam toverwoord GDPR en ineens is het de smoes voor alles. Daarom juist ben ik benieuwd naar de inhoudelijke analyse. 
 

De veranderingen binnen klantenservice vind ik ook het nodige van, maar zal het maar niet delen hier publiekelijk. Steek jij de frituur aan, neem ik een kist bier mee? 😏 

Dat waardeer ik, Henk. Het is voor ons ook erg lastig. Je kan de verandering binnen de community al goed inzien. Waar we in onze beginjaren (heb ik helaas net niet meegemaakt) een topic tot ons kregen waarin een probleem werd vermeld keken wij naar het e-mailadres van de gebruiker en zochten deze op in ons systeem, vervolgens losten wij het probleem op en gaven wij een terugkoppeling. Nu dienen wij eerst een hele hand vol gegevens op te vragen voordat wij hier mogen inkijken. Het is natuurlijk een voorbeeld die niet aansluit op dit topic, maar ik denk dat mijn punt wel duidelijk is dat er erg veel is veranderd met betrekking tot de privacy wetgeving de afgelopen jaren.

Ik zal in ieder geval de laatste zijn om een van jullie hier persoonlijk op aan te kijken Erryt, je kent me hopelijk langer dan vandaag, maar krijg wel de kriebels van de antwoorden die vanuit de organisatie komen. Ben erg benieuwd naar inhoudelijke onderbouwing. 

Het is niet dat wij de AVG gebruiken om hier onder uit te komen. Ik ben ook geen jurist dus kan er ook niet te veel over zeggen, maar zoals Sanne al aangeeft heeft zij vernomen dat wij vanwege de AVG niet zomaar in de gegevens van iemand mogen kijken om te achterhalen of zij/hij deze reis heeft gemaakt. We snappen heel goed dat jullie dit liever anders hadden gezien, maar dit is helaas zoals het is. Sanne is nog bezig met uitzoekwerk en ik heb meegekregen wat ze hiervoor allemaal heeft gedaan achter de schermen, waarvoor hulde. Ik wil ook in dit topic aangeven dat wij het zeer waarderen dat jullie een eerlijke mening geven, maar hou het beschaafd en volgens de huisregels. 

Reageer